Lite random art.

Här postar du dina egna alster.
Kategoriregler
Varje serieskapare får skapa max en tråd per serie. Dvs användaren Herge får ha en tråd om Tintin, en om Johan, Lotta och Jocko, en om Totor osv. Användaren DC Comics får skapa en tråd för Superman och en för Batman, men inte därefter en tråd för Superman/Batman-crossover.
Tänk på att en Internet-publicering kan påverka dina möjligheter att senare sälja serien till ett förlag.
mikaelbergkvist
Near Mint
Inlägg: 2366
Blev medlem: lör 20 feb 2010, 16:32

Re: Lite random art.

Inlägg av mikaelbergkvist »

Det är som den här serien som skulle hamnat på Alvglans.
Här var det influenser från Derib som spökade, men mest den miljön och naturen som jag bor mitt i, i norrland.

Bild
Användarvisningsbild
Allan Kämpe
Near Mint
Inlägg: 2003
Blev medlem: tor 02 jul 2009, 17:42
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Lite random art.

Inlägg av Allan Kämpe »

Snygg sida! Verklig Derib-känsla och lite handfast rustik vildmarkskänsla tycker jag! Är den opublicerad alltså?
mikaelbergkvist
Near Mint
Inlägg: 2366
Blev medlem: lör 20 feb 2010, 16:32

Re: Lite random art.

Inlägg av mikaelbergkvist »

Ja, som 99.99% av mina serier.. :-/
Användarvisningsbild
Allan Kämpe
Near Mint
Inlägg: 2003
Blev medlem: tor 02 jul 2009, 17:42
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Lite random art.

Inlägg av Allan Kämpe »

Synd, den där serien skulle jag gärna vilja läsa i ett magasin...Har serien någon titel/namn?
mikaelbergkvist
Near Mint
Inlägg: 2366
Blev medlem: lör 20 feb 2010, 16:32

Re: Lite random art.

Inlägg av mikaelbergkvist »

Vargvinter. Jag tänkte mej den som "Indiana Jones, om han vore en indian".

Den här serien var från när jag var mellan 11 - 12 år. Mina idoler då var Jim Aparo och Milton Caniff.

Bild
Användarvisningsbild
Allan Kämpe
Near Mint
Inlägg: 2003
Blev medlem: tor 02 jul 2009, 17:42
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Lite random art.

Inlägg av Allan Kämpe »

Jag tycker jag ser Johnny Hazard...
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Re: Lite random art.

Inlägg av Wakuran »

Frank Robbins var ju också inspirerad av Milton Caniff. Caniffs tuschningsstil fick ett enormt genomslag i hela västvärlden.
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.
Användarvisningsbild
Peral
Moderator
Inlägg: 5357
Blev medlem: fre 18 aug 2006, 01:34
Ort: Örebro

Re: Lite random art.

Inlägg av Peral »

Man kan ha sämre förebilder än Caniff, som absolut är en av de största tecknarna genom alla tider. Men om man läser hans serier idag så framstår de som oerhört rasistiska, långt långt mer än Tintin i Kongo. Men det var andra tider då och synen på det okända var helt annan.
mikaelbergkvist
Near Mint
Inlägg: 2366
Blev medlem: lör 20 feb 2010, 16:32

Re: Lite random art.

Inlägg av mikaelbergkvist »

En s.k "snabbis" med Avengers.

Bild
Användarvisningsbild
Labrador Road 26
Gem Mint
Inlägg: 12270
Blev medlem: tis 13 dec 2005, 05:53
Ort: Stockholm

Re: Lite random art.

Inlägg av Labrador Road 26 »

Tycker både Mjolnir och Caps sköld ser för små ut, vad har hänt med vänstra underarmen förresten? Thor ser mysko fjollig ut. Åter igen tror jag du tjänar på att lägga ner mer tid på dessa, då skulle nog även försäljningsmöjligheterna öka exponentiellt.
With great collections comes great responsibility.
larsa66 till mig: Ibland tror jag att du skulle bli en bra seriefigur med dina starka åsikter och kommentarer.
E Dahlén: Mycket klokt - så sant! (Lägger till Sallander i raden av epokgörande filosofer)
mikaelbergkvist
Near Mint
Inlägg: 2366
Blev medlem: lör 20 feb 2010, 16:32

Re: Lite random art.

Inlägg av mikaelbergkvist »

Hm. Snabbisar är inte direkt nåt jag gör för att sälja. Mest bara för att uppdatera FB sidan med jämna intervaller.
Och för att vara krass - numera verkar tecknings kvaliten inte direkt vara ett försäljningsargument i vilket fall.

Bild
Användarvisningsbild
tfels
Very Fine
Inlägg: 1921
Blev medlem: sön 27 maj 2007, 15:43
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Lite random art.

Inlägg av tfels »

[quote="mikaelbergkvist"]En s.k "snabbis" med Avengers.

Jag tycker att bilden har både spänning och energi. Man vill veta vad som är på gång. Tycker dock att du ofta får Hulk att se så välfriserad ut.
Thomas Fels
www.svenskasuperserier.se
Användarvisningsbild
Labrador Road 26
Gem Mint
Inlägg: 12270
Blev medlem: tis 13 dec 2005, 05:53
Ort: Stockholm

Re: Lite random art.

Inlägg av Labrador Road 26 »

Jag tänker att om man skulle köpa den här typen av oftast fristående illustrationer så tenderar man nog att göra det mest om de är noggrant tecknade och bra tryckta, om det inte är själva originalteckningen man köper men även där gissar jag att genomarbetade färdiga tuschoriginal är lättare att hitta köpare till än skisser.

Du skulle ju ha ju med dig sådana här "snabbisar" till senaste (näst senaste?) SPX. Hur gick det med att sälja dem?

Nyfiken fråga. Uppdatera FB säger du, i något speciellt syfte? Kanske är konstiga frågor men jag blir inte riktigt klok på om du tecknar enbart för nöjes skull eller av ekonomiska skäl.
With great collections comes great responsibility.
larsa66 till mig: Ibland tror jag att du skulle bli en bra seriefigur med dina starka åsikter och kommentarer.
E Dahlén: Mycket klokt - så sant! (Lägger till Sallander i raden av epokgörande filosofer)
mikaelbergkvist
Near Mint
Inlägg: 2366
Blev medlem: lör 20 feb 2010, 16:32

Re: Lite random art.

Inlägg av mikaelbergkvist »

Enbart för nöjes skull. Aldrig dragit ett streck av nån annan anledning. Men samtidigt försöker man kompromissa ihop nån sorts situation där man kan tjäna några kronor. Det funkar sisådär..
Jag tecknar för att jag måste. Det är nästan som en "compulsive disorder". [;)] Precis som jag måste andas eller ha en kopp kaffe på morgonen.

>>Du skulle ju ha ju med dig sådana här "snabbisar" till senaste (näst senaste?) SPX. Hur gick det med att sälja dem?<<

Det tog en stund, men nästan alla är sålda nu.
mikaelbergkvist
Near Mint
Inlägg: 2366
Blev medlem: lör 20 feb 2010, 16:32

Re: Lite random art.

Inlägg av mikaelbergkvist »

Man kan diskutera tekniker och olika sätt att närma sej processen att skapa nåt.
När jag skulle göra en reklamserie för GB glass för oherrans många år, utvecklade jag en sorts mellan-teknik, där jag bara gjorde väldigt enkla skisser och sedan lekte på med en marker-penna. En Pilot fine, noga räknat.
Jag kunde göra upp till 10 sidor om dagen på det sättet. Det blev snyggt och så, men lite för "ruffigt".
De såg ut såhär. Den här sidan är gjord på det sättet, lika snabbt.

Bild
Användarvisningsbild
Allan Kämpe
Near Mint
Inlägg: 2003
Blev medlem: tor 02 jul 2009, 17:42
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Lite random art.

Inlägg av Allan Kämpe »

Klart läcker sida Micke! Det är action på direkten!
mikaelbergkvist
Near Mint
Inlägg: 2366
Blev medlem: lör 20 feb 2010, 16:32

Re: Lite random art.

Inlägg av mikaelbergkvist »

Hela serien i skissform finns här.

http://www.naltabyte.se/badtiming.pdf
Användarvisningsbild
Allan Kämpe
Near Mint
Inlägg: 2003
Blev medlem: tor 02 jul 2009, 17:42
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Lite random art.

Inlägg av Allan Kämpe »

Jag skummade bara igenom bilderna men jag ska läsa senare...jag gillade verkligen bildspråket och upplägget, mycket tilltalande och direkt inbjudande! Lite science fictionaktigt ser det ut som...något för mig!
mikaelbergkvist
Near Mint
Inlägg: 2366
Blev medlem: lör 20 feb 2010, 16:32

Re: Lite random art.

Inlägg av mikaelbergkvist »

Det kickstartar mitt eget superhjälte-universum. :)
Användarvisningsbild
tfels
Very Fine
Inlägg: 1921
Blev medlem: sön 27 maj 2007, 15:43
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Lite random art.

Inlägg av tfels »

Smaskigt! Är alla sidor lika snabbt gjorda? Hur pass färdigt var manuset innan du började rita?
Thomas Fels
www.svenskasuperserier.se
Skriv svar