Mitt namn är Björn Bergman och är 23 år, och jag har dessvärre inte upptäckt det här forumet förrän nu. Vet inte om jag postar rätt, men jag tänkte introducera mig själv och visa lite alster. Jag har några projekt på gång men inget som jag lyckas slutföra.
Jag har alltid läst serier, Bamse och Fantomen som ung men även vissa vuxenserier som Sockerconny. Men framförallt har jag gillat att teckna och måla. Jag gjorde en serie på 40 sidor som 13-14-åring, som jag fortsatte när jag var 16. Jag gjorde den till ett fanzin och tjänade 200 spänn. Good times!
Jag gick en kurs i Umeå med Erik Sandberg (gick Hofors serieskola) och han blev lite av min mentor ett tag därefter med mitt projekt Agent Bill, som handlar om en agent som bekämpar utomjordingar. Bacon & Egg är ju en favorit, och jag tog inspiration från Patrik Norrmans stil. Jag tänkte bli serietecknare men gav upp och blev naturvetare, och nu pluggar jag till byggingenjör, andra året. Drömmen är väl att kunna ha serieteckning som en sidogrej, kanske få pengar för det, men det får man ju jobba rätt hårt för. Vi får se! Illustratör vore ju grymt också.
För övrigt så gjorde jag en intervju med Oscar Forsgren på min prao på Västerbottens Kuriren när jag var 14. Blev inspirerad till tusen! Han hade fått jobb på Bamse när han nätverkat på Bokmässan i göteborg. Hans tips var att alltid ha ett skissblock med sig at all times, och skissa av allt. En tår föll från min kind när jag idag såg att han gått bort för två år sen, hade ingen aning. Jag följde hans blogg och tyckte det var konstigt att han slutade uppdatera. Rest in peace.
Mitt serieintresse låg i dvala några år till, då jag pluggade till spelutveckling: grafik i Skövde, men jag slutade efter ett år. Utbildningen var sådär men jag lärde mig sjukt mycket! Min deviantart: http://biornekvadet.deviantart.com/
Sen köpte jag massa Magnum-tidningar för den hade Cat Claw, coolaste serien som finns. Seriöst. Och upptäckte Lina Neidestam när Utopi magasin kom och hennes Maran som var jävligt nice också. Man kan säga att mitt intresse väcktes igen.
Ni kommer se mer av mig, tänkte mest säga hej. jag bifogar ett urdrag ur Agent Bill från 2004 och sen en uppgift i gymnasiet. Och så en bild från en startskärm för ett spelkoncept jag gjorde. Ursäkta storleken.