"Free Jimmy" i Sverige!

Har du hört något nytt som du vill berätta om? Här är platsen att berätta om det.
Användarvisningsbild
Ingemar Bengtsson
Very Good
Inlägg: 155
Blev medlem: ons 10 jan 2007, 19:12
Ort: Sverige
Kontakt:

"Free Jimmy" i Sverige!

Inlägg av Ingemar Bengtsson »

Missa inte Christopher Nielsen animerade film "Free Jimmy", som är en del i hans stora verk "Två trötta typer" som gått att läsa i Galago.


[url="http://www.folketsbio.se/bilder/stora/freejimmyk.jpg"][img]http://www.folketsbio.se/bilder/stora/freejimmyk.jpg[/img][/url]

Premiär 27 april 2007
Free Jimmy
En film av Christopher Nielsen

De "två trötta typerna" Odd och Gaz dras in i cirkusbranschen av ex-junkien Roy-Arnie. Där får de ansvar för den knarkande elefanten Jimmy. Elefanten blir fritagen av djuraktivister och rymmer mot bergen. Odd, Gaz, Flea och Roy-Arnie tar upp jakten, men får konkurrens från samemaffian, djurrättsaktivister och jägare på älgjakt. Animerad komedi för vuxna av legendariske serieskaparen Christopher Nielsen. Röster av bl a Woody Harrelson, Samantha Morton, Jim Broadbent & Kyle MacLachlan. Mer info www.freejimmy.com

Se trailer här: http://www.folketsbio.se/bilder/Pressbilder/jimmy_trailer_640x360.mov

FILMEN HAR PREMIÄR PÅ FÖLJANDE ORTER
Zita, Birger Jarlsgatan 37, Stockholm
www.zita.se
Hagabion, Linnégatan 37, Göteborg
www.hagabion.nu
Elektra, Sintervägen 6, Västerås
www.elektrabio.se/
Kino, Kyrkogatan 3, Lund
www.kino.nu
Panora, S:t Gertrudsgatan 4, Malmö
www.panora.nu
Folkets Bio, Gärdesvägen 6, Umeå
http://www. film.umea.com/folketsbio/
Biopalatset, Stockholm
www.astoriacinemas.se
Biopalatset ,Göteborg
www.astoriacinemas.se
Filmstaden, Uppsala
www.sf.se


Regissör: Christopher Nielsen
Land:
I Rollerna: Woody Harrelson-Roy Arnie,Simon Pegg- Odd, Phil Daniels- Gaz, Jay Simpson-Flea
Längd: 80 minuter
Censur: 11 år
Användarvisningsbild
impeesa
Very Fine
Inlägg: 1163
Blev medlem: sön 08 jan 2006, 17:00
Ort: Wallis and Futuna Islands

Inlägg av impeesa »

Om den går på bio finns den väl inte på dvd än? Kristianstad ligger ju off när det gäller bio.[}:)]
Svenska Star Wars/Stjärnornas Krig i toppskick sökes.
Användarvisningsbild
Ingemar Bengtsson
Very Good
Inlägg: 155
Blev medlem: ons 10 jan 2007, 19:12
Ort: Sverige
Kontakt:

Inlägg av Ingemar Bengtsson »

Den finns släppt på DVD i Norge, men då enbart med norskt tal (vilket inte är att förakta, några av de norska rösterna är helt fantastiska). Jag antar att de inte ville ha med engelskt tal på ljudspåret då filmen inte var släppt utanför Norge när DVD:n kom ut.

Jag såg filmen på bio i Oslo för lite drygt ett år sedan och gillade den skarpt. Det finns också en TV-serie med samma figurer, men den är väldigt primitivt gjord.
Användarvisningsbild
spidercrazy
Fine
Inlägg: 335
Blev medlem: mån 03 okt 2005, 16:18
Ort: Sverige

Inlägg av spidercrazy »

Jag älskade de avsnitt av 'Två trötta typer' som gick att läsa i Rocky. Hur många album har getts ut i Norge? Var kan man få tag på dem?
Å nu pojk ska du få lära dig hur man pelkar en fnög!
Användarvisningsbild
Thomas E
Avstängd
Inlägg: 1438
Blev medlem: lör 01 okt 2005, 00:22

Inlägg av Thomas E »

Den fick en "etta" i betyg av Sydsvenskan idag, lägsta betyg. Fast de verkar ha haft en sur dag på tidningen, två andra filmer fick också ettor.
Användarvisningsbild
Magnus
Near Mint
Inlägg: 3801
Blev medlem: tor 09 jun 2005, 19:26
Ort: Sverige

Inlägg av Magnus »

Har sett filmen med norska röster och den är inte alls dålig. Lita inte på filmkritiker, dom har dålig smak.[:D]
Simma lugnt!
Användarvisningsbild
Ingemar Bengtsson
Very Good
Inlägg: 155
Blev medlem: ons 10 jan 2007, 19:12
Ort: Sverige
Kontakt:

Inlägg av Ingemar Bengtsson »

Det finns två norska album utgivna av No Comprendo Press som samlar alla serier med Två trötta typer. De heter "Homo Norvegicus" och "Uflaks". Det första av dessa kommer på svenska när som helst, men personligen föredrar jag att läsa om typernas frejdiga upplevelser på norska.

Enklaste sättet att köpa böckerna är nog att åka till Norge eller beställa via förlaget. Ett jobbigare alternativ är att försöka övertala AdLibris att utöka sitt norska sortiment...
http://www.nocomprendopress.com

Sedan finns det en TV-serie i 13 avsnitt samlad på DVD under titeln "To trøtte typer TV-spessial" (2000, reades när jag köpte den förra året). Manuset till TV-serien finns även i bokform med samma titel.

Det finns även en kort animerad film som heter "Narverfredag" (1996) som mig veterligt inte är släppt på något sätt. Den skulle jag gärna vilja se. Christopher Nielsen ska ha gjort i stort sett allt själv på denna film.
Användarvisningsbild
impeesa
Very Fine
Inlägg: 1163
Blev medlem: sön 08 jan 2006, 17:00
Ort: Wallis and Futuna Islands

Inlägg av impeesa »

Är nu ägare till denna otroligt häftiga film. En film helt i min smak, med ett lite näpet slut. (så har jag inte sagt för mycket..) För er som inte sett den går den att hyra/köpa på dvd nu, med svensk text. Rekommenderas.
Svenska Star Wars/Stjärnornas Krig i toppskick sökes.
Användarvisningsbild
Rufus
Moderator
Inlägg: 4091
Blev medlem: fre 14 jul 2006, 19:35
Ort: Sverige

Inlägg av Rufus »

Jag tycker att Nielsens serier om Två trötta typer är bra och brukar vara det bästa i tidningen Rocky. Men när jag såg filmen "Free Jimmy" blev jag besviken. För det första stör jag mig på att den tydligen bara ges ut med engelskt tal i Sverige (istället för norskt). Utspelar sig en film i Norge, ska det pratas norska.

Som animerad film tycker jag att den är sämre än Ice Age, Shrek, Wallace & Gromit och grejer av Disney. Även gamla norska Flåklypa Grand Prix är bättre än den. Free Jimmy har sina poänger här och var, men storyn känns lite för tunn. Men framför allt handlar det om att Nielsens enkla teckningar och teckningsstil funkar mycket bra till hans serier, men tjusningen försvinner på nåt sätt när det försöks göra en mer realistiskt datoranimerad version av den. Kul som experiment, men det funkar helt enkelt inte. Detta gäller även tv-serien med Två trötta typer.
Användarvisningsbild
impeesa
Very Fine
Inlägg: 1163
Blev medlem: sön 08 jan 2006, 17:00
Ort: Wallis and Futuna Islands

Inlägg av impeesa »

[quote="Anders1"]

För det första stör jag mig på att den tydligen bara ges ut med engelskt tal i Sverige (istället för norskt). Utspelar sig en film i Norge, ska det pratas norska.

[/quote]

Du kan välja på norskt eller engelskt tal. Den ät textad på svenska, finska, danska, norska, spanska, tyska, franska. Dock ingen engelsk text [:I]
Svenska Star Wars/Stjärnornas Krig i toppskick sökes.
Användarvisningsbild
Mr.Pickles
Good
Inlägg: 17
Blev medlem: mån 22 okt 2007, 15:28
Ort: Sverige

Inlägg av Mr.Pickles »

Jag älskar verkligen den filmen:)
Användarvisningsbild
yonidraw
Very Good
Inlägg: 135
Blev medlem: ons 12 mar 2008, 14:05
Ort: Sverige
Kontakt:

Inlägg av yonidraw »

Bra film sjyst animerat men figurerna är tametusan läbbiga. dom är iofs utseendemässigt så lortig som pundare är....Y
http://www.myspace.com/yonidrawings
Skriv svar