Omständighterna kring Seriesams och Seriefrämjande

Har du hört något nytt som du vill berätta om? Här är platsen att berätta om det.
Användarvisningsbild
mikkeX
Very Fine
Inlägg: 905
Blev medlem: sön 14 aug 2005, 09:11
Kontakt:

Inlägg av mikkeX »

Situationen som har uppstått flera gånger i Seriefrämjandets AU är att det är representanter som sitter i AU som själva genomför projekt, nyligen så bland annat Thomas katalogprojekt och ordförande Fredriks Piratenporjekt. De tar inte själva besluten, men det blir ju lätt - om du kliar på min rygg så kliar jag din. Det är mycket på grund av detta som jag till slut valde att lämna föreningen helt. Jag kunde som enskild inte medlem inte stödja detta längre, den ideella förening som jag vill vara medlem i verklade inte existera i praktiken längre. Samtidigt som SeF helt verkar att ha misslyckats med att tillsätta den utredningsgrupp av verksamheten som årsmötet beslutade om.
Användarvisningsbild
burnout
Mint
Inlägg: 7258
Blev medlem: tis 27 sep 2005, 12:03

Inlägg av burnout »

Man får tycka vad man vill om ditt/datt. Men ska det vara så J...A svårt att lägga allt på bordet och säga.

"Vi tog ett felaktigt beslut, Vi blev förda bakom ljuset. Och så här mycket satsade SeF och så här mycket får vi av kakan."

Nej, då ska man lirka in sig i stadgar och paragrafer om "jäv" i stället.
Och en j..a lång berättelse om mail som det verkar vara en enda person fått/vetat och som inte har förts vidare till andra berörda parter pga.
"Min katalog ska ut före alvglans, jag ska visa dom dj..rna". (detta är min uppfattning om detta)

jag tycker det är ett tamt försök att släta över hela saken och hoppas den faller i glömska.

Det vinner man inga poäng på.

Och som någon skrev att dom flesta i föreningen känner några andra medlemmar. Det är bra, men dom verkar inte veta vad som händer utanför "Sundbyberg" om man ska ta ett välkänt uttryck. Med andra ord "Dom har ingen koll vad som händer runt hörnet"

Mycket underligt att INGEN på SeF har vetat om att det finns mail och man kan faktiskt skicka frågor till Tex. Alvglans och få svar på om det är en katalog på G eller inte. EFTER 6 mån dyker Alvglans katalogen upp som "Gubben i Lådan" hos SeF. Någon hos SeF jublar att han lyckades föra resten av beslutfattarna bakom ljuset och satsa skattebetalarnas pengar i "sin" katalog ELLER?

Som MikkeX skriver
"Om du kliar på min rygg, så kliar jag din"

Nu skiter jag i detta, Vi kommer aldrig att få ett riktigt ärligt svar.
"Så Här Är Det"
Användarvisningsbild
Sandman
Fine
Inlägg: 211
Blev medlem: tor 03 apr 2008, 03:38
Ort: Sverige

Inlägg av Sandman »

"Tyvärr" har jag aldrig känt mig hågad att gå med i seriefrämjandet. Jag har hela tiden tyckt när jag läst de få Bild och Bubbla (min bror är medlem sen "hedenhös") som kommit på senare år INTE tar upp nog mycket jag intresserar mig för. Jag har däremot jobbat mycket i idéella föreningar vid många tillfällen men oftast lämnat dessa. Pg a av utveckling inte ansetts som något positivt av gamla inkörda styrelser. Vill man att något skall ske måste man göra allt själv och får inte ens tack om något blir bra. Ofta talar då styrelsen om vilken bra förening man är som klarat detta arbete så bra. Att jobba idéellt är INGEN höjdare alla gånger inte ens om man verkligen brinner för uppgifterna som det är tänkt att föreningen skall jobba med.
Användarvisningsbild
Magnus
Near Mint
Inlägg: 3801
Blev medlem: tor 09 jun 2005, 19:26
Ort: Sverige

Inlägg av Magnus »

[quote="mikkeX"]

När jag fortfarande var medlem så fick jag inte se protokollet för tillfället trots att jag bad om det, jag blev bara hänvisad till vilket datumet beslutet hade tagits.
[/quote]

När jag läser om dina erfarenheter från SeF så ser jag en förening med bristande demokrati och möjlighet till insyn i verksamheten för medlemmarna. Det brukar vara följden av en toppstyrd organisation. Det finns en liten "klick" i toppen som styr föreningen efter sitt eget huvud. Att försvåra medlemmars informationsrätt blir ett sätt att bevara makten.

Men i grunden är SeF demokratisk och det är inte rätt sätt att gå ur föreningen, om man vill ha förändring. Det går att få föreningen på rätt köl igen. Bara tillräckligt många medlemmar vill ha en förändring och bryr sig att rösta på årsmötet. Går man ur så avsäger man sin röst för alltid.
Simma lugnt!
Användarvisningsbild
Agentum
Gem Mint
Inlägg: 13054
Blev medlem: mån 25 apr 2005, 15:20
Ort: Uppsala Län

Inlägg av Agentum »

Personligen ser jag ingen nytta med att motarbeta varann på en sån liten marknad som finns, Sverige är inte stort nog för sånt här trams helt enkelt.

Att några fånar suttit 20 år och gaggat är ointressant, hjälp till i stället att få ut nåt alla kan använda, vi skiter i era vinster personligen och gamla stadgar.

Genom TE vet vi ungefär hur ni är, nån slags självutnämnd elit.

Bojkotta de där jönsarna.
9mm, i'm never further away than that.
Användarvisningsbild
Sandman
Fine
Inlägg: 211
Blev medlem: tor 03 apr 2008, 03:38
Ort: Sverige

Inlägg av Sandman »

Det är oftast MYCKET svårt att påverka en förändring av sittande styrelser i en "Demokratisk" förening. Då måste det till många röster mot styrelsen och mycket smusslande och röstvärvande i kulisserna. Det är ett väldigt otrevligt och smutsigt jobb! Om någon INTE håller med en när man värvar röster för förändring, blir det naturligtvis "tjallande" till sittande styrelse. Och då kanske man själv blir utfryst. De man trodde man hade på sin sida vågar ofta inte alls stå för det om det går till omröstning. Även vid slutna sådana. "Det är inte bra om de upptäcker att jag har en annan åsikt" för efter slutna omröstningar blir det ett enda internt diskuterande om vilka som röstat på vad. Tillslut blir överlöparen avslöjad! "Det är bäst att vi inte ändrar något" "Jag vill inte ha något bråk" osv.
Tyvärr är detta realiteten i allt för många "Demokratiska idéella" föreningar i dagens sverige. Tro mig så är det! Även om det naturligtvis finns utmärkta föreningar också.
Användarvisningsbild
mikkeX
Very Fine
Inlägg: 905
Blev medlem: sön 14 aug 2005, 09:11
Kontakt:

Inlägg av mikkeX »

Magnus - Jag har jobbat för förändringar under en längre tid, men jag stångade mig bara blodig, och det var ett väldigt befriande beslut att lämna SeF. Det finns säkert andra som är mindre kompromisslösa som kan fixa till det. Jag är gammal föreningsräv och är alltid med runt 10-15 föreningar, men något liknande som SeF:s utveckling de sista åren har jag aldrig varit med om.
Användarvisningsbild
Sifousab
Very Good
Inlägg: 74
Blev medlem: mån 20 okt 2008, 21:09
Ort: Sverige
Kontakt:

Inlägg av Sifousab »

visst är det så att föreningspraxis stark men som jag har erfaret att om något händer så det går till domstolen så är det först lagen (så klart)och kommer så stadgarna och till sist vad som står i protokoll.
Jag är också så som mikkeX kalla det föreningsräv. Men det är inte så vanligt att det går så långt som till domstolen. det har varit 2 gång i 2 olika förening under 17 år.
Jag vet att jag stavar som en galen. kan har med att gör att jag är ordblind
http://sifousmovies.se/
Användarvisningsbild
David Haglund
Good
Inlägg: 26
Blev medlem: mån 06 okt 2008, 22:43
Ort: Sverige

Inlägg av David Haglund »

[quote="Sifousab"]

David Haglund
Jag vet att mågan förening som har praxis för jäv men om något blir fel så är det stadgar som gäller. Nu som du säj att det inte står så har inte Thomas E varit jäv på någon sätt. jag har försöka att hitta SeF:s stadgar på hemsida för att kunna avgöra om jag vill gå med eller inte. Det har stor betydelse för mig vad som står i stadgar för en förening. Men jag hitta inte [:I]
[/quote]

Jens-Olof sade det bäst i posten under dig. Bra artikel om jäv finns på Wikipedia, ifall man undrar: http://sv.wikipedia.org/wiki/J%C3%A4v

Stadgarna och styrelseordningen för SeF finns här, under rubriken "Om SeF": http://www.serieframjandet.se/forbundsarkivet
Användarvisningsbild
David Haglund
Good
Inlägg: 26
Blev medlem: mån 06 okt 2008, 22:43
Ort: Sverige

Inlägg av David Haglund »

[quote="Magnus"]
Men i grunden är SeF demokratisk och det är inte rätt sätt att gå ur föreningen, om man vill ha förändring. Det går att få föreningen på rätt köl igen. Bara tillräckligt många medlemmar vill ha en förändring och bryr sig att rösta på årsmötet.
[/quote]

Visst är det så. Det kostar inget att tycka, det har jag skrivit på SeF:s forum också, men det är få som verkligen orkar göra annat än sitta på rumpan och kommentera vid datorn.

SeF har hundratals medlemmar i Stockholmsområdet, men vi blir max 4-5 per möte på SeF-Stockholmträffarna (jag är lokalordförande sedan nystarten i somras). Vi kan knappt få ihop folk till ett styrelsemöte. För mig som sett föreningen inifrån i över 10 år känns det märkligt när folk förmodar att det finns en maktelit som håller på makten och att det bara dräller av folk som inte får vara med. Sanningen är att det finns en liten kärna som jobbar stenhårt för sitt serieintresse -- både lokalt och på riksnivå. Det måste bli fler som vill göra föreningen till något bra och positivt igen med många serieaktiviteter. Det är vad jag kämpar för i alla fall.
Användarvisningsbild
mikkeX
Very Fine
Inlägg: 905
Blev medlem: sön 14 aug 2005, 09:11
Kontakt:

Inlägg av mikkeX »

Visst jobbar säkert kärnan hårt nere i Malmö, men till skillnad från övriga medlemmar i SeF så får de betalt på olika sätt ibland för att göra saker inom SeF, ibland utanför - bland annat genom projekt som det genomför i SeF:s namn, lokala arbetsmarknadsåtgärder, kommunala och statliga stöd, privata stiftelser osv.

Jag vet inte vem målet var för din kommentar David - men jag är absolut ingen som bara sitter på rumpan och tycker framför datorn i alla fall.
Användarvisningsbild
Sifousab
Very Good
Inlägg: 74
Blev medlem: mån 20 okt 2008, 21:09
Ort: Sverige
Kontakt:

Inlägg av Sifousab »

thx David Haglund
Jag vet att jag stavar som en galen. kan har med att gör att jag är ordblind
http://sifousmovies.se/
Användarvisningsbild
Bufkin
Very Fine
Inlägg: 875
Blev medlem: sön 07 sep 2008, 06:01

Inlägg av Bufkin »

[quote="David Haglund"]
Regler kring granskningsrätten är inget konstigt. Det är snarare konstigt om man INTE har det.
[/quote]
Jag håller inte med.

Vi kan ju ta sverok som ett exempel. Det är en förening som är mycket större än de flesta föreningar. Där kan man gjöra sånt här tex:
http://www.sverok.se/forbundet/arkiv/foerbundsstyrelseprotokoll.html
Användarvisningsbild
David Haglund
Good
Inlägg: 26
Blev medlem: mån 06 okt 2008, 22:43
Ort: Sverige

Inlägg av David Haglund »

[quote="mikkeX"]
Jag vet inte vem målet var för din kommentar David - men jag är absolut ingen som bara sitter på rumpan och tycker framför datorn i alla fall.
[/quote]

Jag vet absolut att du inte är rädd för att jobba Mikke, det var inte riktat mot dig utan mot alla stillasittare. Jag såg mycket fram emot att ta tag i lokalföreningen tillsammans med dig och de andra och få något gjort. Dock förmedlar du en personlig bild av föreningen som inte stämmer med min egen bild. Om man som jag har ett i grunden gott uppsåt med sitt eget engagemang, känns det tråkigt att bevittna hur en hel hög med människor i detta forum plötsligt anser sig ha fått nog på fötterna för att med svepande generaliseringar kunna döma ut SeF, alla 1000 medlemmar och 40 års verksamhet -- utan att själva ha varit med.

I december kommer SeF Stockholm hålla extra årsmöte för att tillsätta en interimskassör för den avhoppade interrimskassören. Alla på Serieforum är så klart välkomna att gå med i föreningen och vara med och påverka och förändra. Vill du vara med i lokalföreningens styrelse? Eller kanske bli tekniskt ansvarig för webbplatsen? Eller vara med i en webbredaktion? Ungefär så "stängd" är föreningen i min värld. Kom igen, jag vet att ni vill innerst inne. [8]
Användarvisningsbild
burnout
Mint
Inlägg: 7258
Blev medlem: tis 27 sep 2005, 12:03

Inlägg av burnout »

Jag kan bara svara för mig själv. Bodde jag närmare Sthlm skulle jag mer än gärna vara med och försöka påverka (inte 25 mil bort). Hur vet jag inte,men jag skulle inte sitta här "och knappa". Att bara vara typ bet. medlem på distans utan att "Kunna" påverka är inget för mig, då blir man bara en tyckare i mängden. Men man kan hoppas att Sthlm kan bryta Skåne dominansen så en sån här sak inte kan hända igen och att det blir mer öppet. Som det är nu så verkar det nästan vara en "hemlig sekt" som ska skyddas från insyn från "kleti och pleti".

Man kan bara hoppas att "Hövdingen" för SeF lägger korten på bordet innan medlemmarna börjar lämna skutan för gott.
Användarvisningsbild
mikkeX
Very Fine
Inlägg: 905
Blev medlem: sön 14 aug 2005, 09:11
Kontakt:

Inlägg av mikkeX »

David - jag tror att du missar vem missfrötroendet riktas mot. Jag tror nog att de flesta här riktar sitt misstroende till ledningen nere i Malmö, en ledning som alltmer verkar fungera enligt en bunkermentalitet - misstroendet riktas inte mot det föreningen har gjort tidigare - och jag tror att kärnan i Malmö dödar engagemanget på annan plats när man lyfter på stenar för att se vad som har hänt. Och tro mig, det finns många flera stenar att lyfta på för de medlemmar som vill att föreningen ska få tillbaka sin glöd och engagemang, inte minst i samhällsdebatten där Sef i princip varit frånvarande sedan nittiotalet - och var är SeF i kulturutredningen - vad görs och kommer SeF att jobba med ett remissvar?.

Mitt engagemang behövs på ett annat håll för seriekulturen, och jag kan inte vara kvar i en organisation, oc därmed hålla dem om ryggen, som jag anser ha blivit kontraproduktiv och utan kontakt med den lilla värld som seriesverige ändå är - om man haft minsta kontakt med samlarseriesverige hade kataloggrejen aldrig hänt till exemepel....

Men som sagt - jag kan inte som medlem godkänna det som har pågått - och när jag ville tillsätta en utredning av några av kärnverksamheten rann det ut, vad jag tror beroende på att årsmötet omformulerade de motioner som jag skickade in till att bli mycket mer betungande och omfattande, och inte jobbat hårt för att hitta några som ville göra det.
Användarvisningsbild
Sandman
Fine
Inlägg: 211
Blev medlem: tor 03 apr 2008, 03:38
Ort: Sverige

Inlägg av Sandman »

Jag håller med i Burnouts senaste inlägg. Jag skulle om jag inte bodde på landsbygden gärna vara en aktiv del i Sef. Men jag ser ingen utvecklingsvilja hos föreningen som ju har mest medlemmar I storstäderna! DE medlemmarna måste ju först lyfta häcken och gå på möten och aktivt komma med förslag. Då kanske vi andra åtminstonde VILL komma på årsmöten och rösta. Sverige ÄR ett avlångt stort land och alla har det inte lätt att komma till alla interna möten för att påverka. Om man sedan sitter vid sin dator och försöker påverka så verkar inte någon i stort sett bry sig. Man måste träffas personligt för att kunna få till en BRA vettig diskussionsmiljö. Det VI gör nu är ju egentligen bara att sitta och "träta" skriftligt.
Användarvisningsbild
David Haglund
Good
Inlägg: 26
Blev medlem: mån 06 okt 2008, 22:43
Ort: Sverige

Inlägg av David Haglund »

[quote="burnout"]

Men man kan hoppas att Sthlm kan bryta Skåne dominansen så en sån här sak inte kan hända igen och att det blir mer öppet. Som det är nu så verkar det nästan vara en "hemlig sekt" som ska skyddas från insyn från "kleti och pleti".
[/quote]

Det är möjligt att du som utomstående ser det så, men en förening är normalt till för dess medlemmar, inte allmänheten. Tills du tycker det är värt att gå med är jag rädd för att du aldrig kommer få hela bilden, annat än vad du kan läsa dig till i det här forumet.

För den som vill aktivera sig 'hands on' och skapa aktiviteter finns det f.n. lokalföreningar i Göteborg, Uppsala och Malmö, tidigare även i Norrland, Värmland och Linköping. Geografin behöver inte vara ett hinder. Jag bor varken i Malmö eller Stockholm, men engagerar mig ändå -- jag började när jag bodde i Leksand och bor nu i Uppsala.

Andra sätt att engagera sig på distans är att skriva om det man är intresserad av i Bild & Bubbla, Seriewikin, webbredaktionen eller debattera på SeF-forum. Folk har fått bilden av en massa stängda dörrar och försöker inte ens närma sig aktiviteterna. Så är det inte. Däremot har SeF varit dåliga på att kommunicera ut att folk behövs.
Användarvisningsbild
Labrador Road 26
Gem Mint
Inlägg: 12270
Blev medlem: tis 13 dec 2005, 05:53
Ort: Stockholm

Inlägg av Labrador Road 26 »

Jag är ingen föreningsräv, kan inte påminna mig att jag direkt varit med i någon förening utom Generation Tintin. Det jag finner besynnerligt lite så här från sidan är kopplingen mellan en förening som jag antar ska verka för något slags främjande av seriekulturen, lite osäker på exakt vad detta främjande innebär, och samarbete med ett rent kommersiellt företag. Inte samarbetet i sig, men då föreningen får skattemedel, har ingen koll på vilka summor det rör sig om, antar jag att det från statens sida finns några slags krav och restriktioner om hur dessa medel används.

Det är fullt möjligt att jag missuppfattat hur det hela hänger ihop men nog tycker jag denna soppa eller vad man nu ska kalla det, snarare bör utredas från den del av staten som beviljar det ekonomiska stödet. Det är ju ändå troligast den instansen som har satt upp regler för hur det stödet nyttjas. Skulle det visa sig att föreningen använt pengar till felaktig verksamhet är det väl bara för staten att återkräva dessa och neka fortsatt stöd.

Om jag inte missminner mig så var det ungefär det som hände den där föreningen som tjafsade om namnet på en GB-glass för några år sedan, och som sedan visade sig ha en hel del andra mysko saker i bagaget. Indraget stöd för att man inte gjort det man sade sig verka för. För min del låter det som samma visa i det här fallet och då är det väl inte svårare än att bara avsluta ett gynnande från statens sida.

Om detta stämmer kan säkerligen andra mer insatta svara på.
With great collections comes great responsibility.
larsa66 till mig: Ibland tror jag att du skulle bli en bra seriefigur med dina starka åsikter och kommentarer.
E Dahlén: Mycket klokt - så sant! (Lägger till Sallander i raden av epokgörande filosofer)
Användarvisningsbild
David Haglund
Good
Inlägg: 26
Blev medlem: mån 06 okt 2008, 22:43
Ort: Sverige

Inlägg av David Haglund »

[quote="mikkeX"]

David - jag tror att du missar vem missfrötroendet riktas mot. Jag tror nog att de flesta här riktar sitt misstroende till ledningen nere i Malmö, en ledning som alltmer verkar fungera enligt en bunkermentalitet - misstroendet riktas inte mot det föreningen har gjort tidigare
[...]
Mitt engagemang behövs på ett annat håll för seriekulturen, och jag kan inte vara kvar i en organisation, oc därmed hålla dem om ryggen, [...]
[/quote]

Jag betvivlar inte ditt engagemang, men tycker det är oklart vad din avsikt och lösning är i SeF-debatten. Vem som googlar på SeF vill då vara med och engagera sig?

Det är bra att du fått mer tid till ditt nya engagemang i Forum för sekvenskonst, hoppas du trivs med det. Det ska bli intressant att följa verksamheten framöver.

[quote="mikkeX"]
Men som sagt - jag kan inte som medlem godkänna det som har pågått - och när jag ville tillsätta en utredning av några av kärnverksamheten rann det ut, vad jag tror beroende på att årsmötet omformulerade de motioner som jag skickade in till att bli mycket mer betungande och omfattande, och inte jobbat hårt för att hitta några som ville göra det.
[/quote]

Nej, årsmötet har inte omformulerat dina motioner, jag var där. Däremot delegerade årsmötet till styrelsen att hitta oberoende personer som kunde utreda båda ärendena på en gång. Det har tagit tid att hitta folk. Det senaste jag hörde var att det nu finns en grupp som snart ska tillkännages.
Skriv svar