Nya Jan Lööf-samlingar

Har du hört något nytt som du vill berätta om? Här är platsen att berätta om det.
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Inlägg av Wakuran »

[quote="Magnus"]

Tror att du har rätt. Det finns knappast mer material än till en volym till. Möjligen om det kommer att delas i två volymer till.
[/quote]

Jag tycker också det, men jag hörde att det skulle bli tre volymer i serien. Jag har svårt att komma på särskilt mycket material förutom Felix, Ville och Bellman som Lööf har gjort i serieväg, bara.
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.
Användarvisningsbild
Agentum
Gem Mint
Inlägg: 13054
Blev medlem: mån 25 apr 2005, 15:20
Ort: Uppsala Län

Inlägg av Agentum »

Det gör dock inget om han skriver mer om saken, det var ändå rätt kul att läsa hans kommentarer tycker jag.

De fyller väl ut med lite annat som inte är för långt ifrån serierna misstänker jag.
9mm, i'm never further away than that.
Användarvisningsbild
Lasse
Very Good
Inlägg: 129
Blev medlem: ons 21 feb 2007, 09:24

Inlägg av Lasse »

På Adlibris presenteras volym 2 enligt följande:

Kartago fortsätter att samla Jan Lööfs serier i praktvolymer och här kommer nu den andra delen. Boken innehåller några av de bästa av den klassiska sextiotalsserien FELIX, med äventyren: Flygande tefat, Fantomen, Varulven, Vilda Västern och Ben Hassans skatt. Dessutom en fantastisk serie med Tintin på sitt sista uppdrag som en gammal åldrad man, där han till slut kommer ut ur garderoben och gifter sig.

I denna volym får vi stifta bekantskap med serien Bellman som handlar om en radikal söderkis och pilsnergubbe i "antihjält"-tradition som jobbar på en tidningensredaktion. Där figurerar bland andra Jan Myrdal och seriekollegorna Mandrake och Dagobert. Serien publicerades först i Folket i Bild/Kulturfront (se nedan).

En annan serie handlar om hur Jan Lööf kliver in i en tidmaskin och träffar sig själv som ung. Vidare berättar Jan Lööf om musikinstrumentens historia och hur man arbetar med datorn som tecknarverktyg. Boken avslutas med en längre intervju, något som är mycket ovanligt, eftersom Jan Lööf nästan aldrig ger intervjuer.


Utgivning angiven till 200908
First and Last and Always
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Inlägg av Wakuran »

Tintin-serien har f.ö. tidigare publicerats i antologisamlingen "Den första kärleken", tillsammans med andra serier av olika skandinaviska tecknare.

Det låter bra, annars. Jag tror att det fortfarande är några Felix-album kvar, men vet inte vad annars som skulle kunna hittas till den tredje volymen.
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.
Användarvisningsbild
Skeptikern
Very Good
Inlägg: 166
Blev medlem: lör 12 aug 2006, 20:35
Ort: Sverige
Kontakt:

Inlägg av Skeptikern »

Jan Lööfs serier volym två var planerad att komma ut i augusti, men det blev naturligtvis påskjutet och den är nu planerad att komma denna månad. Enligt CDon släpptes boken 4/9. Enligt adlibris är den inte ännu utgiven, men där kan man i.a.f. få se hur omslaget ser ut:
http://www.adlibris.com/se/product.aspx?isbn=9186003356
Användarvisningsbild
mikkeX
Very Fine
Inlägg: 905
Blev medlem: sön 14 aug 2005, 09:11
Kontakt:

Inlägg av mikkeX »

Den dök upp från tryckeriet i fredags meddelar man från förlaget, och den bör vara i butiker i nästa vecka.
Användarvisningsbild
Mikael Sol
Very Good
Inlägg: 55
Blev medlem: tor 03 aug 2006, 08:43
Ort: Sverige
Kontakt:

Inlägg av Mikael Sol »

Jag har hållit den i min hand.
Janne signerar dessutom på bokmässan!
Läs serietidningen [url="http://babian.se/"]babian.se[/url]gratis på nätet.
Användarvisningsbild
Skeptikern
Very Good
Inlägg: 166
Blev medlem: lör 12 aug 2006, 20:35
Ort: Sverige
Kontakt:

Inlägg av Skeptikern »

Jag har nu köpt boken och läst Lööfs inledning. Bl.a. förklarar och försvarar han sig mot anklagelserna om dålig kvinnosyn och dåliga kvinnoroller i hans verk. Det gör han mycket bra i min mening.

De serier som ingår (utöver en nyskriven som är delvis gjord i dator) är "Det sista uppdraget" (där Tintin blir kär), "Felix och de flygande tefaten", "Felix och Fantomen", "Felix och varulven", "Felix i Vilda Västern", "Felix och Ben Hassans skatt", samt några Bellman-serier. Bellman-serierna är för övrigt färglagda, vilket kanske är lite synd, men det stör inte så mycket. Jag kan dessutom inte hjälpa att notera hur serierna blir extra Crumb-aktiga med färgerna, vilket i o f s inte är negativt.

En annan anmärkningsvärd grej är att det inte finns något index över innehållet. Men nåja.

Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Inlägg av Wakuran »

Jag tycker fortfarande volym 3 borde bli ovanligt tunn. Vad finns det mer än "Felix och meteoren", "Felix och Cecilia" och "Felix i Afrika" som är kvar att publicera?
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.
Cadial
Very Fine
Inlägg: 970
Blev medlem: fre 04 sep 2009, 18:37

Inlägg av Cadial »

[quote="Wakuran"]

Jag tycker fortfarande volym 3 borde bli ovanligt tunn. Vad finns det mer än "Felix och meteoren", "Felix och Cecilia" och "Felix i Afrika" som är kvar att publicera?
[/quote]

Det hemliga masterverket Ville II, som han arbetat pa i 30 ar...
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Inlägg av Wakuran »

Det ville (höhöh) jag se, isåfall.
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.
Användarvisningsbild
Labrador Road 26
Gem Mint
Inlägg: 12270
Blev medlem: tis 13 dec 2005, 05:53
Ort: Stockholm

Inlägg av Labrador Road 26 »

[quote="Wakuran"]

Det ville (höhöh) jag se, isåfall.
[/quote]
Det Vill(e) vi Två göra. [:o)]

Skämt åsido, jag antar att det inte finns någon Ville II, utan att det är mer av ett önsketänkande. Eller har Janne faktiskt jobbat på en fortsättning?
With great collections comes great responsibility.
larsa66 till mig: Ibland tror jag att du skulle bli en bra seriefigur med dina starka åsikter och kommentarer.
E Dahlén: Mycket klokt - så sant! (Lägger till Sallander i raden av epokgörande filosofer)
Användarvisningsbild
Skeptikern
Very Good
Inlägg: 166
Blev medlem: lör 12 aug 2006, 20:35
Ort: Sverige
Kontakt:

Inlägg av Skeptikern »

[quote="Wakuran"]

Jag tycker fortfarande volym 3 borde bli ovanligt tunn. Vad finns det mer än "Felix och meteoren", "Felix och Cecilia" och "Felix i Afrika" som är kvar att publicera?
[/quote]
Han gjorde en metaserie i "Min nya skattkammare: Serieboken". Sen blir det förmodligen nåt nytt och kanske serieskisser att fylla en volym tre med.
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Inlägg av Wakuran »

Jovisstja, den, men den var bara på två sidor om jag minns rätt.
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.
Skriv svar