SPX 2010

Har du hört något nytt som du vill berätta om? Här är platsen att berätta om det.
Användarvisningsbild
hyperion83
Very Good
Inlägg: 125
Blev medlem: sön 11 nov 2007, 12:05
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: SPX 2010

Inlägg av hyperion83 »

Shazam.se kommer att ha ett bord på SPX (nummer 109) där vi kommer att liveblogga. Kom förbi hälsa på oss!

Vill ni läsa livebloggningen så hittar ni våran speciella SXP-blogg på http://spx10.shazam.se.
http://www.shazam.se
Användarvisningsbild
Peral
Moderator
Inlägg: 5357
Blev medlem: fre 18 aug 2006, 01:34
Ort: Örebro

Re: SPX 2010

Inlägg av Peral »

Tyvärr så missar jag det här pg. av jobbet. Det är för jäkligt att man måste tjäna pengar för att överleva (-;
Patrik A
Fine
Inlägg: 361
Blev medlem: tis 16 mar 2010, 19:21
Ort: Knivsta

Re: SPX 2010

Inlägg av Patrik A »

Jag var nu under någon timme där och kikade runt lite. Bortsett från att det var dålig luft och lite för hög värme, så var det intressant.
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Re: SPX 2010

Inlägg av Wakuran »

Segade under helgmorgonen som vanligt och kom igång sent, men var rätt intensivt när jag väl kom dit. Som inbiten webbnörd presenterade jag mig iofs inte för så många.

Köpte alldeles för mycket i år igen. Fick signerade verk av Frida Ulvegren och Micke Sol (där han ritade av min märkliga hockeypage) och en liten figur av Tinet Elmgren, m.m.

I övrigt en drös begagnade Bild & Bubbla, en norsk översättning av Jim Woodrings "Weathercraft", norska samlingen "Angst #3", 2:a numret av Serieblaskan, manga från Ordbilder, två Emma och Sara-tidningar, "Odis blogg" från Epix m.m.

Hittade också ett snyggt fanzin av Daniel Westman, "Din Själ för en Saga", snygg franskinspirerad stil som känns rätt ovanlig i Sverige. Jag kom att tänka på den franska serien Zombillénium av Arthur de Pins. (Skulle iofs inte känt till den om jag inte fått några Spirou-tidningar som uppmuntran av min franskalärare.)

Får komma dit tidigt i morgon, och beta av det jag missade idag.
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.
Användarvisningsbild
Labrador Road 26
Gem Mint
Inlägg: 12270
Blev medlem: tis 13 dec 2005, 05:53
Ort: Stockholm

Re: SPX 2010

Inlägg av Labrador Road 26 »

Kom till SPX rätt sent (runt 17.00) tillsammans med forummedlemmen Den lekande människan. Då var det inte överdrivet mycket besökare där, kanske ett hundratal. I första rummet var det mest manga-fanzine och väldigt stor representation av kvinnliga serieskapare. Där stötte vi även ihop med den supertrevlige nya huvudläraren på utbildningen Serios, Stefan Eriksson och fick en pratstund med honom.

I det andra större rummet fick jag först syn på Coco Moodysson (tror jag det var) som satt och sydde dockor från någon av sina serier, helt briljant idé. Fick en intressant pratstund med Mikael Sol (hoppas verkligen han gör den där Blade Runner-aktiga serien vi pratade om), en snabb hälsning på Olof G här från forumet, som jag snurrade till och först kallade Erik (nog på grund av Erik S inblandning i Serieblaskan), träffade förstås även Lennon/Albumförlaget, Rkaj och Ola Hammarlund.

Försökte lyssna lite på debatten som Fredrik Strömberg hade med tre av Stockholms seriesäljare, Seriehyllan, Staffars och Comics Heaven. Tyvärr var ljudkvalitén så undermålig att det knappt gick att urskilja vad som sades.

Gjorde frågesporten som Rkaj och Scandinavian Chapter of the Lee Falk Memorial Bengali Explorers Club (it's a mouthfull) hade, var rätt säker på hyfsat många svar, men fick bara 5 rätt av 12. Så går det när man inte läst Fantomen sedan 1985-86. En del av mina svar hade tydligen stämt tidigare men inte nu längre. Fick också se hur Fantis i färg ser ut, inte riktigt min tepåse, men det är en annan diskussion. Eftersom jag kom dit så sent och var rätt långsam med att ta mig runt de olika borden missade jag helt Generation Tintin, de hade redan gått när jag kom till den sidan där de satt, så jag missade tyvärr chansen att vinna en Tintinbil där.

Gick tillbaka till Albumförlaget för att köpa några av de album som släppts sedan förra SPX, medan Lennon hämtade Sylvain Runberg (Hammerfall) för att signera fick jag en kort pratstund med killarna på Svenska Superserier som jag missat, och passade på att köpa även deras nya alster.

Runt 19.30 packade de flesta ihop sina saker i brist på besökare och den stundande Galago-festen. Hann innan dess haffa sång och dansmannen Kim W. Andersson som fick signera och teckna i ett ex av Love Hurts som jag nu vid tredje tillf'ället äntligen köpte. Passade på att i sista minuten köpa de två numrena av Serieblaskan som släppts och fick ytterligare en pratstund med Olof G. Gick tillsammans med Lennon och Sylvain Runberg till Galago-festen som var i en lokal i kanten på Gallerian och träffade där även Ola Hammarlund. Lokalen som öppnat som bar enkom för Stockholms Kulturnatt var smyckad med enorma målningar av Galagos tecknare. Runt 23.30 beslöt jag och Lennon för att åka hem, vi skulle åt samma håll.

Ett trevligt arrangemang och alltid lika trevligt att träffa folk från forumet. Så till några små saker som jag tycker var mindre bra. Ska man ha mickade intervjuer bör man absolut se till att utustningen är av den kvalité så folk hör vad som sägs. Bör nog även ske i ett rum där man bara lyssnar inte mitt bland alla som säljer och köper, blir alldeles för mycket sorl där. Sedan att koppla SPX till andra evenemang som pågår samtidigt kan nog vara bra i sig, men som jag tidigare sagt fanns det ingen som helst idé med att hålla SPX öppet till 22.00, vilket heller inte blev fallet. Runt 20.00 ropades det ut i högtalarna att SPX stänger. Det var även svårt att identifiera vilka de respektive utställarna var, mycket för att det inte ordnats med möjlighet för dem att sätta upp något på väggen bakom sig utan nu fick hänvisas till att nåla fast mindre affischer på bordsdukarna. Under de timarna jag var där såg jag inte en enda besökare som inte redan verkade tillhöra kretsen av redan frälsta, alltså serieläsare. Detta är förstås bara en gissning men åter igen undrar jag varför det inte varit någon reklam ute på stan om SPX, jag har i alla fall inte sett till någon, i stort sett varenda liten klubb/konsert klarar ju av att tapetsera stan med affischer. Till och med Kulturnatt Stockholm hade bättre marknadsföring. Jag är en stor förespråkare av att tänka utanför lådan (think outside the box) och serie-Sverige är så litet att här behövs det på sätt och vis ännu mer. Så tyvärr måste jag säga en stor tumme ner för arrangörerna.

I jämförelse kan man kolla på Science Fiction-mässan som är ett enmansverk, inte är gratis att besöka, inte är i centrala Stockholm men som har minst 10 gånger så mycket besökare.

Tummen upp för alla utställare/säljare/serieskapare som gör att SPX ändå är värt att besöka. Jag hoppas för eran skull att bristerna som jag som besökare ser, åtgärdas till nästa år.

Slutligen en rejäl miss från min sida, hade tänkt att filma ordentligt mycket för att kunna lägga upp en film från SPX 2010 på Youtube så alla som inte var där kan få en inblick i vad det är för något. Var helt säker på att kameran var laddad ordentligt, men redan i första rummet ger batteriet upp, så jag lyckades tyvärr få allt för få bilder/film från evenemanget.
With great collections comes great responsibility.
larsa66 till mig: Ibland tror jag att du skulle bli en bra seriefigur med dina starka åsikter och kommentarer.
E Dahlén: Mycket klokt - så sant! (Lägger till Sallander i raden av epokgörande filosofer)
Användarvisningsbild
Erik S
Near Mint
Inlägg: 3482
Blev medlem: mån 05 feb 2007, 15:51
Ort: Uppsala
Kontakt:

Re: SPX 2010

Inlägg av Erik S »

Jag borde nog komma till skott och gå på det där nångång. Verkar ju trevligt.
Tar det som en nördkomplimang att bli förväxlad med Olof. [:)]
Användarvisningsbild
Labrador Road 26
Gem Mint
Inlägg: 12270
Blev medlem: tis 13 dec 2005, 05:53
Ort: Stockholm

Re: SPX 2010

Inlägg av Labrador Road 26 »

Erik S skrev:Jag borde nog komma till skott och gå på det där nångång. Verkar ju trevligt.
Tar det som en nördkomplimang att bli förväxlad med Olof. [:)]

Blev klart mysko, vet inte varför jag kopplade fel, visste ju att det var Olof på utseendet. Du hade kunnat stå precis bredvid utan att jag vetat att det var du, för jag antar att du inte ser ut som din avatar. Själv ser jag precis ut som.... Milou. [;)]

Det är klart du ska gå på SPX, passar nog egentligen dig mycket bättre än mig, med tanke på seriepreferenser.
With great collections comes great responsibility.
larsa66 till mig: Ibland tror jag att du skulle bli en bra seriefigur med dina starka åsikter och kommentarer.
E Dahlén: Mycket klokt - så sant! (Lägger till Sallander i raden av epokgörande filosofer)
Användarvisningsbild
Erik S
Near Mint
Inlägg: 3482
Blev medlem: mån 05 feb 2007, 15:51
Ort: Uppsala
Kontakt:

Re: SPX 2010

Inlägg av Erik S »

Eftersom du skrev att du köpte Serieblaskan 1/10 så kan du slå upp första sidan där för att se hur jag ser ut. Där finns nämligen Benny Magnussons eminenta karikatyrer av en del av folket bakom tidningen.
Användarvisningsbild
Labrador Road 26
Gem Mint
Inlägg: 12270
Blev medlem: tis 13 dec 2005, 05:53
Ort: Stockholm

Re: SPX 2010

Inlägg av Labrador Road 26 »

Erik S skrev:Eftersom du skrev att du köpte Serieblaskan 1/10 så kan du slå upp första sidan där för att se hur jag ser ut. Där finns nämligen Benny Magnussons eminenta karikatyrer av en del av folket bakom tidningen.

Ah, hmmm, det var ju inte så likt skäggubben du har här, se bara till att ha en trollkarlshatt på dig på SPX 2011 så ska det nog gå som en plätt att känna igen dig. Skämt åsido, du bör absolut åka ner nästa år, är övertygad om att du skulle gilla evenemanget. Ett tips, hörde av en annan kompis (från Uppsalatrakten) som var där att det är billigare att åka buss ner än tåg.
With great collections comes great responsibility.
larsa66 till mig: Ibland tror jag att du skulle bli en bra seriefigur med dina starka åsikter och kommentarer.
E Dahlén: Mycket klokt - så sant! (Lägger till Sallander i raden av epokgörande filosofer)
Staffars
Very Good
Inlägg: 157
Blev medlem: tor 14 aug 2008, 21:41
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: SPX 2010

Inlägg av Staffars »

Labrador Road 26 skrev:Ett trevligt arrangemang och alltid lika trevligt att träffa folk från forumet. Så till några små saker som jag tycker var mindre bra. Ska man ha mickade intervjuer bör man absolut se till att utustningen är av den kvalité så folk hör vad som sägs. Bör nog även ske i ett rum där man bara lyssnar inte mitt bland alla som säljer och köper, blir alldeles för mycket sorl där. Sedan att koppla SPX till andra evenemang som pågår samtidigt kan nog vara bra i sig, men som jag tidigare sagt fanns det ingen som helst idé med att hålla SPX öppet till 22.00, vilket heller inte blev fallet. Runt 20.00 ropades det ut i högtalarna att SPX stänger. Det var även svårt att identifiera vilka de respektive utställarna var, mycket för att det inte ordnats med möjlighet för dem att sätta upp något på väggen bakom sig utan nu fick hänvisas till att nåla fast mindre affischer på bordsdukarna. Under de timarna jag var där såg jag inte en enda besökare som inte redan verkade tillhöra kretsen av redan frälsta, alltså serieläsare. Detta är förstås bara en gissning men åter igen undrar jag varför det inte varit någon reklam ute på stan om SPX, jag har i alla fall inte sett till någon, i stort sett varenda liten klubb/konsert klarar ju av att tapetsera stan med affischer. Till och med Kulturnatt Stockholm hade bättre marknadsföring. Jag är en stor förespråkare av att tänka utanför lådan (think outside the box) och serie-Sverige är så litet att här behövs det på sätt och vis ännu mer. Så tyvärr måste jag säga en stor tumme ner för arrangörerna.


Ett par saker ligger utanför arrangörernas kontroll pga Kulturhuset regler. Det är totalförbjudet att tejpa i lokalen, det får inte hänvisas speciellt till arrangemang i huset utan det är "kulturhuset" som är begivenheten. Tyngdpunkten för arrangörerna var att få ordning på kaoset som rådde förra året med borden vilket de skött med den äran.

Vad gäller reklam så håller jag med om att det finns mycket att göra. Det gäller dock att outsorca den biten tror jag. Det fåtal personer som jobbar med mässan (hela tre stycken och en volontär) hinner inte med och klarar inte av reklambiten. Här skulle krafter inom serieforum göra nytta om man har konkreta idéer om hur saker och ting skall förbättras (dvs jag har kontakter som kan sätta upp affischer, jag behöver så här många affischer för att få ett bra resultat för att ta ett exempel). Jag kan redan nu berätta att till nästa år kommer informationen på webben bli betydligt bättre vilket kommer att underlätta för intresserade journalister att ta del av vad som skall hända.

Sedan så har alla försäljare som jag pratat med sålt mer i år än tidigare år och jag pratade med många "civila" bland de väldigt stora besökarmassor som var under lördagen så det var definitivt inte bara de bara frälsta där även om det givetvis vid middagsdags exempelvis var väldigt få barnfamiljer där. För att ge ett exempel på mängden besökare så satt jag ned ca 20 minuter från kl 11 då det öppnade fram till kl 17 därefter lugnade ned sig. Jag tror att om man hade sett till att mässhallen hade haft möjlighet att vara öppet under hela kulturnatten så skulle det kunnat ge resultat. Jag hörde det var en utställare som gjorde och som hade sålt en massa serier.Men som jag skriver ovan de här besluten tagit centralt och som Serieteket som del av Kulturhuset måste förhålla sig till.

Vi som varit med som utställare tror jag alla känner att arrangemanget blir bättre och bättre för var år. Och jag personligen tycker att arrangörerna är värda stora tummar uppåt och då jag pratat med dom vet att de känner till svagheterna så nästa år kommer Seriernas lilla bokmässa ta ytterligare ett steg framåt.
Patrik A
Fine
Inlägg: 361
Blev medlem: tis 16 mar 2010, 19:21
Ort: Knivsta

Re: SPX 2010

Inlägg av Patrik A »

En liten bisats till Labrador Road 26: Jag körde också Fantomen-testet, tillsammans med min yngre broder. 9 av 12 rätt fick vi, vi chansade dumt på en och de andra blandade vi ihop personer på :)

Erik S, nästa år kan du åka med mig och min bror, vi hoppar på i Knivsta under färdens gång ! Det var värt ett besök!
Användarvisningsbild
Erik S
Near Mint
Inlägg: 3482
Blev medlem: mån 05 feb 2007, 15:51
Ort: Uppsala
Kontakt:

Re: SPX 2010

Inlägg av Erik S »

seriegranskningen skrev:Erik S, nästa år kan du åka med mig och min bror, vi hoppar på i Knivsta under färdens gång ! Det var värt ett besök!

Åh, tack för erbjudandet! Klart värt att tänka på. [:)]
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Re: SPX 2010

Inlägg av Wakuran »

Sådär, köpte lika mycket, och norpade åt mig lika mycket godis som igår. Att hinna med att läsa och lagra allt får bli ett senare problem. Liten lista kommer:

Valhalla - Völvans syner inkl. snitsig Fenrisulv av Peter Madsen.

Genesis illustrerad av Robert Crumb, som Micke Sol lyckades övertala mig till.

Kingyou Used Books av Seimu Yoshizaki - Manga där en kvinnlig föreståndare på en begagnad mangabokhandel hjälper sina kunder med att hitta passande bok för dem. Underbar scen i början då en kuf bak i affären blir upprörd över att en ung kille påstår sig ha "växt ifrån manga". Fylld med små fotnoter om mangahistoriska verk som nämns.
Manganörderi "så det sprängs"!

Sayonara September av Åsa Ekström som någon serieskoleelev hade dublett av.

Trollkungen av Kolbeinn Karlsson (dedikerad).

In the Shadow of the Northern Lights (Galago-samling, signerad av Kolbeinn).

Åke Ninja och andra jävlar av Johan Wanloo (signerad).

Div Hunt Emerson från Knockabout.

Det märkligaste jag hittade när jag kollade igenom min samling var nog Kolik Förlag's Samtidigt - Grafiska noveller, som jag tror jag bara tittade på men valde att inte köpa, men den verkat ha slunkit med ned ändå.

Nåja, lyckligtvis inget av Koliks dyrare verk. Jag får väl köpa något nytt från dem senare, så att det jämnar ut sig något...

Råkade också komma in bakom C'est Bon's bord under fanzinprisutdelningen, och fick t.o.m. någon fråga om vad någon tidning kostade.

Hade annars tänkt gå på Otecknads vernissage, men var alldeles för trött. Får gå på utställningen senare.
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.
Användarvisningsbild
aakeforsmark
Fine
Inlägg: 362
Blev medlem: tis 07 okt 2008, 08:22
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: SPX 2010

Inlägg av aakeforsmark »

Jag var där lördagen. Det blev en hel del timmar och jag gick flera varv runt och hittade något nytt intressant varje varv. Traffade många trevliga och intressanta människor, dels sådana jag inte träffat förut och sådana som känner sen förut. Sedan gick jag på Galagofesten också och var där till 3 även om det inte var helt min egen vilja. Jag hade gärna gått redan halvtvå.
http://forsmarx.se
http://forsmark-stralandetider.blogspot.com
Användarvisningsbild
Irma
Good
Inlägg: 15
Blev medlem: sön 22 mar 2009, 19:39
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: SPX 2010

Inlägg av Irma »

Hej allihopa! Det har varit länge sedan jag skrev här på forumet. Men jag var med på SPX10 och många av er kom förbi mitt bord. Tack så hemskt mycket för att så många av er köpte min andra lilla bok (eftersom flera av er köpte den första förra året)! Det var jättekul att se er alla igen. :)

Jag har skrivit ett inlägg med bilder på min hemsida om festivalen (här) och den senaste Imy serien handlar om SPX också.

Jag gick runt och köpte en del böcker också men har inte haft tid att läsa genom dem ännu. Men det är därför lördagar finns, eller? :)

Ser fram emot SPX2011 redan. Men först ska jag åka till USA i Oktober för att vara med i New York Comic Con. Det kommer att vara intressant att se skillnaden mellan SPX och den.
Användarvisningsbild
rkaj
Near Mint
Inlägg: 3546
Blev medlem: ons 05 jan 2005, 20:18
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: SPX 2010

Inlägg av rkaj »

Jag ska försöka få upp en ordentlig festivalrapport på min blogg så småningom ... Tills dess kan jag ju säga ett par saker här ...

Labrador Road 26: Jag håller med om hela din kritik, vilket också framgår av den utvärdering jag som utställare fick tillfälle att lämna in ... Men huvudintrycket är ändå att det var fantastiskt rolig att än en gång vara med om SPX, och en extra krydda att vara med som utställare, även om det också innebar att jag inte hade så mycket tid som jag kanske hade velat att gå och botanisera bland fanzines. Med följd att det inte blev så många fanzines köpta i år, i stället blev det desto fler böcker / album, till stor del sådant som jag redan före festivalen visste att jag ville ha.

Till er som deltog i SC LFMBECs tipstävling, ni behöver inte skämmas för att ni inte spikade den, det var det ingen som gjorde! (Inte ens de av oss som inte skrivit frågorna var säkra på allt). De tre som var bäst var Lennon / Albumförlaget, Rikard från seriebloggen shazam och David från Seriefrämjandet Stockholm. Dessa giganter i seriesverige hade vardera elva av tolv rätt, stort Grattis från mig och Scandinavian Chapter of the Lee Falk Memorial Bengali Explorers Club! (Bland de tre lottade vi ut en årgångsbok, som tillföll Rikard).
Användarvisningsbild
Labrador Road 26
Gem Mint
Inlägg: 12270
Blev medlem: tis 13 dec 2005, 05:53
Ort: Stockholm

Re: SPX 2010

Inlägg av Labrador Road 26 »

Irma skrev:Hej allihopa! Det har varit länge sedan jag skrev här på forumet. Men jag var med på SPX10 och många av er kom förbi mitt bord. Tack så hemskt mycket för att så många av er köpte min andra lilla bok (eftersom flera av er köpte den första förra året)! Det var jättekul att se er alla igen. :)

Ser fram emot SPX2011 redan. Men först ska jag åka till USA i Oktober för att vara med i New York Comic Con. Det kommer att vara intressant att se skillnaden mellan SPX och den.
The very first guy who stopped by my table thought I had a very professional set up.
Many people commented positively on my strange numbering system.


Missade att köpa dem, tänkte att jag skulle göra det senare under kvällen, men innan jag gick glömde jag bort det helt. [B)] NY Comic Con, wow, det blir nog jäkligt kul. Skriv gärna något inlägg här på forumet när du är tillbaka därifrån. Håller med om att bordet så mycket proffsigt ut, gillade också skarpt upplägget med halv-numrering.
With great collections comes great responsibility.
larsa66 till mig: Ibland tror jag att du skulle bli en bra seriefigur med dina starka åsikter och kommentarer.
E Dahlén: Mycket klokt - så sant! (Lägger till Sallander i raden av epokgörande filosofer)
Användarvisningsbild
Erik S
Near Mint
Inlägg: 3482
Blev medlem: mån 05 feb 2007, 15:51
Ort: Uppsala
Kontakt:

Re: SPX 2010

Inlägg av Erik S »

rkaj skrev:Till er som deltog i SC LFMBECs tipstävling, ni behöver inte skämmas för att ni inte spikade den, det var det ingen som gjorde! (Inte ens de av oss som inte skrivit frågorna var säkra på allt). De tre som var bäst var Lennon / Albumförlaget, Rikard från seriebloggen shazam och David från Seriefrämjandet Stockholm. Dessa giganter i seriesverige hade vardera elva av tolv rätt, stort Grattis från mig och Scandinavian Chapter of the Lee Falk Memorial Bengali Explorers Club! (Bland de tre lottade vi ut en årgångsbok, som tillföll Rikard).

Det vore kul om du/nån la upp frågorna så vi andra (jag) som inte var närvarande också kan få ta del av dem och testa oss.
Patrik A
Fine
Inlägg: 361
Blev medlem: tis 16 mar 2010, 19:21
Ort: Knivsta

Re: SPX 2010

Inlägg av Patrik A »

Hade just alla spelandes framför ögonen, men när jag väl började skriva försvann det. Jag vet att en handlade om kvinnor i djungelpatrullen, alltså vem som var den första kvinnan. Fantomens hemplats, var nog den första frågan. Någonting om guldstranden med hyddan, där frågan rörde vad den var gjord utav. Vem bandani-stammens hövding (?) var och någonting om Fantomens djur?

Aja, får väl se om frågorna dyker upp!
Användarvisningsbild
luckylök
Fine
Inlägg: 220
Blev medlem: tis 05 jan 2010, 14:17
Ort: Knivsta

Re: SPX 2010

Inlägg av luckylök »

BAndarernas hövding var det väl? Sen var det något om vilken order den förste fantomen hade tillhört. Sen kommer jag inte riktigt ihåg mer, men jag hoppas att rkaj lägger upp dem. Vi (jag och min bror) sumpade 3 frågor. Vill se om man kan komma på dem.
Skriv svar