Yxa & Klinga

Här postar du dina egna alster.
Kategoriregler
Varje serieskapare får skapa max en tråd per serie. Dvs användaren Herge får ha en tråd om Tintin, en om Johan, Lotta och Jocko, en om Totor osv. Användaren DC Comics får skapa en tråd för Superman och en för Batman, men inte därefter en tråd för Superman/Batman-crossover.
Tänk på att en Internet-publicering kan påverka dina möjligheter att senare sälja serien till ett förlag.
Cadial
Very Fine
Inlägg: 970
Blev medlem: fre 04 sep 2009, 18:37

Re: Yxa & Klinga

Inlägg av Cadial »

Snyggt persongalleri!
Användarvisningsbild
larsa66
Moderator
Inlägg: 2353
Blev medlem: ons 13 jun 2012, 20:50
Ort: Robertsfors
Kontakt:

Re: Yxa & Klinga

Inlägg av larsa66 »

Tack Cadial

Jag har just levererat sida nr. 26 av Yxa & Klinga till tidningarna. 26 veckor, Vem hade trott att jag skulle fortsätta efter Gustapärsa? Inte jag själv i varje fall.

Det är en fin historia som Jan Hoff skrivit manus till. Jag önskar många gånger att jag vore en bättre tecknare men jag strävar efter det.

Detta är bilder jag klippt ut och sedan monterat osammanhängande i handling för att inte avslöja för mycket.

Bild
Cadial
Very Fine
Inlägg: 970
Blev medlem: fre 04 sep 2009, 18:37

Re: Yxa & Klinga

Inlägg av Cadial »

Hur snyggt som helst!
mikaelbergkvist
Near Mint
Inlägg: 2366
Blev medlem: lör 20 feb 2010, 16:32

Re: Yxa & Klinga

Inlägg av mikaelbergkvist »

En framtida serieklassiker.
Användarvisningsbild
Sir-L
Near Mint
Inlägg: 2107
Blev medlem: tor 06 jan 2005, 00:26
Ort: Sweden

Re: Yxa & Klinga

Inlägg av Sir-L »

Ser riktigt bra ut. Precis som herr Bergkvist förutspår jag klassikerstatus. Ser fram emot albumet sedan.
Användarvisningsbild
larsa66
Moderator
Inlägg: 2353
Blev medlem: ons 13 jun 2012, 20:50
Ort: Robertsfors
Kontakt:

Re: Yxa & Klinga

Inlägg av larsa66 »

Tackar ödmjukast, Cadial och Mikael.
(edit)och sir L också :)
Användarvisningsbild
Rosen
Very Fine
Inlägg: 1417
Blev medlem: tis 01 jan 2008, 15:14
Ort: Järfälla
Kontakt:

Re: Yxa & Klinga

Inlägg av Rosen »

Är det bara jag som får vibbar från "Bamse och den lilla åsnan" av den där sidan? [:o)]
"I wear eyeliner like a superhero mask."
Användarvisningsbild
RioGrande
Moderator
Inlägg: 4386
Blev medlem: mån 13 sep 2010, 18:28

Re: Yxa & Klinga

Inlägg av RioGrande »

Rosen... antar att du har läst hela äventyret? I tidningen? För det blir ju ännu mer Rune A-bamsigt sen! (Inget ont i det, väl? ;) )
Användarvisningsbild
larsa66
Moderator
Inlägg: 2353
Blev medlem: ons 13 jun 2012, 20:50
Ort: Robertsfors
Kontakt:

Re: Yxa & Klinga

Inlägg av larsa66 »

Nja
Ingen har nog läst, skulle jag tro. v.37 är planerad publicering.
Det här var nog en av mina favoriter. Bamsevibbar är bara positivt i mina öron :)
Användarvisningsbild
larsa66
Moderator
Inlägg: 2353
Blev medlem: ons 13 jun 2012, 20:50
Ort: Robertsfors
Kontakt:

Re: Yxa & Klinga

Inlägg av larsa66 »

Trots att det är 25 grader, högsommar tillbringar jag mina första semesterdagar med att teckna sidor till Yxa & Klinga.
Den här berättelsen är också en återblick på tiden före. Jag gillar såna här :) Man får lite Fantomen-känsla när man ritar ett ansikte och en bubbla som börjar med en bild och en medryckande text.
"det var en gång..."

Extra roligt är att Lars Krantz figur Laura gästspelar. Med hans tillstånd givetvis.


Serien rullar på i mellanbygden för 28:e veckan, kommer nog att göra det hela sommaren. Men i Västerbottningen har dom tydligen lagt in semesteruppehåll.
Det blir ju lite konstigt, när dom kommer att halka efter publiceringen iom det. Jag har inte fått tag på redaktören, han är givetvis på semester.

Jag delar ju även på Facebook och många av er kanske tycker att jag är lite tjatig men jag försöker göra det lite speciellt här ändå. Här kan man ju ta diskussioner som andra, "normala" vänner tycker är "värdelöst vetande". Samt så är första stripen lite omarbetad. sen en extra ruta då Räv-Oskarsson dansar på bordet.

Bild

Bild

Ha en skön sommar alla forumiter!
Användarvisningsbild
RioGrande
Moderator
Inlägg: 4386
Blev medlem: mån 13 sep 2010, 18:28

Re: Yxa & Klinga

Inlägg av RioGrande »

På sätt och vis blir det som en Tintinreferens... till scenen när kapten Haddock spelar sin förfader...
Användarvisningsbild
larsa66
Moderator
Inlägg: 2353
Blev medlem: ons 13 jun 2012, 20:50
Ort: Robertsfors
Kontakt:

Re: Yxa & Klinga

Inlägg av larsa66 »

Det fanns en tintin-referens till ;)

Bild

Hoppsan, nu har jag lagt ut halva sidan här.
Användarvisningsbild
RioGrande
Moderator
Inlägg: 4386
Blev medlem: mån 13 sep 2010, 18:28

Re: Yxa & Klinga

Inlägg av RioGrande »

Jo, den noterade jag också. :)
Användarvisningsbild
Peral
Moderator
Inlägg: 5357
Blev medlem: fre 18 aug 2006, 01:34
Ort: Örebro

Re: Yxa & Klinga

Inlägg av Peral »

Det är alltid kul med referenser till klassiska serier och scener, det höjer läsupplevelsen.
Användarvisningsbild
larsa66
Moderator
Inlägg: 2353
Blev medlem: ons 13 jun 2012, 20:50
Ort: Robertsfors
Kontakt:

Re: Yxa & Klinga

Inlägg av larsa66 »

Då webpublicerar vi några sidor till av Yxa & Klinga på webcomics.
Håll till godo serievänner :)
http://webcomics.se/laddarns-farval/
Användarvisningsbild
Allan Kämpe
Near Mint
Inlägg: 2003
Blev medlem: tor 02 jul 2009, 17:42
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Yxa & Klinga

Inlägg av Allan Kämpe »

Läste just "Laddarns farväl" och tycker mig se inspiration från Baron von Munchhausens fantastiska resor!?
Jag avser då Laddarns färd på flygande projektil.

Fy skäms! Att sälja brännvin till indianerna! [:D]
Användarvisningsbild
larsa66
Moderator
Inlägg: 2353
Blev medlem: ons 13 jun 2012, 20:50
Ort: Robertsfors
Kontakt:

Re: Yxa & Klinga

Inlägg av larsa66 »

Allan Kämpe skrev:Läste just "Laddarns farväl" och tycker mig se inspiration från Baron von Munchhausens fantastiska resor!?
Jag avser då Laddarns färd på flygande projektil.

Fy skäms! Att sälja brännvin till indianerna! [:D]


Jo, Laddarn är nog seriens antihjälte som jag tolkar det. Han är egentligen en snäll snubbe men med lite dåligt omdöme om vad som är rätt och fel, mitt och ditt.
Hedersknyffeln Gustapärsa skulle nog inte ha så mycket till övers för honom. Men han skulle å andra sidan inte bry sig om det heller.

på tal om Baron Münchhausen delar jag detta från Yxa & Klingas FB-sida.

"Staffan Melin: Vilken schysst skröna med Baron Münchausen-hommage!

Lars Andersson: Tack Staffan, det var lustigt hur hela denna berättelse föddes. Från början var det en idé till en serie som byggde på en sann historia.
I den historien flög också en gammaldags, vedeldad hembrännare i luften.

Jan tog tag i den och skrev om både slutet och flyttade miljön till Yxa & Klingas värld, och det blev en av dom roligaste serier jag fick äran att teckna.

Den ursprungliga historien berättades av min far, där var det BARA hembrännaren som flög iväg. Han berättade även om Baronens irrfärder på sitt sätt. Och om indianer och cowboys.

Jan kände inte till det då, men för min del knöts påsen ihop på ett fint sätt och det blev en serie som pappa skrattat högt åt om han levt.


Staffan Melin: Härligt!"
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Re: Yxa & Klinga

Inlägg av Wakuran »

Jag minns något Mythbusters-avsnitt där man gick igenom hembrännarbodar som flög i luften... De hävdade på slutet att det troligaste var att hembrännarna sprängt sina bodar själva för att förstöra bevismaterial...
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.
Användarvisningsbild
larsa66
Moderator
Inlägg: 2353
Blev medlem: ons 13 jun 2012, 20:50
Ort: Robertsfors
Kontakt:

Re: Yxa & Klinga

Inlägg av larsa66 »

Wakuran skrev:Jag minns något Mythbusters-avsnitt där man gick igenom hembrännarbodar som flög i luften... De hävdade på slutet att det troligaste var att hembrännarna sprängt sina bodar själva för att förstöra bevismaterial...


Oj! [:0] Nu känns det som jag är inne och balanserar på en tunn tråd igen. Bäst att jag klargör lite om den ursprungliga idén, den sanna berättelse som denna serie bygger på, så att ingen drar några förhastade slutsatser [8D] :

A: Det var inte jag som hade en hembrännare
B: Den sprit som var tänkt att tillverkas var till husbehov och inte försäljning
C: Den sprängdes på riktigt efter några timmars eldande utan att det kommit en droppe sprit ur den. Den hittades aldrig igen.

Mythbusters har aldrig varit i Morbyn [:)]
Användarvisningsbild
Peral
Moderator
Inlägg: 5357
Blev medlem: fre 18 aug 2006, 01:34
Ort: Örebro

Re: Yxa & Klinga

Inlägg av Peral »

Finns det någon historia kring Boman och hembränt? Jag pratade med en kusinhustru och de samlar in foton och vandringssägner rörande lokal historia, kan det finnas något rörande Boman där; Larsa?!
Skriv svar