The Hobbit (Bilbo)

Har du hört något nytt som du vill berätta om? Här är platsen att berätta om det.
Användarvisningsbild
Bufkin
Very Fine
Inlägg: 875
Blev medlem: sön 07 sep 2008, 06:01

Re: Persbrandt klar för The Hobbit (Bilbo)

Inlägg av Bufkin »

kungnima skrev:Det enda som gör mig nedstämd är att vi kommer ha 6 filmer baserade på Tolkiens verk, och Tom Bombadill syns inte i en enda av dessa. Sorgligt.

Ett sjukt rimligt beslut, karaktären funkar knappt i bokform och att ha med en tomte i början av sagan som skojar lite om ringen och benämner den som en lustig liten sak skadar helt klart spänningen.
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Re: Persbrandt klar för The Hobbit (Bilbo)

Inlägg av Wakuran »

Med tanke på teorin om att Tom Bombadill ska vara Tolkien själv hade det varit kul om det varit Peter Jackson i rollen.

Han verkar visserligen ha bantat litet, men han verkar annars ha en rätt passande kroppsbyggnad för rollen (under 170 cm).

http://www.youtube.com/watch?v=DwYQcKK0 ... re=related
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.
Användarvisningsbild
Nima
Near Mint
Inlägg: 3060
Blev medlem: mån 22 jun 2009, 17:58
Ort: Smålands Jerusalem

Re: Persbrandt klar för The Hobbit (Bilbo)

Inlägg av Nima »

Jag gillar Tolkiens syn på det hela.
Wakuran skrev: And even in a mythical Age there must be some enigmas, as there always are. Tom Bombadil is one (intentionally).


Jag gillade idén om att han skulle vara Illuvatar själv. Tills jag såg att Tolkien själv förnekade det. Teorin jag tycker verkar mest logisk är väl att han skulle vara något slags naturväsen. Naturen personifierad. Han är trots allt den äldste i världen.

I vilket fall som helst skulle hans närvaro i filmerna ge en mer episk och mytologisk känsla. Jag tror att Peter Jackson och gänget skulle klara av att ta med karaktären utan att filmernas "trovärdighet" skulle sabbas.
"Righteousness and justice are the foundation of His throne."
Användarvisningsbild
Bufkin
Very Fine
Inlägg: 875
Blev medlem: sön 07 sep 2008, 06:01

Re: Persbrandt klar för The Hobbit (Bilbo)

Inlägg av Bufkin »

Jag har alltid antagit att Tom Bombadil är en nån form av Maia.
Användarvisningsbild
MagnusR
Very Fine
Inlägg: 1138
Blev medlem: lör 08 nov 2008, 17:34
Ort: Sverige

Re: Persbrandt klar för The Hobbit (Bilbo)

Inlägg av MagnusR »

Bufkin skrev:Jag har alltid antagit att Tom Bombadil är en nån form av Maia.


Den inofficiella boken "Tolkien Bestiarium" antar detsamma men skriver att det inte kan sägas säkert.

/Magnus
Användarvisningsbild
Nima
Near Mint
Inlägg: 3060
Blev medlem: mån 22 jun 2009, 17:58
Ort: Smålands Jerusalem

Re: Persbrandt klar för The Hobbit (Bilbo)

Inlägg av Nima »

MagnusR skrev:
Bufkin skrev:Jag har alltid antagit att Tom Bombadil är en nån form av Maia.


Den inofficiella boken "Tolkien Bestiarium" antar detsamma men skriver att det inte kan sägas säkert.

/Magnus


Visserligen så skiljer sig väl alla maior från varandra, men annars skulle det ju vara konstigt att ringen inte har någon makt över Bombadill men utan olika Istari, som ju också är en form av maior.
Men Tolkien ville att det skulle förbli ett mysterium så man kommer väl aldrig komma fram till något.

För övrigt kom det en ny trailer inom det senaste dygnet. Inte mycket nytt, men kan vara till för någon, kanske.
http://www.bleedingcool.com/2012/08/04/ ... l-take-it/
"Righteousness and justice are the foundation of His throne."
Användarvisningsbild
Bufkin
Very Fine
Inlägg: 875
Blev medlem: sön 07 sep 2008, 06:01

Re: Persbrandt klar för The Hobbit (Bilbo)

Inlägg av Bufkin »

kungnima skrev:Bombadill men utan olika Istari, som ju också är en form av maior.

Jag tycker det är rimligt. Bombadil har andra svagheter, som att han är fullständigt världsfrånvänd och frågan är hur mycket makt han har utanför sin skog. Att ringen inte har någon omdelbar makt över honom (i några sekunder) när han är trygg i sitt hem, i sitt "maktcentrum" känns rimligt. Istari och Bombadil har ju dessutom helt olika personligheter... faramir och boromir är ju syskon och reagerar helt olika på ringen. Om man inte har ett stort behov av makt, självhävdelse eller kunskap utan är ganska tillfreds med sig själv verkar det i det korta perspektivet gå bra.
Användarvisningsbild
Nima
Near Mint
Inlägg: 3060
Blev medlem: mån 22 jun 2009, 17:58
Ort: Smålands Jerusalem

Re: Persbrandt klar för The Hobbit (Bilbo)

Inlägg av Nima »

http://www.bleedingcool.com/2012/09/19/ ... d-journey/

Ny trailer i och med att The Hobbit firar 75 år på fredag.


Några snabba tankar:

Radagast den brunes igelkottar är dösöta. Vill ha en. Typ, NU.

Vad det stora stenjättar som kastade stenblock mot berget? I så fall har PJ tagit ett steg längre än boken fast det kanske är i lotr?) där de väl bara nämner något om att det någonstans ser ut som om jättar har kastar stenar där. Fast man får nästan intrycket av att jättar, även i Midgård, är sagoväsen som inte existerar eller ens har gjort det.

De tre trollen som sällskapet stöter på påminner om orchernas troll i lotr. Man hör att de grymtar. Hoppas det inte är begränsade till grymtningar utan verkligen också pratar och käbblar med varandra som i boken.

Älskar hur de har designat Thorins svärd, Orcist.

Kan ej med ord beskriva hur glad jag är över att Cate Blanchett är tillbaka i rollen som Galadriel. Lätt en av mina favoritrolltolkningar någonsin.

Gollums ögon är klarblå. I lotr var ögonen isblå.
Han var sötare här och har ett utseende som jag på något vis tycker bättre om. Han har ju sin ring och är väl glad för det. Sen är han ju 60 år yngre, men 60 år är väl en väldigt liten tid av hans liv.

Jag kan i vilket fall som helst inte vänta. Det här kommer bli legendariskt och jag känner mig som en liten, liten unge i en massiv leksaksbutik.



EDIT: Jättarna nämns förresten av Gandalf, när han i förbifarten nämner att de kunde ta hjälp av en trevlig jätte, eller något.
"Righteousness and justice are the foundation of His throne."
Användarvisningsbild
Ray
Very Fine
Inlägg: 903
Blev medlem: tor 03 feb 2011, 21:08
Kontakt:

Re: Persbrandt klar för The Hobbit (Bilbo)

Inlägg av Ray »

ser ruggigt bra ut alltså.
Användarvisningsbild
Nima
Near Mint
Inlägg: 3060
Blev medlem: mån 22 jun 2009, 17:58
Ort: Smålands Jerusalem

Re: Persbrandt klar för The Hobbit (Bilbo)

Inlägg av Nima »

Hittade ett till klipp.

http://www.bleedingcool.com/2012/09/19/ ... adventure/

"Wasn't talking to you!" [:o)]
"Righteousness and justice are the foundation of His throne."
Användarvisningsbild
captainknut
Fine
Inlägg: 357
Blev medlem: tor 03 apr 2008, 21:40
Ort: Sverige

Re: Persbrandt klar för The Hobbit (Bilbo)

Inlägg av captainknut »

kungnima skrev:Älskar hur de har designat Thorins svärd, Orcist.

Var syns det? Det enda svärd jag kan se ordentligt är Glamdring.
Användarvisningsbild
Nima
Near Mint
Inlägg: 3060
Blev medlem: mån 22 jun 2009, 17:58
Ort: Smålands Jerusalem

Re: Persbrandt klar för The Hobbit (Bilbo)

Inlägg av Nima »

captainknut skrev:Var syns det? Det enda svärd jag kan se ordentligt är Glamdring.


Kanske inte syntes jättetydligt i trailern, men här är en bild.
http://www.facebook.com/photo.php?fbid= ... =3&theater
"Righteousness and justice are the foundation of His throne."
Användarvisningsbild
Horus
Good
Inlägg: 27
Blev medlem: tis 18 maj 2010, 17:14

Re: Persbrandt klar för The Hobbit (Bilbo)

Inlägg av Horus »

Kul att de expanderat boken till att ta med sådant som bara nämns i förbigående i Bilbo. Typ att Gandalf kommer tillbaka till gruppen och nämner att han fördrivit häxmästaren. Typ så att han har tid med den side show som Bilbo egentligen handlar om i jämförelse med att fördriva Sauron från Dol-Guldur.
Användarvisningsbild
Ray
Very Fine
Inlägg: 903
Blev medlem: tor 03 feb 2011, 21:08
Kontakt:

Re: Persbrandt klar för The Hobbit (Bilbo)

Inlägg av Ray »

Hittade en independent film som utspelar sig före ringen trilogin, den var inte så illa faktiskt.
www.thehuntforgollum.com/player_film-youtube.htm
Användarvisningsbild
Labrador Road 26
Gem Mint
Inlägg: 12270
Blev medlem: tis 13 dec 2005, 05:53
Ort: Stockholm

Re: Persbrandt klar för The Hobbit (Bilbo)

Inlägg av Labrador Road 26 »

Ray skrev:Hittade en independent film som utspelar sig före ringen trilogin, den var inte så illa faktiskt.
http://www.thehuntforgollum.com/player_film-youtube.htm

Jag har sett två av fan-filmerna kopplade till Tolkien, både den där Gollumrullen och Born of Hope. Båda två var helt okej, även vissa Star Wars fan-filmer är ännu bättre i mitt tycke.
http://www.imdb.com/title/tt1301303/
With great collections comes great responsibility.
larsa66 till mig: Ibland tror jag att du skulle bli en bra seriefigur med dina starka åsikter och kommentarer.
E Dahlén: Mycket klokt - så sant! (Lägger till Sallander i raden av epokgörande filosofer)
Walter
Good
Inlägg: 14
Blev medlem: lör 22 sep 2012, 00:48

Re: Persbrandt klar för The Hobbit (Bilbo)

Inlägg av Walter »

Som sagt det finns väldigt mycket att hämta ur Tolkiens andra böcker, men hur blir det med att allt prat (bättre term för det) i filmerna? Det finns tyvärr inte mycket dialoger eller repliker utanför LotR och Hobbiten.
Användarvisningsbild
Horus
Good
Inlägg: 27
Blev medlem: tis 18 maj 2010, 17:14

Re: Persbrandt klar för The Hobbit (Bilbo)

Inlägg av Horus »

Det är ju bara att författa dialog, fylla i där inget finns i berättelserna. Det måste vara ett fantastiskt jobb att med en bra budget få i uppdrag att utveckla Fëanors söners personligheter.
Användarvisningsbild
Nima
Near Mint
Inlägg: 3060
Blev medlem: mån 22 jun 2009, 17:58
Ort: Smålands Jerusalem

Re: Persbrandt klar för The Hobbit (Bilbo)

Inlägg av Nima »

In PJ we trust.

Jag är inte alls orolig när det gäller dialogen eller något sånt faktiskt. Tycker att PJ och hans team har visat klart och tydligt att de kan hantera Tolkiens karaktärer.

Men jag hoppas innerligt att vargarna i filmen pratar som de gör i boken. Kan säkert bli lamt, men samtidigt måste det finnas sätt där det ser bra ut också.
"Righteousness and justice are the foundation of His throne."
Användarvisningsbild
Labrador Road 26
Gem Mint
Inlägg: 12270
Blev medlem: tis 13 dec 2005, 05:53
Ort: Stockholm

Re: Persbrandt klar för The Hobbit (Bilbo)

Inlägg av Labrador Road 26 »

Det är säkert Photoshoppat och så, men nog tycker jag det ser ut vara viss hiv-utmärgling på herr Persbrandt numera.
http://www.fiffisfilmtajm.se/wp-content ... ilton2.jpg

Det är säkert inte så, men den där tanigheten som han lagt sig till med tycker jag ser lite läskig ut. Sedan har ja allmänt svårt för karln så det blir ju inte bättre att han även ser läbbig ut numera.
With great collections comes great responsibility.
larsa66 till mig: Ibland tror jag att du skulle bli en bra seriefigur med dina starka åsikter och kommentarer.
E Dahlén: Mycket klokt - så sant! (Lägger till Sallander i raden av epokgörande filosofer)
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Re: Persbrandt klar för The Hobbit (Bilbo)

Inlägg av Wakuran »

Tanig? Var han inte deffad som en muskelbyggare? :shock:
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.
Skriv svar