HAGEL. Ny tidning från Egmont med både franskt o amerikanskt

Har du hört något nytt som du vill berätta om? Här är platsen att berätta om det.
Användarvisningsbild
larsa66
Moderator
Inlägg: 2353
Blev medlem: ons 13 jun 2012, 20:50
Ort: Robertsfors
Kontakt:

Re: HAGEL. Ny tidning från Egmont med både franskt o amerika

Inlägg av larsa66 »

RioGrande skrev:Larsa66. "Ungdomarna från gymnasiet"??? Det går väl inte att sälja serier till ungdomar idag? Antingen får man skapa olika spinoffer till gamla serier -- som mormor/farmor känner igen figurerna i -- och hoppas att de köper till barnbarnen. Som "Bamse för de yngsta", "Kalle Anka som barn", "Äventyrsbamse", Lille Skutts ungars tidning" osv ELLER OCKSÅ bara ge sig och rikta sig direkt till män i femtioårsåldern eller kvinnor i trettioårsåldern.

Eller göra som Fredrik Strömberg: lära pensionärer läsa serier!


Tala för dig själv du!

Jag har tre döttrar. Den yngsta är fasligt intresserad av Teen Titans och det som finns runtomkring (batman, Arrow, Justice League)

Den äldsta prenumererar på tidningen där en serie jag är medskapare i publiceras, bara för att hon gillar DEN.

Vi har också ett ansvar... att lära våra ungar att uppskatta serier.

Om vi så ska bli serieskapare själva.
Användarvisningsbild
RioGrande
Moderator
Inlägg: 4386
Blev medlem: mån 13 sep 2010, 18:28

Re: HAGEL. Ny tidning från Egmont med både franskt o amerika

Inlägg av RioGrande »

"Teen Titans och det som finns runtomkring (batman, Arrow, Justice League) "
Det där vet jag inte vad det är.... men mina fördomar säger att det är tv, att det inte alls är serierna som är intressanta --- UTAN tv-serier, baserade på gamla serietidningsserier...
Och tv-serietittande lär inte generera några seriealbum eller serietidningar (eller strippar i pappersdagstidningar).

Och jag må låta pessimistisk, men jag tror faktiskt att serierna har en framtid. Men knappast som sladdriga serieblaskor i kioskerna (knappast riktade till småungar). Däremot som lyxiga album eller böcker i bokhandeln. När ljudböcker och annat digitalt bokläsande slagit igenom ordentligt kommer många att inse hur KASST det är att försöka läsa serier som ljudböcker. Serier blir nåt flott. Som får kosta. Som konst. Som kan vara tryckt på bra papper. Som man kan ha på soffbordet. Exklusivt. Inte nån jävla "slitochsläng-Läckberg"...
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Re: HAGEL. Ny tidning från Egmont med både franskt o amerika

Inlägg av Wakuran »

Men om det bara är lyxiga album eller böcker i bokhandeln kan inte serier vara populärkultur på samma sätt, inte ett massmedium. Det behövs en massa billigt lättsamt material 'också' för att hålla uppe scenen. Om det finns på biblioteket, eller om det är långa svansen-material med 1-5% av läsarna på webben som betalar, är litet för tidigt att spåna om än.
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.
Användarvisningsbild
Allan Kämpe
Near Mint
Inlägg: 2003
Blev medlem: tor 02 jul 2009, 17:42
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: HAGEL. Ny tidning från Egmont med både franskt o amerika

Inlägg av Allan Kämpe »

AndreasEriksson skrev:
Wakuran skrev:
Mithroth skrev:
burnout skrev:Dylan Dog ?? är det något vi andra som inte har B&B fått? (bara undrar?)


I nummer 198 bifogades häftet "Av vargablod". Tror den även medföljde albumet "De sista ljuva åren".

För Dylan-prenumeranterna och i vissa butiker, bör det vara.

Precis så är det. Dylan-prenumeranter ska få ALLT, medan vissa butiker och några tidningsprenumeranter får bonusgrejer IBLAND.

Nu har jag lite tråkiga nyheter för den som följt Hagel: Tidningen läggs ner och nr 3/2014 blir det sista. Detta besked kom väldigt sent, alla vi som var inblandade i produktionen trodde att vi fått förnyat förtroende för 2015 men så blev det inte.

Jag tycker själv att det är irriterande när tidningar läggs ner mitt i en följetong, men den här gången har jag faktiskt möjlighet att göra något åt saken!
Ända sedan jag fick veta att Hagel skulle läggas ner har jag jobbat för att kunna ta över delar av utgivningen. Och igår blev följande klart:

SONS OF ANARCHY ges ut som seriealbum på svenska av ADES MEDIA!

TV-serien Sons of Anarchy har blivit en storsuccé bland tittare och kritiker över hela världen.
Efter sju säsonger avslutades TV-serien i december 2014, men det innebär inte att du som följt den behöver få Sons of Anarchy-abstinens!
Serieversionen av SoA innehåller HELT NYA BERÄTTELSER om motorcykelklubben i Kalifornien. Det första seriealbumet innehåller en komplett och avslutad berättelse som utspelar sig under säsong 5 av TV-serien.

Ges preliminärt ut i april 2014.

Det är det jag har på gång nu, för tillfället inga planer att ge ut någon av de andra serierna från Hagel, men det är ingen omöjlighet heller.


Lycka till med utgivningen av SONS OF ANARCHY Andreas! [^]
Användarvisningsbild
larsa66
Moderator
Inlägg: 2353
Blev medlem: ons 13 jun 2012, 20:50
Ort: Robertsfors
Kontakt:

Re: HAGEL. Ny tidning från Egmont med både franskt o amerika

Inlägg av larsa66 »

Om du har såna där åsikter, varför stödköper du serietidningarna, Rio? Och hurrar när det kommer nya? Det är lika bra du säger direkt "Det DÄR kommer ALDRIG att gå"

Jag är faktiskt lite nedstämd idag pga av den här nerläggningen. Borde vi inte samlas och dricka gravöl, eller nåt?
Jag trodde nog att det var något stort på gång. Var på väg att lägga in egna kampanjer för tidningen. Så fort dom fick ordning på distributionen.

Till Robertsfors kom den aldrig, tänkte jag skriva, men jag tror nästan att den gjorde det till slut. Tyckte att jag såg ett nummer på ICA för några veckor sen. Kan det stämma Nicklas?

Nästa dråpslag blir väl att COBOLT ger upp. Visst har det varit ganska tyst på den fronten?

Det är tur att Andreas och Jonas håller fanan högt.

Jag tror jag kommer att disponera om mitt seriekonto och köpa mer kvalitet från dom och mindre tidningar från Egmont.
Användarvisningsbild
AndreasEriksson
Near Mint
Inlägg: 2224
Blev medlem: fre 21 okt 2005, 13:19
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: HAGEL. Ny tidning från Egmont med både franskt o amerika

Inlägg av AndreasEriksson »

larsa66 skrev:Nästa dråpslag blir väl att COBOLT ger upp. Visst har det varit ganska tyst på den fronten?
Cobolt har mycket intressant på gång. Jag ska inte uttala mig om hur försäljningen av deras grejer gått hittills för det vet jag inte mycket om, och det som inte nämnts officiellt tänker jag inte outa här, eftersom planer alltid kan ändras. Men det är som sagt många titlar på gång från Cobolt.
Ger ut DYLAN DOG och SONS OF ANARCHY på svenska! http://www.adesmedia.se + http://www.facebook.com/DylanDogSweden
Användarvisningsbild
Ray
Very Fine
Inlägg: 903
Blev medlem: tor 03 feb 2011, 21:08
Kontakt:

Re: HAGEL. Ny tidning från Egmont med både franskt o amerika

Inlägg av Ray »

Det är pengar som styr naturligtvis och i synnerhet för de stora förlagen typ Egmont som antagligen inte brinner för serierna utan för pengarna. De mindre förlagen kanske brinner mer för serierna och kämpar längre för att få det att gå ihop bara dom får ge ut serier. Eldsjälar fast i seriebranschen kanske. Jag köper inga serietidningar längre, Fantomen förlorade charmen för länge sedan, har ögnat igenom den nu och Thorgal är det enda som är värt att läsa i den, fast den vill jag ha i albumform.
Jag väljer också hellre att köpa vältecknade och välberättade historier i albumform nu. Bäst för tillfället är "Det var en gång i Frankrike" Den är värd varenda krona. Så ni "mindre förläggare" i mina ögon är det ni som är stora egentligen :)
Användarvisningsbild
RioGrande
Moderator
Inlägg: 4386
Blev medlem: mån 13 sep 2010, 18:28

Re: HAGEL. Ny tidning från Egmont med både franskt o amerika

Inlägg av RioGrande »

Meeeen jag är ju (nästan) femtio. Jag ÄR ju en av Fantomen/X9-köparna (som jag beskrev)!
//////
Och egentligen borde jag köpa albumen istället (på danska, engelska eller franska). För det är huvudsakligen för albumserierna som jag köper tidningarna.
Användarvisningsbild
nicklas.johansson
Fine
Inlägg: 526
Blev medlem: mån 03 sep 2007, 15:23
Ort: Umeå, Västerbotten

Re: HAGEL. Ny tidning från Egmont med både franskt o amerika

Inlägg av nicklas.johansson »

larsa66 skrev:Till Robertsfors kom den aldrig, tänkte jag skriva, men jag tror nästan att den gjorde det till slut. Tyckte att jag såg ett nummer på ICA för några veckor sen. Kan det stämma Nicklas?


Japp, nummer tre dök upp i hyllan på Ica.
En bra karl reder sig själv och en dålig behöver ingen hjälp!
wombat1000
Good
Inlägg: 46
Blev medlem: mån 28 maj 2012, 14:41

Re: HAGEL. Ny tidning från Egmont med både franskt o amerika

Inlägg av wombat1000 »

larsa66 skrev:Tala för dig själv du!

Jag har tre döttrar. Den yngsta är fasligt intresserad av Teen Titans och det som finns runtomkring (batman, Arrow, Justice League)

Den äldsta prenumererar på tidningen där en serie jag är medskapare i publiceras, bara för att hon gillar DEN.

Vi har också ett ansvar... att lära våra ungar att uppskatta serier.

Om vi så ska bli serieskapare själva.

Köpte första samlingsvolymen av New52-versionen av Green Arrow till min 12-åriga lillasyster, eftersom hon gillar Arrow och andra sådana serier, och även svenska serievolymer som Sword Princess Amalthea och Berättelser från Engelsfors; Linda och Valentin-samlingsvolymerna och MAD-volymer, både svenska och de nya 128-sidiga i färg på engelska till min 14-årige lillebror, samt samlingsvolymer med serieversionen av Adventure Show, Kapten Klara och andra serier till min 10-årige lillebror, så jag försöker göra mitt för att intressera den yngre generationen.
Skriv svar