Seriemanifest i dagens DN

Har du hört något nytt som du vill berätta om? Här är platsen att berätta om det.
Användarvisningsbild
Avgrundsvrål

Re: Seriemanifest i dagens DN

Inläggav Avgrundsvrål » lör 12 mar 2011, 18:30

Den lilla nördeliten does not approve ser jag. Antingen är serier för slätstrukna eller så har de gått för långt från rötterna. Antingen är svensk seriekultur körd i botten eller så är det fel att tjäna pengar på sitt serieskapande så man måste vara underground och artistiskt svår. Ena stunden släpper förlagen bara karbonkopior tillverkade på rullband för att det säljer och andra så kan ju tecknare inte vara bra om man inte hört talas om dom förut. Ni som gnäller så här är verkligen en komisk skara. En blandning av de sämsta sidorna från det torra konservativa och det svåra artsyrunkeriet med egon lika splitterskinande som påvens penis.

Lyckligtvis är inte alla så.

Jag tycker det känns störtskönt med lite nya vindar, och "manifestet" var tamejfan det bästa jag läst på länge i seriesammanhang! Murar att riva finns det massvis av, äntligen någon som tar sig an det!

Användarvisningsbild
lennon
Very Fine
Kontakt:

Inläggav lennon » lör 12 mar 2011, 19:16

Fast episka serier i Sverige är väl inget nytt ! Albumförlaget har gett ut episka serier sedan starten 2008.

Det nya kanske är att det är svenska skapare, men även där var Albumförlaget före Utopi med Viktor Kasparsson.

Fast det är klart att jag tycker det är en bra utveckling att fler satsar på episka serier.
www.albumforlaget.se

Användarvisningsbild
Allan Kämpe
Near Mint
Kontakt:

Inläggav Allan Kämpe » lör 12 mar 2011, 19:31

Både Albumförlagets utgivning av episka album och seriemagasinet Utopis start visar att det finns en längtan efter längre berättelser med äventyrligt, eskapistiskt innehåll.

Dessa berättelser kan mycket väl innehålla allvarligt menade synpunkter på dagsaktuella ämnen och samhällskritik. Många gånger kan det vara lättare att ta till sig sådana områden då det berättas i ett spännande sammanhang/äventyrlig berättelse än i formen av diskbänksrealism eller navelskådande självbiografier.

Användarvisningsbild
Wakuran
Admin

Inläggav Wakuran » lör 12 mar 2011, 20:03

Även om man är kritisk/skeptisk/överseende etc. gentemot manifestet behöver det ju inte betyda att man är kritisk till satsningen.
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.

Användarvisningsbild
Allan Kämpe
Near Mint
Kontakt:

Inläggav Allan Kämpe » lör 12 mar 2011, 20:20

Wakuran skrev:Även om man är kritisk/skeptisk/överseende etc. gentemot manifestet behöver det ju inte betyda att man är kritisk till satsningen.

Att vi diskuterar frågan här på serieforum visar ju att serieskaparna genom att skriva sitt manifest lyckats provocera och få igång en diskussion.

Användarvisningsbild
Agentum
Gem Mint

Inläggav Agentum » lör 12 mar 2011, 23:53

Nä jag får hålla med en del här som skriver att de absolut skulle kolla in tidningen bara först så man får en föreställning om vad det är fråga om.

För jag har varit med förr att det folk tycker är på ett visst sätt stämmer inte med min åsikt.

Och visst jag är skotträdd pga de här självbiografiska socialfunderings serierna eller de som i princip bara består av ångest rakt igenom.

Så ta det inte som att man hartar de här personerna och vad de gör, jag vet helt enkelt inte vad det handlar om barar och blir av ovanstående misstänksam.

Men som sagt hamnade den ute så man kunde köpa den och jag såg den i hyllan så skulel jag säkert kolla in den och köpa den, det är ju ändå ingen förmögenhet.

Jag håller inte med de som menar att alt folk tycker måste vara i glada possitiva hurrande ordalag, folk undrar väl, och just enbart artikeln ger inte ig tillräkligt med info då jag inte als vet vad de vill slå emot och vad de nu i stället skapat.
9mm, i'm never further away than that.

Användarvisningsbild
rkaj
Near Mint
Kontakt:

Inläggav rkaj » sön 13 mar 2011, 08:16

Agentum skrev:Men som sagt hamnade den ute så man kunde köpa den och jag såg den i hyllan så skulel jag säkert kolla in den och köpa den, det är ju ändå ingen förmögenhet.

Nu finns tidningen i vanliga butiker. Jag såg den i tidningshyllan på pressbyrån i tunnelbanenedgången odenplan i går.

Bild

Av någon anledning står den sorterad bland "kultur" i stället för bland serier, men det kanske beror på att pressbyrån betrakar den vanliga serieavdelningen som "barnavdelning". De har ju satt Elvis på kultur också. Då är det hel ok för mig att sätta det här bland "kultur". Flytta gärna ut X9 och Fantomen dit också ... [8D]

Edit: Eller så är all placering godtycklig och texterna i underkant har inte med vilka tidningar som står ovanför att göra. Det verkar nästan så, eftersom "Konst & Design" annars har en hel del jag skulle ha ställt under "Kultur / Debatt", medans "Kultur / Debatt" är fyllt med populärhistoria samt populär- och pseudovetenskap ...

Användarvisningsbild
Doughnut Donovan

Inläggav Doughnut Donovan » sön 13 mar 2011, 12:06

Jag är också positiv om det nu inte redan framgått. Det var manifestet jag ville åt. Inte satsningen på Utopi magasin där jag önskar upphovsmännen all lycka i världen.

Var för övrigt och spanade efter nämnda tidning igår (i Umeå) utan resultat. Kanske är det som på Odenplan, att man måste kika på ovanliga placeringar.

Att titta på seriehyllor är numera ingen trevlig företeelse. Glansen från plasten som skyddar dessa numera ständigt närvarande leksaker gör det inte bara svårt att fokusera letandet utan förtar också serie-känslan på hyllan. Blä! [:X]

Grod-Gordon
Kontakt:

Inläggav Grod-Gordon » sön 13 mar 2011, 12:21

Men så många missförstånd och så mycket aggressioner och onödiga påhopp. Efter att ha läst tråden kan man väl ändå dra slutsatserna:
# Alla är glada över att någon vågar och vill satsa på mer än diskbänksrealism och vardagsbetraktelser.
och
# De som har läst Utopi gillar den överlag.

Tråden handlar däremot om manifestet. En sak är klar: Kan Utopi-folket får gratis uppmärksamhet i DN så är det klart att de tar den. Sen är frågan om manifestet utformades som det gjordes för att lättare smöra in sig hos DN-redaktörerna, för texten är tämligen intetsägande och som tidigare sagts, både pretentiös och fyll av floskler. Den är definitivt inte skriven med scifi-fans och skräckfantaster i åtanke, och antagligen inte serieintresserade över huvud taget.
Läs en miljard slumpserier på analfabetenshage.se.

Användarvisningsbild
Rosen
Very Fine
Kontakt:

Inläggav Rosen » sön 13 mar 2011, 13:11

Labrador Road 26 skrev:Gällande debatt så kan man ju undra vad Galago och liknande säger om att få en fet smäll i solarplexus,

Om någon gör en tidning där Galago får en fet smäll i solar plexus så köper jag den. Just saying.
"I wear eyeliner like a superhero mask."

Användarvisningsbild
Magnus Knutsson
Very Good

Inläggav Magnus Knutsson » sön 13 mar 2011, 14:24

Grod-Gordon skrev:Tråden handlar däremot om manifestet. En sak är klar: Kan Utopi-folket får gratis uppmärksamhet i DN så är det klart att de tar den. Sen är frågan om manifestet utformades som det gjordes för att lättare smöra in sig hos DN-redaktörerna, för texten är tämligen intetsägande och som tidigare sagts, både pretentiös och fyll av floskler. Den är definitivt inte skriven med scifi-fans och skräckfantaster i åtanke, och antagligen inte serieintresserade över huvud taget.

Jag tror att DN:s kulturredaktion är rätt bra på att bedöma kvalitéten på artiklar som diskuterar episka genrer. Jag medarbetade där i många år, så jag vet.

Men framförallt ska vi se det som en markering. Inom kultursverige börjar man bekrakta serier som nåt att ta på allvar.

Användarvisningsbild
Labrador Road 26
Gem Mint

Inläggav Labrador Road 26 » sön 13 mar 2011, 15:25

Magnus Knutsson skrev:Jag tror att DN:s kulturredaktion är rätt bra på att bedöma kvalitéten på artiklar som diskuterar episka genrer. Jag medarbetade där i många år, så jag vet.

Men framförallt ska vi se det som en markering. Inom kultursverige börjar man bekrakta serier som nåt att ta på allvar.

Tycker snarast det ser ut som de bara publicerat en vanlig pressrelease i form av ett upprop, än att det är en artikel. Men det spelar egentligen ingen roll, däremot har jag väldigt svårt att se att genres i sig kan vara episka eller inte, det är liksom inte i genretillhörigheten som det episka ligger.
http://sv.wikipedia.org/wiki/Episk
http://sv.wikipedia.org/wiki/Genre

Tror du verkligen på fullt allvar att serier kommer få någon annan typ av status på grund av detta, eller att en sådan förändring är på gång ändå? Sätter en peng på att det inte, varken i DN eller i annan kulturbevakning, kommer bli någon ökning av seriemediet framöver. Det finns faktiskt inget som tyder på att serier genomgår en hausse inom kulturkretsarna. Det är hos vanliga allmänheten som serier inte tas på stort allvar, inom kultureliten och förståsigpåarna så har kännedomen om serier länge varit vedertagen.
With great collections comes great responsibility.
larsa66 till mig: Ibland tror jag att du skulle bli en bra seriefigur med dina starka åsikter och kommentarer.
E Dahlén: Mycket klokt - så sant! (Lägger till Sallander i raden av epokgörande filosofer)

Användarvisningsbild
Rosen
Very Fine
Kontakt:

Inläggav Rosen » sön 13 mar 2011, 16:03

Labrador Road 26 skrev:Det är hos vanliga allmänheten som serier inte tas på stort allvar, inom kultureliten och förståsigpåarna så har kännedomen om serier länge varit vedertagen.

Håller med; om något så är problemet att serier är så frånvarande utanför Kultursverige. Lite som om det svenska filmutbudet skulle bestå av ÅsaNisse-repriser, Lilja 4-ever, och dadaistiska svartvita formexperiment som visas på kulturbiografer med samma femton pers i publiken.
"I wear eyeliner like a superhero mask."

Användarvisningsbild
Magnus Knutsson
Very Good

Inläggav Magnus Knutsson » sön 13 mar 2011, 16:47

Labrador Road 26 skrev:Tycker snarast det ser ut som de bara publicerat en vanlig pressrelease i form av ett upprop, än att det är en artikel. Men det spelar egentligen ingen roll, däremot har jag väldigt svårt att se att genres i sig kan vara episka eller inte, det är liksom inte i genretillhörigheten som det episka ligger.

Jag använde "episk" i betydelsen "berättande". Eftersom dom pläderar för serier som berättar stories. Och det gör ju genreberättelser.

Labrador Road 26 skrev:Tror du verkligen på fullt allvar att serier kommer få någon annan typ av status på grund av detta, eller att en sådan förändring är på gång ändå? Sätter en peng på att det inte, varken i DN eller i annan kulturbevakning, kommer bli någon ökning av seriemediet framöver. Det finns faktiskt inget som tyder på att serier genomgår en hausse inom kulturkretsarna. Det är hos vanliga allmänheten som serier inte tas på stort allvar, inom kultureliten och förståsigpåarna så har kännedomen om serier länge varit vedertagen.

Jag vet att det har skett en förändring. Det viktigaste tecknet är att en skribent i DN regelbundet får recensera serier efter eget urval. Så publicerandet av manifestet är bara ett tecken till. Men nån hausse kan man naturligtvis inte tala om. För det finns ett enkelt skäl, serierna spelar en så liten ekonomisk roll.
Vad gäller den stora allmänheten så är väl serierna lika viktiga eller oviktiga som annan kultur.

Användarvisningsbild
lennon
Very Fine
Kontakt:

Inläggav lennon » sön 13 mar 2011, 17:32

Rosen skrev:
Labrador Road 26 skrev:Det är hos vanliga allmänheten som serier inte tas på stort allvar, inom kultureliten och förståsigpåarna så har kännedomen om serier länge varit vedertagen.

Håller med; om något så är problemet att serier är så frånvarande utanför Kultursverige. Lite som om det svenska filmutbudet skulle bestå av ÅsaNisse-repriser, Lilja 4-ever, och dadaistiska svartvita formexperiment som visas på kulturbiografer med samma femton pers i publiken.

Håller med! Jag kan tycka att det är något som har blivit rätt mycket fel med att man ska envisas med att serier nödvändigtvis ska in under kultursidorna, och tillhöra kultureliten/kulturmupparna. Själv hade jag värderat att få en recension på underhållningssidorna mycket högre, för det är där Albumförlagets läsare i högre utstreckning finns än under kultursidorna. Dessutom är Albumförlagets serier ofta inte tillräckligt "fina" för att få en recension under kulturdelen - anses det nog.
Samma med bidragspengar som delas ut av Kulturrådet - tror ni t.ex. att Viktor Kasparsson fick något stöd ? trots att ALLA kriterier var uppfyllda.
www.albumforlaget.se

Användarvisningsbild
APenny4YourThoughts
Near Mint

Inläggav APenny4YourThoughts » sön 13 mar 2011, 18:29

lennon skrev:Samma med bidragspengar som delas ut av Kulturrådet - tror ni t.ex. att Viktor Kasparsson fick något stöd ? trots att ALLA kriterier var uppfyllda.

Antagligen inte. Däremot skulle nog en lagom jovialt tecknad serie av en 12-åring som handlade om mens få bidrag.
Certifierad Skickgraderingsfascisthttp://www.nearmint.se
Grundutbildad Stavningspolishttp://www.skrivihop.nu

Användarvisningsbild
tfels
Very Fine
Kontakt:

Inläggav tfels » sön 13 mar 2011, 18:31

Vilka är kriterierna för att få stöd?
Thomas Fels
www.svenskasuperserier.se

Användarvisningsbild
Peral
Moderator

Inläggav Peral » sön 13 mar 2011, 18:41

tfels skrev:Vilka är kriterierna för att få stöd?

Att man INTE har med några superhjältar! [:o)]

Användarvisningsbild
K-E Lindkvist
Near Mint
Kontakt:

Inläggav K-E Lindkvist » sön 13 mar 2011, 18:58

tfels skrev:Vilka är kriterierna för att få stöd?

Se dessa länkar för ytterligare information:
http://seriewikin.serieframjandet.se/in ... t%C3%B6det
http://www.kulturradet.se/sv/Om-Kulturr ... mt-serier/
http://www.kulturradet.se/sv/bidrag/lit ... raturstod/
http://www.kulturradet.se/sv/bidrag/lit ... raturstod/ Punkt 4 anger bedömningsgrunderna.

Och på denna länk finns listor över vilken litteratur som beviljats bidrag:
http://www.kulturradet.se/sv/bidrag/beviljade_bidrag/

Helt fascinerande att all denna information bara finns några knapptryckningar bort. Förr hade det tagit dagar att få fatt i den. [:)]
"Allting kommer till den som kan vänta!"
- Alexander Lukas

Användarvisningsbild
tfels
Very Fine
Kontakt:

Inläggav tfels » sön 13 mar 2011, 19:30

Av kriterierna att döma så borde Viktor Kasparssonns makabra mysterier få stöd.

Från och med nu inrättar jag superhjältestödet! Tilldelas alltid Svenska Superserier.
Thomas Fels

www.svenskasuperserier.se

Återgå till "Nyheter"