Alvglans Förlags AB 30 år!

Har du hört något nytt som du vill berätta om? Här är platsen att berätta om det.
Användarvisningsbild
Alvjanne
Very Good
Inlägg: 107
Blev medlem: lör 22 nov 2008, 12:21

Alvglans Förlags AB 30 år!

Inlägg av Alvjanne »

Idag är det fest och jag är helt slut i både huvud & kropp!

Lördag 5 december 2009 16.00 startar det och redan c:a 16.30 spelar Alvglans orkester med full sättning, åter kommer senare då som mindre combo. Författaren, filmaren, dansaren och allt hon har varit med om, Eva Engström våran granne och vän läser ur sin senaste bok 19.00 och där efter kommer En Halvkokt i Folie som ska spela lite moderna tongångar.

Hjärtligt välkomna!

Janne



Funderade i dag på att planera för att fira i sommar att seriebutiken Alvglans varit 20 år på Folkungagatan 84 på Södermalm, Sthlm och gick igenom papper & utgivning och upptäckte att det var inte vilket jubileum som helst det här året 2009 i sommar och höst, utan även 25 år som seriebutik på Södermalm: Hornsgatan, Renstiernasgatan och Folkungagatan! Som om det inte vore nog så fyller Alvglans Förlags AB
30 år i seriebranschen! Tjoho, det måste verkligen firas! Scen med ljus & ljudanläggning för musikframträdande finns redan butiken, snillrikt konstruerad, den invigdes i december 2008 så live band blir det helt säkert ett antal. Det blir lite mer att planera än vad jag tänkt mig så jag återkommer med information lite längre fram om dagar/datum, aktiviteter, jippon, party, Dj´s, ståhej, live band och allt man kan hitta på när man fyller år.

Janne Alvglansson
Användarvisningsbild
rkaj
Near Mint
Inlägg: 3546
Blev medlem: ons 05 jan 2005, 20:18
Ort: Stockholm
Kontakt:

Inlägg av rkaj »

Tjoho! Grattis! Ser fram emot firande under sommaren då!
Användarvisningsbild
impeesa
Very Fine
Inlägg: 1163
Blev medlem: sön 08 jan 2006, 17:00
Ort: Wallis and Futuna Islands

Inlägg av impeesa »

Grattis!
Svenska Star Wars/Stjärnornas Krig i toppskick sökes.
Användarvisningsbild
Spiring
Good
Inlägg: 38
Blev medlem: tor 14 feb 2008, 08:31

Inlägg av Spiring »

20 år?! Jösses. Det känns fortfarande som "nya butiken på Folkungagatan"... även om jag sprang mer på Metropolis än på Alvglans på den tiden.

Har något vagt minne av att Staffar Moberg var inblandad i Alvglans butik i början, kan det stämma? Innan han öppnade Staffars, alltså.

OT: Alvjanne, vill bara säga att sommaren 1998, då vi stod på bland annat scenen på Arvikafestivalen tillsammans, är den absoluta höjdpunkten i min musikaliska "karriär". Simma lugnt...
Varför bli andfådd för att bli accepterad?
Användarvisningsbild
Alvjanne
Very Good
Inlägg: 107
Blev medlem: lör 22 nov 2008, 12:21

Inlägg av Alvjanne »

[quote="Spiring"]

20 år?! Jösses. Det känns fortfarande som "nya butiken på Folkungagatan"... även om jag sprang mer på Metropolis än på Alvglans på den tiden.

Har något vagt minne av att Staffar Moberg var inblandad i Alvglans butik i början, kan det stämma? Innan han öppnade Staffars, alltså.

OT: Alvjanne, vill bara säga att sommaren 1998, då vi stod på bland annat scenen på Arvikafestivalen tillsammans, är den absoluta höjdpunkten i min musikaliska "karriär". Simma lugnt...
[/quote]

Det stämmer! Staffar var med från början och t.o.m. i den första fasen när Alvglans höll till bakom några hyllor i butiken på Seriehuset med sin postorder tills dom tog över lokalen på Hornsgatan 166 eller 168 (kommer inte riktigt ihåg exakta adressen) av Henrik som numera har Domino antik på Upplandsgatan, oj nu börjar det dyka upp en massa minnen så att det skulle kunna bli en historik på händelser,platser, butiker och karaktärer på flera sidor så det är bäst att jag slutar här.

Ok så var det Arvika, Jag har spelat där 2 gånger och en gång med medeltids orkestern Två fisk och en fläsk och det måste ha varit år 1998 och det var en riktig baluns med ringdans och allt. Men som sagt det kopplar inte riktigt..? Men det har väl med åldern att göra!
Användarvisningsbild
Alvjanne
Very Good
Inlägg: 107
Blev medlem: lör 22 nov 2008, 12:21

Inlägg av Alvjanne »

Tjohoo! Rea! Nu 40% på Alla DVD filmer i butiken 28/7 2009!

Alvglans Comic Book Shop börjar sitt 20,25,30 års firande med att ha REA! NU GÄLLER 40 % på alla DVD filmer ute i butiken och gäller även nätbutiken i den mån vi har filmerna i lager. Start 28/7 2009
Har även Jubileums pris på seriekatalogen Serier i Sverige 2008

Janne
Användarvisningsbild
Nimrodil
Fine
Inlägg: 325
Blev medlem: tor 17 jul 2008, 11:06

Inlägg av Nimrodil »

Grym timing nu när jag är på väg ner på ett av mina allt sällsyntare stockholmsbesök:-). Kommer sannolikt in i morgon och shoppar loss lite.

Stort grattis. Jag har också massor av gamla fina minnen från butiken på Folkungagatan. Minns när jag var grabb och jag brukade och på min vanliga "standardrunda" i stans seriebutiker och sedan avsluta med Pizza Hut (hot and spicey, med vitlöksbröd före...) vid Medborgarplatsen. Bland mycket annat köpte jag en nummrerad och signerad Will Eisner-tavla som följt mig genom livet och fortfarande hänger ovanför sängen i Umeå. Fast på den tiden har jag för mig att ingången låg helt annorlunda (hela butiken var väl annorlunda, med kassan på andra sidan osv.)
Användarvisningsbild
Alvjanne
Very Good
Inlägg: 107
Blev medlem: lör 22 nov 2008, 12:21

Inlägg av Alvjanne »

[quote="Nimrodil"]

Grym timing nu när jag är på väg ner på ett av mina allt sällsyntare stockholmsbesök:-). Kommer sannolikt in i morgon och shoppar loss lite.

Stort grattis. Jag har också massor av gamla fina minnen från butiken på Folkungagatan. Minns när jag var grabb och jag brukade och på min vanliga "standardrunda" i stans seriebutiker och sedan avsluta med Pizza Hut (hot and spicey, med vitlöksbröd före...) vid Medborgarplatsen. Bland mycket annat köpte jag en nummrerad och signerad Will Eisner-tavla som följt mig genom livet och fortfarande hänger ovanför sängen i Umeå. Fast på den tiden har jag för mig att ingången låg helt annorlunda (hela butiken var väl annorlunda, med kassan på andra sidan osv.)

[/quote]

Tackar och du är hjärtligt välkommen!

Ingången till butiken är där den alltid varit men kassan som du säger ligger numera på motsatt sida och den lät jag en musiker kollega att bygga efter mina ritningar eftersom det var helt omöjligt att övervaka lokalen från den gamla kassadisken.
Jag har sparat 4 st olika Will Eisner tavlor som vi sålde på den tiden, dom är mycket fina.

Alv-Janne
Användarvisningsbild
Agentum
Gem Mint
Inlägg: 13054
Blev medlem: mån 25 apr 2005, 15:20
Ort: Uppsala Län

Inlägg av Agentum »

Firande, hörrö, ni skulle givit ut Elfquest om igen tycker jag, det hade varit nåt, och gärna mer.

Tycker att det varit ett jäkla bråk om denna serie som ni valde den färglagda versionen av, priserna är hopplösa och marknaden skriker efter en nyutgivning av åtminstonde de första albumen och många av oss vore tacksamma för mer efter där ni la av med allt.

Men för fan leve er, 20 år är inte fy skam ändå, hoppas ni stannar 20 till.

9mm, i'm never further away than that.
Användarvisningsbild
Alvjanne
Very Good
Inlägg: 107
Blev medlem: lör 22 nov 2008, 12:21

Inlägg av Alvjanne »

[quote="Agentum"]

Firande, hörrö, ni skulle givit ut Elfquest om igen tycker jag, det hade varit nåt, och gärna mer.

Tycker att det varit ett jäkla bråk om denna serie som ni valde den färglagda versionen av, priserna är hopplösa och marknaden skriker efter en nyutgivning av åtminstonde de första albumen och många av oss vore tacksamma för mer efter där ni la av med allt.

Men för fan leve er, 20 år är inte fy skam ändå, hoppas ni stannar 20 till.


[/quote]Tyvärr så tappade Alvglans rättigheterna på Elfquest för många år sedan och ser man hur många förlag serien varit hos i USA så är det ett väldigt skuttande hit och dit och nu finns inte DC utgåvor i tryck längre, i Danmark har det väl kommit ut 62st album,
nr 62 är den senaste skulle jag tro och utgivningsåret var 2003.
Men om vi rider ut den ekonomiska stormen så har vi en tanke på att ge ut serier igen, så det är bara att hålla tummarna!

Tack för fan! 20 år till hoppas vi på, men först ska vi fira 25 år som butik och i början av September 30 år som förlag.

Janne
Användarvisningsbild
Agentum
Gem Mint
Inlägg: 13054
Blev medlem: mån 25 apr 2005, 15:20
Ort: Uppsala Län

Inlägg av Agentum »

Aj fan, det var tråkigt att höra, du ska veta att ni gav oss mycket med den serien.
9mm, i'm never further away than that.
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Inlägg av Wakuran »

Jag hörde f.ö. att Komika försökte skaffa sig rättigheterna till EQ för något år sen, men att det var dyrt och för mycket strul att få dem, eller något åt det hållet. Mikke kan ju förtydliga detaljerna om han har lust.

Grattis förresten!
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.
Användarvisningsbild
Alvjanne
Very Good
Inlägg: 107
Blev medlem: lör 22 nov 2008, 12:21

Inlägg av Alvjanne »

Tjolahopp! Rea! Nu 50% på Alla DVD filmer i butiken 7/8 2009!

Alvglans Comic Book Shop fortsätter fira 20,25,30 års jubileum med att ha REA! NU GÄLLER 50% på alla DVD filmer ute i butiken och gäller även nätbutiken i den mån vi har filmerna i lager. Start 7/8 2009
Har även Jubileums pris på seriekatalogen Serier i Sverige 2008 inbunden 225kr & häftad 139kr.
Nu får alla som handlar för minst 200kr en inbunden Modesty Blaise 5 utgiven av Alvglans som present att behålla själv eller ge bort.
Endast en per kund och gäller bara i fysiska butiken än så länge, måste lösa det där med frakten!

Jubileums hälsningar Janne
Användarvisningsbild
Alvjanne
Very Good
Inlägg: 107
Blev medlem: lör 22 nov 2008, 12:21

Inlägg av Alvjanne »

Tjosan! Rea! Nu 60% på Alla DVD filmer i butiken 17/8 2009!

Alvglans Comic Book Shop fortsätter i fin takt fira 20,25,30 års jubileum med att ha REA! NU GÄLLER 60% på alla DVD filmer ute i butiken och gäller även nätbutiken i den mån vi har filmerna i lager. Start 17/8 2009
Har även Jubileums pris på seriekatalogen Serier i Sverige 2008 inbunden 225kr & häftad 139kr.
Nu får alla som handlar för minst 200kr en inbunden Modesty Blaise 5 utgiven av Alvglans som present att behålla själv eller ge bort.
Endast en per kund och gäller i fysiska butiken och handlar du för minst 300 kr i nätbutiken www.alvglans.se så blir det en Modesty Blaise 5 i present där oxå och då står vi för portot för Modestyboken!

Många jubileums hälsningar Janne
Användarvisningsbild
Alvjanne
Very Good
Inlägg: 107
Blev medlem: lör 22 nov 2008, 12:21

Inlägg av Alvjanne »

[quote="Alvjanne"]

Tjosan! Rea! Nu 60% på Alla DVD filmer i butiken 17/8 2009!

Alvglans Comic Book Shop fortsätter i fin takt fira 20,25,30 års jubileum med att ha REA! NU GÄLLER 60% på alla DVD filmer ute i butiken och gäller även nätbutiken i den mån vi har filmerna i lager. Start 17/8 2009
Har även Jubileums pris på seriekatalogen Serier i Sverige 2008 inbunden 225kr & häftad 139kr.
Nu får alla som handlar för minst 200kr en inbunden Modesty Blaise 5 utgiven av Alvglans som present att behålla själv eller ge bort.
Endast en per kund och gäller i fysiska butiken och handlar du för minst 300 kr i nätbutiken www.alvglans.se så blir det en Modesty Blaise 5 i present där oxå och då står vi för portot för Modestyboken!

Många jubileums hälsningar Janne
[/quote]

Kan DVD filmerna bli billigare? Ja när chefen får för sig nåt så...

Alvglansson
Användarvisningsbild
Alvjanne
Very Good
Inlägg: 107
Blev medlem: lör 22 nov 2008, 12:21

Inlägg av Alvjanne »

[quote="Alvjanne"]

[quote="Alvjanne"]

Tjosan! Rea! Nu 60% på Alla DVD filmer i butiken 17/8 2009!

Alvglans Comic Book Shop fortsätter i fin takt fira 20,25,30 års jubileum med att ha REA! NU GÄLLER 60% på alla DVD filmer ute i butiken och gäller även nätbutiken i den mån vi har filmerna i lager. Start 17/8 2009
Har även Jubileums pris på seriekatalogen Serier i Sverige 2008 inbunden 225kr & häftad 139kr.
Nu får alla som handlar för minst 200kr en inbunden Modesty Blaise 5 utgiven av Alvglans som present att behålla själv eller ge bort.
Endast en per kund och gäller i fysiska butiken och handlar du för minst 300 kr i nätbutiken www.alvglans.se så blir det en Modesty Blaise 5 i present där oxå och då står vi för portot för Modestyboken!

Många jubileums hälsningar Janne
[/quote]

Kan DVD filmerna bli billigare? Ja när chefen får för sig nåt så...

Alvglansson
[/quote]

Jo nu har chefen fått för sig att det ska vara 70% på alla DVD filmer!

Holabaloo! Rea! Nu 70% på Alla DVD filmer i butiken 4/9 2009!

Alvglans Comic Book Shop fortsätter i fin takt fira 20,25,30 års jubileum med att ha REA! NU GÄLLER 70% på alla DVD filmer ute i butiken och gäller även nätbutiken i den mån vi har filmerna i lager. Start 4/9 2009
Fortfarande gäller:Jubileums pris på seriekatalogen Serier i Sverige 2008 inbunden 225kr & häftad 139kr.
Nu får alla som handlar för minst 200kr en inbunden Modesty Blaise 5 utgiven av Alvglans som present att behålla själv eller ge bort.
Endast en per kund och gäller i fysiska butiken och handlar du för minst 300 kr i nätbutiken www.alvglans.se så blir det en Modesty Blaise 5 i present där oxå och då står vi för portot för Modestyboken!

Eftersom Alvglans Förlags AB fyllde 30 år den 1/9 och inget party ännu pga att hela scenen där det ska bli musik är fylld med Modesty 5 och Seriekatalogens hela upplaga har tagit vartenda litet skrymsle ute i butiken och mitt i det så har jag startat en massa andra galna projekt och då har sommaren passerat utan fest.
Då har jag bestämt att vi firar Alvglans hela året ut helt enkelt!
Återkommer löpande med information om fest, glam & erbjudanden.

Janne
Användarvisningsbild
Alvjanne
Very Good
Inlägg: 107
Blev medlem: lör 22 nov 2008, 12:21

Inlägg av Alvjanne »

Hejsan!

Nu säljer Alvglans ut alla dvd-filmer för 40 spänn styck med start måndag 21/9 för att ge plats åt gamla leksaker, nu börjar sortimentet (förutom nya serier & leksaker) bli detsamma som när jag började i branschen, i min farsas gamla radio & tv affär 1974. Gamla serier, skivor & leksaker, saknas bara musikinstrument... men det kommer väl det också, så har det gått ett helt varv och jag är tillbaka där jag började.

Alvglans Comic Book Shop fortsätter i sakta mak att fira 20,25,30 års jubileum med att ha REA! Nu gäller 40 kr st på alla DVD filmer ute i butiken och gäller även nätbutiken i den mån vi har filmerna i lager. Start måndag 21/9 2009
Obs!fortfarande gäller: Jubileums pris på seriekatalogen Serier i Sverige 2008 inbunden 225kr (inbunden passa på, snart slut) & häftad 139kr.
Och alla som handlar för minst 200kr får en inbunden Modesty Blaise 5 utgiven av Alvglans som present att behålla själv eller ge bort.
Endast en per kund och gäller i fysiska butiken och handlar du för minst 300 kr i nätbutiken www.alvglans.se så blir det en Modesty Blaise 5 i present där oxå och då står vi för portot för Modestyboken!

Alvglans Förlags AB fyllde 30 år den 1/9 och födelsedags kalaset pågår hela året ut!
Återkommer löpande med information om fest, glam & erbjudanden.

Janne
Användarvisningsbild
Olof Gustafsson
Very Fine
Inlägg: 1562
Blev medlem: lör 22 jul 2006, 20:06
Ort: Stockholm, Sverige
Kontakt:

Inlägg av Olof Gustafsson »

Grattis!!
Mvh, Olof.
Användarvisningsbild
aakeforsmark
Fine
Inlägg: 362
Blev medlem: tis 07 okt 2008, 08:22
Ort: Sverige
Kontakt:

Inlägg av aakeforsmark »

Jag har ett rätt spännande minne från Alvglans. Jag var på nån seriemässa och när jag går där oskyldigt lommande förbi en buss så står Atterbom eller Schröder där och frågar om jag har tänkt mej till Alvglans för de skulle ha något slags festlighet där. Det var en rätt prominent skara där inne i bussen. Det var Don Rosa, Sinkiewits (hur stavar man det) och Hunt Emerson och någon till. Hur det nu var så skulle de flesta förbi hotellet så de släppte av mej och Don Rosa på Alvglans. Jag fick åtminstone en halvtimme helt ensam med Don Rosa där vi kunde stå och bläddra i album och tidningar och diskutera olika serier. Han var lite avundsjuk på den europeiska seriebranchen som innehöll mer än superhjältar är ungefär kontentan som jag minns. En väldigt trevlig karl.
http://forsmarx.se
http://forsmark-stralandetider.blogspot.com
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Inlägg av Wakuran »

Sienkiewicz.

Var inte det inbjudna gäster till Comics-mässan det året, förresten? (1990-91 eller någonting, har en gammal B&B.)
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.
Skriv svar