Ny tidning: Djurliv

Har du hört något nytt som du vill berätta om? Här är platsen att berätta om det.
Användarvisningsbild
Grumme
Very Fine
Inlägg: 1910
Blev medlem: mån 30 jul 2007, 00:53
Ort: Örbyhus
Kontakt:

Ny tidning: Djurliv

Inlägg av Grumme »

Egmont kommer med en ny serietidning som heter Djurliv, och ska innehålla följande serier:

Morgan & Klös
Fenor
Djurgården
Snobben
Träsket
Sigges Lagun
Vovve på vift
Hälge
Pooch café
Djurmemes

När jag läser listan så får jag känslan av att det kommer att vara mycket skåpmat.
Någon som vet mer om den? Germund?
https://www.flashback.org/ - När du vill veta det som mainstream-media inte vill berätta.
Användarvisningsbild
germund
Very Fine
Inlägg: 1332
Blev medlem: sön 27 aug 2006, 14:22

Re: Ny tidning: Djurliv

Inlägg av germund »

Jag jobbar inte alls med Djurliv, men målgruppen för tidningen tror jag inte är de inbitna serieläsarna; snarare djurvänner som även gillar serier. Sen är jag själv barnsligt förtjust i Vovve på vift, men det är en annan sak.
Användarvisningsbild
RioGrande
Moderator
Inlägg: 4386
Blev medlem: mån 13 sep 2010, 18:28

Re: Ny tidning: Djurliv

Inlägg av RioGrande »

"Little dog lost". Kände jag inte till. Kollade lite nu --- ja, den var trevlig. Intressanta experiment med sidorna/stripparna. Trevlig stil, lite som en korsning mellan Watterson och Bud Blake? Och lite skönt "filosofiskt" innehåll.
Kanske inte tillräckligt starkt argument för att börja köpa Djurliv. MEN. Jag hade nog, faktiskt, kunnat tänka mig att köpa något nummer av en tidning med enbart "Vovve på vift"! Eller ett litet album?

F.ö. blir ju namnet på serien roligare på svenska!
Användarvisningsbild
Grumme
Very Fine
Inlägg: 1910
Blev medlem: mån 30 jul 2007, 00:53
Ort: Örbyhus
Kontakt:

Re: Ny tidning: Djurliv

Inlägg av Grumme »

germund skrev:Jag jobbar inte alls med Djurliv, men målgruppen för tidningen tror jag inte är de inbitna serieläsarna; snarare djurvänner som även gillar serier. Sen är jag själv barnsligt förtjust i Vovve på vift, men det är en annan sak.


Så, en yngre målgrupp som inte redan har läst Träsket, Snobben, Hälge m.fl. sedan många år tillbaka?
https://www.flashback.org/ - När du vill veta det som mainstream-media inte vill berätta.
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Re: Ny tidning: Djurliv

Inlägg av Wakuran »

Grumme skrev:
germund skrev:Jag jobbar inte alls med Djurliv, men målgruppen för tidningen tror jag inte är de inbitna serieläsarna; snarare djurvänner som även gillar serier. Sen är jag själv barnsligt förtjust i Vovve på vift, men det är en annan sak.


Så, en yngre målgrupp som inte redan har läst Träsket, Snobben, Hälge m.fl. sedan många år tillbaka?

Yngre behöver de väl inte nödvändigtvis vara, bara inte så serieinsatta...
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.
Patrik A
Fine
Inlägg: 361
Blev medlem: tis 16 mar 2010, 19:21
Ort: Knivsta

Re: Ny tidning: Djurliv

Inlägg av Patrik A »

Vovve på vift är tillräckligt med anledning för att jag ska köpa, den var ett uppskattat inslag i Knasen förut. Har lite glömt bort den serien men nu ska jag ut o leta i förrådet efter gamla tidningar.
Användarvisningsbild
germund
Very Fine
Inlägg: 1332
Blev medlem: sön 27 aug 2006, 14:22

Re: Ny tidning: Djurliv

Inlägg av germund »

Patrik A skrev:Vovve på vift är tillräckligt med anledning för att jag ska köpa, den var ett uppskattat inslag i Knasen förut.
Vovve gick i Knasen förr om åren när jag höll i svenska utgåvan; den var trevlig. Sen vill jag minnas att jag körde jag den i Serieparaden, men serien slog aldrig riktigt. Framför allt söndagarna var helt fantastiska, underbara sidlayouter och insiktsfulla skämt ibland på Kalle och Hobbenivå. Dagsstripparna var ofta mer politiska, så de kanske inte fungerar lika bra på svenska, men serien är väl värd at kolla upp på GoComics:
https://www.gocomics.com/littledoglost/
https://www.gocomics.com/littledoglost/2010/06/13/ (exempel)
https://www.gocomics.com/littledoglost/2010/08/15/ (eller denna - smarta grejer)
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Re: Ny tidning: Djurliv

Inlägg av Wakuran »


På campus en gång så observerade jag en skata (tror jag det var) som mödosamt vid en papperskorg drog upp en liten bit av plastpåsen i taget och slängde ner skräpet på marken, tills den kommit nästan längst ner, dumpat en mängd skräp, och till slut kommit ner till typ en äppelskrutt eller brödbit som den kunde flyga iväg med.

Det blev ju visserligen enormt skräpigt efteråt, men det krävs ju en hel del intelligens för att ens kunna planera att sånt beteende...
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.
Användarvisningsbild
Agentum
Gem Mint
Inlägg: 13054
Blev medlem: mån 25 apr 2005, 15:20
Ort: Uppsala Län

Re: Ny tidning: Djurliv

Inlägg av Agentum »

Kråkfåglar är ju de intelligentaste, känt är ju att de kan räkna, 1, 2 och många.
De är ju en del av dinosaurierna och det finns ingen anledning till att kanske främst de mindre rivdinisaurietba car minst lika smarta, även ögonen som är överlägsna våra, vissa fåglar har ju zoom osv.

Sen var de ju lungsäckar för luftreserver långt ner avancerad andning än vi har som däggdjur.

Sen får man ju inte överdriva som vissa gör, men att de kunde bli bra på det som de behövde är ju ett faktum och kråkfåglar har ju utnyttjat oss för att överleva, som råttor.

Kanske Jan de även lära av varandra om de ser att dessa lyckas, de fåglar som släpper saker från höjd för att krossa skalet måste ju gjort det.

Kråkfåglar känner igen saker, ett gevär som visas leder ofta till flykt tex, de meddelar sig absolut till varandra.

För skjuter du säg några så flyr ju alla bort, stor du sen som en staty kommer det svepandes utkik för att se om det är ok på platsen, de tycks ha svårt att se när man inte för sig, sen kan de medels flocken oftast kajor i mina trakter att komma tillbaka, de har faviriträd dör de tänker sova.

Detta är vår innan de bildar par.
9mm, i'm never further away than that.
Kattmannen
Fine
Inlägg: 337
Blev medlem: mån 18 jan 2010, 14:33
Ort: Jorden

Re: Ny tidning: Djurliv

Inlägg av Kattmannen »

Sex av de tio nämnda serierna känner jag till. Stor spännvidd. Snobben har jag aldrig riktig förstått mig på. Morgan och Klös gick i Svenska Dagbladet för jättelänge sen, gillade den. Sigges Lagun gillade jag skarpt. Hälge gillar jag också skarpt. Noterade att Katten Gustaf inte finns med, inte för att jag skulle kräva att den skulle vara det.
Användarvisningsbild
Agentum
Gem Mint
Inlägg: 13054
Blev medlem: mån 25 apr 2005, 15:20
Ort: Uppsala Län

Re: Ny tidning: Djurliv

Inlägg av Agentum »

Jo den var väl ok i början sen är Gustav ren skit ärligt talat trots alla år.
Karln har hur länge som helst haft andra som gör precis allt åt honom, jag förstår då inte varför tidningar vill ha skräpet ens.

De hör skämtorigeammet som fanns som slumpade fram fyra Gustav-rutor gav en bättre serie än originalet ofta.

En skam på torra land anser jag sen får det ha sålt hur mycket det vill, jag ger inte mycket för folk som inte gör nånting själv men har sitt namn på det.

Jag är inte förtjust i Snobben heller utom just honom då, jag har svårt för upprepningarna ned ungarna, MEN det är en vesöntlug skillnad han tecknade sin strip tills han dog, det ser jag som äkta, men i USA är det bara pengar och Gustav har väl mjölkats i massor.

Mutts heter den du nämner ned klös och vad, och den är väl helt ok imo.

Laban är en jag även som liten inte fattade, den var ointressant på nåt sätt, väldigt simpel, men den gick jättelänge ändå.

Djurseriestrippar är lätt att de hamnar i upprepning då det är svårt efter ett tag att göra nåt utan människors inblandning.
9mm, i'm never further away than that.
Kattmannen
Fine
Inlägg: 337
Blev medlem: mån 18 jan 2010, 14:33
Ort: Jorden

Re: Ny tidning: Djurliv

Inlägg av Kattmannen »

Laban gillar jag, charmigt engelsk. Har gått i lokaltidningen så länge jag kan minnas.

För övrigt så har jag tänkt på att en så stor nation som U.K. inte har producerat så många serier. Och en av de vanligaste därifrån, Tuffa Viktor, gillar jag inte.

Få serier som jag inte gillar. Snobben är en serie som inte säger mig någonting.
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Re: Ny tidning: Djurliv

Inlägg av Wakuran »

Kattmannen skrev:För övrigt så har jag tänkt på att en så stor nation som U.K. inte har producerat så många serier. Och en av de vanligaste därifrån, Tuffa Viktor, gillar jag inte.

De har ändå producerat rätt mycket, men en stor del är ju förhållandevis lokalt...
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.
Användarvisningsbild
Agentum
Gem Mint
Inlägg: 13054
Blev medlem: mån 25 apr 2005, 15:20
Ort: Uppsala Län

Re: Ny tidning: Djurliv

Inlägg av Agentum »

Laban heter typ Freddy eller Freddie, men tror den trots att jag ned tänker engelskt tråkighet är amerikansk?
9mm, i'm never further away than that.
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Re: Ny tidning: Djurliv

Inlägg av Wakuran »

Agentum skrev:Laban heter typ Freddy eller Freddie, men tror den trots att jag ned tänker engelskt tråkighet är amerikansk?

Nix. Brittisk.

https://en.wikipedia.org/wiki/Fred_Basset

http://www.toonopedia.com/fredbass.htm
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.
Användarvisningsbild
Agentum
Gem Mint
Inlägg: 13054
Blev medlem: mån 25 apr 2005, 15:20
Ort: Uppsala Län

Re: Ny tidning: Djurliv

Inlägg av Agentum »

Ja där ser man jag fick för mig att upphovmannen var britisk men sen flytytade till USA.

Men med tiden dyker mer info upp, det kvittar iofs för min del, det är verkligen brittisk tråkighet, när de sätter den sidan till.
9mm, i'm never further away than that.
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Re: Ny tidning: Djurliv

Inlägg av Wakuran »

Agentum skrev:Ja där ser man jag fick för mig att upphovmannen var britisk men sen flytytade till USA.

Verkar inte ha varit så, och vet egentligen inte om det skulle ha gjort serien till amerikansk, oavsett...

https://www.lambiek.net/artists/g/graham_alex.htm

https://en.wikipedia.org/wiki/Alex_Graham_(cartoonist)
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.
Användarvisningsbild
germund
Very Fine
Inlägg: 1332
Blev medlem: sön 27 aug 2006, 14:22

Re: Ny tidning: Djurliv

Inlägg av germund »

Agentum skrev:Ja där ser man jag fick för mig att upphovmannen var britisk men sen flytytade till USA.
Laban var från början ett brittiskt beställningsjobb och Arran, Alex Grahams dotter som fortfarande skriver serien med sin man, bor i Storbritannien. De var ju på Bokmässan 2017, när jag hade knåpat ihop och Egmont släppt en samlingsbok med Labanserier. Fantastiskt trevliga människor.
GuestOnQuest
Fine
Inlägg: 379
Blev medlem: fre 23 sep 2011, 12:08

Re: Ny tidning: Djurliv

Inlägg av GuestOnQuest »

Av de nämnda så är Mutts - Morrgan och Klös - min absoluta favorit. Så mysig och fin serie med underbara teckningar. Serieskaparen Patrick McDonnell har gjort mycket för alla de djur som sitter i så kallade shelters i U.S.A. Han tar ofta upp dem i Mutts.
Jag har skakat hand med Stan Sakai.
Kattmannen
Fine
Inlägg: 337
Blev medlem: mån 18 jan 2010, 14:33
Ort: Jorden

Re: Ny tidning: Djurliv

Inlägg av Kattmannen »

Wakuran skrev:
Kattmannen skrev:För övrigt så har jag tänkt på att en så stor nation som U.K. inte har producerat så många serier. Och en av de vanligaste därifrån, Tuffa Viktor, gillar jag inte.

De har ändå producerat rätt mycket, men en stor del är ju förhållandevis lokalt...



Ja jo så kan det vara, att mycket av det producerade inte spridits i så hög utsträckning utanför de brittiska öarna.
Skriv svar