Golden Gang, svenska superhjältar på engelska

Här postar du dina egna alster.
Kategoriregler
Varje serieskapare får skapa max en tråd per serie. Dvs användaren Herge får ha en tråd om Tintin, en om Johan, Lotta och Jocko, en om Totor osv. Användaren DC Comics får skapa en tråd för Superman och en för Batman, men inte därefter en tråd för Superman/Batman-crossover.
Tänk på att en Internet-publicering kan påverka dina möjligheter att senare sälja serien till ett förlag.
Användarvisningsbild
DanielSchenström
Fine
Inlägg: 273
Blev medlem: tor 08 feb 2007, 17:04
Ort: Enköping
Kontakt:

Golden Gang, svenska superhjältar på engelska

Inlägg av DanielSchenström »

Halloj!

För några månader sedan så annonserade jag här och på en bunt andra svenska och internationella forum om medarbetare till mitt seriealbumsprojekt med supergänget Golden Gang. Nu börjar det närma sig punkten utan återvändo så jag tänkte att visa upp lite här.

Jag började hitta på Golden Gang 84-85, inspirerad av X-men (i tidningen X:en), och har hållt på med dem sedan dess. 2006-2007 började jag finalisera bakgrundsberättelsen och startade manusarbetet för en definitiv version. Jag drog ut rätt duktigt på tiden och insåg att jag behövde hjälp. Hjälpen har kommit och jag tänkte inleda med ett urval av bilder och sidor.

Den som är intresserad av att följa arbetet mer i detalj är välkommen till Golden Gangtråden på Svenska superseriers forum: http://www.scifinytt.se/forum/index.php?showtopic=5955

Den som vill se lite av hur Golden Gang såg ut förr i tiden besök mitt amatörseriegalleri här: http://www.griffindesign.org/gg.html

Nog med babbel! Bild från kommande smakprov som kommer att hittas på hemsidan (som kommer i september):

Bild

David Antón Gomes tecknar ett av de nio avsnitten i första albumet:
Bild

Internt avsnittsomslag från första avsnittet av 2 med mig som tecknare:
Bild

Shannon Hall tecknar större delen av 2 avsnitt:
Bild

Armin Ozdic tecknar en separat kortare berättelse från albumet:
Bild

Salomon Farias tecknar ett avsnitt:
Bild

En sida tecknad av mig och tuschad och färglagd av Andre Ciderfao från Un Hombre Studio som gör nästan allt färgläggningsarbete:
Bild

Komplett sida tecknad av Rom Freire från Un Hombre Studio:
Bild
Användarvisningsbild
Agentum
Gem Mint
Inlägg: 13054
Blev medlem: mån 25 apr 2005, 15:20
Ort: Uppsala Län

Re: Golden Gang, svenska superhjältar på engelska

Inlägg av Agentum »

Sak det alltså publiseras nånstans?
9mm, i'm never further away than that.
Användarvisningsbild
DanielSchenström
Fine
Inlägg: 273
Blev medlem: tor 08 feb 2007, 17:04
Ort: Enköping
Kontakt:

Re: Golden Gang, svenska superhjältar på engelska

Inlägg av DanielSchenström »

Yes, det publiceras i fysisk form för beställning genom mig, genom Indyplanet, genom bokhandlar världen över och i digital form (mer exakta detaljer senare). Den fysiska versionen kommer bli tillgänglig för förbeställning när webbsidan är igång i september och leverans är i början av december. Vet inte än när den digitala versionen går online.

Pris kommer ligga på ca 200SEK med frakt (albumet är 200 sidor) för den fysiska versionen och 99 cent för den digitala.

Mer detaljer kommer här angående allt ovan när jag själv vet exakt hur det blir.
Användarvisningsbild
Agentum
Gem Mint
Inlägg: 13054
Blev medlem: mån 25 apr 2005, 15:20
Ort: Uppsala Län

Re: Golden Gang, svenska superhjältar på engelska

Inlägg av Agentum »

Ok, då tar vi det när det kommer en fysisk upplaga helt enkelt.
9mm, i'm never further away than that.
Användarvisningsbild
Basse
Very Good
Inlägg: 147
Blev medlem: tor 05 jul 2012, 16:18

Re: Golden Gang, svenska superhjältar på engelska

Inlägg av Basse »

Jag är väldigt intresserad av ett exemplar!
Som Smed måste man tvätta händerna innan man läser.
Användarvisningsbild
tfels
Very Fine
Inlägg: 1921
Blev medlem: sön 27 maj 2007, 15:43
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Golden Gang, svenska superhjältar på engelska

Inlägg av tfels »

Det är jag med! Jag har följt projektets framväxande under flera år och kan säga att det är oerhört ambitiöst!
Thomas Fels
www.svenskasuperserier.se
Cadial
Very Fine
Inlägg: 970
Blev medlem: fre 04 sep 2009, 18:37

Re: Golden Gang, svenska superhjältar på engelska

Inlägg av Cadial »

Det ar klart inspirerande att se alla de olika tecknarna; maste kolla upp den dar hemsidan for svenska superhjaltar snart...
Användarvisningsbild
DanielSchenström
Fine
Inlägg: 273
Blev medlem: tor 08 feb 2007, 17:04
Ort: Enköping
Kontakt:

Re: Golden Gang, svenska superhjältar på engelska

Inlägg av DanielSchenström »

Deadlinen kommer allt närmare, och jag tror att det blir lite försenat, men jag kommer arbeta på så får vi se var det slutar. Här kommer några fler smakprov tills hemsidan är klar, då kommer det bli mycket att läsa och titta på.

Bild


Bild


Bild


Bild


Bild


Bild


Bild


Bild
Användarvisningsbild
DanielSchenström
Fine
Inlägg: 273
Blev medlem: tor 08 feb 2007, 17:04
Ort: Enköping
Kontakt:

Re: Golden Gang, svenska superhjältar på engelska

Inlägg av DanielSchenström »

Hej!

Nu går det att läsa en hel del från första albumet och beställa det!

Ni kan gå till huvudsidan, http://www.griffindesign.org/gg.html

Och läsa samplern på http://www.griffindesign.org/goldengangsampler3.pdf

Eller direkt till beställningssidan http://www.griffindesign.org/orderinfo.html

Senare i veckan kommer ni få vara med och bestämma hur omslaget ska se ut.
Användarvisningsbild
tfels
Very Fine
Inlägg: 1921
Blev medlem: sön 27 maj 2007, 15:43
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Golden Gang, svenska superhjältar på engelska

Inlägg av tfels »

Nyfiken fråga här. Har du resonerat på något speciellt sätt när du fördelat arbetet mellan de olika tecknarna, t ex anpassat stil efter innehåll?
Thomas Fels
www.svenskasuperserier.se
Användarvisningsbild
DanielSchenström
Fine
Inlägg: 273
Blev medlem: tor 08 feb 2007, 17:04
Ort: Enköping
Kontakt:

Re: Golden Gang, svenska superhjältar på engelska

Inlägg av DanielSchenström »

Ja, för vissa av tecknarna.

Ursprungligen tänkte jag rita första och tredje avsnittet själv, men det skulle inneburit väldigt mycket extra arbete med figurguiderna så Roms första avsnitt flyttades från det andra till det tredje. Det var också meningen att Rom skulle teckna fjärde avsnittet så att det blev samma still 2 avsnitt efter varandra, först från mig och från Rom. På grund av sen kommunikation så blev det senare flyttat.
(Även Salomon Farias skulle ha tecknat två avsnitt men det blev ändrat när han fick en annan deadline flyttad.)

För Devina ville jag ge henne de avsnitt som har mer fantasyton eller passar mangastil bättre, och just i de sista två avsnitten som hon delar med två andra så är det extra tydligt där en tecknare tar hand om en plats och hon och en annan en annan plats så att kontrasten mellan stilarna matchar kontrasterna mellan platserna.

Men annars nej, utan konstnärerna har själva fått välja vilket eller vilka avsnitt de vill teckna.
Användarvisningsbild
DanielSchenström
Fine
Inlägg: 273
Blev medlem: tor 08 feb 2007, 17:04
Ort: Enköping
Kontakt:

Re: Golden Gang, svenska superhjältar på engelska

Inlägg av DanielSchenström »

Är försenad med omslagen, men har lite iformation som kan vara bra att veta. Slutdatumet för beställning från första tryckningen är den 20:e denna månad.
Användarvisningsbild
DanielSchenström
Fine
Inlägg: 273
Blev medlem: tor 08 feb 2007, 17:04
Ort: Enköping
Kontakt:

Re: Golden Gang, svenska superhjältar på engelska

Inlägg av DanielSchenström »

Här är mina omslagsförslag. Ingen av dem är helt klara men de är nära nog för att ni ska förstå slutresultatet. Kom gärna med åsikter, vilken/vilka som är bra, vilka som är dåliga, vilka ni tror skulle fånga ert intresse på en hylla i en serieaffär.

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild
Användarvisningsbild
MagnusR
Very Fine
Inlägg: 1138
Blev medlem: lör 08 nov 2008, 17:34
Ort: Sverige

Re: Golden Gang, svenska superhjältar på engelska

Inlägg av MagnusR »

DanielSchenström skrev:vilka ni tror skulle fånga ert intresse på en hylla i en serieaffär.


Främst första och näst sista.

/Magnus
mikaelbergkvist
Near Mint
Inlägg: 2366
Blev medlem: lör 20 feb 2010, 16:32

Re: Golden Gang, svenska superhjältar på engelska

Inlägg av mikaelbergkvist »

Sjuan såg cool ut, tycker jag.
Användarvisningsbild
APenny4YourThoughts
Near Mint
Inlägg: 3150
Blev medlem: tis 20 jul 2010, 09:07

Re: Golden Gang, svenska superhjältar på engelska

Inlägg av APenny4YourThoughts »

DanielSchenström skrev:Här är mina omslagsförslag. Ingen av dem är helt klara men de är nära nog för att ni ska förstå slutresultatet. Kom gärna med åsikter, vilken/vilka som är bra, vilka som är dåliga, vilka ni tror skulle fånga ert intresse på en hylla i en serieaffär.


Får vara ärlig och säga att ingen skulle locka mig till köp. Lite mörka och murriga allihop. Mer färg och pinuppor på huvudkaraktärerna skulle locka mig mer. Gärna med stora bröst som väller fram ur latex-dräkterna. Ja, jag sa stora bröst. :)

De känns alla lite för "medvetet stilistiska" och representerar inte innehållet så väl (åtminstone inte det innehållet du har valt att visa).
Certifierad Skickgraderingsfascisthttp://www.nearmint.se
Grundutbildad Stavningspolishttp://www.skrivihop.nu
mikaelbergkvist
Near Mint
Inlägg: 2366
Blev medlem: lör 20 feb 2010, 16:32

Re: Golden Gang, svenska superhjältar på engelska

Inlägg av mikaelbergkvist »

Amerikanska omslag - om det är det som ska efterliknas - vill gärna ha nån actionbild på omslaget.
Jag har just gjort ett för mitt projekt.

http://www.naltabyte.se/issue2.jpg
Användarvisningsbild
DanielSchenström
Fine
Inlägg: 273
Blev medlem: tor 08 feb 2007, 17:04
Ort: Enköping
Kontakt:

Re: Golden Gang, svenska superhjältar på engelska

Inlägg av DanielSchenström »

APenny4YourThoughts skrev:
DanielSchenström skrev:Här är mina omslagsförslag. Ingen av dem är helt klara men de är nära nog för att ni ska förstå slutresultatet. Kom gärna med åsikter, vilken/vilka som är bra, vilka som är dåliga, vilka ni tror skulle fånga ert intresse på en hylla i en serieaffär.


Får vara ärlig och säga att ingen skulle locka mig till köp. Lite mörka och murriga allihop. Mer färg och pinuppor på huvudkaraktärerna skulle locka mig mer. Gärna med stora bröst som väller fram ur latex-dräkterna. Ja, jag sa stora bröst. :)

De känns alla lite för "medvetet stilistiska" och representerar inte innehållet så väl (åtminstone inte det innehållet du har valt att visa).


Det är medvetet stilistiskt, just för att jag gillar den stilen själv och jag inte vill följa gängse standard för hur en superhjälteserie ska se ut, en logo ska se ut etc. Men det är nog korrekt att det inte avspeglar stilen på det mesta av innehållet som är olika varianter av i väst förekommande seriestilar (med en liten snutt mer asieninfluerat).

Och nu kommer jag kanske riskera en köpare mindre men jag har faktiskt skickat uppmaningar till några av tecknarna att brösten ska vara mindre även om en del av dem envisats med att köra standardsuperhjältestorlek på dem. Och några med en del extra. Och jag kan faktiskt utlova bröst utan ens spandex som täcker dem.
Det erbjuds helnakna av båda könen så ingen diskriminering eller sexism från min sida.

mikaelbergkvist skrev:Amerikanska omslag - om det är det som ska efterliknas - vill gärna ha nån actionbild på omslaget.
Jag har just gjort ett för mitt projekt.

http://www.naltabyte.se/issue2.jpg


Jag har inte någon plan på att efterlikna amerikanska serieomslagstraditionen på det yttre omslaget. Inuti kommer man hitta lite sådant dock. Serien kommer i längden bryta med flera superhjältetraditioner och omslaget kändes som ett bra ställe att börja.

Omslaget du postade, är det helt färdigfärglagt?
Användarvisningsbild
Peral
Moderator
Inlägg: 5357
Blev medlem: fre 18 aug 2006, 01:34
Ort: Örebro

Re: Golden Gang, svenska superhjältar på engelska

Inlägg av Peral »

DanielSchenström skrev:
APenny4YourThoughts skrev:
DanielSchenström skrev:Här är mina omslagsförslag. Ingen av dem är helt klara men de är nära nog för att ni ska förstå slutresultatet. Kom gärna med åsikter, vilken/vilka som är bra, vilka som är dåliga, vilka ni tror skulle fånga ert intresse på en hylla i en serieaffär.


Får vara ärlig och säga att ingen skulle locka mig till köp. Lite mörka och murriga allihop. Mer färg och pinuppor på huvudkaraktärerna skulle locka mig mer. Gärna med stora bröst som väller fram ur latex-dräkterna. Ja, jag sa stora bröst. :)

De känns alla lite för "medvetet stilistiska" och representerar inte innehållet så väl (åtminstone inte det innehållet du har valt att visa).


Det är medvetet stilistiskt, just för att jag gillar den stilen själv och jag inte vill följa gängse standard för hur en superhjälteserie ska se ut, en logo ska se ut etc. Men det är nog korrekt att det inte avspeglar stilen på det mesta av innehållet som är olika varianter av i väst förekommande seriestilar (med en liten snutt mer asieninfluerat).

Och nu kommer jag kanske riskera en köpare mindre men jag har faktiskt skickat uppmaningar till några av tecknarna att brösten ska vara mindre även om en del av dem envisats med att köra standardsuperhjältestorlek på dem. Och några med en del extra. Och jag kan faktiskt utlova bröst utan ens spandex som täcker dem.
Det erbjuds helnakna av båda könen så ingen diskriminering eller sexism från min sida.


Nu är väl manliga bröst varken sexiga eller speciellt omstridda när de visas i bild [;)]
Användarvisningsbild
DanielSchenström
Fine
Inlägg: 273
Blev medlem: tor 08 feb 2007, 17:04
Ort: Enköping
Kontakt:

Re: Golden Gang, svenska superhjältar på engelska

Inlägg av DanielSchenström »

Peral skrev:
Nu är väl manliga bröst varken sexiga eller speciellt omstridda när de visas i bild [;)]


Att de inte är sexiga för killar som är hetero är väl nästan en sanning i alla fall. Men om vi kämpar hårt kanske vi kan inkludera mansbröst i kategorin mänskliga kroppsdelar som sexualiserats om några år?

Det är helt fel ställe för frågan, men ändå. Vad är mest orättvist, att kvinnors bröst sexualiseras eller att manliga bröst inte sexualiseras lika mycket? Kanske ett ämne för nåt framtida avsnitt av Golden Gang? :)
Skriv svar