Mina teckningar

Här postar du dina egna alster.
Kategoriregler
Varje serieskapare får skapa max en tråd per serie. Dvs användaren Herge får ha en tråd om Tintin, en om Johan, Lotta och Jocko, en om Totor osv. Användaren DC Comics får skapa en tråd för Superman och en för Batman, men inte därefter en tråd för Superman/Batman-crossover.
Tänk på att en Internet-publicering kan påverka dina möjligheter att senare sälja serien till ett förlag.
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Re: Mina teckningar

Inlägg av Wakuran »

Jag gillar svärtan. Opakt brukar det väl bli när man trycker, eller har jag missförstått vad ordet betyder?
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.
Användarvisningsbild
Labrador Road 26
Gem Mint
Inlägg: 12270
Blev medlem: tis 13 dec 2005, 05:53
Ort: Stockholm

Re: Mina teckningar

Inlägg av Labrador Road 26 »

Opaciteten är täckgraden, hur ogenomskinligt något är. Kan man ana färgen/pappret under täcker den inte fullt. Tusch ska ha full opacitet helst, men kan variera med ålder och kvalitet.
http://en.wikipedia.org/wiki/Opacity_%28optics%29
With great collections comes great responsibility.
larsa66 till mig: Ibland tror jag att du skulle bli en bra seriefigur med dina starka åsikter och kommentarer.
E Dahlén: Mycket klokt - så sant! (Lägger till Sallander i raden av epokgörande filosofer)
Användarvisningsbild
pogono
Fine
Inlägg: 529
Blev medlem: sön 24 jan 2010, 09:58
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Mina teckningar

Inlägg av pogono »

Bra scanningsguide: http://graphicdesign.spokanefalls.edu/t ... ne_art.htm

100 procent är ju 100 procent, men svärtan beror på densiteten i trycket, ligger tryckarn för lågt blir det grått. Även pappersval och tryckfärg spelar in. Scannar man tusch som gråskala är sällan mer än det mörkaste mörka 100 procent svart.
Användarvisningsbild
larsa66
Moderator
Inlägg: 2353
Blev medlem: ons 13 jun 2012, 20:50
Ort: Robertsfors
Kontakt:

Re: Mina teckningar

Inlägg av larsa66 »

pogono skrev:Scannar man tusch som gråskala är sällan mer än det mörkaste mörka 100 procent svart.


Jag vet inte om jag är lite miljöskadad men jag tyckte den meningen var vackert skriven. Måste jag citera när tillfälle dyker upp :)
Användarvisningsbild
APenny4YourThoughts
Near Mint
Inlägg: 3150
Blev medlem: tis 20 jul 2010, 09:07

Re: Mina teckningar

Inlägg av APenny4YourThoughts »

larsa66 skrev:Jag vet inte om jag är lite miljöskadad men jag tyckte den meningen var vackert skriven. Måste jag citera när tillfälle dyker upp :)


Skriv den i tusch på papper och scanna in den. :)
Certifierad Skickgraderingsfascisthttp://www.nearmint.se
Grundutbildad Stavningspolishttp://www.skrivihop.nu
Användarvisningsbild
larsa66
Moderator
Inlägg: 2353
Blev medlem: ons 13 jun 2012, 20:50
Ort: Robertsfors
Kontakt:

Re: Mina teckningar

Inlägg av larsa66 »

I samband med publiceringen av Y&K hörde en gammal klasskompis från högstadiet av sig. Han hade städat på vinden och hittat ett seriehäfte som vi gjorde i ÅK7.
Han undrade om jag ville ha min serie så skulle han skanna in den och skicka.


Bild
Bild

Så här, kära vänner såg det ut när jag som trettonåring tecknade min första serie. Endast stålstift och pensel var tillåtna verktyg vilket man kan se på plumparna.
Jag var inte mycket till tecknare då. I bild hade jag en 3:a men något hände på högstadiet. När jag gick ut 9:an hade jag en 5:a. Och då var jag fast. Jag tror inte jag hade någon speciell talang. Bara en tjurskalle.

Det här var inte för att skryta. Det här vill jag tillägna alla trettonåringar (både till ålder och i sinnet) .

Även om du tecknar såhär kan du bli serietecknare :)
Användarvisningsbild
csaar
Very Good
Inlägg: 125
Blev medlem: fre 05 sep 2008, 07:18
Kontakt:

Re: Mina teckningar

Inlägg av csaar »

Känner igen utvecklingen - tecknade sämst i klassen tills en bit in på högstadiet och på gymnasiet började det likna något. Min teori är att med teckning så väl som med mycket annat är det en viss fördel att stöta på hinder och svårigheter i början och därigenom vänja sig vid att det kan ta emot. Då ger man inte upp så lätt i ett senare skede då svårighetsgraden blir ett faktum för alla, även dem som hade det lätt för sig i början. Många som har det lätt för sig från början ger då upp och hittat andra intressen. Jag har noterat detta fenomen även inom kampsport, mm. Men, de som verkligen har talang, uthållighet, tålamod och intresse redan från början och dessutom håller fast vid skapandet.... Ja dessa kan man ju inte mäta sig med :-)

Stålstift är underbart! Jag kör stålstift på linjer och skaffering i 85% av mina grejer.
http://www.csaar.se

"Das ist nicht nur nicht richtig, es ist nicht einmal falsch!"
Användarvisningsbild
Allan Kämpe
Near Mint
Inlägg: 2003
Blev medlem: tor 02 jul 2009, 17:42
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Mina teckningar

Inlägg av Allan Kämpe »

Jag tycker mig helt tydligt se en talang i tecknandet/berättandet redan hos den där trettonårige Lars!
Användarvisningsbild
larsa66
Moderator
Inlägg: 2353
Blev medlem: ons 13 jun 2012, 20:50
Ort: Robertsfors
Kontakt:

Re: Mina teckningar

Inlägg av larsa66 »

Tack Allan.
Jag var inte nöjd när jag gjorde den, och efter några år tror jag att jag skämdes så mycket att jag kastade den.

Men med distans till den så tycker jag också att den känns bra. Influenserna var naturligtvis Star wars och Blixt Gordon och det är inte omöjligt att jag även hade läst Semitjovs Allan Kämpe innan jag själv satte pennan till papperet.

Csaar, vilken klok analys, har aldrig tänkt på det sättet du beskriver men det stämmer också på mig. Ständigt jobba i uppförsbacke och aldrig nöjd med färdiga resultat. Ibland kunde jag vara nöjd med delar av det eller en del i en bild. Men aldrig av helheten. Det är kanske just det som driver en. Man tar varje bild man ska göra på allvar.

Jag tror att jag kommer att börja använda stålstift och pensel inom en snar framtid. Det är dock mycket bök med kladdande, plumpande och rengöring men linjerna, det finns ingen känsla som kan mäta sig med det, då man äntligen får till dom.
Användarvisningsbild
csaar
Very Good
Inlägg: 125
Blev medlem: fre 05 sep 2008, 07:18
Kontakt:

Re: Mina teckningar

Inlägg av csaar »

men linjerna, det finns ingen känsla som kan mäta sig med det, då man äntligen får till dom.


Yes.....
http://www.csaar.se

"Das ist nicht nur nicht richtig, es ist nicht einmal falsch!"
Användarvisningsbild
Peral
Moderator
Inlägg: 5357
Blev medlem: fre 18 aug 2006, 01:34
Ort: Örebro

Re: Mina teckningar

Inlägg av Peral »

Önskar jag hade kvar mina tidiga serier, men de blev bortslängda av en f.d flickvän i samband med en flytt.
Användarvisningsbild
Rosen
Very Fine
Inlägg: 1417
Blev medlem: tis 01 jan 2008, 15:14
Ort: Järfälla
Kontakt:

Re: Mina teckningar

Inlägg av Rosen »

larsa66 skrev:Det är kanske just det som driver en. Man tar varje bild man ska göra på allvar.

Det finns många sätt att nå ett mål -- för mig var det snarast tvärtom.
Citerar mig själv, gammalt inlägg på ett annat forum:

Jag lärde mig teckna när jag blev lat.

Upp till mellanstadiet ritade jag samma slags stela, standardiserade figurer som alla andra (fast i större kvantitet). Jag kopierade förstås saker från serietidningar, fast inte bara bilder; jag plankade även figurer och koncept, och hade åsikten att lånade idéer var "bättre" än hemmagjorda. Sgs alla små serier jag skapade då var Xeroxkopior av andra serier. Det hela kulminerade i ett egenhändigt seriealbum som jag med flit och omsorg ritade av från 'Skuggan av Z' -- hela albumet, bild för bild.

Efter den kom jag till en hemsk insikt. Jag hade massor av idéer till äventyr och fräna situationer med mina figurer som jag kunde fantisera fram i huvudet... men jag kunde inte nedteckna dem snyggt utan en förlaga att kopiera! Ner på papper måste de ju, så vid sidan om mitt "riktiga" kopierande började jag snabbkladda fram serier med lägre visuella ambitioner. Jag hade inte tålamod att ge dem mycket mer rit-tid än det tog att läsa dem, alltså degenererade figurerna rätt snabbt till streckgubbar. Och att rita dem var förstås mycket roligare än det där kopierandet, så inom kort tog streckgubbarna över helt.

Det var alltså inte stela "stick figures" utan cartooniga streckgubbar, flexibla som gummi, med ansikten och mimik. Jag fyllde kopiösa mängder papper med deras actionäventyr och hittade på nya seriefigurer när de gamla inte var tillräckligt vilda för det här formatet. Streckgubbeperioden höll i sig länge - det var så mycket mer skoj att göra snabba och dynamiska historier än att rita snyggt, att jag inte började återvända till "realistiska" figurer förrän ett par år senare.

Och de blev sig aldrig lika igen; jag kan än idag ana streckgubbarnas dynamik i bakgrunden i det mesta jag ritar. Anatomi och tocke kröp in allteftersom ändå, men livfullhet och rörelser hade varit svårt att lära sig utan hjälp av Jonny Carate, Schmok och Stålfemman. Så se till att hålla ambitionerna i schack - de stryper ofta mer än de hjälper.

När jag var omkring 13 ritade jag alltså så här (det där är Stålfemman).
"I wear eyeliner like a superhero mask."
Användarvisningsbild
larsa66
Moderator
Inlägg: 2353
Blev medlem: ons 13 jun 2012, 20:50
Ort: Robertsfors
Kontakt:

Re: Mina teckningar

Inlägg av larsa66 »

Intressant. du har ett helt annat sätt att se på serier än vad jag har. Ändå är jag inte förvånad.

I dina exempel som trettonåring ser jag mycket rörelse och handling.

Även om bilderna är enkla känner man farten i dom.
Användarvisningsbild
csaar
Very Good
Inlägg: 125
Blev medlem: fre 05 sep 2008, 07:18
Kontakt:

Re: Mina teckningar

Inlägg av csaar »

Så se till att hålla ambitionerna i schack - de stryper ofta mer än de hjälper.

Det tror jag är ett mycket gott råd i många lägen

Håller också med om att det är väldigt mycket härlig rörelse i serien, man känner den.
http://www.csaar.se

"Das ist nicht nur nicht richtig, es ist nicht einmal falsch!"
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Re: Mina teckningar

Inlägg av Wakuran »

Ser ut ungefär som ett storyboard för en tecknad film... Som ett tidigt utkast...
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.
Användarvisningsbild
Peral
Moderator
Inlägg: 5357
Blev medlem: fre 18 aug 2006, 01:34
Ort: Örebro

Re: Mina teckningar

Inlägg av Peral »

Jösses Rosen! Det här gillade jag, det är så mycket energi och känsla i dessa streckgubbar. Jag följer Rip Haywire och detta påminner mycket om vad jag älskar i den serien. Det är inte så utförligt tecknat men energin och känslan finns där.
Användarvisningsbild
Grumme
Very Fine
Inlägg: 1910
Blev medlem: mån 30 jul 2007, 00:53
Ort: Örbyhus
Kontakt:

Re: Mina teckningar

Inlägg av Grumme »

Håller med om att Rosens teckningar var läckra.
Var du möjligtvis en smula inspirerad av Stål-Långben? Noterar att huvudpersonen äter något som växer på en buske (kanske en jordnöt?) för att få sin superkraft. [8]
https://www.flashback.org/ - När du vill veta det som mainstream-media inte vill berätta.
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Re: Mina teckningar

Inlägg av Wakuran »

Bamse hade ju också någon dunderbuske, där man kunde plocka dunderblad eller dunderfrukt, eller vad det nu var. (Långt borta på en ö mitt i ingenstans som vaktades av ett sju- eller niohövdat monster.)
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.
Användarvisningsbild
Rosen
Very Fine
Inlägg: 1417
Blev medlem: tis 01 jan 2008, 15:14
Ort: Järfälla
Kontakt:

Re: Mina teckningar

Inlägg av Rosen »

Grumme skrev:Var du möjligtvis en smula inspirerad av Stål-Långben? Noterar att huvudpersonen äter något som växer på en buske (kanske en jordnöt?) för att få sin superkraft. [8]

Jepp, han var direkt baserad på Stål-Långben. Fast hans stålbär var bättre; de gav honom krafter i prick tre timmar, och han fick en lätt huvudvärk någon minut innan de slutade verka som förvarning.
I likhet med Bamse var det bara han som fick superkrafter av bären; om någon annan kille åt ett blev han bara akut illamående och låg och spydde i tre timmar. Om en tjej åt ett bär blev hon naken i tre timmar (jag var typ 13 år, ok?) vilket inte är fullt så bisarrt som det låter; bären gav honom en mantel så de hade ju förmågan att ändra ens kläder...

Alltnog, åter till Larsa.
"I wear eyeliner like a superhero mask."
Användarvisningsbild
larsa66
Moderator
Inlägg: 2353
Blev medlem: ons 13 jun 2012, 20:50
Ort: Robertsfors
Kontakt:

Re: Mina teckningar

Inlägg av larsa66 »

Allt snack om varulvar och skräckserier på Svenska Superseriers tråd gav mig inspiration att göra denna bild idag.

Bild

Det skulle vara roligt att göra en skräckserie. Om någon här på forumet har ett gammalt manus i nån byrålåda får ni gärna skicka det till mig.

Max 10 sidor, bara för skojs skull.
Skriv svar