Rest in peace - Tråden om seriekändisar som gått ur tiden

Har du hört något nytt som du vill berätta om? Här är platsen att berätta om det.
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Re: Rest in peace - Tråden om seriekändisar som gått ur tiden

Inlägg av Wakuran »

GuestOnQuest skrev:Skaparen av Ric Hochet och Chick Bill, André-Paul Duchâteau, dog 2020-08-26. Han blev 95 år.

Har nämnts ovan...

Wakuran skrev:
RioGrande skrev:Nu dog även Duchateau.... https://plus.lesoir.be/321228/article/2 ... u-est-mort

Belgisk redaktör och manusförfattare, som varit inblandad i Tintin-tidningen, för er som inte känner till...
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.
GuestOnQuest
Fine
Inlägg: 379
Blev medlem: fre 23 sep 2011, 12:08

Re: Rest in peace - Tråden om seriekändisar som gått ur tiden

Inlägg av GuestOnQuest »

Wakuran skrev:
GuestOnQuest skrev:Skaparen av Ric Hochet och Chick Bill, André-Paul Duchâteau, dog 2020-08-26. Han blev 95 år.

Har nämnts ovan...

Wakuran skrev:
RioGrande skrev:Nu dog även Duchateau.... https://plus.lesoir.be/321228/article/2 ... u-est-mort

Belgisk redaktör och manusförfattare, som varit inblandad i Tintin-tidningen, för er som inte känner till...
Sökte på efternamnet men endast originalstavningen och fick därför inte upp inlägget. Tråkigt med upprepningar så ta gärna bort min kommentar.
Jag har skakat hand med Stan Sakai.
Användarvisningsbild
germund
Very Fine
Inlägg: 1332
Blev medlem: sön 27 aug 2006, 14:22

Re: Rest in peace - Tråden om seriekändisar som gått ur tiden

Inlägg av germund »

Alex Varenne tycks ha gått bort idag.
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Re: Rest in peace - Tråden om seriekändisar som gått ur tiden

Inlägg av Wakuran »

Stellan Nehlmark, tidigare bl.a. Gaston-översättare och serieakademiledamot ska ha gått bort nyligen. Jag återkommer om jag får reda på mer.
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.
Användarvisningsbild
RioGrande
Moderator
Inlägg: 4386
Blev medlem: mån 13 sep 2010, 18:28

Re: Rest in peace - Tråden om seriekändisar som gått ur tiden

Inlägg av RioGrande »

Och mannen som gav Corto Maltese Hegerforschampinjoner...
MGHG
Good
Inlägg: 36
Blev medlem: lör 07 jan 2017, 13:56

Re: Rest in peace - Tråden om seriekändisar som gått ur tiden

Inlägg av MGHG »

RioGrande skrev:Och mannen som gav Corto Maltese Hegerforschampinjoner...

Referens till det färglagda albumet från 1978? Den första novellen i albumet hade titeln ”Têtes et champignons” när den publicerades första gången i franska Pif Gadget nr. 96. Det kanske inte är Stellan Nehlmark som skall ställas till svars för att magiska svampar blir champinjoner i fransk översättning...
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Re: Rest in peace - Tråden om seriekändisar som gått ur tiden

Inlägg av Wakuran »

MGHG skrev:
RioGrande skrev:Och mannen som gav Corto Maltese Hegerforschampinjoner...

Referens till det färglagda albumet från 1978? Den första novellen i albumet hade titeln ”Têtes et champignons” när den publicerades första gången i franska Pif Gadget nr. 96. Det kanske inte är Stellan Nehlmark som skall ställas till svars för att magiska svampar blir champinjoner i fransk översättning...

"Champignon" på franska är svamp i allmänhet. Champinjon specifikt (även om det finns flera olika underarter) heter på franska "agaric".
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.
MGHG
Good
Inlägg: 36
Blev medlem: lör 07 jan 2017, 13:56

Re: Rest in peace - Tråden om seriekändisar som gått ur tiden

Inlägg av MGHG »

Wakuran skrev:
MGHG skrev:
RioGrande skrev:Och mannen som gav Corto Maltese Hegerforschampinjoner...

Referens till det färglagda albumet från 1978? Den första novellen i albumet hade titeln ”Têtes et champignons” när den publicerades första gången i franska Pif Gadget nr. 96. Det kanske inte är Stellan Nehlmark som skall ställas till svars för att magiska svampar blir champinjoner i fransk översättning...

"Champignon" på franska är svamp i allmänhet. Champinjon specifikt (även om det finns flera olika underarter) heter på franska "agaric".

Sant, men den vanliga matsvampssorten trädgårdschampinjon kallas "champignon de Paris" eller "champignon de couche" när den odlas (https://fr.wikipedia.org/wiki/Agaricus_bisporus). Jag tycker det gjorts betydligt värre översättningsmissar.

I vilket fall som helst så finns det konstigare egenheter med Corto Maltese-albumet från 1978, t.ex. att Carlsen valde att introducera Corto Maltese med en berättelse där han har minnesförlust och dialogen refererar till tidigare berättelser. Stellan Nehlmark kanske hade kunnat gett ett svar ...
Användarvisningsbild
RioGrande
Moderator
Inlägg: 4386
Blev medlem: mån 13 sep 2010, 18:28

Re: Rest in peace - Tråden om seriekändisar som gått ur tiden

Inlägg av RioGrande »

Klart att det inte är någon allvarlig miss, det är mest en lustig kuriositet. Och champinjon är ett mycket roligare ord än svamp. Tänk om "Diktatorn och champinjonen" fått heta "Diktatorn och svampen"? Eller "Den stora champinjonjakten" hade blivit "Den stora svampjakten". Och så vidare!

Men särskilt i Spirou ser man ju att det är alla möjliga svampar. Sådär ser inte champinjoner ut!
Användarvisningsbild
K-E Lindkvist
Near Mint
Inlägg: 2173
Blev medlem: sön 01 feb 2009, 20:22
Ort: Riverdale
Kontakt:

Re: Rest in peace - Tråden om seriekändisar som gått ur tiden

Inlägg av K-E Lindkvist »

Eftersom ingen på forumet ännu uppmärksammat att James Bond-tecknare Yaroslav Horak gick bort för en tid sen lägger jag ut länken till en bra sammanfattning av hans karriär här.

Han är antagligen den tecknare som jag omvärderat mest när jag blev äldre. När jag läste James Bond-tidningen på 70-talet var jag inte det minsta entusiastisk över äventyren han tecknat, men i och med Titans reprisutgivning med bra reproduktion har jag insett att han var en serieberättare av guds nåde med actionsekvenser som specialitet. Hans panoramavyer av miljöer är också imponerande detaljrika.

Bild
"Allting kommer till den som kan vänta!"
- Alexander Lukas
Användarvisningsbild
K-E Lindkvist
Near Mint
Inlägg: 2173
Blev medlem: sön 01 feb 2009, 20:22
Ort: Riverdale
Kontakt:

Re: Rest in peace - Tråden om seriekändisar som gått ur tiden

Inlägg av K-E Lindkvist »

Richard Corben har tydligen 80 år gammal avlidit andra december i sviterna efter en hjärtoperation. Det tycker jag är mycket tråkigt. Han hade en stil som man alltid kände igen oavsett vad det var för objekt det var frågan om: serier, illustrationer, skivomslag...
"Allting kommer till den som kan vänta!"
- Alexander Lukas
Användarvisningsbild
Peral
Moderator
Inlägg: 5357
Blev medlem: fre 18 aug 2006, 01:34
Ort: Örebro

Re: Rest in peace - Tråden om seriekändisar som gått ur tiden

Inlägg av Peral »

En svart vecka i serievärlden, Corben kommer jag mest ihåg för "Den" som jag antar att jag kom i kontakt med pg av EPIX förlag. Han lär också ha tecknat "Hellboy" bland mycket annat och fått en Will Eisner utmärkelse för strålande tecknarkonst. Yaroslav Horak var en personlig favorit jag älskar den drastiska mörka skuggläggningen i hans serier. Ser jag en Horak serie så köper jag den. Vila i frid båda två!
Användarvisningsbild
Agentum
Gem Mint
Inlägg: 13054
Blev medlem: mån 25 apr 2005, 15:20
Ort: Uppsala Län

Re: Rest in peace - Tråden om seriekändisar som gått ur tiden

Inlägg av Agentum »

Jo Corben är ju väldigt känd, heavy metal tecknare, DEN eller vad hette den har nog många läst.
Jag visste faktiskt inte att han ens var så gammal.

Han hade en egen stil verkligen.
Han tas väl upp tidigt om det diskuteras den typen av serier.
9mm, i'm never further away than that.
Användarvisningsbild
Peral
Moderator
Inlägg: 5357
Blev medlem: fre 18 aug 2006, 01:34
Ort: Örebro

Re: Rest in peace - Tråden om seriekändisar som gått ur tiden

Inlägg av Peral »

Hej igen Agentum, Corben var nog inte någon av mina favoriter men han var väldigt stilsäker och definitivt någon som var uppskattad av många serie älskare
Användarvisningsbild
Agentum
Gem Mint
Inlägg: 13054
Blev medlem: mån 25 apr 2005, 15:20
Ort: Uppsala Län

Re: Rest in peace - Tråden om seriekändisar som gått ur tiden

Inlägg av Agentum »

Jo inte min heller, men som du skriver han har haft en enorm påverkan i den här typen av serier som man inte kan förneka.
9mm, i'm never further away than that.
Användarvisningsbild
Ördög
Good
Inlägg: 30
Blev medlem: mån 07 nov 2005, 17:47
Ort: Finland

Re: Rest in peace - Tråden om seriekändisar som gått ur tiden

Inlägg av Ördög »

Berck (Arthur Berckmans) gick bort den 27 december, 91 år gammal. Han avled i sömnen på det äldreboende där han bott i några år. Viruset ska inte ha varit orsaken.
https://www.flashback.org/sp74101432
Användarvisningsbild
Erik S
Near Mint
Inlägg: 3482
Blev medlem: mån 05 feb 2007, 15:51
Ort: Uppsala
Kontakt:

Re: Rest in peace - Tråden om seriekändisar som gått ur tiden

Inlägg av Erik S »

Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Re: Rest in peace - Tråden om seriekändisar som gått ur tiden

Inlägg av Wakuran »

Även den franske racingtecknaren Jean Graton ska ha gått ur tiden.

https://www.lalibre.be/culture/livres-b ... 44d19f7f2e
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.
Användarvisningsbild
Agentum
Gem Mint
Inlägg: 13054
Blev medlem: mån 25 apr 2005, 15:20
Ort: Uppsala Län

Re: Rest in peace - Tråden om seriekändisar som gått ur tiden

Inlägg av Agentum »

Jo den serien har man ju läst trots allt.
9mm, i'm never further away than that.
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Re: Rest in peace - Tråden om seriekändisar som gått ur tiden

Inlägg av Wakuran »

I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.
Skriv svar