Fantomen lägger ner i Norge

Har du hört något nytt som du vill berätta om? Här är platsen att berätta om det.
jlolsson
Good
Inlägg: 13
Blev medlem: tis 18 maj 2010, 13:27
Ort: Oslo
Kontakt:

Re: Fantomentråden

Inlägg av jlolsson »

Otroligt trista nyheter om Fantomen i Norge.
Fantomentidningen i Norge läggs ned :(

https://www.tegneserier.info/press/det- ... et-bladet/
Användarvisningsbild
DombåsFantomet
Fine
Inlägg: 258
Blev medlem: lör 21 nov 2015, 19:19

Re: Fantomentråden

Inlägg av DombåsFantomet »

jlolsson skrev:Otroligt trista nyheter om Fantomen i Norge.
Fantomentidningen i Norge läggs ned :(

https://www.tegneserier.info/press/det- ... et-bladet/


Ja, det er en bedrøvelig dag. Har følt det lå i kortene, har fulgt Fantomet i tykt og tynt i ca. 25 år! Fantomet har holdt lenge som tegneserieblad i Norge, det er jo nesten ikke tegneserier igjen. Håper flere nordmenn abonnerer på det svenske, så det fortsetter. Og så har vi jo det irske og australske å lese.
Användarvisningsbild
larsa66
Moderator
Inlägg: 2353
Blev medlem: ons 13 jun 2012, 20:50
Ort: Robertsfors
Kontakt:

Re: Fantomentråden

Inlägg av larsa66 »

DombåsFantomet skrev:
jlolsson skrev:Otroligt trista nyheter om Fantomen i Norge.
Fantomentidningen i Norge läggs ned :(

https://www.tegneserier.info/press/det- ... et-bladet/


Ja, det er en bedrøvelig dag. Har følt det lå i kortene, har fulgt Fantomet i tykt og tynt i ca. 25 år! Fantomet har holdt lenge som tegneserieblad i Norge, det er jo nesten ikke tegneserier igjen. Håper flere nordmenn abonnerer på det svenske, så det fortsetter. Og så har vi jo det irske og australske å lese.


Verkligen tråkigt att höra :( Det betyder att Sverige blir ensam i norden med tidningen. Jag får lite dåligt samvete att jag faktiskt hoppat över några nummer sista tiden. Jag får nog tänka om där.
Är det bara X9 och Tex Willer som är kvar bland äventyrserierna i Norge?
Användarvisningsbild
RioGrande
Moderator
Inlägg: 4386
Blev medlem: mån 13 sep 2010, 18:28

Re: Fantomentråden

Inlägg av RioGrande »

Glöm inte Krüger och Krogh! [:o)] Fast det är förstås inte en serietidning. X9 är väl knappast en serietidning heller? I Norge... Det är väl mer som ett album nu?
Däremot har ju norrmännen något fint som vi Sverige saknar: Tempo. I och för sig en albumserie, men av antologikaraktär. Man får varje gång två eller tre HELA album (från det glada Belgien eller det glada Frankrike!) + lite annat smått och roligt. https://www.adlibris.com/se/sok?filter=series%3ATempo
Användarvisningsbild
AndreasEriksson
Near Mint
Inlägg: 2224
Blev medlem: fre 21 okt 2005, 13:19
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Fantomentråden

Inlägg av AndreasEriksson »

RioGrande skrev:X9 är väl knappast en serietidning heller? I Norge... Det är väl mer som ett album nu?
Efter ett år i albumformat återgick norska X9 till serietidningsformat. Nu plockar man ut fyra nummer per år av den svenska tidningen (istället för att sätta ihop innehållet själva i Norge) och ger ut på norska. Visserligen annat papper och styvare omslag så det är lite "albumkänsla", men ändock i serietidningsformat.
Ger ut DYLAN DOG och SONS OF ANARCHY på svenska! http://www.adesmedia.se + http://www.facebook.com/DylanDogSweden
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Re: Fantomentråden

Inlägg av Wakuran »

AndreasEriksson skrev:
RioGrande skrev:X9 är väl knappast en serietidning heller? I Norge... Det är väl mer som ett album nu?
Efter ett år i albumformat återgick norska X9 till serietidningsformat. Nu plockar man ut fyra nummer per år av den svenska tidningen (istället för att sätta ihop innehållet själva i Norge) och ger ut på norska. Visserligen annat papper och styvare omslag så det är lite "albumkänsla", men ändock i serietidningsformat.

Så, ungefär som norska Fantomet-tidningen, men med 4 nummer istället för 2, låter det som?

...Fast norska Fantomet kanske iofs innehöll mer eget redaktionellt material...
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.
Användarvisningsbild
AndreasEriksson
Near Mint
Inlägg: 2224
Blev medlem: fre 21 okt 2005, 13:19
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Fantomentråden

Inlägg av AndreasEriksson »

Nej, ett norskt X9-nummer = ett svenskt X9-nummer. Men man skippar åtta svenska nummer per år.
Fantomet innehöll allt som Fantomen gav ut på ett år, men ompaketerat i tjockare nummer.
Ger ut DYLAN DOG och SONS OF ANARCHY på svenska! http://www.adesmedia.se + http://www.facebook.com/DylanDogSweden
Användarvisningsbild
captainknut
Fine
Inlägg: 357
Blev medlem: tor 03 apr 2008, 21:40
Ort: Sverige

Fantomen lägger ner i Norge

Inlägg av captainknut »

Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Re: Fantomen lägger ner i Norge

Inlägg av Wakuran »

Togs nyligen upp i Fantomentråden. (Men kan eventuellt diskuteras i separat tråd.)

viewtopic.php?f=8&t=994&start=2746

/Slog ihop med den tidigare diskussionen. Admin.
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.
Användarvisningsbild
larsa66
Moderator
Inlägg: 2353
Blev medlem: ons 13 jun 2012, 20:50
Ort: Robertsfors
Kontakt:

Re: Fantomen lägger ner i Norge

Inlägg av larsa66 »

Någon som vet vilka försäljningsiffror dom hade vid beslutet? Skulle vara intressant att veta var gränsen går.
Kanske är den svenska tidningen också nära. Senast var det ju en besparing med färre sidor.
Användarvisningsbild
DombåsFantomet
Fine
Inlägg: 258
Blev medlem: lör 21 nov 2015, 19:19

Re: Fantomen lägger ner i Norge

Inlägg av DombåsFantomet »

larsa66 skrev:Någon som vet vilka försäljningsiffror dom hade vid beslutet? Skulle vara intressant att veta var gränsen går.
Kanske är den svenska tidningen också nära. Senast var det ju en besparing med färre sidor.


Det er nok en hemmelighet vi ikke får vite. Men det virker som om beslutningen kom plutselig på redaksjonen, som ifølge Sjefen hadde begynt å planlegge første nummer i 2019.
Användarvisningsbild
larsa66
Moderator
Inlägg: 2353
Blev medlem: ons 13 jun 2012, 20:50
Ort: Robertsfors
Kontakt:

Re: Fantomen lägger ner i Norge

Inlägg av larsa66 »

DombåsFantomet skrev:
larsa66 skrev:Någon som vet vilka försäljningsiffror dom hade vid beslutet? Skulle vara intressant att veta var gränsen går.
Kanske är den svenska tidningen också nära. Senast var det ju en besparing med färre sidor.


Det er nok en hemmelighet vi ikke får vite. Men det virker som om beslutningen kom plutselig på redaksjonen, som ifølge Sjefen hadde begynt å planlegge første nummer i 2019.


Kan nog komma som en blixt från klar himmel. Då får vi hoppas Fantomen rör sig lika snabbt som sitt rykte ;)
Användarvisningsbild
AndreasEriksson
Near Mint
Inlägg: 2224
Blev medlem: fre 21 okt 2005, 13:19
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Fantomen lägger ner i Norge

Inlägg av AndreasEriksson »

larsa66 skrev:Någon som vet vilka försäljningsiffror dom hade vid beslutet? Skulle vara intressant att veta var gränsen går.
Kanske är den svenska tidningen också nära. Senast var det ju en besparing med färre sidor.

Det är ingen överhängande risk för den svenska tidningen. Så här skrev Mikael Sol på Facebook:
mikaelsol på Fantomens Facebook skrev:Ja, jag har känt till det här rätt länge, men det var inte ett lätt beslut för våra vänner på Egmont i Norge att ta, så det var inget jag kunde gå ut med tidigare.
Jag tror att tidningen funnits i 54 år där. Väldigt tråkigt med nedläggningen!
De var schyssta att gå med på att ha med en prenumerations-annons för vår svenska utgåva i sitt sista numret, så jag hoppas att det kommer in lite prenumeranter från Norge, för 2019 tycker jag kommer bli ett riktigt fint Fantomen-år innehållsmässigt, både när det gäller själva Fantomen-serien, men även biserierna.
Efter de senaste årens rätt hårda budgetjusteringar med minskade antal sidor och liknande så ligger vi rätt bra till för den svenska utgåvan, så jag är inte särskilt oroad för den närmsta framtiden.


Några offentliga försäljningssiffror finns inte att få tag på, men att den svenska tidningen under lång tid sålt avsevärt bättre än den norska tyder t.ex. utgivningstakten på. Att Norge år 2013 gick ner till 13 nummer/år medan Sverige fortsatte med 19 nr/år berodde förstås på försäljningssiffrorna.

DombåsFantomet skrev:Det er nok en hemmelighet vi ikke får vite. Men det virker som om beslutningen kom plutselig på redaksjonen, som ifølge Sjefen hadde begynt å planlegge første nummer i 2019.

Nå, så plötsligt var nog inte beslutet. Rykten om tidningens nedläggning har ju florerat tidigare, inte minst på det här forumet... [V]
DombåsFantomet (28 nov 2015) skrev:Det går rykter om at en tidligere Fantomet-tegner har sagt at bladet kommer til å bli lagt ned. Den norske redaktøren avkrefter dette. Samme rykter var også i 1996, så hva skal man tro?

Att man planerar för kommande nummer innan man fått budget/beslut om att fortsätta är inget ovanligt. Här är ett citat av en Egmont-anställd (ej frilansmedarbetare):
Redaksjonen i Fantomet bekrefter nedleggelsen i en blogg. Hege Høiby, ansvarlig redaktør for Fantomet, sier at det er sviktende salg som er grunnen til at de må legge ned bladet.

- Det har pågått noen år allerede og vi visste at skulle komme. Det var mer et spørsmål om når. Når bladet går med tap, så går det ikke, sier Høiby til Nettavisen.


Det är alltså inget dramatiskt som skett under 2018 som orsakat en plötslig nedläggning som redaktionen var helt oförberedd på.

Men med allt detta sagt – om man vill att den svenska tidningen ska leva vidare så kan man inte tro att den kommer att leva vidare i all evighet för att "nån annan" köper den. Det gäller att köpa de tidningar man vill ska leva vidare (helst prenumerera, det ger mycket bättre förtjänst än lösnummerköp). Och om man tycker att tidningen bör ändras på något sätt så är det inte effektivt att sluta köpa tidningen och hoppas på en förändring den vägen. Fortsätt köpa den och skriv mail etc med synpunkter. Redaktionen lyssnar – men det är budgeten som sätter ramarna, och en tidning som tappar i försäljning får aldrig höjd eller ens bibehållen budget

/Slog ihop med den tidigare diskussionen. Admin.
Senast redigerad av 1 AndreasEriksson, redigerad totalt 0 gånger.
Ger ut DYLAN DOG och SONS OF ANARCHY på svenska! http://www.adesmedia.se + http://www.facebook.com/DylanDogSweden
Användarvisningsbild
larsa66
Moderator
Inlägg: 2353
Blev medlem: ons 13 jun 2012, 20:50
Ort: Robertsfors
Kontakt:

Re: Fantomen lägger ner i Norge

Inlägg av larsa66 »

Fast för min del köper jag lösnummer. Det är ju sämre ekonomi även för mig, men jag tycker det är värt det, att se tidningen på hyllorna på konsum. Börjar den försvinna där i mindre samhällen och byar är det illa. Jag inbillar mig att varje köpt tidning räknas.
Användarvisningsbild
AndreasEriksson
Near Mint
Inlägg: 2224
Blev medlem: fre 21 okt 2005, 13:19
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Fantomen lägger ner i Norge

Inlägg av AndreasEriksson »

jo, det där är ju ett dilemma. Hur hittar man nya läsare om alla prenumererar och tidningen försvinner från butikerna?
Det kan faktiskt vara nåt sånt som påverkat den norska tidningens lönsamhet.
Så det är ju aldrig fel att köpa lösnummer, även om prenumeranter (förmodligen) är det som drar in mest pengar till tidningen.
Ger ut DYLAN DOG och SONS OF ANARCHY på svenska! http://www.adesmedia.se + http://www.facebook.com/DylanDogSweden
Användarvisningsbild
DombåsFantomet
Fine
Inlägg: 258
Blev medlem: lör 21 nov 2015, 19:19

Re: Fantomen lägger ner i Norge

Inlägg av DombåsFantomet »

Vet om flere nordmenn som har begynt å abonnere, det lover jo bra!
Användarvisningsbild
larsa66
Moderator
Inlägg: 2353
Blev medlem: ons 13 jun 2012, 20:50
Ort: Robertsfors
Kontakt:

Re: Fantomen lägger ner i Norge

Inlägg av larsa66 »

DombåsFantomet skrev:Vet om flere nordmenn som har begynt å abonnere, det lover jo bra!

Det kallar jag solidaritet ✊
Blir det dyrt? Om du jämför med att prenumerera på en norsk.
Användarvisningsbild
DombåsFantomet
Fine
Inlägg: 258
Blev medlem: lör 21 nov 2015, 19:19

Re: Fantomen lägger ner i Norge

Inlägg av DombåsFantomet »

larsa66 skrev:
DombåsFantomet skrev:Vet om flere nordmenn som har begynt å abonnere, det lover jo bra!

Det kallar jag solidaritet ✊
Blir det dyrt? Om du jämför med att prenumerera på en norsk.


Selv med porto, blir det billigere. 100 sider svenske koster 59.90 SEK og 100 sider norske 74.90 NOK. Den økte prisen førte også til at Fantomet solgte enda dårligere og man økte prisen fordi det solgte for dårlig...
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Re: Fantomen lägger ner i Norge

Inlägg av Wakuran »

DombåsFantomet skrev:
larsa66 skrev:
DombåsFantomet skrev:Vet om flere nordmenn som har begynt å abonnere, det lover jo bra!

Det kallar jag solidaritet ✊
Blir det dyrt? Om du jämför med att prenumerera på en norsk.


Selv med porto, blir det billigere. 100 sider svenske koster 59.90 SEK og 100 sider norske 74.90 NOK. Den økte prisen førte også til at Fantomet solgte enda dårligere og man økte prisen fordi det solgte for dårlig...

Ojsan, ojsan... Men norska serier jag har funderat på att köpa, har ju ofta känts väldigt dyra.


Undrar om prissättningen i Norge har varit skadlig för att norska serier ska översättas. Att om serierna översattes skulle norrmännen importerat de utländska utgåvorna istället för att de var billigare. (Åtminstone om de översattes till svenska eller danska...) Men det kanske inte spelar någon stor roll...
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.
Användarvisningsbild
rkaj
Near Mint
Inlägg: 3546
Blev medlem: ons 05 jan 2005, 20:18
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Fantomen lägger ner i Norge

Inlägg av rkaj »

Wakuran skrev:Undrar om prissättningen i Norge har varit skadlig för att norska serier ska översättas. Att om serierna översattes skulle norrmännen importerat de utländska utgåvorna istället för att de var billigare. (Åtminstone om de översattes till svenska eller danska...) Men det kanske inte spelar någon stor roll...


Att kunderna läser flera språk är ju i viss mån ett "problem" även i Sverige. Åtminstone Ordbilder har sagt nej till att översätta (japanska) serier jag har föreslagit eftersom de finns på engelska, vilket innebär att för många av de (redan relativt få) potentiella läsarna redan har läst serien (och för min egen del har det ju inneburit att jag i alla fall kan läsa serien på engelska, så ingen skada skedd).
Skriv svar