Mina serier, ett urval!

Här postar du dina egna alster.
Kategoriregler
Varje serieskapare får skapa max en tråd per serie. Dvs användaren Herge får ha en tråd om Tintin, en om Johan, Lotta och Jocko, en om Totor osv. Användaren DC Comics får skapa en tråd för Superman och en för Batman, men inte därefter en tråd för Superman/Batman-crossover.
Tänk på att en Internet-publicering kan påverka dina möjligheter att senare sälja serien till ett förlag.
Användarvisningsbild
Labrador Road 26
Gem Mint
Inlägg: 12270
Blev medlem: tis 13 dec 2005, 05:53
Ort: Stockholm

Re: Mina serier, ett urval!

Inlägg av Labrador Road 26 »

En nyfiken fråga, du är ju så flitig vad det verkar med att producera nya saker konstant. Hinner du läsa några serier för egen del?
With great collections comes great responsibility.
larsa66 till mig: Ibland tror jag att du skulle bli en bra seriefigur med dina starka åsikter och kommentarer.
E Dahlén: Mycket klokt - så sant! (Lägger till Sallander i raden av epokgörande filosofer)
Användarvisningsbild
Linus S
Fine
Inlägg: 352
Blev medlem: lör 28 apr 2012, 18:27
Ort: Norrtälje

Re: Mina serier, ett urval!

Inlägg av Linus S »

Labrador Road 26 skrev:En nyfiken fråga, du är ju så flitig vad det verkar med att producera nya saker konstant. Hinner du läsa några serier för egen del?


Tack för berömet! Ja, lite flitig är jag nog, men på senare tid har det dalat rejält, vilket jag själv trivs i mer. Allting behöver göras i raketfart, och allt behöver inte komma på en gång heller.

Men oavsett hur produktiv och flitig jag må vara, så hinner jag faktiskt läsa serier mer än en gång om dagen. Oftast blir det Galago, Pontus Lundkvist eller Herman Hedning. Dvs sådant jag läst ett tag och som jag vet att jag gillar. Kul att du fråga!
Användarvisningsbild
Linus S
Fine
Inlägg: 352
Blev medlem: lör 28 apr 2012, 18:27
Ort: Norrtälje

Re: Mina serier, ett urval!

Inlägg av Linus S »

Nu var det ett tag sedan man la upp något här igen, så här kommer en bild jag gjorde under en period då jag testade en massa olika material, denna gång var det blåpenna och post-it lapp:

Bild

Skämtet kanske är otydligt, men det finns en hake med den här uppfinnaren!
Han har inga ögon...
Ulrike Meinhof
Good
Inlägg: 23
Blev medlem: tis 29 maj 2012, 15:52

Re: Mina serier, ett urval!

Inlägg av Ulrike Meinhof »

Fast det har ju inte han som frågar heller, så det tappar poängen lite. Och sen finns det ingen liknande anledning för varför han inte kunnat uppfinna hjulet (ögonen bör ju påverka främst förmågan att uppfinna skriften).
Användarvisningsbild
Linus S
Fine
Inlägg: 352
Blev medlem: lör 28 apr 2012, 18:27
Ort: Norrtälje

Re: Mina serier, ett urval!

Inlägg av Linus S »

Ulrike Meinhof skrev:Fast det har ju inte han som frågar heller, så det tappar poängen lite. Och sen finns det ingen liknande anledning för varför han inte kunnat uppfinna hjulet (ögonen bör ju påverka främst förmågan att uppfinna skriften).


Jag skulle nog snarare säga att han har ögon faktiskt, ser du strecket? :)
Kanske var lite otydligt. Men denna bild är väldigt gammal, så det kan vara därför.
Användarvisningsbild
Linus S
Fine
Inlägg: 352
Blev medlem: lör 28 apr 2012, 18:27
Ort: Norrtälje

Re: Mina serier, ett urval!

Inlägg av Linus S »

När det snart är 1 månad sedan jag postade ett inlägg i den här tråden, så är det dags för en nyhetsrapportering:

Miffel Anka
Min första seriefigur lever igen, fast istället för att låta han dö när jag inte har idéer så kommer jag bara låta han vara ett tag, lite smartare sett till antalet gånger han dödförklarats.

Artkraft
Jag står också lite i slags vägskäl. Vad tycker ni? Ska jag fortsätta med mitt digitala konstkollektiv? Eller ska jag ta farväl och börja jobba mer själv? Att vara i grupp är rätt skönt, men jag vet inte riktigt vad jag vill. Kollektivets blogg hittar du här:
http://theartkraft.blogspot.com/

Nya serier på gång?
Det ser ut som att det kan börja komma lite nya serier snart, idétorkan är borta så nu hoppas jag på att kunna börja teckna mer till helgen. Det var allt.
Användarvisningsbild
RioGrande
Moderator
Inlägg: 4388
Blev medlem: mån 13 sep 2010, 18:28

Re: Mina serier, ett urval!

Inlägg av RioGrande »

Tycker absolut du ska jobba mer själv. Den här grejen, The Artkraft, har jag helt missat. Men du har ju en annan blogg också! Är det inte bättre att växla upp den lite?
Användarvisningsbild
Mithroth
Very Fine
Inlägg: 1769
Blev medlem: ons 29 aug 2007, 16:56
Ort: Simrishamn
Kontakt:

Re: Mina serier, ett urval!

Inlägg av Mithroth »

Bloggen du tar upp (Artkraft) har sju inlägg skrivna på två månader, det är verkligen i minsta laget. Att den sedan är uppdaterad under fyra dagar gör det än värre. En blogg måste vara aktiv, annars faller den i glömska. Om ni inte har mer att lägga upp eller berätta om, ser jag ingen anledning till att ha kvar bloggen.
Jag säger inte att du har fel, bara att jag har mer rätt än dig.
Användarvisningsbild
Linus S
Fine
Inlägg: 352
Blev medlem: lör 28 apr 2012, 18:27
Ort: Norrtälje

Re: Mina serier, ett urval!

Inlägg av Linus S »

Mithroth skrev:Bloggen du tar upp (Artkraft) har sju inlägg skrivna på två månader, det är verkligen i minsta laget. Att den sedan är uppdaterad under fyra dagar gör det än värre. En blogg måste vara aktiv, annars faller den i glömska. Om ni inte har mer att lägga upp eller berätta om, ser jag ingen anledning till att ha kvar bloggen.


Jovisst, där har du en poäng!
Men vi tänker så att det ser bättre ut med 3 inlägg jämnt fördelat under en månad istället för 3 inlägg på 3 dagar och sedan ingenting mer, och bloggen kommer vi inte lägga ner. Det är tänkt att vi ska ge ut en antologi till vintern eller i början av nästa år, och det innebär att inläggen kommer fyllas med "Work in progress"-texter och bilder. Plus att vi bjuder på alster ifrån våra medlemmar som alltid.

Fast jag får dock medge att vi varit lite dåliga på att uppdatera den. Imorgon tror jag det borde vara 2 veckor sedan senaste inlägget kom, så det är något vi kan bli bättre på.

Sedan när det min blogg (eller egentligen bloggar), så har jag rensat bort de flesta och arbetet med kommer fortskrida ett tag till framåt också, tanken är att ha bara EN blogg, kanske två, det beror lite på vad innehållet kan vara.

Regards,
Linus.

PS. Den 7:e september blev det 4 inlägg under en dag därför att jag då skrev mitt första kombinerat med att vår första skribent lag ut en serie av mig. Jag tror han vet det nu, men då kanske han inte visste att man kunde ha flera bilder i ett inlägg. Det är något som man inte kan göra något åt och det känns onödigt att hålla på och peta och pilla hela tiden.
Användarvisningsbild
Linus S
Fine
Inlägg: 352
Blev medlem: lör 28 apr 2012, 18:27
Ort: Norrtälje

Re: Mina serier, ett urval!

Inlägg av Linus S »

Jag har varit väldigt dålig på att uppdaterade min egna serietråd ett tag nu, nu senast för mer än en månad tillbaks.
Lite nyheter:

Artkraft
Har beslutat mig för att lägga ned gruppen. Inte för att jag tappat gnistan, men jag har väldigt mycket att göra och jag kan väl inte säga att dem resterande medlemmarna verkar ha någon vilja heller. Ska skicka ett slags avskedsbrev här i dagarna, ev. nästa år. Vad gäller bloggen vet jag inte riktigt. Blir den kvar, förblir den ett vrak utan aktivitet.

Pennan & Ordet
Har också beslutat mig för att lägga ned Pennan & Ordet, fanzinet jag gav ut under halva 2012. Det senaste numret, vol.9-10, släpptes för exakt 3 dagar sen. Alla nummer går att få tag på, på Pennan & Ordets hemsida.

Framtida fanzine-utgivning
Lugn, bara för att Pennan & Ordet försvinner ett tag innebär detta såklart inte att jag slutar göra fanzines. Tvärtom, under 2013 ska jag lansera ett nytt fanzine, namn är taget och även vad det ska innehålla, för det mesta. Jag håller på informationen ett tag till, det kommer ett inlägg om detta senare.

Det här med bloggar & hemsidor hit och dit
Har två bloggar kvar, en av dem kommer försvinna permanent under nästa år, så får jag hoppas på att beslutsångesten är över för alltid:
http://attackattack.n.nu/allvar
http://linussj.blogspot.com

Tillägg: Har en blogg jag använde som ett slags Wordpress-test också: http://treutropstecken.wordpress.com

Om det blir så att ALLA bloggar försvinner, så skapar jag en blogg för allting på Wordpress, nästa år.
Min nuvarnade hemsida är http://attackattack.n.nu/

2013
2013 kommer bli ett bra år för mig. Jag längtar redan! [:)]

Gott nytt år! :lol:
/Linus.
Användarvisningsbild
Mithroth
Very Fine
Inlägg: 1769
Blev medlem: ons 29 aug 2007, 16:56
Ort: Simrishamn
Kontakt:

Re: Mina serier, ett urval!

Inlägg av Mithroth »

En undran bara. Varför väljer du att lägga ner Pennan & Ordet och starta ett nytt fanzine och inte fortsätta med det gamla?
Jag säger inte att du har fel, bara att jag har mer rätt än dig.
Användarvisningsbild
Linus S
Fine
Inlägg: 352
Blev medlem: lör 28 apr 2012, 18:27
Ort: Norrtälje

Re: Mina serier, ett urval!

Inlägg av Linus S »

Saxat från Pennan & Ordets hemsida:

Pennan & Ordet som publikation har upphört att existera och är nedlagd. Kommer den tillbaka lär det dröja lång tid innan detta sker eller kan ske.


Skrev lite fel. Fanzinet kan återvända såklart, men inte nu, isåfall senare.

Och anledningen till detta är att jag kan behöva en ny start, jag har haft tanken om att ta en paus ifrån Pennan & Ordet, sedan volym 8 kom ut. Jag känner alltså att en fräsch nystart av min fanzine-utgivning skulle ge mycket. Men nu är jag ledig och tänker ta det lugnt. Det kan också bli så att Pennan & Ordet återuppstår (som jag nämnde ovan), fast i ett annat namn. Men jag vill inte säga för mycket, vänta till 2013 [:)]

/Linus.
Användarvisningsbild
Labrador Road 26
Gem Mint
Inlägg: 12270
Blev medlem: tis 13 dec 2005, 05:53
Ort: Stockholm

Re: Mina serier, ett urval!

Inlägg av Labrador Road 26 »

När du säger fanzine menar du då en publikation som handlar om något ämne som du är ett fan av, vilket eller vilka ämnen i så fall? Eller mera felaktigt en samling av amatörserier/teckningar?
http://www.thefreedictionary.com/fanzine
http://www.macmillandictionary.com/dict ... sh/fanzine
http://www.merriam-webster.com/dictionary/fanzine
http://www.urbandictionary.com/define.php?term=fanzine
With great collections comes great responsibility.
larsa66 till mig: Ibland tror jag att du skulle bli en bra seriefigur med dina starka åsikter och kommentarer.
E Dahlén: Mycket klokt - så sant! (Lägger till Sallander i raden av epokgörande filosofer)
Användarvisningsbild
Linus S
Fine
Inlägg: 352
Blev medlem: lör 28 apr 2012, 18:27
Ort: Norrtälje

Re: Mina serier, ett urval!

Inlägg av Linus S »

Lite kortfattat:

Fanzines för mig är tidningar man gjort själv och givit helt på egen hand utan hjälp.
Skulle nog dra mig att säga det senare alternativet faktiskt.
Användarvisningsbild
Linus S
Fine
Inlägg: 352
Blev medlem: lör 28 apr 2012, 18:27
Ort: Norrtälje

Re: Mina serier, ett urval!

Inlägg av Linus S »

Pennan & Ordet kallade jag först för en antologi, sedan en tidskrift, men nu är det ett fanzine. Antologi är väl näst bäst i detta fall, då jag samlar en dryg månads produktion och ger ut det. Men fanzine känns bäst då grundaren samt skaparen och medverkaren är en amatörtecknare i grund och botten. Även om fanzinet ser proffsigt ut.
Användarvisningsbild
Labrador Road 26
Gem Mint
Inlägg: 12270
Blev medlem: tis 13 dec 2005, 05:53
Ort: Stockholm

Re: Mina serier, ett urval!

Inlägg av Labrador Road 26 »

Antologi brukar vad jag vet vara en samling av olika personers verk, inte en enda. Då publikationen inte verkar handla om ämnen som du specifikt är fan av anser jag att fanzine är fel ordval. I USA kör man med "underground comics" eller liknande för amatörserier. Att folk i Sverige blandar ihop sakerna gör dem inte mera rätt utan det är fortfarande lika fel.

Det är skillnad på Nafs-kuriren, Serieblaskan och tidningar med amatörserier. Det är alltså innehållet som bestämmer, inte hur proffsigt det ser ute eller inte.
With great collections comes great responsibility.
larsa66 till mig: Ibland tror jag att du skulle bli en bra seriefigur med dina starka åsikter och kommentarer.
E Dahlén: Mycket klokt - så sant! (Lägger till Sallander i raden av epokgörande filosofer)
Användarvisningsbild
rkaj
Near Mint
Inlägg: 3546
Blev medlem: ons 05 jan 2005, 20:18
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Mina serier, ett urval!

Inlägg av rkaj »

Ja, LR, vi vet att du inte tycker att man ska kalla egenhändigt utgivna amatörserietidningar för fanzines, men det heter så på svenska. Kom igen när du har gått runt på SPX och CCC och övertygat alla som säljer sina fanzines där om att det inte är fanzines de säljer ...

Det har inte nödvändigtvis med vad som är "etymologiskt rätt" att göra, utan vad folk som använder ordet menar.
Användarvisningsbild
Labrador Road 26
Gem Mint
Inlägg: 12270
Blev medlem: tis 13 dec 2005, 05:53
Ort: Stockholm

Re: Mina serier, ett urval!

Inlägg av Labrador Road 26 »

Så bara för att folk säger fel så blir det rätt? Namnet på tillställningen var Small Press Expo, inte Fanzine Expo av förklarliga anledningar. Att SeF som ska vara någon slags bastion för serie-Sverige sprider detta ofog vidare är beklagligt.
With great collections comes great responsibility.
larsa66 till mig: Ibland tror jag att du skulle bli en bra seriefigur med dina starka åsikter och kommentarer.
E Dahlén: Mycket klokt - så sant! (Lägger till Sallander i raden av epokgörande filosofer)
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Re: Mina serier, ett urval!

Inlägg av Wakuran »

Namnet "Small Press Expo" togs väl framför allt för att det redan fanns en etablerad amerikansk mässa med samma namn, vad jag minns...

Innan det hette "Small Press Expo" hette det "Fanzine Heaven", av förklarliga anledningar. [;)]
Användarvisningsbild
rkaj
Near Mint
Inlägg: 3546
Blev medlem: ons 05 jan 2005, 20:18
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Mina serier, ett urval!

Inlägg av rkaj »

Att fanzines (som innehåller serier) heter fanzines är vid närmare eftertanke även etymologiskt korrekt, eftersom de görs av och för fans av serier som fenomen (och ofta fans av någon specifik genre / typ av serier). Folk som gillar serier och därför gör serier, helt enkelt.

Ska man titta på historien så bör man utgå från SF-fansines (som väl är de ursprungligaste fansinen). De finns i två smaker, de som huvudsakligen ägnar sig åt nyhetsrapportering / recensioner och de som huvudsakligen innehåller noveller. Båda sorterna är fansin, båda sorterna fanns tidigt i fandoms (alltså den ursprungliga fandom, SF-fandom) barndom (och det fanns naturligtvis en hel del som hade drag av båda kategorierna).
Skriv svar