Urhunden 2015

Har du hört något nytt som du vill berätta om? Här är platsen att berätta om det.
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Urhunden 2015

Inlägg av Wakuran »

Urhundenpriserna har tillkännagetts och delats ut under Bokmässan.

http://urhunden.se/2015/09/26/urhundenp ... delats-ut/
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.
Användarvisningsbild
smorkin
Very Fine
Inlägg: 1170
Blev medlem: ons 25 feb 2009, 14:41
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Urhunden 2015

Inlägg av smorkin »

Länken funkar inte, kommer till en Page not found-sida
Simon säger: Serierecensioner på http://smorkin.wordpress.com
Användarvisningsbild
BoJustBo
Moderator
Inlägg: 1444
Blev medlem: tor 30 jul 2015, 10:23

Re: Urhunden 2015

Inlägg av BoJustBo »

smorkin skrev:Länken funkar inte, kommer till en Page not found-sida

Fungerade för en stund sedan, det är nog bara problem med sidan för tillfället.
Mina serier
Mer skimrande än guld viewtopic.php?f=61&t=10853
De skrev fred med vårt blod viewtopic.php?f=61&t=10624
In I Dimman viewtopic.php?f=61&t=10725
Användarvisningsbild
rkaj
Near Mint
Inlägg: 3546
Blev medlem: ons 05 jan 2005, 20:18
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Urhunden 2015

Inlägg av rkaj »

smorkin skrev:Länken funkar inte, kommer till en Page not found-sida


Det här vara den fungerande länken: http://urhunden.se/2015/09/21/urhundenp ... delats-ut/ (vilket är märkligt, eftersom urhundenpriserna offentliggjordes idag den 26:e och inte i måndags den 21 september).
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Re: Urhunden 2015

Inlägg av Wakuran »

De flyttade evt. sidan för att den skulle stämma med länken i pressmeddelandet i föreningens mailinglista... =/

(Vilket innebär att de kör en favorit i repris med felaktig antedatering, precis som förra året...)
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.
Användarvisningsbild
KRax
Fine
Inlägg: 627
Blev medlem: mån 04 feb 2008, 23:42
Ort: Sverige

Re: Urhunden 2015

Inlägg av KRax »

Tardis första Urhund... Känns lite som ett tack för lång och trogen tjänst. Visst, Skyttegravskriget är det enda av de nominerade översatta albumen jag läst, så jag vet inte hur stark konkurrensen var, men nog tycker jag att det mesta av Tardi som finns på svenska sedan gammalt är bättre än Skyttegravskriget. Nej, inget av de gamla albumen är lika allvarligt, men de är inte lika enkelspåriga heller.
Längtar du efter en lur?

http://www.kraxbb.se
Användarvisningsbild
BoJustBo
Moderator
Inlägg: 1444
Blev medlem: tor 30 jul 2015, 10:23

Re: Urhunden 2015

Inlägg av BoJustBo »

KRax skrev:Tardis första Urhund... Känns lite som ett tack för lång och trogen tjänst. Visst, Skyttegravskriget är det enda av de nominerade översatta albumen jag läst, så jag vet inte hur stark konkurrensen var, men nog tycker jag att det mesta av Tardi som finns på svenska sedan gammalt är bättre än Skyttegravskriget. Nej, inget av de gamla albumen är lika allvarligt, men de är inte lika enkelspåriga heller.


Skyttegravskriget är maximalt effektiv i sitt meddelande på ett sätt som såklart inte en äventyrs serie kan vara. Det gör den såklart inte bättre (eller sämre) men det höjer schansen att den vinner priser. Det är bara så världen fungerar.
Mina serier
Mer skimrande än guld viewtopic.php?f=61&t=10853
De skrev fred med vårt blod viewtopic.php?f=61&t=10624
In I Dimman viewtopic.php?f=61&t=10725
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Re: Urhunden 2015

Inlägg av Wakuran »

BoJustBo skrev:Skyttegravskriget är maximalt effektiv i sitt meddelande på ett sätt som såklart inte en äventyrs serie kan vara. Det gör den såklart inte bättre (eller sämre) men det höjer schansen att den vinner priser. Det är bara så världen fungerar.

Den fick även norska Sproing-Prisen nyligen, för bästa norska översatta album...
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.
Användarvisningsbild
BoJustBo
Moderator
Inlägg: 1444
Blev medlem: tor 30 jul 2015, 10:23

Re: Urhunden 2015

Inlägg av BoJustBo »

Wakuran skrev:
BoJustBo skrev:Skyttegravskriget är maximalt effektiv i sitt meddelande på ett sätt som såklart inte en äventyrs serie kan vara. Det gör den såklart inte bättre (eller sämre) men det höjer schansen att den vinner priser. Det är bara så världen fungerar.

Den fick även norska Sproing-Prisen nyligen, för bästa norska översatta album...


Och Eisner priset i USA 2011 för bästa verklighetsbaserade och bästa översatta serie.
2014 vann hans andra första världskriget serie "Goddamn This War!" Eisner priset för bästa översatta serie.
Mina serier
Mer skimrande än guld viewtopic.php?f=61&t=10853
De skrev fred med vårt blod viewtopic.php?f=61&t=10624
In I Dimman viewtopic.php?f=61&t=10725
Användarvisningsbild
smorkin
Very Fine
Inlägg: 1170
Blev medlem: ons 25 feb 2009, 14:41
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Urhunden 2015

Inlägg av smorkin »

Själv tycker jag att den var väl värd priset, tycker den är utmärkt, och att mycket av det som är bra kommer av ursinnet i den [^]
Simon säger: Serierecensioner på http://smorkin.wordpress.com
Användarvisningsbild
KRax
Fine
Inlägg: 627
Blev medlem: mån 04 feb 2008, 23:42
Ort: Sverige

Re: Urhunden 2015

Inlägg av KRax »

Bra, visst! Absolut! Men vad ger en omläsning, som inte första läsningen gav? De första Adele-albumen finns det bra mycket mer att lära i. 120 Rue de la gare (Dödens adress) är den överlägset bästa serieverison av en roman jag bläddrat i. Det är som Bojustbo säger, Skyttegravskriget är lättprisad. Enkel, klar, tydlig, viktig. Motivation behövs knappt. Men vet jag att krig är vidrigt blir jag inte så mycket klokare av att läsa den. Bara deprimerad. Jag blir inte ens arg, bara nere.

Någonstans tänker jag egentligen att ett bra konstverk öppnar sinnet, vidgar det. Saker som är för fixerade vid ett specifikt budskap tenderar att göra motsatsen, sluta sinnet. Nu är Tardi för bra för det, men ni förstår varför jag inte tycker albumet står sig jämfört med en del av hans andra verk.
Längtar du efter en lur?

http://www.kraxbb.se
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Re: Urhunden 2015

Inlägg av Wakuran »

Tardi fick ju Hederslegionens orden 2013, men avböjde med motiveringen att han inte var intresserad av något pris från militären...
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.
Användarvisningsbild
smorkin
Very Fine
Inlägg: 1170
Blev medlem: ons 25 feb 2009, 14:41
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Urhunden 2015

Inlägg av smorkin »

KRax skrev:Bra, visst! Absolut! Men vad ger en omläsning, som inte första läsningen gav? De första Adele-albumen finns det bra mycket mer att lära i. 120 Rue de la gare (Dödens adress) är den överlägset bästa serieverison av en roman jag bläddrat i. Det är som Bojustbo säger, Skyttegravskriget är lättprisad. Enkel, klar, tydlig, viktig. Motivation behövs knappt. Men vet jag att krig är vidrigt blir jag inte så mycket klokare av att läsa den. Bara deprimerad. Jag blir inte ens arg, bara nere.

Någonstans tänker jag egentligen att ett bra konstverk öppnar sinnet, vidgar det. Saker som är för fixerade vid ett specifikt budskap tenderar att göra motsatsen, sluta sinnet. Nu är Tardi för bra för det, men ni förstår varför jag inte tycker albumet står sig jämfört med en del av hans andra verk.

Jag älskar mycket av Tardi, som många av hans serieversioner av romaner (Like a Sniper Lining Up His Shot är fenomenal), men tycker personligen att Adèle-albumen hör till de svagaste; det känns som ett enda skämt som sen dras ut i hur många volymer som helst. Rätt charmigt, men tomt innehållsmässigt, där jag inte kan se varför fler album än ett egentligen behövts. Lite bättre mot slutet när det kommer in en del allvar (första världskriget, givetvis), men ändå ingen av hans bättre serier. IMHO alltså.

Och för min del tycker jag att Skyttegravskriget öppnar upp världen också, närmare bestämt just Europa under den här tiden och de stämningar som rådde både i det civila livet och i skyttegravarna. Det var en konstig tid, övergångstiden till det moderna Europa, där äldre idéer levde kvar om nationalitet och krig för nationens stolthets skull, samtidigt som nyare idéer började slå rot, och jag tycker Tardi skildrar den brytningen fantastiskt bra, med officerarna som lever i en värld medan de meniga lever i en annan. Och, givetvis, hur storföretagandet börjat få inflytande på samhället.
Simon säger: Serierecensioner på http://smorkin.wordpress.com
trimble
Fine
Inlägg: 270
Blev medlem: lör 09 aug 2014, 15:58
Ort: Danderyd

Re: Urhunden 2015

Inlägg av trimble »

Tyvärr så har Urhunden, den svenska delen av priset, helt förlorat sin mening hos mig. Är uppriktigt sagt trött på att juryn premierar ytterliggare ett album från en ung ilsken rabiat vänsterfeminist som varken kan teckna eller berätta en historia. Nä byt ut hela juryn, som år ut och år in premierar samma typ av serier.
Cadial
Very Fine
Inlägg: 970
Blev medlem: fre 04 sep 2009, 18:37

Re: Urhunden 2015

Inlägg av Cadial »

Har inte last nagot, men alskar ditt inlagg. Ordet "skogen" verkar annars vara framgangsrikt; andra gangen som det ar en vinnare pa fyra ar (Biller 2011). Och kanske Pojken i skogen var nominerad?
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Re: Urhunden 2015

Inlägg av Wakuran »

Cadial skrev:Har inte last nagot, men alskar ditt inlagg. Ordet "skogen" verkar annars vara framgangsrikt; andra gangen som det ar en vinnare pa fyra ar (Biller 2011). Och kanske Pojken i skogen var nominerad?

Det känns litet som jag föder trollen här, men tydligen ja (när den var ny).

Däremot var det fler album som nominerades på den tiden...
http://urhunden.se/nominerade-album/nom ... nden-2006/
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.
Cadial
Very Fine
Inlägg: 970
Blev medlem: fre 04 sep 2009, 18:37

Re: Urhunden 2015

Inlägg av Cadial »

Det var antagligen fler namn att valja pa eftersom kvaliten pa teckningarna var sa enormt hog, just ar 2006.
Nomineringar till Urhunden 2006 för 2005 års bästa originalsvenska seriealbum

-Blå, G./div. tecknare: Fettet och andra serier = Fat and other comics (Vertigo)
-Bromander, H.: Hur vi ser på varandra (Ordfront Galago)
-Grennvall, Å.: Ett familjealbum (Optimal press)
-Gärdenfors, S.: Lura mig (Ordfront Galago)
-Jonsson, M.: Pojken i skogen (Ordfront Galago)
-Kajermo, A.: En pillig sol i Särholmen. – (Tuula ; 1) (Nisses böcker)
-Krantz, G.: Seriemagi : en handledning (Optimal press)
-Strömquist, L.: Hundra procent fett (Ordfront Galago)
-Wanloo, J.: Den knotiga handen. – (De äventyrslystna karlakarlarna ; 4) (Optimal press)
-Österberg, L./Rochling, P.: Hjärtat brinner (Optimal press)
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Re: Urhunden 2015

Inlägg av Wakuran »

Cadial skrev:Det var antagligen fler namn att valja pa eftersom kvaliten pa teckningarna var sa enormt hog, just ar 2006.
Nomineringar till Urhunden 2006 för 2005 års bästa originalsvenska seriealbum

-Blå, G./div. tecknare: Fettet och andra serier = Fat and other comics (Vertigo)
-Bromander, H.: Hur vi ser på varandra (Ordfront Galago)
-Grennvall, Å.: Ett familjealbum (Optimal press)
-Gärdenfors, S.: Lura mig (Ordfront Galago)
-Jonsson, M.: Pojken i skogen (Ordfront Galago)
-Kajermo, A.: En pillig sol i Särholmen. – (Tuula ; 1) (Nisses böcker)
-Krantz, G.: Seriemagi : en handledning (Optimal press)
-Strömquist, L.: Hundra procent fett (Ordfront Galago)
-Wanloo, J.: Den knotiga handen. – (De äventyrslystna karlakarlarna ; 4) (Optimal press)
-Österberg, L./Rochling, P.: Hjärtat brinner (Optimal press)

Nu är det ju iofs inte enbart teckningarna som räknas...

Å andra sidan tyckte jag att den översatta delen var klart tristare...

Nomineringar till Urhunden 2006 för 2005 års bästa till svenska översatta seriealbum

-Aoyama, G.: Mästerdetektiven Conan 4-15 (Egmont, japanska)
-Fiske, A.: Dansa på mattan (Optimal press, norska)
-Hagelberg, M.: Kekkonen (Optimal press, finska)
-Hergé: Tintin 15-23 (Bonnier Carlsen, franska)
-Moore, A./Lloyd, D.: V for vendetta (Egmont, engelska)
-Sadamoto, Y./Gainax: Neon Genesis Evangelion 2-5 (Bonnier Carlsen, japanska)
-Satrapi, M.: Persepolis 3-4 (Ordfront Galago, franska)
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.
Användarvisningsbild
BoJustBo
Moderator
Inlägg: 1444
Blev medlem: tor 30 jul 2015, 10:23

Re: Urhunden 2015

Inlägg av BoJustBo »

Tintin och V for Vendetta är ju inte äns förstagångs översättningar till svenska, tintin inte äns andra gångs :P
Neon Genesis Evangelion är baserad på en tv serie så har svårt att tro att den skulle va bra nog att va värd ett pris.
Mina serier
Mer skimrande än guld viewtopic.php?f=61&t=10853
De skrev fred med vårt blod viewtopic.php?f=61&t=10624
In I Dimman viewtopic.php?f=61&t=10725
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Re: Urhunden 2015

Inlägg av Wakuran »

BoJustBo skrev:Tintin och V for Vendetta är ju inte äns förstagångs översättningar till svenska, tintin inte äns andra gångs :P
Neon Genesis Evangelion är baserad på en tv serie så har svårt att tro att den skulle va bra nog att va värd ett pris.

Precis... Just så... Väl mycket gammal skåpmat... (Iofs är väl Skyttegravskriget också någonting två decennier gammal, men det är ju som du säger en förstagångsöversättning...)

Och Mästerdetektiven Conan är ju mest en kompetent bruksprodukt, det finns ingen direkt helhet i verket, eller anledning till att bok 15 är bättre än bok 7 eller bok 23... Eller egentlig utveckling mellan bok 7 och 23... Tycker inte riktigt att den förtjänar ett pris av den här sorten..
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.
Skriv svar