Serios - en ny utbildning i serieteckning m.m.

Har du hört något nytt som du vill berätta om? Här är platsen att berätta om det.
Användarvisningsbild
Rodax
Fair
Inlägg: 1
Blev medlem: fre 08 jun 2007, 09:23
Ort: Sverige
Kontakt:

Serios - en ny utbildning i serieteckning m.m.

Inlägg av Rodax »

Hej!

Tänkte bara tipsa om Serios som är en serietecknarskola med inrktning på illustration och kommunikation.
Utbildningen är en gymnasial vuxenutbildning i Vingåker på två terminer, 850 p.
Start är 20 augusti 2007 men det går fortfarande att söka.
Mer information får man på siten http://www.serietecknare.se
Du kan även kontakta Birgit Båvner, tfn 070-340 60 94
Användarvisningsbild
Labrador Road 26
Gem Mint
Inlägg: 12270
Blev medlem: tis 13 dec 2005, 05:53
Ort: Stockholm

Inlägg av Labrador Road 26 »

Trevligt, hoppas detta bidrar till att öka mängden nya svenska serier även om det förstås är en knepig marknad. Såg på eran hemsida att du är involverad i utbildningen så jag tänkte bara tipsa om att lägga upp smakprov på elevernas alster vartefter, då många här säkert är intresserade av att hitta nya favoriter. Det finns också en hel avdelning här på forumet om att skapa serier som kanske kan vara intressant för eleverna att läsa:
http://www.serieforum.se/forum.asp?FORUM_ID=25

Välkommen till forumet också.
With great collections comes great responsibility.
larsa66 till mig: Ibland tror jag att du skulle bli en bra seriefigur med dina starka åsikter och kommentarer.
E Dahlén: Mycket klokt - så sant! (Lägger till Sallander i raden av epokgörande filosofer)
Användarvisningsbild
Sofia Alexandra
Good
Inlägg: 32
Blev medlem: sön 11 mar 2007, 17:05
Ort: Sverige
Kontakt:

Inlägg av Sofia Alexandra »

Jag flyttar till Vingåker imorgon, jag har fått tag i en etta nästa mittemot skolan. Ska bli kul att se vilka andra typer som dyker upp när utbildningen drar igång nästa vecka. :)
Well I don't hear any damn trumpets, and it's MY delusion!
Användarvisningsbild
yonidraw
Very Good
Inlägg: 135
Blev medlem: ons 12 mar 2008, 14:05
Ort: Sverige
Kontakt:

Inlägg av yonidraw »

Nån som gått utbildningen och kan säja om grejen är lärorik? Y
http://www.myspace.com/yonidrawings
Användarvisningsbild
jens-olof
Very Fine
Inlägg: 1727
Blev medlem: tor 28 sep 2006, 19:34
Ort: Norrköping
Kontakt:

Inlägg av jens-olof »

[quote]Ursprungligen postat av Rodax

Hej!

Tänkte bara tipsa om Serios som är en serietecknarskola med inrktning på illustration och kommunikation.
Utbildningen är en gymnasial vuxenutbildning i Vingåker på två terminer,

[/quote]

Gillar verkligen fördjupningen på 200 poäng;
"Mauns och film" [:D]

Kanske något att ändra på?[;)]

Jens
Användarvisningsbild
mikkeX
Very Fine
Inlägg: 905
Blev medlem: sön 14 aug 2005, 09:11
Kontakt:

Inlägg av mikkeX »

[quote="jens-olof"]

Gillar verkligen fördjupningen på 200 poäng;
"Mauns och film" [:D]

Kanske något att ändra på?[;)]

Jens
[/quote]
Varför skulle de göra det? Det finns mängder av beröringspunkter mellan tecknade serier och film. Och om man tittar på arbetsmöjligheter - flera serieskapare försörjer sig genom att rita storyboards för film och reklam.
Användarvisningsbild
OnionMan
Fine
Inlägg: 408
Blev medlem: fre 08 dec 2006, 21:19
Ort: Sverige

Inlägg av OnionMan »

Tror att han syftade på felstavningen. [;)]
Användarvisningsbild
mikkeX
Very Fine
Inlägg: 905
Blev medlem: sön 14 aug 2005, 09:11
Kontakt:

Inlägg av mikkeX »

[quote="OnionMan"]

Tror att han syftade på felstavningen. [;)]
[/quote]
Aha.
Användarvisningsbild
jens-olof
Very Fine
Inlägg: 1727
Blev medlem: tor 28 sep 2006, 19:34
Ort: Norrköping
Kontakt:

Inlägg av jens-olof »

[quote="mikkeX"]

[quote="OnionMan"]

Tror att han syftade på felstavningen. [;)]
[/quote]
Aha.
[/quote]

Givetvis rätt, tycker det är ironi att man ska lära sig
skriva "manus" och inte ens stava rätt till det man
ska ha skrivutbildning i.[:p]

Jens
Användarvisningsbild
mikkeX
Very Fine
Inlägg: 905
Blev medlem: sön 14 aug 2005, 09:11
Kontakt:

Inlägg av mikkeX »

Hrm.. utan att dra igång någon "skriva-rätt-rant..." för att skriva manus behöver man knappast kunna stava korrekt. Ni skulle bara veta hur många språkfel ett normalt manus innehåller... men nu är jag bara fredagsbråkig. Nu ska jag ta en kopp kaffe.
Användarvisningsbild
Sofia Alexandra
Good
Inlägg: 32
Blev medlem: sön 11 mar 2007, 17:05
Ort: Sverige
Kontakt:

Inlägg av Sofia Alexandra »

Och efter att ha gått här i snart två terminer så kan jag säga att den här skolan är UNDERBAR! Det har hänt ganska mycket under det här läsåret; Reijo Stävenborg har slutat och istället har vi Patrick Rochling som huvudlärare, byggnaden som skolan finns i har varit under ombyggnad så gott som hela tiden (fast det är snart klart), vi har fått en ny ateljé, nya ljusbord och annat användbart, ny fikahörna... Nästa klass kommer att få det väldigt lyxigt från början, tack vare oss. :P

Och stavfel be damned, manuskursen är nog den bästa i Sverige! Kom till SPX och köp våra fanzin så får ni se.

Det är rätt kul faktiskt, trots den relativt korta tiden vi har gått här har vi redan hittat på en hel mytologi av figurer som figurerar här i Vingåker. Herr Rochlings superhjälte-alter ego är den Incredible CanMan, som lever av kakor och kaffe, bor på Den Hemliga Vinden och skyddar sig med en rock täckt av pantburkar. Hans nemesis är Den Spadsvingande Velocipedisten, som kommer och slår ner en med spaden så fort man råkar säga "aj jävlar!". Gösen gösar sig i ån, Chow-Chowen hoppar på folk så de blir mos, och över allt vakar den odödliga Fiskgjusen.

På hemsidan står det att sista ansökningsdatumet är 15 april, men det har förlängts till den 15 maj, och finns det platser kvar efter det så kommer det nog att vara sökbart ännu längre. Arbetsprovet är en trerutors seriestripp, vilket ju är ganska okomplicerat, så om man ändå ska söka till Gävle och/eller Malmö så kan man ju slänga iväg en ansökan till Vingåker också.

(Just nu snackas det också om att det kanske ska läggas till ett år på utbildningen, för de som vill, och blir det så så kommer jag definitivt att stanna här istället för att dra iväg till någon av den andra serieskolorna i höst.)
Well I don't hear any damn trumpets, and it's MY delusion!
Användarvisningsbild
yonidraw
Very Good
Inlägg: 135
Blev medlem: ons 12 mar 2008, 14:05
Ort: Sverige
Kontakt:

Inlägg av yonidraw »

Hurmåna är det som söker och hur många kommer in Sofia alexandra? /Y
http://www.myspace.com/yonidrawings
Användarvisningsbild
Sofia Alexandra
Good
Inlägg: 32
Blev medlem: sön 11 mar 2007, 17:05
Ort: Sverige
Kontakt:

Inlägg av Sofia Alexandra »

Det finns tolv platser, men men skolan tar in fler (det finns ju plats, tre ateljéer...). Än så länge är det inte så många som har sökt, men det kommer väl. :) I den nuvarande klassen är vi nio stycken.
Well I don't hear any damn trumpets, and it's MY delusion!
Skriv svar