Varför Tradera-statistik i katalogen?

Gamlar trådar från 1.0-tiden.
Användarvisningsbild
UlfK
Tekniker och TF Admin
Inlägg: 4249
Blev medlem: tis 12 maj 2009, 10:48
Ort: Sverige
Kontakt:

Varför Tradera-statistik i katalogen?

Inlägg av UlfK »

Varför Tradera-statistik i katalogen?


Eller rättare sagt, om man hade kunnat ha hur långa ämnesrubriker som helst:

Försäljningsstatistik från Tredera över försäljning av svenska serier - varför det är en spännande idé, men aldrig kommer att fungera i verkligheten. Eller: Statistik är inget värt om man inte vet vad man mäter.


Det finns en hel del problem med att plocka ut försäljningsstatistik från Tradera. Några av de mest uppenbara:

+ Vem skall göra det?
+ Hur bedöms de utannonserade varorna?
+ Hur kommer informationen att presenteras?
+ Vem är mottagaren av informationen tänkt att vara?


Vem skall göra det? Skall man ha människor som plockar informationen får man nog räkna med att de vill ha betalt, dessvärre. Men det löser man ju med ett skript! Javisst, men hur skall skriptet hantera:
+ Skickbedömning
+ Annonser som innehåller mer än ett objekt
+ Annonser där objeketet är felstavat, eller inte det säljaren tror.

Hur bedöms de utannonserade varorna? Skall man lita på säljarens skickbedömning? Skall man överhuvudtaget lita på säljaren? Hur översätter man "bra skick se bild" till Overstreet-skalan? Skall man titta på budhistoriken för att avgöra om priset är "normalpris" eller om det råkade pressas upp för att två samlare råkade vara online samtidigt dagen efter löning , med samma lucka i samlingen?

Hur kommer informationen att presenteras? Det jag kan tänka mig att få ut som hårdfakta från Tradera är minpris, maxpris, samt hur många av varje. I bästa fall med bild + säljarens skickbedömning. Men att (exempel:) Dracula 1 1972 annonserats ut mellan 15 och 129 kronor hjälper inte mig som konsument. Inte heller att jag ser hur många exemplar som sålts senaste året. Det enda jag som säljare är intresserad av är att det finns en, eller helst två personer kvar som fortfarande inte har tidningen. Allt utöver detta, dvs pris per skickgrad kommer att vara extrapoleringar, dvs hitte-på-siffror.

Vem är mottagaren av informationen tänkt att vara? Vi samlare? Knappast, vi förväntas väl att ha koll på prisbilden genom Alvglans + övriga tillgängliga prisguider + erfarenhet. Icke-samlare och "vanliga" människor som bara vill sälja av lite serier? Min erfarenhet är att de sällan bryr sig om att kolla upp värde, eller är intresserade av vad värdet grundar sig på. Om de någon gång frågar och får reda på att "din tidning kan vara värd vadsomhelst mellan 15 och 129 kronor" kommer de att bli arga på dig om de inte fick 129:- när de sålde den.


Sammanfattning: Jag tror inte att Tradera-statistik är möjlig att samla in eller bearbeta eller presentera på ett vettigt sätt, förutom på rara objekt. Men för mig personligen är det ointressent om Kalle Anka och c:o 1/-48 kostar 175 000 eller 100 000. Jag kommer aldrig att köpa den och, handen på hjärtat, det kommer inte du heller.


Slutligen en lathund för den som trots allt vill ha en aning om hur mycket man kan få för sin serietidning på Tradera:

1. Titta på tidningen? Är det Kalle Anka och c:o nummer 1 1948?
2. Om nej, var nöjd med det du får. Köparna vet nog värdet bättre än du, och kommer aldrig att betala för mycket.
3. Om ja, se punkt 2.

Läs om serier på alla möjliga sätt:
Serieforum.seSerienytt.seSeriekatalogen.seNearmint.se
Serieforum.se på Facebook
Användarvisningsbild
impeesa
Very Fine
Inlägg: 1163
Blev medlem: sön 08 jan 2006, 17:00
Ort: Wallis and Futuna Islands

Inlägg av impeesa »

Det finns en sammanfattning längst ner för er som inte orkar harva igenom hela texten...

[quote]Ursprungligen postat av UlfK

Varför Tradera-statistik i katalogen?

[...]

Vem skall göra det? Skall man ha människor som plockar informationen får man nog räkna med att de vill ha betalt, dessvärre. Men det löser man ju med ett skript! Javisst, men hur skall skriptet hantera:
+ Skickbedömning
+ Annonser som innehåller mer än ett objekt
+ Annonser där objeketet är felstavat, eller inte det säljaren tror.
[/quote]

Det behöver inte nödvändigtvis kosta att få folk att ha koll på sina favoritserier. Wikipedia eller GCD är väl goda exempel på att det finns människor som är beredda att lägga ner tid utan betalning. Själv skulle jag inte ha något emot att "täcka" några av mina favorittitlar. Det gör jag ju ändå, för egen del.

Om däremot hade ett script är det ju självklart att scriptet inte skulle bli heltäckande, men det är ju inte heller våra guidekataloger nu.

[quote]
Hur bedöms de utannonserade varorna? Skall man lita på säljarens skickbedömning? Skall man överhuvudtaget lita på säljaren? Hur översätter man "bra skick se bild" till Overstreet-skalan? Skall man titta på budhistoriken för att avgöra om priset är "normalpris" eller om det råkade pressas upp för att två samlare råkade vara online samtidigt dagen efter löning , med samma lucka i samlingen?
[/quote]

Bedömningen skulle mycket väl kunna specas med gängse skickgrader, men det hade varit bättre med Svensson-ord, typ ny, begagnad men hel, sliten osv, och de annonser som inte hade någon skickgradering att översätta i texten/rubriken skulle man kunna kategorisera som "oskickade".

Du kan aldrig lita på en säljare, och visst finns det sköngraderare till höger och vänster. Har du flera avslut i din statistik kommer vissa söndagsgraderare inte att spela någon större roll. På 30 avslut spelar 2 tokiga graderingar mindre roll. Det är ju statistikens styrka.

[quote]
Hur kommer informationen att presenteras? Det jag kan tänka mig att få ut som hårdfakta från Tradera är minpris, maxpris, samt hur många av varje. I bästa fall med bild + säljarens skickbedömning. Men att (exempel:) Dracula 1 1972 annonserats ut mellan 15 och 129 kronor hjälper inte mig som konsument.
[/quote]

Sannolikt är Draculan för 15 pix rätt sliten, medans den för 129 är i VF. Ganska snabbt kommer underlaget att visa att bra skick ger en bättre prisbild för varorna, och sånt förstår även Svensson.

[quote]
Inte heller att jag ser hur många exemplar som sålts senaste året.
[/quote]

Jämför en avslutad auktion med orderdjupet inom aktievärlden. Förenklat skulle det betyda att man kunde se hur många affärer som gjorts på en given nivå. Har många avslut av liknande objekt hamnat runt hundringen är det rimligt att tro att man själv får runt hudringen för sitt objekt.

[quote]
[...]
Vem är mottagaren av informationen tänkt att vara? Vi samlare? Knappast, vi förväntas väl att ha koll på prisbilden genom Alvglans + övriga tillgängliga prisguider + erfarenhet.
[/quote]

Spot on! Mottagaren är den som inte sitter och bevakar objektens prisbild vid olika avslut, utan som vill veta vad grabbens Fantomentidningar kan vara värda eftersom denna flyttat ut utan att ta med sig tidningarna.

Vi hardcore skulle knappast vara hjälpta av den, av den anledningen att vi redan har koll på sånt vi samlar/följer. Det enda jag kan tänka mig är just avsluten, som kan ge ge en fingervisning om hur pass vanlig titlen är, och även om priset är på väg upp eller ner.

[quote]
Sammanfattning: Jag tror inte att Tradera-statistik är möjlig att samla in eller bearbeta eller presentera på ett vettigt sätt, förutom på rara objekt.
[/quote]

All form av statistik är komprimerad information, och då måste man kompromissa i informationen. Det gäller vilken undersökning/statistiskt material som helst. Tradera-avslut skulle inte bli en knivvass information, men inte så trubbig att den skulle bli värdelös.

Seriesams prisguide bygger delvis på traderaavslut efter egenskapad formel (vill minnas att Thomas nämnt detta i en gammal tråd), där priset som den tredje högsta budgivaren lagt indikerar på en vettig prisbild.

Seriekatalogen.se's undantagslista, dvs objekt sm sålts väldigt långt utanför gängse katalogpris, bygger i stor grad på traderaavslut. Där är det som du nämner rara objekt, men jag är övertygad om att man skulle kunna bygga ut en sådan prisinformation till fler objekt.

[quote="tlaago"] i annan tråd


Tradera är en auktionsmarknad för främst privatpersoner och semiprofessionella handlare. Auktioner är köparens marknad så länge det inte rör sig om rariteter, vilket syns tydligt på tradera. [...]
Tradera fungerar inte som riktlinje på priser för tidningar där portokostnaden är högre än vad kunden vill betala för tidningen, vilket gäller merparten av alla tidningar.
[/quote]

Av samma anledning skulle en statistik vara till hjälp för enkla köpare/säljare och de semiproffesionella handlarna; de som använder Tradera i sin handel.

Och tlaago har helt rätt när det gäller billigare tidningar där portokostnaden spelar alltför stor roll på priset.

Sammanfattningsvis tycker jag man kan se likheter (och olikheter) med aktiemarknaden. Du har köpare och säljare, och när prisbilden möts blir det affär. Att plocka ut statistik från detta är inte svårt. Klurigheterna ligger i skickgraderingen, därför hade en "seriemarknad" med Tradera som handelsplats inte blivit lika skarp som Börsen. Det görs även mångt fler aktieaffärer än serieaffärer, vilket skapar viss prisfluktration.

Svenska Star Wars/Stjärnornas Krig i toppskick sökes.
Användarvisningsbild
burnout
Mint
Inlägg: 7258
Blev medlem: tis 27 sep 2005, 12:03

Inlägg av burnout »

[quote="impeesa"]

Sannolikt är Draculan för 15 pix rätt sliten, medans den för 129 är i VF. Ganska snabbt kommer underlaget att visa att bra skick ger en bättre prisbild för varorna, och sånt förstår även Svensson.

[quote]


Gör han det???
Det tror inte jag, #svensson" går på 129:- oavsett skick.
Hur mycket serier har vi inte sett hemma hos "svensson" genom åren
"Dom är 20-30 år gamla och knappt lästa, dom är som nya"
Hur många som hört det på telefon räcker upp en hand??

Det var många det!!!

Att gå på Tradera statistik måste begränsas till ovanliga + topp grejor + udda. att ha med allt möjligt det stupar vi redan "i hallen över"
Användarvisningsbild
Labrador Road 26
Gem Mint
Inlägg: 12270
Blev medlem: tis 13 dec 2005, 05:53
Ort: Stockholm

Inlägg av Labrador Road 26 »

Låter mycket förnuftigt impeesa. Tror att efterfrågan på en guide som har med uppgifter från Tradera och eventuellt Ebay/Blocket definitivt är större än man kan tro. De flesta som tänker sig att sälja serier kan ju knappast öppna en butik utan får göra det via Tradera, Blocket eller liknande att då ha de värden som är gångbara där bör vara optimalt. Handeln med begagnade serier sker nog också mer och mer via olika sajter på nätet och mindre och mindre via besök i fysiska butiker.

Att samla in info från Tradera bör i sig inte vara jobbigare än att kontakta butiker runt om i Sverige för att få fram en korrekt prisbild. Inte heller är det säkert att butiksgraderingen på ett sålt exemplar är bättre än på Tradera, flera extremt kunniga graderare säljer ju just på Tradera.

I slutändan kan man väl helt enkelt säga att en guide som speglar priserna på det ställe där det säljs mest bör utan tvekan vara mest intressant för flest personer. I det avseendet är Seriesam helt rätt ute skulle jag säga.
With great collections comes great responsibility.
larsa66 till mig: Ibland tror jag att du skulle bli en bra seriefigur med dina starka åsikter och kommentarer.
E Dahlén: Mycket klokt - så sant! (Lägger till Sallander i raden av epokgörande filosofer)
Användarvisningsbild
jens-olof
Very Fine
Inlägg: 1727
Blev medlem: tor 28 sep 2006, 19:34
Ort: Norrköping
Kontakt:

Inlägg av jens-olof »

Fast om bilden ska vara komplett, kanske man även ska
ha med ett genomsnitt med tidningar som inte blir sålda alls?
Om till exempel en "Bessie" 7-74 säljs genom två som saknar
den som sista numret och vinnaren betalar rejält (säg 200:-).
Ut kommer nio till, förloraren betalar 10:- för ett ex, och de
åtta andra förblir osålda...

Hur jäkla rättvisande är ett genomsnittpris på 55:-
på en tidning där fyra av fem förblir osålda?
Till och med om man tar med de osålda, hamnar snittet
på 21:-...
Anser att "Traderapriser" bara kommer att driva upp
priserna, bra för de som säljer, dåligt för de som
samlar, och återväxten (ungarna) försvinner...

Jens
Användarvisningsbild
burnout
Mint
Inlägg: 7258
Blev medlem: tis 27 sep 2005, 12:03

Inlägg av burnout »

Kan nog bara hålla med "j-o", det är lite så jag menar. det räcker att 2 "galningar" ska ha sen är det i princip dött på "Bessie 7/74" och ta ett genomsnitt på resten (21:-)som inte går att sälja ens för 5:-. Då blir prisbilden helt fel.
Och hur sätter man tex. prisbilden på SM och Buster 90-tal?? 5 Kg=20:- om man har tur???

Ska man ha med priserna på auktionsaiter måste det vara bokfört över lång tid och Blockets prisbild och andra aktörer det blir svår att få med, för där ser man aldrig några siffror när det är klart.
Användarvisningsbild
Labrador Road 26
Gem Mint
Inlägg: 12270
Blev medlem: tis 13 dec 2005, 05:53
Ort: Stockholm

Inlägg av Labrador Road 26 »

[quote="burnout"]

Ska man ha med priserna på auktionsaiter måste det vara bokfört över lång tid och Blockets prisbild och andra aktörer det blir svår att få med, för där ser man aldrig några siffror när det är klart.
[/quote]
Ja det är väl självklart att det måste samlas info under längre tid, egentligen konstant om man vill ha så bra, rättvisande uppgifter som möjligt.

[quote="jens-olof"]
Om till exempel en "Bessie" 7-74 säljs genom två som saknar
den som sista numret och vinnaren betalar rejält (säg 200:-).
Ut kommer nio till, förloraren betalar 10:- för ett ex, och de
åtta andra förblir osålda...
[/quote]
Det är väl därför Seriesam valt att ha nummer tre som utgångspunkt, alltså ingen av de två "galningarna" utan någon som bjuder mera normalt.

Men i slutändan kan det i alla fall bli aningen mindre jobb än att ringa till varenda seriebutik in landet en gång i veckan för att höra sig för. Eller var ska informationen hämtas i sådana fall om inte butikerna ska kontaktas regelbundet?

Sitta och gissa kan man ju inte göra utan någonstans måste ju informationen komma ifrån, och som jag ser det är Tradera ett av de lättare ställena och framför allt där säljs många olika typer av objekt/titlar.

Jag skulle bli väldigt förvånad om Overstreet inte tar en del info från Ebay numera, även om det förstås finns bra mycket fler fysiska butiker i USA att hämta info från.

Men nu är jag överhuvud taget inte med i jakten på priser/värderingar så det är möjligt att jag ser det från fel vinkel.
With great collections comes great responsibility.
larsa66 till mig: Ibland tror jag att du skulle bli en bra seriefigur med dina starka åsikter och kommentarer.
E Dahlén: Mycket klokt - så sant! (Lägger till Sallander i raden av epokgörande filosofer)
Användarvisningsbild
impeesa
Very Fine
Inlägg: 1163
Blev medlem: sön 08 jan 2006, 17:00
Ort: Wallis and Futuna Islands

Inlägg av impeesa »

[quote="jens-olof"]


Hur jäkla rättvisande är ett genomsnittpris på 55:-
på en tidning där fyra av fem förblir osålda?
Till och med om man tar med de osålda, hamnar snittet
på 21:-...
Jens
[/quote]
Då hade kanske ett medianvärde utifrån samtliga auktioner varit mer rättvist, än genomsnittspriset?

Medianvärde har ju den fördelen att den tar bort enstaka idiotbudares spår när man ska hitta ett genomsnitt.
Svenska Star Wars/Stjärnornas Krig i toppskick sökes.
Användarvisningsbild
Alvjanne
Very Good
Inlägg: 107
Blev medlem: lör 22 nov 2008, 12:21

Inlägg av Alvjanne »

Upptäckte den här tråden av en slump och det tände ett intresse att kolla in serierna på Tradera eftersom jag inte varit inne på serie avdelningen på Tradera sedan i våras, håller annars koll på det mesta på Tradera grammofonskivor, prylar, leksaker & antikviteter osv och hur slutade det? Jo att jag nu har lagt massa bud på serier och att det är rena fynd marknaden förutom enstaka objekt och mycket få bud över 100 kr med tanke på att det var 16932 objekt när jag fluktade på hela avdelningen serier Sverige. Så jag tror inte det skulle vara gynnsamt för privata säljare med att basera en värderinglista på slutpriser som det ser ut idag i alla fall. Efter en dryg timmes genomgång så upplever jag det som om dom som är mest aktiva på Tradera när det gäller serier så är det handlare och riktigt inbitna samlare och inte så förskräckligt många heller. Däremot tror jag som ett litet tips till Tradera att lista auktionsobjekt inom dom olika avdelningarna typ topp 100 eller dylikt, sånt går alltid hem och generar säkert mer försäljning för deras del.

Janne
Användarvisningsbild
MagnusR
Very Fine
Inlägg: 1138
Blev medlem: lör 08 nov 2008, 17:34
Ort: Sverige

Inlägg av MagnusR »

Intressant tråd som återupplivats. Jag kommer på två exempel, men tyvärr är de bara diskussionsunderlag och inga svar:
[url]http://comics.ha.com/features/gpa.php[/url]
[url]http://www.valiantfan.com/valiant/pginfo.asp[/url]

Den första sysslar bara med graderade tidningar, så många av frågorna faller. Den andra bryr sig bara om relativt moderna tidningar, så även där är skickvariationen inte lika mycket en fråga. Båda är beroende av att det görs någorlunda många affärer så slumpen inte avgör så mycket. Båda vänder sig till kunniga samlare som vill se hur marknaden varierar.

/Magnus
Användarvisningsbild
Kung Orne I
Near Mint
Inlägg: 2934
Blev medlem: tis 31 okt 2006, 10:40
Ort: Sverige
Kontakt:

Inlägg av Kung Orne I »

[quote="Alvjanne"]

Upptäckte den här tråden av en slump och det tände ett intresse att kolla in serierna på Tradera eftersom jag inte varit inne på serie avdelningen på Tradera sedan i våras, håller annars koll på det mesta på Tradera grammofonskivor, prylar, leksaker & antikviteter osv och hur slutade det? Jo att jag nu har lagt massa bud på serier och att det är rena fynd marknaden förutom enstaka objekt och mycket få bud över 100 kr med tanke på att det var 16932 objekt när jag fluktade på hela avdelningen serier Sverige. Så jag tror inte det skulle vara gynnsamt för privata säljare med att basera en värderinglista på slutpriser som det ser ut idag i alla fall. Efter en dryg timmes genomgång så upplever jag det som om dom som är mest aktiva på Tradera när det gäller serier så är det handlare och riktigt inbitna samlare och inte så förskräckligt många heller. Däremot tror jag som ett litet tips till Tradera att lista auktionsobjekt inom dom olika avdelningarna typ topp 100 eller dylikt, sånt går alltid hem och generar säkert mer försäljning för deras del.

Janne
[/quote]

Du kanske insåg att ni är lite dyra på antikvariska obejkt oxå... [:p][8)]
Säljer gärna serier/grejer åt dig på Tradera. Skicka ett PM om du är intresserad!
Användarvisningsbild
Alvjanne
Very Good
Inlägg: 107
Blev medlem: lör 22 nov 2008, 12:21

Inlägg av Alvjanne »

[quote="Kung Orne I"]


Du kanske insåg att ni är lite dyra på antikvariska obejkt oxå... [:p][8)]
[/quote]

Ja det håller jag med dig om, vi är bland dom dyraste måste jag säga, det finns handlare som är dyrare men då bara på vissa objekt, men å andra sidan betalar vi bäst också, vi får oftast inköpen på samlingar av privatpersoner efter att dom varit eller mejlat runt listor till andra tänkbara köpare och många kringresande samlare/uppköpare som vi har som leverantörer då och då är nöjda med vad dom får betalt och då framför allt på topp objekt. Sedan har vi nog Sveriges bästa sortiment på antikvariska seriealbum på nätet och det är värt en del.
Så jag insåg inte att vi var dyra det visste jag redan, men att det var så låga priser på Tradera det blev jag förbluffad över, trodde att det gått upp sedan ett år sedan då jag handlade mycket serier på Tradera men det har snarare gått ner och mycket går för våra inköpspriser, om det inte vore för frakten så kan man köpa hur mycket som helst och det är kanske det som gör att det blir billigare, man måste kalkylera med frakten. Men nu kommer det förmodligen bli lite dyrare slutbud eftersom jag kommer vara där och rota och det räcker med att kommer en till som trissar upp priserna, det har jag märkt av på andra kategorier på Tradera.

Janne

Justerade citeringen. LR 26 - Moderator.
Användarvisningsbild
Alvjanne
Very Good
Inlägg: 107
Blev medlem: lör 22 nov 2008, 12:21

Inlägg av Alvjanne »

[quote="MagnusR"]

Intressant tråd som återupplivats. Jag kommer på två exempel, men tyvärr är de bara diskussionsunderlag och inga svar:
[url]http://comics.ha.com/features/gpa.php[/url]
[url]http://www.valiantfan.com/valiant/pginfo.asp[/url]

Den första sysslar bara med graderade tidningar, så många av frågorna faller. Den andra bryr sig bara om relativt moderna tidningar, så även där är skickvariationen inte lika mycket en fråga. Båda är beroende av att det görs någorlunda många affärer så slumpen inte avgör så mycket. Båda vänder sig till kunniga samlare som vill se hur marknaden varierar.

/Magnus

[/quote]

Intressanta länkar! Han bara titta på dom som hastigast och ska återkomma till dom sidorna lite mer noggrant. Gärna mer sådana tips för min del om värdering av serier och då gärna Europeiska serier. Hinner inte med att leta runt på nätet när jag minst ägnar 2 timmar om dagen åt att snoka runt på Tradera & Blocket osv. Kanske skulle Serieforum lista värderings sidor från hela världen för serier på nätet på en egen tråd eller nåt, vad vet jag, det kanske redan finns här? Jag tycker av någon konstig anledning mycket om värderingskataloger/listor och jag samlade på värderingskataloger i ett antal år och då menar jag allt i från gamla indian pilspetsar till kellogs förpackningar men upptäckte ganska snart att jag inte ens hann köpa en ny så kom ytterligare en till, med andra ord hann jag knappt titta i dom. Så nu säljer jag av samlingen i butiken undan för undan.

Janne
Låst