Nya Seriekatalogen är här!

Gamlar trådar från 1.0-tiden.
Användarvisningsbild
Looding
Mint
Inlägg: 5290
Blev medlem: lör 08 jan 2005, 12:34
Kontakt:

Nya Seriekatalogen är här!

Inlägg av Looding »

Här kommer den äntligen. En riktigt stilig serieguide som har som mål att få det mest kompletta serieregister (svenska titlar) som finns.

Gå in och kast ett öga på den. Just nu finns det bara en handfull titlar men oroa er inte, fler kommer efterhand. Detta är bara början!

http://www.serieforum.se/seriekatalogen/

Mycket nöje!
Har du information som saknas eller behövs ändras i https://www.seriekatalogen.se så kontakta mig eller skicka ett mail till seriekatalogen.se[at]gmail.com
Användarvisningsbild
Gammelsmurf
Very Fine
Inlägg: 1992
Blev medlem: ons 05 jan 2005, 06:31
Ort: Sverige
Kontakt:

Inlägg av Gammelsmurf »

Nu behöver vi er samlares hjälp. Har du information som du känner att du vill dela med dig av eller har du upptäckt att ett fel smugit sig in i katalogen så tveka inte att kontakta oss på seriekatalogen@gmail.com eller genom att hojta till i den här speciella forumkategorin som vikts åt diskussioner rörande seriekatalogsprojektet.
Användarvisningsbild
Kung Orne I
Near Mint
Inlägg: 2934
Blev medlem: tis 31 okt 2006, 10:40
Ort: Sverige
Kontakt:

Inlägg av Kung Orne I »

Ett litet glatt men försiktigt "hurra" kan jag bidra med än så länge. [:)]
Säljer gärna serier/grejer åt dig på Tradera. Skicka ett PM om du är intresserad!
Användarvisningsbild
Delicato
Good
Inlägg: 37
Blev medlem: tor 08 mar 2007, 10:45

Inlägg av Delicato »

Ser fantastiskt bra ut, bra jobbat!

Kommer det lite bilder också så småningom? Jag har inte så stor samling själv men kan hjälpa till att scanna det lilla jag har.
Användarvisningsbild
Kung Orne I
Near Mint
Inlägg: 2934
Blev medlem: tis 31 okt 2006, 10:40
Ort: Sverige
Kontakt:

Inlägg av Kung Orne I »

Hur fungerar prissättningen?
Säljer gärna serier/grejer åt dig på Tradera. Skicka ett PM om du är intresserad!
Användarvisningsbild
Gammelsmurf
Very Fine
Inlägg: 1992
Blev medlem: ons 05 jan 2005, 06:31
Ort: Sverige
Kontakt:

Inlägg av Gammelsmurf »

[quote="Delicato"]

Ser fantastiskt bra ut, bra jobbat!

Kommer det lite bilder också så småningom? Jag har inte så stor samling själv men kan hjälpa till att scanna det lilla jag har.
[/quote]
Bilder är på tankestadiet, fast det ligger en bra bit bort i planeringen. Det absolut viktigaste är att få upp så mycket titlar och så mycket priser/bilagor som möjligt.


[quote="Kung Orne I"]

Hur fungerar prissättningen?
[/quote]
Prissättningen diskuteras igenom bl.a. med de stor- och specialsamlare som finns förtecknade på katalogens startsida. Inga priser är dock huggna i sten, all feedback är välkommen. De priser som ligger uppe nu kommer givetvis att förändras efterhand, men nånstans måste man ju börja.
Användarvisningsbild
Gammelsmurf
Very Fine
Inlägg: 1992
Blev medlem: ons 05 jan 2005, 06:31
Ort: Sverige
Kontakt:

Inlägg av Gammelsmurf »

[quote="Thomas E"]

Jag ser att samtliga priser är "stulna" från antingen Seriekatalogen eller webb-guiden (minimala modifieringar). Utan att någon information ges om detta. Är inte det lite barnsligt? Kanske även olagligt? Vad tycker serieforums ägare?
[/quote]
Välkommen tillbaka till forumet, Thomas.

Vilka priser syftar du på? Priserna är nämligen framtagna i samråd med de specialsamlare som finns förtecknade på katalogsidornas startsida. Det är dessa samlares värdering som ligger till grund för katalogens värdering.
Användarvisningsbild
Kung Orne I
Near Mint
Inlägg: 2934
Blev medlem: tis 31 okt 2006, 10:40
Ort: Sverige
Kontakt:

Inlägg av Kung Orne I »

Om Seriesam lägger upp priserna igen så kan vi alla studera om anklagelserna är välgrundade eller ej.
Säljer gärna serier/grejer åt dig på Tradera. Skicka ett PM om du är intresserad!
Användarvisningsbild
jens-olof
Very Fine
Inlägg: 1727
Blev medlem: tor 28 sep 2006, 19:34
Ort: Norrköping
Kontakt:

Inlägg av jens-olof »

[quote="Admin"]

[quote="Thomas E"]

Jag ser att samtliga priser är "stulna" från antingen Seriekatalogen eller webb-guiden (minimala modifieringar). Utan att någon information ges om detta. Är inte det lite barnsligt? Kanske även olagligt? Vad tycker serieforums ägare?
[/quote]
Välkommen tillbaka till forumet, Thomas.

Vilka priser syftar du på? Priserna är nämligen framtagna i samråd med de specialsamlare som finns förtecknade på katalogsidornas startsida. Det är dessa samlares värdering som ligger till grund för katalogens värdering.
[/quote]

Vill inte vara grinig, men det är väl ganska många av dessa
"samlare" som har ett ekonomiskt intresse av att priserna är
höga? I "Seriesams" lista, så var det ju knappast någon tvekan
av att det var en handlare som stod bakom listan, de kluvna roller
mer än en bidragsgivare har här däremot framgår ju inte riktigt..?

Jens
Användarvisningsbild
Gammelsmurf
Very Fine
Inlägg: 1992
Blev medlem: ons 05 jan 2005, 06:31
Ort: Sverige
Kontakt:

Inlägg av Gammelsmurf »

[quote="Thomas E"]

Jag har precis pratat med dessa "samlare", eller snarare den som för hand mödosamt knackat in alla priser (en databas kanske kunde vara en ide?). Han rabblade upp Seriekatalogens priser. Han kunde inte hänvisa till någon annan källa. Nog sagt.[/quote]
Vad är nog sagt? Du har pratat med Henrik Lood som är ansvarig utgivare för guiden och han har berättat att han baserat sina uppgifter om bilagor och priser på en tolv år gammal tryckt katalog. Det var ju precis vad du själv gjorde när du startade upp din webbguide, utan att källhänvisa om jag inte minns fel. Dessutom så är de värden vi presenterar inte överensstämmande med varesig din guide eller med Alvglans katalog eftersom vi under en tid nu haft kontakt och fått feedback från de samlare som står förtecknade på guidens startsida. Vi har alltså inte "stulit" (observera citationstecknen) någonting. Däremot har vi utgått från en grundstomme och förädlat denna själva i samråd med kunnigt folk. Det är långtifrån samma sak som "stöld" (observera citationstecknen).

Jag förstår inte vad du hetsar upp dig för? Är det inte bra med konkurrens? Gör inte konkurrensen att alla parter skärper till sig och producerar mer och bättre än vad som är fallet när någon har monopol? Du har en guide (eller hade innan du tog ner den) och vi bygger och filar på en egen. Det är en fri marknad. Tillgång och efterfrågan. Volvo gråter inte blod för att Audi i likhet med Volvo bygger en vagn med fyra hjul och en ratt som drivs av en explosionsmotor.


[quote="Thomas E"]

Ni kanske borde prata ihop er så att ni alla har samma svar utåt. Det kan vara bra när någon undrar varför alla priser kommer från samma två källor.[/quote]
Finns det något behov av att prata ihop sig? Det är ju inte direkt så att vi behöver stå till svars inför någon...
Användarvisningsbild
Gammelsmurf
Very Fine
Inlägg: 1992
Blev medlem: ons 05 jan 2005, 06:31
Ort: Sverige
Kontakt:

Inlägg av Gammelsmurf »

[quote="jens-olof"]

Vill inte vara grinig, men det är väl ganska många av dessa
"samlare" som har ett ekonomiskt intresse av att priserna är
höga? I "Seriesams" lista, så var det ju knappast någon tvekan
av att det var en handlare som stod bakom listan, de kluvna roller
mer än en bidragsgivare har här däremot framgår ju inte riktigt..?

Jens
[/quote]
Det finns säkert ett intresse av att hålla uppe priserna från en samlare, men någonstans måste man ju börja. Priserna kommer efterhand att stabilisera sig när vi börjat få in lite mer feedback och katalogen fått lite luft under vingarna. Att utgå ifrån specialsamlarnas åsikter som riktmärke är dock inte fel eftersom de bör veta ungefär var priserna ligger i detta nu.
Användarvisningsbild
Gammelsmurf
Very Fine
Inlägg: 1992
Blev medlem: ons 05 jan 2005, 06:31
Ort: Sverige
Kontakt:

Inlägg av Gammelsmurf »

[quote="Thomas E"]

Lustig inställning du har. Om man stjäl namnet "Seriekatalogen" och tar all information från den och publicerar på nätet så finns nog chansen att man får "stå till svars inför någon".
[/quote]
Det kanske man får. Nu har vi inte gjort detta så jag vet inte vad du är ute och far efter. Vad är identiskt med Alvglans katalog? Vad är identiskt med din webbguide? Bilagorna? Uppgifterna om storlek och sidantal? Det är ju egentligen inte så märkligt att uppgifterna om vilka bilagor som medföljer i Fantomen 1969 är samstämmiga eftersom båda listorna utgår ifrån samma grundmaterial, d.v.s. svensk serieutgivning. Kan man ens påstå sig ha copyright på skriven text om priser, värdering och bilagor? Att knacka ner lite text om antalet sidor i Seriemagasinet 12/96 har jag mycket svårt att tro att det uppnår verkshöjd. Samma gäller uppgiften om att Alverfolket 1 i Near Mint bör kosta en dryg tusenlapp.

Vad gäller copyrightfrågor förresten, äger du dina omslagsfoton på dina webbsidor? Även om du betalt en privatperson för inscanningen så betyder inte det att du äger bilden, det gör vanligtvis förlaget eller tecknaren. Ändå visar du dem på dina sidor utan att källhänvisa och ändå hävdar du copyright på dem.


[quote="Thomas E"]

Nä, nu tror jag att jag kopierar alla trådar från "serieforum" och lägger upp på min egen hemsida. Det finns massor med matnyttig info här som ger bra träff på google, dvs kunder till mig.

Skämtar bara. Jag är ingen tjuv.
[/quote]
Och hur har detta med saken att göra? Informationen i forumet är fri, du får använda den efter eget huvud.
Användarvisningsbild
Ellingen
Moderator
Inlägg: 4062
Blev medlem: ons 01 nov 2006, 19:16
Ort: Sverige

Inlägg av Ellingen »

Jag tar mig friheten att "låna" delar av mikkex´s tankvärda inlägg från en annan tråd:

[quote="mikkeX"]

Och jag anser att det är mycket bra om en oberoende guide startas upp, helst med GPL-licens, så att ingen får för sig att den äger innehållet och stänger ned eller helt enkelt tröttnar och tar bort sidan.

Det är synd att TE beter sig så här. Och att han sedan ger sig på folk är beklagligt, men inte så mycket att bry sig om.

Då det gäller upphovsrätt på inskannade framsidor så tillhör de faktiskt inte TE, om inte upphovsrätten på det ordinarie omslaget är fritt, då kan man hävda upphovsrätten på den digitala versionen av omslaget om man var först - men det är ändå ganska knepigt att hävda. Dock så måste upphovsmannen varit död i sjuttio år för att det ska bli fritt. Vilket ju i princip gör att det inte går att hävda att man har rätt till ett enda omslag på en svensk serietidning - utan upphovsrätten antingen ligger hos serieskaparen, dess släktingar eller det förlag som gett ut tidningen (eller snarare det företag som i dag äger rätten då det är mycket vanligt med uppköp etc.).

Rättigheter till prisuppgifter eller uppskattade värden är det nog extremt svår att hävda, men skulle vara intressant att kolla upp. Om det skulle gå att hävda upphovsrätt på dem så skulle det i princip vara förbjudet att utgå från dem för seriebutiker, privata säljare etc. om det inte bett om lov först. Vilket i så fall gör hela guiden helt oanvändbar då det gäller prisuppgifter. Vilket gör mig extra tveksam till om man kan hävda upphovsrätten på ett värde.

Kontentan av hela det här är att det är minst sagt nödvändigt att en ny guide startas upp. Jag bidrar gärna med info då jag kan. Men jag tror mer på att en ny guide bör ligga utanför privata sidor och vara fristående. Och ett samarbete med Grand Comics Database borde vara både givit och givande - www.comics.org. Självklart kan även Seriewikin vara en informationskälla, men Seriewikins mål är inte att index, men här finns säkert information att hämta.

EDIT: Appropå upphovsrätt, tog en titt på webbguiden, och ser att TE inte någonstans anger vem som egentligen äger framsidorna som han visar, han anger bara att Seriesam har upphovsrätten till innehållet, vilket faktiskt inte stämmer i lagens mening.

[/quote]
"ask not what your forum can do for you - ask what you can do for your forum.."


Användarvisningsbild
Kung Orne I
Near Mint
Inlägg: 2934
Blev medlem: tis 31 okt 2006, 10:40
Ort: Sverige
Kontakt:

Inlägg av Kung Orne I »

Men snälla, lämna sandlådan! Hade du inte blivit sur på Argentum från början och tagit bort webguiden hade ju aldrig den nya guiden sett dagens ljus och du hade fått fortsätta dominera guidemarknaden.

En oberoende guide tjänar alla på, även du Thomas om du samtidigt ser till att din frodas och är bättre.
Säljer gärna serier/grejer åt dig på Tradera. Skicka ett PM om du är intresserad!
Användarvisningsbild
burnout
Mint
Inlägg: 7258
Blev medlem: tis 27 sep 2005, 12:03

Inlägg av burnout »

[quote="Kung Orne I"]

Men snälla, lämna sandlådan! Hade du inte blivit sur på Argentum från början och tagit bort webguiden hade ju aldrig den nya guiden sett dagens ljus och du hade fått fortsätta dominera guidemarknaden.

En oberoende guide tjänar alla på, även du Thomas om du samtidigt ser till att din frodas och är bättre.
[/quote]

Den har sett dagens ljus ändå, Den har varit på gång en längre tid.
Användarvisningsbild
Kung Orne I
Near Mint
Inlägg: 2934
Blev medlem: tis 31 okt 2006, 10:40
Ort: Sverige
Kontakt:

Inlägg av Kung Orne I »

Intressant är var prisnivån ska hamna. Hittills har ju guidepriser speglat vad handlare tar, handlare som har omkostnader. Denna guide ska ju vara oberoende, och borde ju därför spegla priser privatpersoner emellan?
Säljer gärna serier/grejer åt dig på Tradera. Skicka ett PM om du är intresserad!
Användarvisningsbild
burnout
Mint
Inlägg: 7258
Blev medlem: tis 27 sep 2005, 12:03

Inlägg av burnout »

[quote="Kung Orne I"]

Intressant är var prisnivån ska hamna. Hittills har ju guidepriser speglat vad handlare tar, handlare som har omkostnader. Denna guide ska ju vara oberoende, och borde ju därför spegla priser privatpersoner emellan?
[/quote]

Ge katalogen bara en chans så ska du se att det blir bra. med priser,bilagor och nya titlar som saknas. Det finns mycket som ligger under arbete redan nu.
Användarvisningsbild
Ellingen
Moderator
Inlägg: 4062
Blev medlem: ons 01 nov 2006, 19:16
Ort: Sverige

Inlägg av Ellingen »

[quote="Thomas E"]

Lustig inställning du har. Om man stjäl namnet "Seriekatalogen" och tar all information från den och publicerar på nätet så finns nog chansen att man får "stå till svars inför någon".
[/quote] Vem är "någon"?
"ask not what your forum can do for you - ask what you can do for your forum.."


Användarvisningsbild
rdbulldozer
Fine
Inlägg: 597
Blev medlem: tis 28 jun 2005, 17:33
Ort: Visby

Inlägg av rdbulldozer »

[quote="Thomas E"]

[quote="ellingen"]

Jag tar mig friheten att "låna" delar av mikkex´s tankvärda inlägg från en annan tråd:

[quote="mikkeX"]
[b]Då det gäller upphovsrätt på inskannade framsidor så tillhör de faktiskt inte TE, om inte upphovsrätten på det ordinarie omslaget är fritt, då kan man hävda upphovsrätten på den digitala versionen av omslaget om man var först - men det är ändå ganska knepigt att hävda.[/quote]
Och vad är kontentan i detta totala off-topic-inlägg. Ska jag ta bort alla inscannade omslag från webb-guiden? Det kan jag göra på en sekund om du vill. Håller alla i serieforum med ellingen att omslagen ska bort?

[/quote]
Jag bryr mig faktiskt inte längre om din guide. Det är bara en massa konstigheter; kollade i dag för första gången på några veckor (tidigare kollade jag dagligen) och i dag var det värderingspriser på nummer två av de tidningar jag kollade (förrut var det bara på ettorna och innan dess inte på någon (då hamnade man i seriesams webshop)).
Nej det här flummandet har tagit död på mitt intresse för din guide så för min del får du gärna ta bort bilderna eller hela guiden.
Hoppas att det så småningom kommer en seriös, fungerande serie-guide (eller vad det nu skall heta). Själv har jag redan tagit bort Web-guiden från favoriter.
Allt detta är tråkigt för jag hyser stor respekt för det fina arbete du gjort med guiden och den användbarhet som den gav innan allt bråk startade.
Tyvärr har du nog skjutit dig i foten när du överreagerade på en löjlig komentar.
RIP - Webguiden
Användarvisningsbild
Ellingen
Moderator
Inlägg: 4062
Blev medlem: ons 01 nov 2006, 19:16
Ort: Sverige

Inlägg av Ellingen »

[quote="Thomas E"]

[quote="ellingen"]

Jag tar mig friheten att "låna" delar av mikkex´s tankvärda inlägg från en annan tråd:

[quote="mikkeX"]
[b]Då det gäller upphovsrätt på inskannade framsidor så tillhör de faktiskt inte TE, om inte upphovsrätten på det ordinarie omslaget är fritt, då kan man hävda upphovsrätten på den digitala versionen av omslaget om man var först - men det är ändå ganska knepigt att hävda.[/quote]

Och vad är kontentan i detta totala off-topic-inlägg. Ska jag ta bort alla inscannade omslag från webb-guiden? Det kan jag göra på en sekund om du vill. Håller alla i serieforum med ellingen att omslagen ska bort?

[/quote]
Off-topic? Jag tycker denna diskussionen i mångt mycket handlar om copyright/upphovsrätt. Postar därför ett inlägg med tankvärda aspekter på just detta.
Och vad får jag till svar?
Hot om fler försämringar i din guide som jag då skall vara skulden till.
Och orsaken till försämringarna är att jag skriver något som du inte gillar?
Känns lite märkligt.


"ask not what your forum can do for you - ask what you can do for your forum.."


Låst