Den serierelaterade Povel Ramel

Har du hört något nytt som du vill berätta om? Här är platsen att berätta om det.
Användarvisningsbild
Ola He
Fine
Inlägg: 258
Blev medlem: fre 11 nov 2005, 09:45
Ort: Sverige

Den serierelaterade Povel Ramel

Inlägg av Ola He »

Att Povel Ramel är död har väl inte undgått någon. Den folkkäre artisten avled på tisdagskvällen den 5 juni, 85 år gammal. Povel var framför allt känd som revykung, skådespelare, kompositör, pianist, komiker och författare. Vad som nog inte är lika känt är att han under sin karriär även arbetade med flera serierelaterade projekt.

Povel Ramel skrev kåserier i 1952 års årgång av tidningen Blondie. Flera av dessa skrifter finns publicerade i boken “Min galna hage” (1957).

1955 spelade han också huvudrollen som serieskaparen Hubert Yrhage i Stig Olins långfilm “Hoppsan!” från 1955, en film som berör 1950-talets seriehysteri.

Han översatte även, tillsammans med Beppe Wolgers, en musikal baserad på serien “Snobben”, som sattes upp i Sverige 1967 under titeln “Milda makter!”. I samband med detta tecknade han också sin enda (?) publicerade serie; det tecknade förordet i programmet till musikalen är gjort i serieform. Här har Povel tecknat sig själv som Karl i “Snobben”, medan Beppe fått rollen som Linus.

Povel Ramel uppträdde på scen så sent som i år, men fick avbryta sina turnéplaner på grund av en hjärtoperation. I sviterna efter den avled han i sitt hem i tisdags.


/ola
Välkommen till [url="http://seriewikin.serieframjandet.se/"]Seriewikin[/url].
Användarvisningsbild
Ingemar
Near Mint
Inlägg: 2434
Blev medlem: lör 12 mar 2005, 18:34

Inlägg av Ingemar »

Ursprungligen postat av Ola He

1955 spelade han också huvudrollen som serieskaparen Hubert Yrhage i Stig Olins långfilm “Hoppsan!” från 1955, en film som berör 1950-talets seriehysteri.

Jag har varit stort Povel-fan sedan jag var barn, men "Hoppsan!" upptäckte jag ganska nyligen. Jag tror jag tog upp den här i en annan tråd för en tid sedan. Det är en märklig film, titeln är illa vald (borde väl ha hetat "Seriemonstret"), men den är minnesvärd ändå. Scenerna med Carl-Gustav Lindstedt som "Monstret" där en assistent håller upp pratbubblorna så Povel/Yrhage kan rita av scenen, det är riktigt festligt! Och så Lilla Fridolf (Douglas Håge) som gansterkung!

Filmen är ett tydligt debattinlägg mot tidens "seriefobiker". Tyvärr fattade inga recensenter det, sägs det.

Snobben-musikalen var en nyhet för mig, Povel-Beppe-serien likaså.
Användarvisningsbild
Ola He
Fine
Inlägg: 258
Blev medlem: fre 11 nov 2005, 09:45
Ort: Sverige

Inlägg av Ola He »

Povel-Beppe-serien finns återtryckt i "Beppe, biografin" som kom ut för något år sedan. En bagatell, men kul för den kuriosaintresserade.

/ola
Välkommen till [url="http://seriewikin.serieframjandet.se/"]Seriewikin[/url].
Användarvisningsbild
Thomas E
Avstängd
Inlägg: 1438
Blev medlem: lör 01 okt 2005, 00:22

Inlägg av Thomas E »

Det står lite i Svensk Seriehistoria om Povel. Rolf Jansson hade kontaktat Povel eftersom han beundrade hans humor i en radioserie Johan Blöt. Povel kom upp till serieredaktionen på Birger Jarlsgatan och låste in sig i ett rum med en skrivmaskin och stora mängder papper. När han kom ut efter tre timmar låg det papper över hela golvet och papperkorgen var full. Med stor vånda lämnade han över manuset och gick. Undrar om inte "Hoppsan" bygger på hans erfarenheter från Rolf Jansson på Serieförlaget.
Användarvisningsbild
Skeptikern
Very Good
Inlägg: 166
Blev medlem: lör 12 aug 2006, 20:35
Ort: Sverige
Kontakt:

Inlägg av Skeptikern »

Povel Ramel har alltid varit min sörsta idol, jag har skrivit lite (inte allt) om den serierelaterade Povel på Seriewikin - Ola He har nämnt en del. Jag hittade två stycken Blondie från 1952 på Serieboden i Stockholm för ca ett år sen. Jag hade länge letat efter just den årgången, bara p.g.a. Ramels kåserier. Jag upptäckte att båda kåserierna även fanns i hans bok "Min galna hage".

Povel var enligt mej en bra tecknare. Han hade planer på att till yrket bli tecknare i sin ungdom, men musiken tog över och han hann inte rita så värst mycket. Men han illustrerade de flesta av sina böcker själv (Från asar till wasar, Min galna hage, Min ordkynniga penna m.fl.). Hans tecknarstil var genialiskt enkel och crazy-artad, och "gubbar" var hans specialitet.
Användarvisningsbild
Erik S
Near Mint
Inlägg: 3482
Blev medlem: mån 05 feb 2007, 15:51
Ort: Uppsala
Kontakt:

Inlägg av Erik S »

Hoppsan! har nyligen kommit ut på DVD. Jag har köpt den och såg den idag.

Verkligen sevärd! Rekommenderas absolut!
Användarvisningsbild
Ingemar
Near Mint
Inlägg: 2434
Blev medlem: lör 12 mar 2005, 18:34

Inlägg av Ingemar »

Jag skall bygga på den här tråden efter att ha sett följande bild på Povel-forumet:

Bild

Detta är ur följande tråd: http://www.phpbb88.com/povelramel/viewt ... povelramel

Serien var med i programmet till Knäppupp III. Helt klart en parodi på förvirrande serier. (Fast man undrar vilka.)
Användarvisningsbild
Labrador Road 26
Gem Mint
Inlägg: 12270
Blev medlem: tis 13 dec 2005, 05:53
Ort: Stockholm

Inlägg av Labrador Road 26 »

Undrar om det egentligen finns någon koppling till serier, förutom att det är en bunt rutor i rad, skulle snarare tippa på någon slags allmän surrealism och Mark Prosit är väl en anspelning på Marcel Proust gissar jag.

Dock mycket möjligt att jag har helt fel, är inte insatt i PR's grejer då jag i möjligaste mån undviker honom.
With great collections comes great responsibility.
larsa66 till mig: Ibland tror jag att du skulle bli en bra seriefigur med dina starka åsikter och kommentarer.
E Dahlén: Mycket klokt - så sant! (Lägger till Sallander i raden av epokgörande filosofer)
Användarvisningsbild
rkaj
Near Mint
Inlägg: 3546
Blev medlem: ons 05 jan 2005, 20:18
Ort: Stockholm
Kontakt:

Inlägg av rkaj »

Den mörka siluetten i sista rutan är ju helt klart Mr Walker ... Och visst kan det kännas ungefär lika förvirrande att läsa en enskild strip ur en längre äventyrsserie med stort persongalleri (Fantomen / Steve Rooper, Knallhatten, vad som nu kan ha varit aktuellt då) ...
Linus van Pelt
Fine
Inlägg: 313
Blev medlem: fre 19 feb 2010, 14:36

Re: Den serierelaterade Povel Ramel

Inlägg av Linus van Pelt »

Idag kl 15.00 den 31 mars visas Hoppsan! på SVT Kanal 1.
Skriv svar