SvD; Söndagsbarn in, Hagbard o Klös ut

Har du hört något nytt som du vill berätta om? Här är platsen att berätta om det.
Användarvisningsbild
Lasse
Very Good
Inlägg: 129
Blev medlem: ons 21 feb 2007, 09:24

SvD; Söndagsbarn in, Hagbard o Klös ut

Inlägg av Lasse »

Svenskan släpper in Söndagsbarn av Rut och Harry Anderson, någon kanske känner den/dem från Hjälp. SvD har skrivit ganska mycket om både utländska och svenska serier senaste året, känns positivt att mediet uppmärksammas i Sveriges ledande kvalitets morgontidning.

http://www.svd.se/kulturnoje/nyheter/artikel_3418943.svd

Vad det gäller Hagbard så kom Chris aldrig upp i sin fars kvalité, så jag sörjer inte det bytet. Angående Morgan och Klös så uppskattar jag den finstämda humorn som känns som en bra start på dagen, men visst, en viss upprepning finns där ju...
First and Last and Always
Användarvisningsbild
AndreasEriksson
Near Mint
Inlägg: 2224
Blev medlem: fre 21 okt 2005, 13:19
Ort: Sverige
Kontakt:

Inlägg av AndreasEriksson »

Två serier ut och en serie in? Eller?

Vilka serier finns på SvD:s seriesida numera?
Ger ut DYLAN DOG och SONS OF ANARCHY på svenska! http://www.adesmedia.se + http://www.facebook.com/DylanDogSweden
Användarvisningsbild
Sir-L
Near Mint
Inlägg: 2107
Blev medlem: tor 06 jan 2005, 00:26
Ort: Sweden

Inlägg av Sir-L »

I dagens Svd:
"Söndagsbarn", "Baby Blues" och "Zits".
Användarvisningsbild
Estelle
Fine
Inlägg: 666
Blev medlem: mån 16 mar 2009, 14:07
Ort: Sverige

Inlägg av Estelle »

Söndagsbarn är konstig. Figurerna har inga näsor. En humorserie ska väl ha gubbar med stora näsor? Att ta bort en serie är också skandal. Är detta en trend inom tidningsvärlden? I Expressen tog de bort rubbet, t.o.m. de tråkiga serierna som man aldrig läste....
Användarvisningsbild
Sir-L
Near Mint
Inlägg: 2107
Blev medlem: tor 06 jan 2005, 00:26
Ort: Sweden

Inlägg av Sir-L »

[quote="Estelle"]

Söndagsbarn är konstig. Figurerna har inga näsor. En humorserie ska väl ha gubbar med stora näsor?
[...]
[/quote]

Serien är ingen utpräglad humorserie utan mer riktad till barn. Personligen tror jag att de har sneglat på DNs barnserie "Doris" (av Susanne Fredelius).
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Inlägg av Wakuran »

Öh, "barnserie", är det där dubbelironi, eller?
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.
Användarvisningsbild
Sir-L
Near Mint
Inlägg: 2107
Blev medlem: tor 06 jan 2005, 00:26
Ort: Sweden

Inlägg av Sir-L »

"Serie för barn", då. [:)]
Användarvisningsbild
AndreasEriksson
Near Mint
Inlägg: 2224
Blev medlem: fre 21 okt 2005, 13:19
Ort: Sverige
Kontakt:

Inlägg av AndreasEriksson »

Ja men... det stämmer väl inte heller. Av det jag läst i Hjälp så var det absolut inget för barn... och exemplet i länken ovan verkar vara i samma stil.

För övrigt diggade jag Estelles kommentar "En humorserie ska väl ha gubbar med stora näsor?" [:D]
Nu när du säger det så kanske det stämmer i de flesta fall, men jag har aldrig tänkt på att man kan definiera en series genre utifrån storleken på näsorna!
Ger ut DYLAN DOG och SONS OF ANARCHY på svenska! http://www.adesmedia.se + http://www.facebook.com/DylanDogSweden
Användarvisningsbild
Lasse
Very Good
Inlägg: 129
Blev medlem: ons 21 feb 2007, 09:24

Inlägg av Lasse »

[quote="AndreasEriksson"]

Två serier ut och en serie in? Eller?[/quote]

Tyvärr verkar det endast vara tre serier per dag, idag var det Söndagsbarn, Zits och Fantomen. Ska det vara någon mening med en följetongsserie, vilket jag tycker att det är, så måste den ju gå varje dag så jag misstänker att de alternerar Zits och Baby Blues.

Angående följetonger så gillar jag som sagt det nästintill rituella med att läsa dagens stripp som en del i en längre helhet. Det ger vardagen en slags stadga och kontinuitet som kanske är extra skönt i dessa tider av snabbkonsumtion av kultur via diverse medier?

Personligen skulle jag själv gärna se en variation av allas vår Fantomen. Klassiska Rip Kirby av Alex Raymond är så rent tecknade att de borde fungera i dagens mini-mini utrymme för serier. En annan favorit är de tidiga Buck Ryan, men de blir nog mest kludd i det lilla formatet.

För övrigt så kan inte jag heller se Söndagsbarn som en serie för barn.
First and Last and Always
Användarvisningsbild
Stenens vise
Very Fine
Inlägg: 1113
Blev medlem: fre 15 jun 2007, 14:18
Ort: Sverige
Kontakt:

Inlägg av Stenens vise »

Jag reagerade också över det här, blev rätt så sur faktiskt. Visserligen har jag länge beklagat mig över Hagbard och främst Morgan & Klös, men den nya imponerar inte något nämnvärt. Vad vi ser här tror jag är ett exempel på hur SvD försöker göra sig mer kulturella och indie. Söndagsbarn gav mig bara intrycket av att vara en fult tecknad svensk serie utan poäng som mer kommer ses som ett stycke konst än en roande serie. Jag kankse har fel oom innehållet, men jag är nästan säker på att kulturtanterna som läser kultursidorna kommer vara nöjda med att två barnserier byts ut mot en "kulturell" serie.

Jag är väldigt glad över att de tre bästa serierna är kvar, men istället för Söndagsbarn skulle jag vilja se någon fransk serie som skulle kunna gå i följetång som Fantis.
"And the wedding-guest's a sad and wiser man.
And the tale goes on and on and on!"

Rime of the ancient mariner, Powerslave, Iron Maiden
Användarvisningsbild
Sir-L
Near Mint
Inlägg: 2107
Blev medlem: tor 06 jan 2005, 00:26
Ort: Sweden

Inlägg av Sir-L »

[quote="AndreasEriksson"]

Ja men... det stämmer väl inte heller. Av det jag läst i Hjälp så var det absolut inget för barn... och exemplet i länken ovan verkar vara i samma stil.
[...][/quote]
Jo, jag får erkänna jag kollade bara in en av stripparna som hastigast och jag gjorde kopplingen till barn pga att just den strippen var om en av personerna jobbade på dagis och jag förknippade taskigt tecknade serier med ICA-distribuerade Tivoli, som ju är för barn. Nu har jag läst ett par strippar och jag håller med, ingen "serie för barn" utan bara en taskigt tecknad humorserie.

[quote="Stenens vise"]

[...] Vad vi ser här tror jag är ett exempel på hur SvD försöker göra sig mer kulturella och indie. Söndagsbarn gav mig bara intrycket av att vara en fult tecknad svensk serie utan poäng som mer kommer ses som ett stycke konst än en roande serie. Jag kankse har fel oom innehållet, men jag är nästan säker på att kulturtanterna som läser kultursidorna kommer vara nöjda med att två barnserier byts ut mot en "kulturell" serie.
[...]
[/quote]
Jag kunde inte sagt det bättre själv.
Användarvisningsbild
Estelle
Fine
Inlägg: 666
Blev medlem: mån 16 mar 2009, 14:07
Ort: Sverige

Inlägg av Estelle »

Förmodligen är S-barn tecknad i datorn. Och just det ritprogrammet har ingen näsknapp. (Enligt intervju hade upphovsmännen (upphovsbarnen?) även problem med håret på figurerna --- är det ingen som hört talas om pennor, penslar, tusch och sådant nu för tiden? Hur lätt som helst att göra näsor och hår då!!!)

För övrigt gäller denna regel: "stor (eller på annat sätt rolig) näsa" = humor. (Om det sedan verkligen är rolig humor är en annan fråga.)
Användarvisningsbild
mikkeX
Very Fine
Inlägg: 905
Blev medlem: sön 14 aug 2005, 09:11
Kontakt:

Inlägg av mikkeX »

Jag var inget större fan av "Söndagsbarn" i Hjälp, den hade den någorlunda berättigande som någon sorts internserie som drev med en dem som jobbade med Hjälp och Kartago. Men jag väntar med att säga något om den i SvD innan jag läst ett par veckor av den. Än är jag dock inte imponerad.
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Inlägg av Wakuran »

[quote="Stenens vise"]


Jag är väldigt glad över att de tre bästa serierna är kvar, men istället för Söndagsbarn skulle jag vilja se någon fransk serie som skulle kunna gå i följetång som Fantis.
[/quote]
Den franska dagspressmarknaden verkar iofs rätt usel, och SVD:s tryck är väl ändå inte tillräckligt bra för att klara av fransk-belgisk färgläggning?

(Nu har iofs Tintin gått i någon Stockholmstidning, och Metro Weekend hann börja på Franka innan de lade ner, men ändå...)

Hmmm, om man ska recensera själva serien så känns det som den är halvknackigt tecknad mer av oförmåga än som stilval (?) men man ser iallafall vad det föreställer. Poängerna är väl sådär, men lockar fram ett småfniss i bästa fall.

http://www.sondagsbarn.se/
http://www.sondagsbarn.se/Site/Serien.html
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.
Användarvisningsbild
Estelle
Fine
Inlägg: 666
Blev medlem: mån 16 mar 2009, 14:07
Ort: Sverige

Inlägg av Estelle »

Trams att bara ha tre strippar i en stor morgontidning. Där har man ju råd med en hel sida med kul serier. Och på söndagarna ska det vara helsidor! En gång i tiden körde Arbetet (den gamla arbetarblaskan från Malmö) Tintin som söndagsserie, det gick hur bra som helst! Varför skulle det då inte funka i våra tekniska och digitala tider (på värsta högertidningen)? Uppmaning: SvD! Det är väl bara att börja köra nåt klassiskt album!!!??? Lite kul om ni valde någon svensk klassiker. Allan Kämpe? Mystiska 2:an? Eller specialbeställde något nytt fint av Bergting/Lapidus? = Gängkrig 401 [Göteborg Bleu-blanc 1.]
Användarvisningsbild
Mikael Sol
Very Good
Inlägg: 55
Blev medlem: tor 03 aug 2006, 08:43
Ort: Sverige
Kontakt:

Inlägg av Mikael Sol »

Grejen med strippserier är att nästan ingen tidning vill betala för dem. Man kanske får 100 spänn per stripp, så det gäller att få ut serien i så många tidningar som möjligt för att det ska bli någon ekonomi i det. Därför skulle det inte funka med specialbeställningar från exempelvis Bergting/Lapidus. De skulle ju få 50 spänn vardera per dag och efter skatt och sociala avgifter blir det nästan inget kvar. Typ pengar till två cheeseburgare på McDonalds. Är man däremot oetablerad kan det vara en väldigt bra början på sin karriär att jobba mer eller mindre gratis, för att bygga upp en publik.

Jag har för mig att han som tecknade Franz i Punkt.se fick runt 3500 kronor i månaden, och då var det 6 strippar i veckan. Det var alltså bra betalt.

Sen kan man ju tänka sig att de på SvD äter lunch för mer än 100 spänn per dag. Intressant det där med olika sakers värde.

Samtidigt så betalar babian.se som jag är redaktör för också bara 100 kronor, men vi har å andra sidan en budget på 25000 per år som vi fått av Kulturrådet och redaktionen jobbar helt gratis på sin fritid.
Läs serietidningen [url="http://babian.se/"]babian.se[/url]gratis på nätet.
Användarvisningsbild
Isegrim
Very Fine
Inlägg: 1648
Blev medlem: ons 14 nov 2007, 00:06
Ort: Sverige
Kontakt:

Inlägg av Isegrim »

[quote]...och jag förknippade taskigt tecknade serier med ICA-distribuerade Tivoli, som ju är för barn.[/quote]

Hur är det med den saken egentligen.
Hur många av er har läst Tivoli och vad är erat intryck av tidningen?

...Men för att inte kapa tråden --> http://serieforum.se/topic.asp?TOPIC_ID=4254
/-/3/\/ •••———•••
WE ARE THE BORG. YOUR CULTURE WILL ADAPT TO SERVICE US.
Användarvisningsbild
Estelle
Fine
Inlägg: 666
Blev medlem: mån 16 mar 2009, 14:07
Ort: Sverige

Inlägg av Estelle »

Inte nog med att S-barn är dåligt tecknad. Den är även dåligt stavad. SvD brukar ju vara skiiitnoga med korrläsning, när det gäller kultur- och nyhetsmaterial. Kan ingen sätta stopp? Kan inget barn fråga varför kejsaren inte har några kläder på sig....
Skriv svar