HAGEL. Ny tidning från Egmont med både franskt o amerikanskt

Har du hört något nytt som du vill berätta om? Här är platsen att berätta om det.
Användarvisningsbild
little fox
Good
Inlägg: 24
Blev medlem: sön 08 sep 2013, 11:20

Re: HAGEL. Ny tidning från Egmont med både franskt o amerika

Inlägg av little fox »

RioGrande skrev:...men jag tror inte att seriens skapare HYLLAR kvinnomisshandel. Tror definitivt inte att Hagel-redaktören Sol gör det. Det vill säga: du kan inte ta avstånd från en ickeglorifierande skildring (av ett faktiskt samhällsproblem). Av det lilla jag hittills hunnit kika på SOA så verkade dessutom som om nån av figurerna i detta nr, utifrån en direkt feministisk/humanitär ståndpunkt, räddar några, alltför unga, flickor från porrindustrin!


Men man måste väl ha rätt att ogilla vissa saker och undvika det som man tar illa vid sig av?! Om jag tycker en serie är för våldsam så läser jag såklart inte den mer. Det handlar inte alltid om ngt ställningstagande, utan personliga preferenser. Jag orkar tex inte med skildringar av sexuellt våld, spelar ingen roll hur avståndstagande det är menat av skaparen.
Senast redigerad av 1 little fox, redigerad totalt 0 gånger.
Användarvisningsbild
AndreasEriksson
Near Mint
Inlägg: 2224
Blev medlem: fre 21 okt 2005, 13:19
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: HAGEL. Ny tidning från Egmont med både franskt o amerika

Inlägg av AndreasEriksson »

Absolut, man kan undvika serier av betydligt sämre anledningar. Men då Rays inlägg inte sa så mycket mer än att kvinnomisshandel förekommer tycker jag det var bra att RG bemötte saken, inte främst för att övertala Ray utan så att personer som inte ens bläddrat i numret förstår att det är ett avståndstagande även i detta fall.
Ger ut DYLAN DOG och SONS OF ANARCHY på svenska! http://www.adesmedia.se + http://www.facebook.com/DylanDogSweden
Användarvisningsbild
little fox
Good
Inlägg: 24
Blev medlem: sön 08 sep 2013, 11:20

Re: HAGEL. Ny tidning från Egmont med både franskt o amerika

Inlägg av little fox »

Bemöta ska man såklart göra, eftersom detta är ett diskussionsforum, men att antyda att ngn annans tycke och preferenser är fel är väl magstarkt.
Användarvisningsbild
RioGrande
Moderator
Inlägg: 4386
Blev medlem: mån 13 sep 2010, 18:28

Re: HAGEL. Ny tidning från Egmont med både franskt o amerika

Inlägg av RioGrande »

Den finns både på Kvantum och i P-byrån i Lund.
När det gäller Ray tror jag definitivt att han pallar att läsa en Hagel eller två (om jag inte förstått helt fel är Ray en RIKTIGT hård kille, visst är det så?).
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Re: HAGEL. Ny tidning från Egmont med både franskt o amerika

Inlägg av Wakuran »

Fanns även inne på Hemköp på Hornstull (Stockholm), råkade jag se. Det där stora snabbköpet, som ligger under jord i samband med T-banestationen.
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.
mikaelsol
Fine
Inlägg: 389
Blev medlem: tor 21 apr 2011, 14:24

Re: HAGEL. Ny tidning från Egmont med både franskt o amerika

Inlägg av mikaelsol »

larsa66: Det går inte att prenumerera på HAGEL via Egmont. Jag tar och skickar ett PM till dig, för jag måste reda ut det där. Det finns företag som säljer prenumerationer utan att Egmont är inblandade.
Användarvisningsbild
larsa66
Moderator
Inlägg: 2353
Blev medlem: ons 13 jun 2012, 20:50
Ort: Robertsfors
Kontakt:

Re: HAGEL. Ny tidning från Egmont med både franskt o amerika

Inlägg av larsa66 »

mikaelsol skrev:larsa66: Det går inte att prenumerera på HAGEL via Egmont. Jag tar och skickar ett PM till dig, för jag måste reda ut det där. Det finns företag som säljer prenumerationer utan att Egmont är inblandade.


Jag har inte fått nåt PM men jag har inget att dölja. kan lika gärna reda ut detta öppet [;)]

Jag beställde första numret på pressbyrån. Jag trodde att jag bara beställde det, MEN, det verkar som att det var en tillsvidare prenumeration jag beställde eftersom 2:an damp ner nu i brevlådan.
Det passar mig ganska bra då jag tyckte att halva tidningen var bra och andra halvan sådär.
Priset blev 74,90, en femma för frakt är väl inget att säga nåt om.
mikaelsol
Fine
Inlägg: 389
Blev medlem: tor 21 apr 2011, 14:24

Re: HAGEL. Ny tidning från Egmont med både franskt o amerika

Inlägg av mikaelsol »

Aha, så det var Pressbyrån som var i farten. Visste inte att de gjorde sånt.
Användarvisningsbild
Ray
Very Fine
Inlägg: 903
Blev medlem: tor 03 feb 2011, 21:08
Kontakt:

Re: HAGEL. Ny tidning från Egmont med både franskt o amerika

Inlägg av Ray »

Vet att press stop butikerna har sådan där tillsvidare prenumeration i alla fall på sina titlar.
Användarvisningsbild
RioGrande
Moderator
Inlägg: 4386
Blev medlem: mån 13 sep 2010, 18:28

Re: HAGEL. Ny tidning från Egmont med både franskt o amerika

Inlägg av RioGrande »

Fem spänn i frakt var faktiskt rätt schyst!
Göran Semb
Fine
Inlägg: 618
Blev medlem: lör 16 jun 2007, 16:36
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: HAGEL. Ny tidning från Egmont med både franskt o amerika

Inlägg av Göran Semb »

Speciellt om man bor på landsbygden så det kostar att ta sig till kiosken i stan var det verkligen helt OK.
Användarvisningsbild
larsa66
Moderator
Inlägg: 2353
Blev medlem: ons 13 jun 2012, 20:50
Ort: Robertsfors
Kontakt:

Re: HAGEL. Ny tidning från Egmont med både franskt o amerika

Inlägg av larsa66 »

Göran Semb skrev:Speciellt om man bor på landsbygden så det kostar att ta sig till kiosken i stan var det verkligen helt OK.


Ja, sen verkar den inte vara lätt att få tag på även om man söker på de ställen där tidningar brukar finnas. Annars gillar jag att köpa så. Så butikerna finns kvar. Men allt har ett pris.

Är det låg upplaga eller någon slags "low-budget-distribution" man försöker med? Jag såg den fanns på Ica Berghem som Niklas sa. Men det är nog enda stället i Umeå jag sett den. Om jag inte minns fel hade den en framskjuten placering där också. Kanske var en serieentusiast bland sommarjobbarna som såg till att den fick det.
Användarvisningsbild
Sir-L
Near Mint
Inlägg: 2107
Blev medlem: tor 06 jan 2005, 00:26
Ort: Sweden

Re: HAGEL. Ny tidning från Egmont med både franskt o amerika

Inlägg av Sir-L »

I Alingsås och Göteborg har den funnits i alla butiker – som har tidningar – jag varit in i iaf. Men det är ju här söderöver det.

F.ö. blev jag lite mer välvilligt inställt till tidningen i.o.m. nummer 2. Kan fortfarande vara utan vissa saker, som: den gräsliga neonfärgen på omslaget , "Sons of anarchy" och "Jeremiah Harm". Men däremot så känns omslaget inte lika "kluddigt" och rörigt som nummer 1 och "2 guns" upplevde jag inte lika misshandlad, jag märkte då ingen pixlighet eller liknande, som jag störde mig på i förra numret.

Även om jag fortfarande hävdar att tidningen skulle vara så mycket bättre i mindre storlek så artar det sig bra. Nu ska det bara till lite fler läsvärda serier så kommer jag nog vara fast.
(Äh, vem försöker jag lura, i.o.m. att jag köpte första numret lär jag köpa resten också. [?] )
Användarvisningsbild
RioGrande
Moderator
Inlägg: 4386
Blev medlem: mån 13 sep 2010, 18:28

Re: HAGEL. Ny tidning från Egmont med både franskt o amerika

Inlägg av RioGrande »

Hos ICA i Lund placerades nr 2 bland jakt- och vapentidskrifterna. Fast nr 1:s placering bland de inplastade prinsess-serietidningarna var ju OCKSÅ helt fel.... Man borde skapa en ny hylla för såna här magasin, som kunde innehålla Utopi, Hagel, Rocky, Nemi, Galago + nåt annat... Bild och bubbla kanske? Då skulle man lyfta fram det här SEGMENTET...
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Re: HAGEL. Ny tidning från Egmont med både franskt o amerika

Inlägg av Wakuran »

RioGrande skrev:Hos ICA i Lund placerades nr 2 bland jakt- och vapentidskrifterna. Fast nr 1:s placering bland de inplastade prinsess-serietidningarna var ju OCKSÅ helt fel.... Man borde skapa en ny hylla för såna här magasin, som kunde innehålla Utopi, Hagel, Rocky, Nemi, Galago + nåt annat... Bild och bubbla kanske? Då skulle man lyfta fram det här SEGMENTET...

Det låter ju fortfarande väldigt vagt och spretigt. Det är nästan bara Rocky och Nemi som är inne i samma område. (Grabbiga grabbar respektive... grabbiga tjejer(?)) Synd att seriebranschen ska vara så ghettoiserad att allting rafsas ihop i en hög...
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.
Användarvisningsbild
RioGrande
Moderator
Inlägg: 4386
Blev medlem: mån 13 sep 2010, 18:28

Re: HAGEL. Ny tidning från Egmont med både franskt o amerika

Inlägg av RioGrande »

Pressbyrån har ju slutat ta in Heavy Metal, annars hade den ju kunnat stå på samma hylla också. Och MAD.

Men det FINNS ju inte så många såna här tidningar...
Användarvisningsbild
nicklas.johansson
Fine
Inlägg: 526
Blev medlem: mån 03 sep 2007, 15:23
Ort: Umeå, Västerbotten

Re: HAGEL.

Inlägg av nicklas.johansson »

Måste säga att det har tagit fart med distributionen i och med nummer 2. Nu tycker jag man ser tidningen i hyllorna lite var stans.
En bra karl reder sig själv och en dålig behöver ingen hjälp!
Användarvisningsbild
RioGrande
Moderator
Inlägg: 4386
Blev medlem: mån 13 sep 2010, 18:28

Re: HAGEL. Ny tidning från Egmont med både franskt o amerika

Inlägg av RioGrande »

Nu köpt nr 3. Tyckte att både Harm och Carthago tog ett steg framåt denna gång. Jag bryr mig! (De andra båda serierna i tidningen orkar jag inte läsa.)
Användarvisningsbild
larsa66
Moderator
Inlägg: 2353
Blev medlem: ons 13 jun 2012, 20:50
Ort: Robertsfors
Kontakt:

Re: HAGEL. Ny tidning från Egmont med både franskt o amerika

Inlägg av larsa66 »

RioGrande skrev:Nu köpt nr 3. Tyckte att både Harm och Carthago tog ett steg framåt denna gång. Jag bryr mig! (De andra båda serierna i tidningen orkar jag inte läsa.)


Ja att du gillar Carthago förstår jag, men kul att du börjar uppskatta Jeremiah Harm också....
Egentligen gillar jag inte den teckningsstilen men den passar perfekt till den historien, eller hur? Visst är det lite Heavy Metal över den? Och kanske lite Västern också...Gunfightern som lämnade sin hemstad kommer hem för att rädda den en sista gång.

Och skurkarna är ju helt omöjliga...En monster-brud som bara slafsar i sig människokött...
En levande gas som smälter ner en hel stad...
Och en grym ledare som talar i gåtor om universums undergång

Kan det egentligen bli bättre?

Jag håller med om att dom andra två serierna är jobbiga... sons of anarchy är ok...om man inte har nåt annat att göra, men 2 guns [:I] Jag läste den av snålhet dom tidigare numren men den här gången vet jag inte om jag orkar.
Användarvisningsbild
RioGrande
Moderator
Inlägg: 4386
Blev medlem: mån 13 sep 2010, 18:28

Re: HAGEL. Ny tidning från Egmont med både franskt o amerika

Inlägg av RioGrande »

Gillade Harm också, redan från början. Så här skrev jag ju om nr 1 "Nu är den ute! Jag köpte. Priset var bra (69:90), sidantalet bra (100), formatet härligt (magasinsformat). Varför ska serier förminskas till pocket eller halvpocket???
Innehållet då? Jeremiah Harm var otroligt snyggt tecknad (och en serie som verkligen behövde formatet för att komma till sin rätt), Carthago var intressant och snygg. De två övriga har jag inte hunnit läsa ännu. De ser lite trista ut, men kanske visar det sig att manusen är så starka att det kompenserar för att de ser ointressanta ut på teckningarna?

Tidningen känns som en korsning mellan Utopi och Heavy Metal. Trevlig tidning! "
Skriv svar