Seriemanifest i dagens DN

Har du hört något nytt som du vill berätta om? Här är platsen att berätta om det.
Användarvisningsbild
Doughnut Donovan

Seriemanifest i dagens DN

Inläggav Doughnut Donovan » fre 11 mar 2011, 15:18

Ett manifest publicerat i dagens DN, signerat "eskapistfalangen". http://www.dn.se/kultur-noje/debatt-ess ... seriekonst

Vet inte vad jag ska tycka. Jag håller med i sak (dödligt trött på diskbänksrealismen) men upprop av det här slaget blir lätt patetiska och ansträngda i tonen.

Användarvisningsbild
Wakuran
Admin

Re: Seriemanifest i dagens DN

Inläggav Wakuran » fre 11 mar 2011, 15:21

Det är i samband med/ reklam för lanseringen av den nya serietidningen "Utopi!" Se övriga trådar för mer info.
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.

Användarvisningsbild
Labrador Road 26
Gem Mint

Inläggav Labrador Road 26 » fre 11 mar 2011, 17:06

Det är alltså ren reklam förklädd till redaktionell text. Tycker det är väldigt underligt att det inte klart och tydligt står att att det är en annons. Om den är skriven av någon DN-medarbetare så är det konstigt att den inte är underskriven som det i så fall, men den har heller inga som helst indikationer att vara skriven som en nyhet. Finner det förvånande att DN inte har striktare regler för annonser, eller gäller dessa inte för nätupplagan tro?

Ingen skugga på Utopi, men DN tappade allt fötroende när det inte går att särskilja reklam och redaktionell text. Vad kommer härnäst, att Rapport sponsras av Gevalia så att varje intervju blir ett "oväntat besök" med tillhörande dryck? Dagens Eko smyger in att det är el från Vattenfall som gör att de kan sända så fint.
With great collections comes great responsibility.
larsa66 till mig: Ibland tror jag att du skulle bli en bra seriefigur med dina starka åsikter och kommentarer.
E Dahlén: Mycket klokt - så sant! (Lägger till Sallander i raden av epokgörande filosofer)

Användarvisningsbild
pogono
Fine
Kontakt:

Inläggav pogono » fre 11 mar 2011, 17:53

Det är en debattartikel. Manifestet är ju signerat av serieskaparna både i pappret och på nätet.

Användarvisningsbild
Labrador Road 26
Gem Mint

Inläggav Labrador Road 26 » fre 11 mar 2011, 18:18

pogono skrev:Det är en debattartikel. Manifestet är ju signerat av serieskaparna både i pappret och på nätet.

Aha, så om Gyllenhammar undertecknar en annons där han berättar hur bra nya Volvo är så är det plötsligt en artikel istället?
larsa66 till mig: Ibland tror jag att du skulle bli en bra seriefigur med dina starka åsikter och kommentarer.
E Dahlén: Mycket klokt - så sant! (Lägger till Sallander i raden av epokgörande filosofer)

Användarvisningsbild
Wakuran
Admin

Inläggav Wakuran » fre 11 mar 2011, 18:35

Labrador Road 26 skrev:
pogono skrev:Det är en debattartikel. Manifestet är ju signerat av serieskaparna både i pappret och på nätet.

Aha, så om Gyllenhammar undertecknar en annons där han berättar hur bra nya Volvo är så är det plötsligt en artikel istället?

Hmmm, föredrar visserligen Utop! framför Volvo, men ändå litet min tanke också... [B)]
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.

Användarvisningsbild
Bufkin
Very Fine

Inläggav Bufkin » fre 11 mar 2011, 20:08

Labrador Road 26 skrev:Aha, så om Gyllenhammar undertecknar en annons där han berättar hur bra nya Volvo är så är det plötsligt en artikel istället?

Konst har alltid haft andra spelregler. Tycker det är ganska rimligt med tanke på att konst inte handlar om vinstmaximering, istället för att anpassa sig efter folks tycke och smak så försöker man utmana och förändra den.

Sedan kan faktiskt Gyllenhammar skriva en debatartikel som handlar om tex utsläpp samtidigt som dom lanserar en ny miljöbil, sånt händer då och då.

Användarvisningsbild
Agentum
Gem Mint

Inläggav Agentum » fre 11 mar 2011, 20:24

Vilka är de där som skrivit under?

Gör bra serier i stället tack så ska jag bry mig.

Det käns lite som folk som vill bli upphöjda till en finare konstform, sånt är aldrig bra för själva serierna i sig.
Vi får levam ed att om än konstform så är den av slit och släng nivå, det behöver inte var negativt ens.
9mm, i'm never further away than that.

Användarvisningsbild
Labrador Road 26
Gem Mint

Inläggav Labrador Road 26 » fre 11 mar 2011, 20:42

Agentum skrev:Vilka är de där som skrivit under?

De som skrivit under är de som gör tidningen. Vilket gör att jag ser det som reklam och inget annat. det är precis likdant som om det stått att musiken numera blivit så tråkig så vi kräver bättre låtar, vi släpper förresten en ny skiva med just bättre låtar och det undertecknats Per Gessle och de övriga i Gyllene Tider.

Inget fel med det, men det ska då inte se ut som det är DN som skrivit detta som nyhetsrapportering.

Sedan att vissa vill ha undantag för ditt och datt är en annan sak. Är det inte för att företag har konstnärligt värde så är det något annat, som att gäller det sport så går det till och med att ha reklam där det inte är tillåtet (läs SVT). Smacka på Keith Haring på en Coca Cola burk så hepp är det konst och behöver inte följa de regler som finns.

Användarvisningsbild
Agentum
Gem Mint

Inläggav Agentum » fre 11 mar 2011, 21:15

Jag har ju inte läst den här blaskan så jag ska väl inte dömma nåt, men då förstår jag lite mer vad det vill säga iaf, det är en rent för den personlig manifrestation, DN har inget med det här att göra.

Visst blir man nyfiken på innehållet det får jag erkänna, för man har ju blivit besviken rätt mycket på just svenska serier som vill stå ut, just för att de gör dem efter den mallen och inte för att folk ska läsa det som underhållning, det är liksom fult.

Användarvisningsbild
tfels
Very Fine
Kontakt:

Inläggav tfels » fre 11 mar 2011, 21:20

På Shazam.se har Utopi fått högsta betyg. Har letat efter den men inte hittat den än, men det lär bli köp framöver.
Thomas Fels
www.svenskasuperserier.se

Användarvisningsbild
pogono
Fine
Kontakt:

Inläggav pogono » fre 11 mar 2011, 21:26

Labrador Road 26 skrev:men det ska då inte se ut som det är DN som skrivit detta som nyhetsrapportering.

Men det gör det ju verkligen inte. Varken i tidningen eller på webben. På sajten ligger det under "Kulturdebatt" och i tidningen var det inte utgjort som en nyhetsartikel.

Användarvisningsbild
rkaj
Near Mint
Kontakt:

Inläggav rkaj » fre 11 mar 2011, 21:28

Agentum skrev:Vilka är de där som skrivit under?

De som har skrivit under är nio av Sveriges bästa serietecknare. Vill du veta om de gör serier du kan tänkas gilla så skaffa första numret av Utopi och läs dem där!

Labrador Road 26 skrev:Vilket gör att jag ser det som reklam och inget annat. det är precis likdant som om det stått att musiken numera blivit så tråkig så vi kräver bättre låtar, vi släpper förresten en ny skiva med just bättre låtar och det undertecknats Per Gessle och de övriga i Gyllene Tider.

Helt i klass med de andra litterära manifest som varit rejält i ropet de senaste åren alltså, från det där danska filmkonceptet och frammåt.

Labrador Road 26 skrev:Inget fel med det, men det ska då inte se ut som det är DN som skrivit detta som nyhetsrapportering.

Det kan man ju tycka. Men DN har en väletablerad debattsida där stor del av svensk kulturdebatt sker. Det innebär inte att att DN står bakom allt som sägs i kulturdebatten. Tvärtom, praktiskt taget varenda debattartikel är skriven av engagerade människor som vill göra något de tycker är bra -- det vill säga "folk som talar i egen sak". [8D]

Användarvisningsbild
Labrador Road 26
Gem Mint

Inläggav Labrador Road 26 » fre 11 mar 2011, 22:10

rkaj skrev:Det kan man ju tycka. Men DN har en väletablerad debattsida där stor del av svensk kulturdebatt sker. Det innebär inte att att DN står bakom allt som sägs i kulturdebatten. Tvärtom, praktiskt taget varenda debattartikel är skriven av engagerade människor som vill göra något de tycker är bra -- det vill säga "folk som talar i egen sak". [8D]

Då är det nog bara min ovana vid DNs upplägg, som gjorde att jag först tolkade det som en vanlig artikel tills dess jag upptäckte att så inte var fallet.

Gällande debatt så kan man ju undra vad Galago och liknande säger om att få en fet smäll i solarplexus, för det är ju om än lite inlindat precis det som sker.
De senaste decennierna har kulturen och seriekonsten i synnerhet dominerats av realistiska och självbiografiska uttryck. Nu slår pendeln tillbaka.

Bild

Användarvisningsbild
Agentum
Gem Mint

Inläggav Agentum » fre 11 mar 2011, 22:21

Ska de där vara Sveriges bästa tecknare alltså, hur kommer sig att man aldrig hört talas om dem ens?

Varför gjorde de inte jävligt bra serier redan innan?

Att Sverige belastats av självbiografiska och nån form av realistiska uttryck tycker jag dock stämmer, jag tål inte eländet.
Serier ska vara nånting och inte det man ofta sett i en del blaskor, underliga deprimernade sjukhuvudsserier, jag vill inte läsa sån skit.

Är detta anorlunda, har de befriat sig från det här så svenska skiten som alltid anses fint och säljer 200 ex.?

Fins det nåt på nätet? jag är nämligen så låg när det gäller svenskt att jag inte ens skulle lägga 90 spän på den där blaskan utan att veta nåt, sorgligt, men jag har sett vansinnet för många ggr.

Användarvisningsbild
Wakuran
Admin

Inläggav Wakuran » fre 11 mar 2011, 22:46

Agentum skrev:Ska de där vara Sveriges bästa tecknare alltså, hur kommer sig att man aldrig hört talas om dem ens?

Varför gjorde de inte jävligt bra serier redan innan?

Att Sverige belastats av självbiografiska och nån form av realistiska uttryck tycker jag dock stämmer, jag tål inte eländet.
Serier ska vara nånting och inte det man ofta sett i en del blaskor, underliga deprimernade sjukhuvudsserier, jag vill inte läsa sån skit.

Är detta anorlunda, har de befriat sig från det här så svenska skiten som alltid anses fint och säljer 200 ex.?

Fins det nåt på nätet? jag är nämligen så låg när det gäller svenskt att jag inte ens skulle lägga 90 spän på den där blaskan utan att veta nåt, sorgligt, men jag har sett vansinnet för många ggr.

Nu är ju Serie-Sverige till stor del en ankdamm, men om man är intresserad och försöker hålla känselspröten öppna för vad som är på gång (och även kollar in bloggar och fanzin etc.) så bör man ha hyfsad koll på större delen av de där namnen sen tidigare, förutom Elin Fahlstedt som verkar vara ett nytt fynd.

Användarvisningsbild
Agentum
Gem Mint

Inläggav Agentum » fre 11 mar 2011, 22:52

Det gör jag inte då jag för länge sen är besviken på svenska serieskapare.

Så nej jag är inte öpen, och eftersom de nu inte aviserar nåt på nätet så får det vara för min del, jag vill inte sitta där igen med nån jävla blytung självbiografi eller berättelse om hur scitzofren nån är.

Lycka till.

Användarvisningsbild
rkaj
Near Mint
Kontakt:

Inläggav rkaj » fre 11 mar 2011, 22:56

Agentum skrev:Ska de där vara Sveriges bästa tecknare alltså, hur kommer sig att man aldrig hört talas om dem ens?

Det finns andra som är bra också. Men de här tillhör helt klart eliten. En del av dem har kanske inte gjort så mycket kända saker, men både jag och många andra har tipsat om flera av dem här på serieforum.se förut. Och tja, har du aldrig hört talas om Kim W. Andersson så är det nog som så att du blundar väldigt hårt för sånt som inte är från USA.

Agentum skrev:Fins det nåt på nätet? jag är nämligen så låg när det gäller svenskt att jag inte ens skulle lägga 90 spän på den där blaskan utan att veta nåt, sorgligt, men jag har sett vansinnet för många ggr.

Inga hela serier på nätet vad jag vet, men på http://utopimagasin.blogspot.com/ finns i alla fall en del metainfo och länkar till de olika serieskaparna. Vågar du inte lägga vad tidningen kostar är det värst för dig ... Men det går nog att lösa det med, bege dig till en seriehandlare så kan du säkert få titta i tidningen innan du köper den.

Användarvisningsbild
rkaj
Near Mint
Kontakt:

Inläggav rkaj » fre 11 mar 2011, 22:59

Agentum skrev:Så nej jag är inte öpen, och eftersom de nu inte aviserar nåt på nätet så får det vara för min del, jag vill inte sitta där igen med nån jävla blytung självbiografi eller berättelse om hur scitzofren nån är.

När läste du över huvud taget en svensk serie senast? 1999?

Användarvisningsbild
Agentum
Gem Mint

Inläggav Agentum » fre 11 mar 2011, 23:09

Beror på vad du menar, menar du de här blytunga 200ex. grejorna var det minst så länge sen, annars har jag förstås läst en del, men inget av de nämnda personerna iaf, vilket får mig att undra över utalandet "Sveriges bästa serieskapare".

Vi har ju gärna lyft fram det konstiga tycker jag, få begriper nåt men det är ju genialt.

Eller ner till dagstripar med talking heads, det är en bra glipa där emellan som verkar stendöd.

Klart jag läste Bergings Portent, men den var ju begriplig.

Jag vet tat de flesta ä mer fina i kanten än jag är, jag föredrar inte svenskt för att det är svenskt, och det som nämndes med de här gamla serieblaskorna så var de för tunga för mig helt enkelt.

Jag vt inte vad detta är helt enkelt.

Återgå till "Nyheter"