Buster läggs ner...

Har du hört något nytt som du vill berätta om? Här är platsen att berätta om det.
Gammelsmurf

Buster läggs ner...

Inlägg av Gammelsmurf »

En av Sveriges vanligaste serietidningar Buster läggs ner enligt Sydsvenskan.
http://sydsvenskan.se/nojen/article132703.ece

Vad tycker ni om det, bra eller dåligt?
Användarvisningsbild
Looding
Mint
Inlägg: 5290
Blev medlem: lör 08 jan 2005, 12:34
Kontakt:

Inlägg av Looding »

själv har jag bara läst typ en tidning och jag fastnade definitivt inte! Jag tycker inte att det är någon större förlust.
Har du information som saknas eller behövs ändras i https://www.seriekatalogen.se så kontakta mig eller skicka ett mail till seriekatalogen.se[at]gmail.com
Användarvisningsbild
JörgenS
Fine
Inlägg: 251
Blev medlem: mån 01 aug 2005, 17:48
Ort: Sverige
Kontakt:

Inlägg av JörgenS »

Jag måste säga att jag också läst ungefär en tidning och inte intresserat mig alls så jag skulle inte heller sakna den. Sen kan man ju tycka att det är synd att en tidning som ändå funnits så länge att den blivit ett begrepp även hos de som inte läser tidningen läggs ner, men nej, inte nåt jag engagerar mig i.
Transform and roll out!

/JS10
Användarvisningsbild
Magnus
Near Mint
Inlägg: 3801
Blev medlem: tor 09 jun 2005, 19:26
Ort: Sverige

Inlägg av Magnus »

Jag läste alla Buster i mitten av 70-talet. Sen dess vet jag inget om denna titel. Ytterligare ett tecken på att serieSverige är i kris att den läggs ner. I min generation läste nästan alla killar Buster.

R.I.P. Benny Guldfot, Dan Caddy, Jonny Puma, Åshöjdens BK m fl.
Simma lugnt!
Användarvisningsbild
rkaj
Near Mint
Inlägg: 3546
Blev medlem: ons 05 jan 2005, 20:18
Ort: Stockholm
Kontakt:

Inlägg av rkaj »

Serierna i den var väl sällan några höjdare (med enstaka undantag), jag uppfattade den alltid mer som än sporttidning än som en serietidning ...

Så jag sörjer den inte, men visst är det en epok som går i graven ...
Användarvisningsbild
Ingemar
Near Mint
Inlägg: 2434
Blev medlem: lör 12 mar 2005, 18:34

Inlägg av Ingemar »

Jag läste aldrig Buster, men det är i alla fall en epok som går i graven som rkaj sade. Seriemediet har tappat mark, kanske sporten med, så ungdomar som vill läsa serier om sport har blivit färre. Seriehyllorna kräver allt mindre plats.
Användarvisningsbild
PRHR
Fine
Inlägg: 253
Blev medlem: sön 26 jun 2005, 11:52
Ort: Sverige

Inlägg av PRHR »

Jag tycker en epok går i graven jag började läsa Buster på 70 talet.
Det är synd att inte den nya stilen på tidningen hjäpte men det var bara repriser i den Åshöjden och Trumslagaren.Jag har nästan samtliga nr av den men nu närmar man sej slutet på samlandet av denna tidning.
DN kommenterar Buster med saknad av få ihågkommen av många.
Det stämmer väldigt bra.
Användarvisningsbild
Olof
Fine
Inlägg: 391
Blev medlem: tor 06 jan 2005, 08:02
Ort: Sweden

Inlägg av Olof »

Faktum är att jag inte komer att sakna Buster. Jag "föll" aldrig för Melchester Rovers eller Benny Guldfot.
Användarvisningsbild
Seriefreak
Very Fine
Inlägg: 949
Blev medlem: fre 21 jan 2005, 17:55
Ort: Sverige
Kontakt:

Inlägg av Seriefreak »

jag föll aldrig för den heller
Användarvisningsbild
JörgenS
Fine
Inlägg: 251
Blev medlem: mån 01 aug 2005, 17:48
Ort: Sverige
Kontakt:

Inlägg av JörgenS »

Är det inte så att Buster är en tidning som oftast attraherar vuxna och att den i den stora massans ögon anses som för "gubbig" för att gå hem kommersiellt hos yngre? Bara en tanke jag fick...
Transform and roll out!

/JS10
Användarvisningsbild
Ingemar
Near Mint
Inlägg: 2434
Blev medlem: lör 12 mar 2005, 18:34

Inlägg av Ingemar »

citat:
Ursprungligen postat av JörgenS

Är det inte så att Buster är en tidning som oftast attraherar vuxna och att den i den stora massans ögon anses som för "gubbig" för att gå hem kommersiellt hos yngre? Bara en tanke jag fick...


I så fall har den ändrats mycket sedan jag var barn. Jag minns den som en tidning helt inriktad på grabbar i 10-13-årsåldern som spelar i knattelaget. Pojkarnas "Min Häst" helt enkelt.
Användarvisningsbild
PRHR
Fine
Inlägg: 253
Blev medlem: sön 26 jun 2005, 11:52
Ort: Sverige

Inlägg av PRHR »

citat:
--------------------------------------------------------------------------------
Ursprungligen postat av JörgenS

Är det inte så att Buster är en tidning som oftast attraherar vuxna och att den i den stora massans ögon anses som för "gubbig" för att gå hem kommersiellt hos yngre? Bara en tanke jag fick.

Så tycker jag inte det var varken när jag själv var barn eller nu.
Man sprang och köpte Buster Varannan onsdag i affären.Senare började man prenumerera på den då fick man den på tisdagen.
Buster var ett måste för dom idrottsintresserade när jag var ung.
Användarvisningsbild
rkaj
Near Mint
Inlägg: 3546
Blev medlem: ons 05 jan 2005, 20:18
Ort: Stockholm
Kontakt:

Inlägg av rkaj »

citat:
Ursprungligen postat av PRHR

Buster var ett måste för dom idrottsintresserade när jag var ung.



Precis! De serieintresserade hade däremot massor med bättre tidningar att välja mellan och ingen orsak att läsa Buster ...

Några "cross-over-tidningar" åt andra håll fanns inte, till exempel en datortidning med serier hade jag nog köpt (senare fick jag reda på att det fanns lite Werner Warhead i någon gamertidning, men mitt datorintresse var inte så spelinriktat). Så jag fick hålla till godo med MicroDatorn (var rätt ok fram till c:a 1989), X9 och Fantomen (och naturligtvis serier i albumform) ...
Användarvisningsbild
Lofty Peak
Fine
Inlägg: 535
Blev medlem: mån 06 mar 2006, 22:41
Ort: Sverige

Inlägg av Lofty Peak »

Buster var dessutom arrangör för ett antal ungdomsturneringar i många olika sporter: BUSTER CUP i fotboll, handboll, skridsko, bordtennis, you name it. Buster blev en instutition i unga människors liv på 70-talet, peaken för tidningen var väl runt 1978-1980 då i princip alla som deltog i någon form av ungdomsidrott läste tidningen och populäriteten ökade genom att man snabbt knöt till sig starka idrottsprofiler som Ingemar Stenmark och framför allt Björn Borg, som fotograferades med tidningen i handen. Buster var en maktfaktor i svenskt ungdomsliv under sent 70-tal.
Användarvisningsbild
Robrocker
Very Fine
Inlägg: 1440
Blev medlem: tis 06 dec 2005, 23:47
Ort: Sverige

Inlägg av Robrocker »

Jag har heller aldrig läst Buster speciellt ingående men tycker det är synd att den läggs ned.
With great powers comes great responsibility.
Användarvisningsbild
Erik S
Near Mint
Inlägg: 3482
Blev medlem: mån 05 feb 2007, 15:51
Ort: Uppsala
Kontakt:

Inlägg av Erik S »

Jag har aldrig läst Buster, så jag sörjer den inte.
Men det är alltid synd när en serietidning läggs ner.
Skriv svar