Kampanj för serierna i USA

Har du hört något nytt som du vill berätta om? Här är platsen att berätta om det.
Användarvisningsbild
Labrador Road 26
Gem Mint

Re: Kampanj för serierna i USA

Inläggav Labrador Road 26 » lör 19 feb 2011, 22:02

mikaelbergkvist skrev:Vackra teorier.

Här är fakta.

Här har du mer fakta, hard facts in numbers.

För att förtydliga hur mycket mindre intresset för serier är jämfört med exempelvis film.

Bild

Scott Pilgrim som kom som film för något halvår sedan, en lågbudgetrulle som inte hade mycket till marknadsföring runt sig. Serien är från lilla förlaget Oni Press och en rätt smal independentserie får man nog säga. Filmen är det över 10.000 som delar (i lite olika format/versioner), till och med soundtracket till fimen delas av fler än de som delar album 1-5 av 6. En klockren seger för film som medium skulle jag säga. Varför kan folk inte bara acceptera att serier är ett rätt smalt nischat intresse. Även om Time-Warner skulle spendera hela sin budget på att promota seriertidningar så skulle intresset knappt öka nämnvärt.

EDIT: Det där med att folk som går på bio inte har koll är unikt när det gäller serier. Hade kört Sagan om Ringen (första filmen alltså) i några månader då plötsligt en av besökarna efter filmen berättar att han gillade den men att den slutade lite konstigt. Han visste inte om att det bara var första delen av tre. Har rätt många snarlika fall, så att några fått för sig att Green Lantern är svart är inte det minsta konstigt. Var väl mer konstigt att Kingpin var svart i Daredevil i så fall.
With great collections comes great responsibility.
larsa66 till mig: Ibland tror jag att du skulle bli en bra seriefigur med dina starka åsikter och kommentarer.
E Dahlén: Mycket klokt - så sant! (Lägger till Sallander i raden av epokgörande filosofer)

mikaelbergkvist
Near Mint

Inläggav mikaelbergkvist » lör 19 feb 2011, 22:10

Labrador Road 26 skrev:Varför kan folk inte bara acceptera att serier är ett rätt smalt nischat intresse. Även om Time-Warner skulle spendera hela sin budget på att promota seriertidningar så skulle intresset knappt öka nämnvärt.

Det är ett antagande.
Det finns ingen anledning att tro att det stämmer innan nån testat.
Serier är ett medium, som text - du menar nog att 'superhjälte serier' är ett nischat intresse - inte att ett helt medium är det.
Det är ju samma som att säga att text är ett nischat intresse.

Användarvisningsbild
Labrador Road 26
Gem Mint

Inläggav Labrador Road 26 » lör 19 feb 2011, 22:19

mikaelbergkvist skrev:Serier är ett medium, som text - du menar nog att 'superhjälte serier' är ett nischat intresse - inte att ett helt medium är det.
Det är ju samma som att säga att text är ett nischat intresse.

Nej jag menar att köpa, läsa och samla på serier är en rätt smal hobby, inte riktigt lika smal som att bygga plastmodeller eller syssla med Märklintåg, men heller inte så väldigt mycket större. Till och med att samla Star Wars-prylar ligger inte milsvitt efter oss.
http://www.sswc.se/forum/
larsa66 till mig: Ibland tror jag att du skulle bli en bra seriefigur med dina starka åsikter och kommentarer.
E Dahlén: Mycket klokt - så sant! (Lägger till Sallander i raden av epokgörande filosofer)

mikaelbergkvist
Near Mint

Inläggav mikaelbergkvist » lör 19 feb 2011, 22:21

Sedan finns det ju en logik här - du försvarar DC och Marvel för att du anser att serier bara är ett nischat intresse och att det vore slöseri att försöka ändra på det. Och här kritiseras DC och Marvel för just det tankesättet som du delar.

mikaelbergkvist
Near Mint

Inläggav mikaelbergkvist » lör 19 feb 2011, 22:24

Labrador Road 26 skrev:Nej jag menar att köpa, läsa och samla på serier är en rätt smal hobby.

Det är nog rätt att betona 'samla på serier' här, för det är ingen hobby att titta på film, läsa böcker eller titta på tv.
Marknaden behöver inte köpare som samlar på serier - bara folk som köper och läser serier på samma villkor som andra median.

Användarvisningsbild
Avgrundsvrål

Inläggav Avgrundsvrål » lör 19 feb 2011, 23:53

Men det är väl inte så konstigt att om Marvel och DC vill expandera så tvingas dom göra det utanför seriemarknaden som är just en nischad marknad? Ska man kritisera dom för det? De är störst på seriemarknaden och det finns nog inte så mycket mer utrymme att expandera på inom superhjälteserier skulle jag tro.

mikaelbergkvist
Near Mint

Inläggav mikaelbergkvist » sön 20 feb 2011, 00:01

Avgrundsvrål skrev:Men det är väl inte så konstigt att om Marvel och DC vill expandera så tvingas dom göra det utanför seriemarknaden som är just en nischad marknad?

Det dom kritiseras för nu är att dom GJORT det till en nischad marknad. Tillexempel genom sånt som spekulationsvågen på 90-talet, som tippade över marknaden mot just den typen av köpare. Det är det hela den här debatten handlar om. Rundgång much?

mikaelbergkvist
Near Mint

Inläggav mikaelbergkvist » sön 20 feb 2011, 00:14

Petitionen kritiserar DC och Marvel för att aktivt ha orsakat nischningen och cirklat in sej på en allt smalare typ av köpare pga ren bekvämlighet och bristande motivation, och därmed skadat marknaden. Detta även genom samordnade aktioner, crossovers, events och gemensam prissättning, till den grad att kartellbildning kan misstänkas, och det är klandervärt/olagligt till och med på en så kapitalistisk marknad som den amerikanska.
Man tror inte på att den här utvecklingen 'bara hände'.
Naturligtvis står det dessa förlag fritt att sluta publicera serier och lämna fältet öppet för dem som ÄR motiverade.

Många av dem som kritiserar har jobbat med dessa förlag som proffs och kritiken är inte tagen ur tomma luften.

Det här ämnet hamnar alltid i den här typen av kortslutning, då ämnet biter sej själv i svansen, och då jag blir yr av rundgången så drar jag mej ur den här diskussionen nu.

Användarvisningsbild
Labrador Road 26
Gem Mint

Inläggav Labrador Road 26 » sön 20 feb 2011, 00:35

mikaelbergkvist skrev:Sedan finns det ju en logik här - du försvarar DC och Marvel för att du anser att serier bara är ett nischat intresse och att det vore slöseri att försöka ändra på det. Och här kritiseras DC och Marvel för just det tankesättet som du delar.

Jag försvarar Marvel/DC för att jag anser inte att de metvetet försöker sabba seriemarknaden, som snurrbollen Netzer hävdar. Jag tror inte heller att man per automatik får bättre serier om man bara gav ut serier där skaparna själva var de som jobbade med serien. Tycker att det är rätt föraktfullt mot alla som som jobbar med serier som ägs av arbetsgivaren att påstå att de inte kan sitt yrke och är klåpare, vilket är mer eller mindre det som sägs. Med andra ord så är Bob Kanes Batman milsvida bättre än Frank Millers, för rena löneslavar kan ju aldrig prestera något av värde. Fina kompisar du har, en samling pretentiösa elitister som spyr förakt över folk som jobbar på ett annat sätt.

Det är alltid någon annans fel också, att ens egna alster inte gör en rik, för det kan ju inte vara så att det man producerar inte håller måttet för att bli stort.

Förstår inte den kreatörs-armé heller, finns väl inget som helst hinder för folk att skapa egna serier om de känner för det, men att tro att det är någon slags allmän rättighet att få en marknadföringsbudget stucket i handen så fort man gjort det är fullständigt förvirrande.

Tycker det känns som om de är avundsjuka och irriterade på att inte vara framgångsrika och istället för att skapa mästerverk så klagar de på att någon annan sätter käppar i hjulet och saboterar.

Användarvisningsbild
Labrador Road 26
Gem Mint

Inläggav Labrador Road 26 » sön 20 feb 2011, 00:48

mikaelbergkvist skrev:Tillexempel genom sånt som spekulationsvågen på 90-talet,...

Som till stor del inleddes med att alla små förlagen skulle ge ut svartvita serier med någon typ av djur med kampsportskunskaper. Fast framför allt att det skulle vara svartvit, men det kraschade rätt snabbt, och inte fasiken kan man beskylla Kevin Eastman för att medvetet ha legat bakom en seriekrasch, det blir bara för bisarrt.
http://www.io.com/~patman/posts/thompson.txt

Den soppan hade knappt lagt sig när de stora förlagen hakade på trenden som några små lyckats med, att ha variantomslag, folierade omslag, med hologram, samlarbilder och så vidare, sedan kraschade den bubblan också, och där var i och för sig Marvel och DC med. Men det var inte de två som började. Precis lika lite som det är M/DC som pumpar ut variant editions just nu, utan det är andra bolag som leker med det.

Användarvisningsbild
Wakuran
Admin

Inläggav Wakuran » sön 20 feb 2011, 01:19

Vet inte om det var en medveten syftning, men Bob Kane verkar inte ha gjort särskilt mycket alls på Batman. Så fort han fick chansen till studiotecknare och studioförfattare utnyttjade han dem så mycket han bara kunde...
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.

Användarvisningsbild
Avgrundsvrål

Inläggav Avgrundsvrål » sön 20 feb 2011, 02:50

mikaelbergkvist skrev:Det dom kritiseras för nu är att dom GJORT det till en nischad marknad. Tillexempel genom sånt som spekulationsvågen på 90-talet, som tippade över marknaden mot just den typen av köpare. Det är det hela den här debatten handlar om. Rundgång much?

Fair enough, det är ju en vinkling man kan ha av det.

Jag skulle ändå inte skylla Marvel och DC för detta, möjligen för priskarteller, det vet jag inget om men det låter ju inte så förvånande. Tanken på att de största företagen inom samma bransch skulle besluta om gemensamma priser är ju inte direkt långsökt.

Men erkänn att det finns ett problem här som de flesta inte verkar vilja ta i med tång. Nämligen att det finns en inflation av superhjältar. Superhjälteserier har sålt i 60 år men det går inte att vänta sig att intresset ska vara konstant. Marvel har över 5.000 karaktärer i sina serier. De har flera produkter ute som direkt konkurrerar med varandra, som alla är just superhjälteserier. Visst finns det många duktiga serieskapare men det måste ju finnas någon form av gräns för hur många snarlika produkter som kan gå med vinst samtidigt, eller hur? Nej, det kommer vara svårt för superhjälteserier att dundra in på marknaden och gå med vinst helt enkelt. De lär nog få komma på något som sticker ut mer, och vill inte Marvel eller DC publicera det får dom väl gå någon annanstans med serierna och låta Marvel/DC tampas med sina egna problem då. Problemet har väl alltså snarare varit att Marvel/DC brytt sig för mycket än för lite om superhjälteserier.

Användarvisningsbild
Agentum
Gem Mint

Inläggav Agentum » sön 20 feb 2011, 14:27

Wakuran skrev:Vet inte om det var en medveten syftning, men Bob Kane verkar inte ha gjort särskilt mycket alls på Batman. Så fort han fick chansen till studiotecknare och studioförfattare utnyttjade han dem så mycket han bara kunde...

Nej, han fick en deal med DC med sitt namn på serien och rätt till delar av pengarna den drog in, egentligen är det andra som skapat figuren och gort hoom till vad han är idag.

Bob Kane ägnade sig mest åt att göra tavlor med clownmotiv (ej skämt) och glida omkring och skrävvla för det mesta, tills han dog.

Men som sagt ha lyckades få sitt nan som enda upphovsman Bill Finger blev totalsnuvad och får inte tas upp som medupphovsman än idag, förmodligen aldrig, ändå var det han som förändrade det mesta och egentligen skaoade karraktären förutom namnet som Bob Kane hade klart för sig innan de träffades och började diskutera serien.

Bob Kane påstod dock ända in på 60-talet att han teckbade serien, de verkliga teckarna var spöktecknare, men det var inte lätt för allmänt folk at veta det då eller få reda på det, ja som vanlig person alltså, i branchen visste givetvis alla om det.

Bob Kane anses behjälpligt kspat första serien med Batman, det sägs dock att den fick korrekteras en del inna tryckning, sen tog andra över, och som sagt han var inte författare någonsin heller.
9mm, i'm never further away than that.

mikaelbergkvist
Near Mint

Inläggav mikaelbergkvist » sön 20 feb 2011, 14:52

Labrador Road 26 skrev:Det är alltid någon annans fel också, att ens egna alster inte gör en rik, för det kan ju inte vara så att det man producerar inte håller måttet för att bli stort.

Att debattörer har olika typer av motiv kommer man aldrig ifrån.
Jag gör mej inga illusioner om att det finns ett antal människor som hoppar på ett tåg pga alternativa motiv, många mindre ädla.
Det betyder bara att man kan reagera på dessa specifika individer - inte sakfrågan som tagits upp.

Jag har inga kompisar i USA, en och annan jag jobbat med däremot. Netzer är inte en av dem.
Återigen, diskussionen vägrar dö i USA, och det måste rimligtvis ligga något i grunden.
http://www.brokenfrontier.com/lowdown/p/detail/creator-vs-corporate-in-the-end-its-all-about-the-green

Labrador Road 26 skrev:för rena löneslavar kan ju aldrig prestera något av värde. Fina kompisar du har, en samling pretentiösa elitister som spyr förakt över folk som jobbar på ett annat sätt.

De jobb jag personligen har gjort har uteslutande varit för dessa företag, med karaktärer och koncept ägda av dem.
Så intresserad är jag inte av att slå ner på mej själv..

mikaelbergkvist
Near Mint

Inläggav mikaelbergkvist » sön 20 feb 2011, 14:57

Labrador Road 26 skrev:Tycker det känns som om de är avundsjuka och irriterade på att inte vara framgångsrika och istället för att skapa mästerverk så klagar de på att någon annan sätter käppar i hjulet och saboterar.

'Känns nånstans som'.. fanns det inte en 'Elvis' stripp som började så?

Många av dem som är irriterade är veteraner på DC och Marvel, som blivit arbetslösa eller sett andra dö sjuka utan försäkring, därför att marknaden sjunkit ihop och förlagen lämnat dem i kylan.
Inte säker på att detta är riktigt samma debatt, men eftersom det är rätt tyst om hur äldre kreatörer behandlas senare i livet, som Curt Swan blev, så är det väl bara att vänta.
Senast redigerad av 1 mikaelbergkvist, redigerad totalt 0 gånger.

Användarvisningsbild
Agentum
Gem Mint

Inläggav Agentum » sön 20 feb 2011, 14:59

Det är ju en pengafråga med, det är ju säkra stålar om du sitter med i de där eventsen, knappast om du gör egna serier och ger ut på ett mindre bolag.

Än idag är pengar målet för många i första hand, så som det var särskilt mycket på Kirbys tid tex. Så just där kan inet veteranerna komma och säga nåt iaf.
Ett gig var ett gig helt enkelt, bara bra om de lyckades kläcka nåt som sålde mer tidningar.

Jag tycker dock som sagt inte om toppstyring, det har i princip aldrig lyckats ge något värt att minnas.

Jag är ganska hård mot brödskrivare, men faktum är ju att många inblandade numera även gjort egna succeer tdigare vilket givit dem deras possitioner.

mikaelbergkvist
Near Mint

Inläggav mikaelbergkvist » sön 20 feb 2011, 15:39

Egentligen är det ju tre debatter som missuppfattas som en, till och med av aktörerna i den.

1) Indie-serierna vill ha större utrymme och diversitet.
Här ligger säkert egenintresse i grunden, men DC och Marvel är ju inget bättre moraliskt på den punkten, så jag vet inte vad det spelar för roll.

2) Man anser att man är alltför event-inriktad och med en allt snävare definition av köparna. Anklagelser om kartell-beteende, etc. Att DC och Marvel stryper marknaden. En nypa konspirations-teori kryddar anrättningen.

3) Marknaden i sin helhet krymper och man har olika ideer om varför. Inga detaljerade.

Insprängt en serie serieskapare som mer eller mindre befogat anser sej misshandlade av de stora förlagen.
En serie incidenter under åren eldar på det.

Jag anser personligen att bara punkt 3) är en giltig punkt, och att en serie skrämskott, Borders konkurs, och droppet på 20% från 2010 till 2011, har triggat debatten just nu, och 'skrämt' igång en massa som inte hör till problembilden och därmed förvirrat debatten.

Faktum att DC och Marvel, men även alla andra, kan göra en hel massa för att öka allmänhetens medvetenhet om serier, att de finns och var de finns, än vad de gör nu. En lyckad viral kampanj på webben måste inte ens kosta dem något.
Däremot tror jag personligen att det beror på att de inte vet vad man ska göra, snarare än något annat.
Och att det inte direkt finns något tryck 'uppifrån' att lösa problemet heller, av tidigare nämnda skäl.

Användarvisningsbild
Agentum
Gem Mint

Inläggav Agentum » sön 20 feb 2011, 16:13

Tja, när man tittar vad de sålt bäst så är det just "skräpet" som gått bäst, det gör ju att de fortsätter.

Hur menar du att man ska rädda dem från sina "fans"?

Folk är korkade, de läser de här jävla serierna som inte ger nåt extra eller som egentligen betyder nåt och med åren så blir de allt mer dekompreserade.

DC otroliga kris på 80-talet tog 12 blaskor, nu ska de hålla på med lilla krisen, lite större krisen och sen final krisen osv inblandat massor av tidingar i åratals.

Marve orkar jag inte ens ge mig på då de redan på 80-talet började skriva sån här skit på löande band utan att bli straffade och det tack vare Shooter.

Dessutom var de klart i framkant under spekulationstiden, hur många omslag hade nya X-men ochg Spider-man?
Och hur många krängde de som skulle bli värda hur mycket som helst?

Som sagt läs Comic Book Wars.
Senast redigerad av 1 Agentum, redigerad totalt 0 gånger.

Användarvisningsbild
Labrador Road 26
Gem Mint

Inläggav Labrador Road 26 » sön 20 feb 2011, 16:15

mikaelbergkvist skrev:...Borders konkurs...

Förstår inte vad en nedlagd bokhandelskedja har med saken att göra. Att boklådor får slå igen är varken något nytt eller underligt, numera är det troligen klart mer kopplat till konkurrens från Amazon och liknande än vad förlagen ger ut.

I övrigt kan jag tycka att just Borders är en jäkla ryggradslös kedja så att de får stänga bekommer inte mig, fast tråkigt att fler blir arbetslösa förstås.

mikaelbergkvist
Near Mint

Inläggav mikaelbergkvist » sön 20 feb 2011, 16:18

Agentum skrev:Hur menar du att man ska rädda dem från sina "fans"?

Jag personligen, bara just undertecknad, anser inte att man behöver göra nåt åt sina fans eller sina serier.
Jag anser istället att man måste dra igång vad Busiek kallade en 'awareness campaign' för serier, och använda viral webb för det.
Ge nördarna verktygen att slåss för serierna - övertyga/förpesta livet för släkt och vänner att läsa och köpa serier, som tidigare inte gjort det, eller som slutat.

Ger man en seriefan rätt verktyg så har man en (lätt knäpp) soldat för serierna som media.

Återgå till "Nyheter"