Gezerds envisa matsmältningsproblem

Här postar du dina egna alster.
Kategoriregler
Varje serieskapare får skapa max en tråd per serie. Dvs användaren Herge får ha en tråd om Tintin, en om Johan, Lotta och Jocko, en om Totor osv. Användaren DC Comics får skapa en tråd för Superman och en för Batman, men inte därefter en tråd för Superman/Batman-crossover.
Tänk på att en Internet-publicering kan påverka dina möjligheter att senare sälja serien till ett förlag.
Gezerd
Fine
Inlägg: 230
Blev medlem: tor 06 mar 2014, 03:32

Gezerds envisa matsmältningsproblem

Inlägg av Gezerd »

Här postar jag lite blandat av lite överdriven handling, satir humor osv

Senaste trenden var att visa skillnaden på amerikansk kriminalare och brittisk.

Bild
Användarvisningsbild
Labrador Road 26
Gem Mint
Inlägg: 12270
Blev medlem: tis 13 dec 2005, 05:53
Ort: Stockholm

Re: Gezerds envisa matsmältningsproblem

Inlägg av Labrador Road 26 »

På det temat kan jag rekommendera den utomordentliga uppsatsen "The Simple Art of Murder" av hårdkokte Raymond Chandler där han rätt sarkastiskt sågar den brittiska deckarlitteraturen jäms med knäskålarna.
http://www.en.utexas.edu/amlit/amlitpri ... erart.html

Positivt att du använder fonter för texten, på tok för många hemmatecknare som handtextar. Med ett sjabbligt resultat som följd.
With great collections comes great responsibility.
larsa66 till mig: Ibland tror jag att du skulle bli en bra seriefigur med dina starka åsikter och kommentarer.
E Dahlén: Mycket klokt - så sant! (Lägger till Sallander i raden av epokgörande filosofer)
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Re: Gezerds envisa matsmältningsproblem

Inlägg av Wakuran »

Shit, vad jag blir sugen nu på den här klassiska snutten från Homicide: Life on the Street, men hittar den inte på nätet...

Homicide S07E22 skrev:OFFICER DENYS: Victim's name was Joanna Foster McQueen. Female, white, drivers license says late 20's.
LEWIS: Johanna?
OFFICER DENYS: Joanna.
LEWIS: (As they walk through the door.) Jo Mama.


Men Homicide är en klassiker.

http://www.youtube.com/watch?v=bljHubXjoT0

http://www.youtube.com/watch?v=oxIR7rRpSoo

http://www.youtube.com/watch?v=1gtbJeHmcRU
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.
Gezerd
Fine
Inlägg: 230
Blev medlem: tor 06 mar 2014, 03:32

Re: Gezerds envisa matsmältningsproblem

Inlägg av Gezerd »

Labrador Road 26 skrev:På det temat kan jag rekommendera den utomordentliga uppsatsen "The Simple Art of Murder" av hårdkokte Raymond Chandler där han rätt sarkastiskt sågar den brittiska deckarlitteraturen jäms med knäskålarna.
http://www.en.utexas.edu/amlit/amlitpri ... erart.html

Positivt att du använder fonter för texten, på tok för många hemmatecknare som handtextar. Med ett sjabbligt resultat som följd.


Jo visst. Men många bra fonter finns inte med svenska tecken, men det finns flest fonter med åäö
på dafont.com

Jag är väl något gammaldags som kör med en stil som nån serie på 70 - 80-talet. Att rita svartvitt är enklast.
Man slipper fundera vad som ska ha för färg, men det har hänt att jag färglagt enstaka serier vid senare tillfälle.

Min favorittidning som är nedlagt i Sverige var tidningen MAD. Överdriven rolig satir.
Gezerd
Fine
Inlägg: 230
Blev medlem: tor 06 mar 2014, 03:32

Re: Gezerds envisa matsmältningsproblem

Inlägg av Gezerd »

Vissa serier görs i färg på en gång som den här trenden jag börjat med. En miss är att måste hitta en bättre rubrikfont som passar in i konceptet. Det var ju slarvigt att bara laddat ner font för pratbubblor men inte för rubriken.

Bild
Användarvisningsbild
larsa66
Moderator
Inlägg: 2353
Blev medlem: ons 13 jun 2012, 20:50
Ort: Robertsfors
Kontakt:

Re: Gezerds envisa matsmältningsproblem

Inlägg av larsa66 »

Efter två strippar tycker jag man börjar komma in i ditt serietänk och man hakar på humorn. :)
Den här med gravstenarna var alldeles förträffligt mysig. Har du fler med det temat?
Gezerd
Fine
Inlägg: 230
Blev medlem: tor 06 mar 2014, 03:32

Re: Gezerds envisa matsmältningsproblem

Inlägg av Gezerd »

larsa66 skrev:Efter två strippar tycker jag man börjar komma in i ditt serietänk och man hakar på humorn. :)
Den här med gravstenarna var alldeles förträffligt mysig. Har du fler med det temat?


Serien Kyrkogården är en nytänkt ide. Här jag har varit noggrann med att få in en mysig stämning.
Andra fonter i pratbubblorna gör serien för stel, så jag kör men samma font som serien Gustaf
som ger en mysig rundad stämning.
Sen att undvika att ha för mycket detaljer i bilden.

Det finns väl vissa gyllene regler hur omständigheterna skall vara beroende stilen och handlingen?
Gezerd
Fine
Inlägg: 230
Blev medlem: tor 06 mar 2014, 03:32

Re: Gezerds envisa matsmältningsproblem

Inlägg av Gezerd »

Jag brukar irritera mig över att man förstör mysiga platser och smäller upp stora bostäder
som inte alls representerar skärgårdsidyllen

Bild
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Re: Gezerds envisa matsmältningsproblem

Inlägg av Wakuran »

Är allt ritat direkt i datorn, eller? Du har inte funderat på att fixa en scanner?
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.
Gezerd
Fine
Inlägg: 230
Blev medlem: tor 06 mar 2014, 03:32

Re: Gezerds envisa matsmältningsproblem

Inlägg av Gezerd »

Wakuran skrev:Är allt ritat direkt i datorn, eller? Du har inte funderat på att fixa en scanner?


Ajdå Du kanske syftar på att det var slarvig färgläggning? Måste färgläggningen vara så noggrann?
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Re: Gezerds envisa matsmältningsproblem

Inlägg av Wakuran »

Nej, tvärtom. Det är line-arten som ser pixlig ut.
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.
Gezerd
Fine
Inlägg: 230
Blev medlem: tor 06 mar 2014, 03:32

Re: Gezerds envisa matsmältningsproblem

Inlägg av Gezerd »

Wakuran skrev:Nej, tvärtom. Det är line-arten som ser pixlig ut.


Råkade grovrita ett annat program som inte hade kantutjämning
Gezerd
Fine
Inlägg: 230
Blev medlem: tor 06 mar 2014, 03:32

Re: Gezerds envisa matsmältningsproblem

Inlägg av Gezerd »

Här är del2 av Kyrkogården

Bild
Användarvisningsbild
Labrador Road 26
Gem Mint
Inlägg: 12270
Blev medlem: tis 13 dec 2005, 05:53
Ort: Stockholm

Re: Gezerds envisa matsmältningsproblem

Inlägg av Labrador Road 26 »

För att tydligare visa att vänstra graven är ny kan det vara brun jord som är högre.
http://www.svenskakyrkan.se/Sve/Bilder/ ... 6bfd17.png
With great collections comes great responsibility.
larsa66 till mig: Ibland tror jag att du skulle bli en bra seriefigur med dina starka åsikter och kommentarer.
E Dahlén: Mycket klokt - så sant! (Lägger till Sallander i raden av epokgörande filosofer)
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Re: Gezerds envisa matsmältningsproblem

Inlägg av Wakuran »

Jag tycker inte det behövs, egentligen... Det blir bara ännu en störande detalj i bilden... Såna aspirationer på realism behövs inte i en skämtserie.


Edit: Tänkte litet mer, och tänkte om... Det var klart i första strippen att båda hade dött nyligen, men nu i andra strippen kan det framhäva poängen bättre med en sån detalj...

Realism är irrelevant, men teckningen ska poängtera poängen...
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.
Användarvisningsbild
Peral
Moderator
Inlägg: 5357
Blev medlem: fre 18 aug 2006, 01:34
Ort: Örebro

Re: Gezerds envisa matsmältningsproblem

Inlägg av Peral »

Håller inte med om att realism är oviktig oavsett hur sci-fi en historia är. Kan du inte på något sätt anknyta historien till din verklighet blir historien helt obegriplig.
Gezerd
Fine
Inlägg: 230
Blev medlem: tor 06 mar 2014, 03:32

Re: Gezerds envisa matsmältningsproblem

Inlägg av Gezerd »

Wakuran skrev:Nej, tvärtom. Det är line-arten som ser pixlig ut.


Spelar pixliga linjer en stor roll av helheten? Jag kan ju köra serien genom ett vektorprogram
så försvinner pixlarna. Den ser ovanlig fin ut att vektografera i Inkscape

Förövrigt tycker jag att vektorprogram är krångliga, att man inte kan rita
som vanligt och sudda. I ett vektorprogram måste man krångla att markera till och från
på olika noder var som ska tas bort.
Gezerd
Fine
Inlägg: 230
Blev medlem: tor 06 mar 2014, 03:32

Re: Gezerds envisa matsmältningsproblem

Inlägg av Gezerd »

Så kommer en ny omgång nytt tema

Bild


Bild


Bild
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Re: Gezerds envisa matsmältningsproblem

Inlägg av Wakuran »

Poängerna är litet otydliga. Kanske blir självklarare om man bor uppe i norrländska obygden.
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.
Gezerd
Fine
Inlägg: 230
Blev medlem: tor 06 mar 2014, 03:32

Re: Gezerds envisa matsmältningsproblem

Inlägg av Gezerd »

Wakuran skrev:Poängerna är litet otydliga. Kanske blir självklarare om man bor uppe i norrländska obygden.


Är det den enda åsikt du hade, serien var bara det?
Låst