Seriemanifest i dagens DN

Har du hört något nytt som du vill berätta om? Här är platsen att berätta om det.
Användarvisningsbild
lennon
Very Fine
Inlägg: 1541
Blev medlem: fre 28 okt 2005, 14:21
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Seriemanifest i dagens DN

Inlägg av lennon »

K-E Lindkvist skrev:
tfels skrev:http://www.kulturradet.se/sv/bidrag/lit ... raturstod/ Punkt 4 anger bedömningsgrunderna.

Punkt 6 snarare, eller också.

Helt fascinerande att all denna information bara finns några knapptryckningar bort. Förr hade det tagit dagar att få fatt i den. [:)]


Nja, du fick väl inte fram litteraturstödet här !? eller missade jag det...
www.albumforlaget.se
Användarvisningsbild
Peral
Moderator
Inlägg: 5357
Blev medlem: fre 18 aug 2006, 01:34
Ort: Örebro

Re: Seriemanifest i dagens DN

Inlägg av Peral »

Det här är väl en uttömmande förklaring eller inte...
"4. Bildverk
För att beviljas stöd krävs att boken är av god kvalitet såväl tekniskt som redaktionellt.

Utgångspunkt för bedömningen av bokens kvalitet är innehållsmässigt och rytmiskt samspel mellan skrift och bild, en adekvat layout och att bokens grafiska helhetsform svarar mot bokens innehåll. Vidare bedöms bildernas självständighet och originalitet, formmässig och stilistisk genomarbetning och gestaltning.

Om text utgör en bärande del av bokens uttryck ska den motsvara de kvalitetskriterier som formulerats för skön- respektive facklitteratur (se punkt 1 och 2). Kravet på svensk text är inte definitivt när det gäller bildverk, men om texten är avgörande för förståelsen av verket måste den finnas på svenska.

För att främja mångsidighet tas särskild hänsyn till konstnärskap och konstområden som särskilt behöver belysas."
Användarvisningsbild
Peral
Moderator
Inlägg: 5357
Blev medlem: fre 18 aug 2006, 01:34
Ort: Örebro

Re: Seriemanifest i dagens DN

Inlägg av Peral »

Såg sedan att det fanns en speciell sektion för serier, lägg märke till att det under serier finns en speciell hänvisning till verk gjorda för barn något som inte finns till övrig litteratur:
"6. serier och grafiska romaner
För att beviljas stöd krävs att boken är av god kvalitet såväl tekniskt som redaktionellt.

Utgångspunkt för bedömning av bokens kvalitet är verkets intensitet, originalitet och komplexitet. För att främja mångsidighet tas särskild hänsyn till serier för barn, svenska originalserier och debutanter. "
Lauri
Good
Inlägg: 20
Blev medlem: ons 26 jan 2011, 15:51

Re: Seriemanifest i dagens DN

Inlägg av Lauri »

Högtravande. Absolut.
Patetiskt. Defenitivt.
Pretentiöst. Det kan ni ge er på.

Men det är ju ett Manifest! Det är ju verkligen det som är ett manifest. Om det inte varit bombastiskt så hade det ju bara varit en reklamartikel/inlägg.

Jag tycker också att det hör just genren till. Jag och en kompis till mig pratade om Pulp-genren och hur den skiljde sig från vanlig litteratur. Där man vanligtvis tänker "Nej. Jag måste tona ner. Det här är bara för överdrivet" så är det bara att köra på när det kommer till Pulp. Det kan aldrig bli för mycket.

Jag var en av dom som skrev på manifestet. Den enda invändning som jag hade var att de i utkastet hade titulerat oss som "serietecknare". På ett sätt så hade det tagit ner oss serieskapare till en mer vanlig och jordnära nivå (och det gillar jag), men samtidigt så är det ju faktiskt så att vi även skriver manuset till våra egna serier. Pulp/mainstream eller alternativt, manuset är och förblir ju faktiskt viktigt för oss alla.
Användarvisningsbild
smorkin
Very Fine
Inlägg: 1170
Blev medlem: ons 25 feb 2009, 14:41
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Seriemanifest i dagens DN

Inlägg av smorkin »

Att DN ville publicera manifestet var väl rätt väntat; de brukar publicera manifest om de innehåller något nytt. Och det gör det här för den som inte märkt att Galago-typen av serier hållit serie-Sverige i ett järngrepp (dvs det serie-Sverige som inte består av de gamla trogna tidningarna Fantomen/91:an osv) de senaste decennierna har inte följt serieutgivningen. Att någon uttryckligen vill satsa seriöst på en svensk tidning som mest av allt påminner om Heavy Metal när den var bra är smått sensationellt, och definitivt värt ett eget manifest [^]

Bra tidning var det också, på alla sätt [:o)]
Simon säger: Serierecensioner på http://smorkin.wordpress.com
Användarvisningsbild
Agentum
Gem Mint
Inlägg: 13054
Blev medlem: mån 25 apr 2005, 15:20
Ort: Uppsala Län

Re: Seriemanifest i dagens DN

Inlägg av Agentum »

Hmm, pulp som mål, nja jag vet inte.

De var ju ofta extremt dåliga sci-fi eller föresten om vad som helst påhittat elände som samlades i bokformat och trycktes på det papper som tom blev ratat av dagstidningarna (därav ordet pulp föresten)

Ses det som nåt extra idag alltså? jag menar här fanns ju Jules Verne Magasinet som man väl kan påstå är nåt liknande, i USA fanns det mängder av sånt här, det mesta är faktiskt okänt då det inte blev värt nånting.
Men visst egentligen lanserades sånna saker som supermänniskor i dem osv, och en del blev ju serier sen tex. The Shadow.

De började ju klart sina egentligen när serier kom i tidningsformat, så det är ju en förhistorisk tid nästan:-)
9mm, i'm never further away than that.
Lauri
Good
Inlägg: 20
Blev medlem: ons 26 jan 2011, 15:51

Re: Seriemanifest i dagens DN

Inlägg av Lauri »

Det spelar absolut ingen som helst roll vilken genre man väljer. Det är den personen som håller i pennan och hans eller hennes talang det hänger på.
Jag gillar inte dansband, men jag kan ändå erkänna att det finns grupper som gör bra dansbandslåtar.
Jag är förbi superhjälteserier, men har nu på senare år börjat köpa lite böcker som har dom författarna som jag gillar med sig. Till exempel Brian Azzarello som gjorde Hard Time med Constantine och Grant Morrison (hans kvalitet varierar ju i och för sig i allra högsta grad).

OBS : Hur fanken kan man ogilla Hard Time? Allt som belackarna klagat på har ju varit precis det som varit så bra med boken.

Edgar Allan Poe skrev ju mycket skit men också mycket som var väldigt bra. Det berodde på arbetsförhållanden som dom som skrev Pulp hade. krav på att prestera snabbt, dålig lön mm.
Samma sak gäller för superhjälteserierna i dagens USA. En bra bit över nittio procent är riktigt dåligt. Men manusskrivarna (dom flesta) är bakbundna nu precis som då. Vad det gäller Marvel/DC ännu mer än dom som skrev Pulp för femtio år sen. Karaktärer som inte får utvecklas, två slagsmålscener var tjugoandra sida osv.

Marvel var från början en Scientification-tidning förresten. jag köpte ett nummer till mitt ex Sciencefiktion diggande storebror.
Användarvisningsbild
Agentum
Gem Mint
Inlägg: 13054
Blev medlem: mån 25 apr 2005, 15:20
Ort: Uppsala Län

Re: Seriemanifest i dagens DN

Inlägg av Agentum »

Tja jo de som skriver de mest mainstremmässiga dvs de tidningar som absolut måste passa in i en kontinuitet har klart begränsade möjligheter att påverka.

Inte bara för att ledningen säger så utanför att de här fanboysen skriker rakt ut annars.

Iofs får jag erkänna att jag hetsat upp mig över felaktigheter jag med, men jag har botat det mesta genom att mest läsa sånt som inte måste följa strömmen nödvändigtvis eller som är fristående helt, då slipper man bli grinig :-D

Pulp för mig är som sagt de här häftena med berättelser som i USA såldes i vanliga koiskstånd för en 10c, ingen hade direkt några krav på dem och när serierna kom ersatte de dessa till stor del, jäkligt litet är skrivet om pulpböckerna, det finns lite i Sterankos första bok om serier han skrev nån gång på 70-talet, där finns en del på bild osv, annars är det ett väldigt bortglömt format.
9mm, i'm never further away than that.
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Re: Seriemanifest i dagens DN

Inlägg av Wakuran »

Det verkar finnas en del litteratur om man inte begränsar sig till rena seriefackböcker.

http://en.wikipedia.org/wiki/Pulp_magazine#References
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.
Användarvisningsbild
Agentum
Gem Mint
Inlägg: 13054
Blev medlem: mån 25 apr 2005, 15:20
Ort: Uppsala Län

Re: Seriemanifest i dagens DN

Inlägg av Agentum »

Ok, jo det kanske har blivit ett visst intresse för vissa, tyvärr har väl de flesta försvunnit för evigt idag, man får ju tänka på att de är runt 100 år gamla trots allt.

Det enda jag läst om dem är som sagt i Sterankos seriebok.
9mm, i'm never further away than that.
Användarvisningsbild
Nitro74
Fine
Inlägg: 418
Blev medlem: ons 26 okt 2005, 08:52
Ort: Westeros
Kontakt:

Re: Seriemanifest i dagens DN

Inlägg av Nitro74 »

Kul med ett seriemanifest! Jag kan dessutom hålla med i mycket som skrivs i det.

Labrador Road 26 skrev:
pogono skrev:Det är en debattartikel. Manifestet är ju signerat av serieskaparna både i pappret och på nätet.

Aha, så om Gyllenhammar undertecknar en annons där han berättar hur bra nya Volvo är så är det plötsligt en artikel istället?


Så när Tommassini publicerade "Manifeste du futurisme" (han var själv tongivande inom futurismen= i Le Figaro 1909 så var det alltså en annons enligt ditt sätt att se det? Det känns lite väl enkelspårigt.

Angående pulp:

Agentum skrev:Hmm, pulp som mål, nja jag vet inte.

De var ju ofta extremt dåliga sci-fi eller föresten om vad som helst påhittat elände som samlades i bokformat och trycktes på det papper som tom blev ratat av dagstidningarna (därav ordet pulp föresten)

Ses det som nåt extra idag alltså? jag menar här fanns ju Jules Verne Magasinet som man väl kan påstå är nåt liknande, i USA fanns det mängder av sånt här, det mesta är faktiskt okänt då det inte blev värt nånting.
Men visst egentligen lanserades sånna saker som supermänniskor i dem osv, och en del blev ju serier sen tex. The Shadow.

De började ju klart sina egentligen när serier kom i tidningsformat, så det är ju en förhistorisk tid nästan:-)


Såväl H.P Lovecraft som Robert E Howard originalpublicerades i princip bara i "pulp magazines" och Isaac Asimov debuterade i ett sådant. Lägg därtill Tarzan och Buck Rogers som bägge debuterade som pulphjältar, så ser du att pulp är betydligt mer än "dålig sci-fi".
"Det är min uppfattning och den delar jag" -Dupond i "Det sönderslagna örat"
Användarvisningsbild
Labrador Road 26
Gem Mint
Inlägg: 12270
Blev medlem: tis 13 dec 2005, 05:53
Ort: Stockholm

Re: Seriemanifest i dagens DN

Inlägg av Labrador Road 26 »

Nitro74 skrev:Så när Tommassini publicerade "Manifeste du futurisme" (han var själv tongivande inom futurismen= i Le Figaro 1909 så var det alltså en annons enligt ditt sätt att se det? Det känns lite väl enkelspårigt.

Det kan jag inte uttala mig alls om då jag inte känner till varken personen eller det manifestet. Däremot tycker jag Koliks manifest är reklam maskerad till något annat. Får känslan at de försöker vara virala, när det egentligen inte finns något att vara viralt för.

Men det kanske ingår i själva manifastidén att det är något som är kopplat till egna arbetet, varan eller vad det nu kan röra sig om. Mats Jonsson (Galago) uttryckte sig bra tycker jag.
http://www.littfest.se/index.php?option ... &Itemid=55
(Lördagen: "Det svenska serieundret" för klippet, manifestet diskuteras en bra bit in.)

Han skrev även om det på sin blogg.
http://matsjonssonbloggen.blogspot.com/ ... vangt.html

Vill man lyssna på Lisa Medin och Fabian Göransson så finns två klipp på SR:s hemsida.
http://sverigesradio.se/sida/artikel.as ... el=4376580

För övrigt kan man konstatera att den flitigaste diskussionen om manifestet skett här, på SeFs forum har det inte diskuterat alls (vad jag kan hitta i alla fall), och på DN (5+2) eller SR (4) har det knappt kommenterats. Så särskilt slagkraftigt kan man nog inte säga att det blivit. Som även nämnts här och på annan plats, är det ju inte heller en typ av serier som legat i ide utan faktiskt funnits, om dock i en liten tillvaro.
With great collections comes great responsibility.
larsa66 till mig: Ibland tror jag att du skulle bli en bra seriefigur med dina starka åsikter och kommentarer.
E Dahlén: Mycket klokt - så sant! (Lägger till Sallander i raden av epokgörande filosofer)
Användarvisningsbild
Agentum
Gem Mint
Inlägg: 13054
Blev medlem: mån 25 apr 2005, 15:20
Ort: Uppsala Län

Re: Seriemanifest i dagens DN

Inlägg av Agentum »

Nitro74 skrev:Kul med ett seriemanifest! Jag kan dessutom hålla med i mycket som skrivs i det.

Labrador Road 26 skrev:
pogono skrev:Det är en debattartikel. Manifestet är ju signerat av serieskaparna både i pappret och på nätet.

Aha, så om Gyllenhammar undertecknar en annons där han berättar hur bra nya Volvo är så är det plötsligt en artikel istället?


Så när Tommassini publicerade "Manifeste du futurisme" (han var själv tongivande inom futurismen= i Le Figaro 1909 så var det alltså en annons enligt ditt sätt att se det? Det känns lite väl enkelspårigt.

Angående pulp:

Agentum skrev:Hmm, pulp som mål, nja jag vet inte.

De var ju ofta extremt dåliga sci-fi eller föresten om vad som helst påhittat elände som samlades i bokformat och trycktes på det papper som tom blev ratat av dagstidningarna (därav ordet pulp föresten)

Ses det som nåt extra idag alltså? jag menar här fanns ju Jules Verne Magasinet som man väl kan påstå är nåt liknande, i USA fanns det mängder av sånt här, det mesta är faktiskt okänt då det inte blev värt nånting.
Men visst egentligen lanserades sånna saker som supermänniskor i dem osv, och en del blev ju serier sen tex. The Shadow.

De började ju klart sina egentligen när serier kom i tidningsformat, så det är ju en förhistorisk tid nästan:-)


Såväl H.P Lovecraft som Robert E Howard originalpublicerades i princip bara i "pulp magazines" och Isaac Asimov debuterade i ett sådant. Lägg därtill Tarzan och Buck Rogers som bägge debuterade som pulphjältar, så ser du att pulp är betydligt mer än "dålig sci-fi".


Du förstår kanske deras unika ställning, de blev noveller och böcker, de är en extremt liten del av pulpen kan jag säga, de blev fort mer erkända även om de inet blev kända förännn långt senare, HP Lovecraft dog väl urfattig och bortglömd.

Howard tog livet av sig.

pulptidningarna var helt enkelt på väg bort när serietidningarna kom, sen att sci-fi fortfarande var erkänt är en anna sak, det fanns inte ens nån som hette fantasy då utan sword & sorcery användes som begrepp.

Sci-fi blev ju sen en resa in i lite finare rum, troligen för att många 1800-talsförfattare hade skrivit en hel del sådant redan, och det var väl dem de mätte sig mot.
9mm, i'm never further away than that.
Användarvisningsbild
RioGrande
Moderator
Inlägg: 4388
Blev medlem: mån 13 sep 2010, 18:28

Re: Seriemanifest i dagens DN

Inlägg av RioGrande »

Nitro74 skrev:Kul med ett seriemanifest! Jag kan dessutom hålla med i mycket som skrivs i det.


Så när Tommassini publicerade "Manifeste du futurisme" (han var själv tongivande inom futurismen= i Le Figaro 1909 så var det alltså en annons enligt ditt sätt att se det? Det känns lite väl enkelspårigt.

Angående pulp:

.


Det futuristiska manifestet skrevs av Tommaso Marinetti. [^]
Användarvisningsbild
smorkin
Very Fine
Inlägg: 1170
Blev medlem: ons 25 feb 2009, 14:41
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Seriemanifest i dagens DN

Inlägg av smorkin »

Labrador Road 26 skrev:
Nitro74 skrev:Så när Tommassini publicerade "Manifeste du futurisme" (han var själv tongivande inom futurismen= i Le Figaro 1909 så var det alltså en annons enligt ditt sätt att se det? Det känns lite väl enkelspårigt.

Det kan jag inte uttala mig alls om då jag inte känner till varken personen eller det manifestet. Däremot tycker jag Koliks manifest är reklam maskerad till något annat. Får känslan at de försöker vara virala, när det egentligen inte finns något att vara viralt för.

Men det kanske ingår i själva manifastidén att det är något som är kopplat till egna arbetet, varan eller vad det nu kan röra sig om. Mats Jonsson (Galago) uttryckte sig bra tycker jag.
http://www.littfest.se/index.php?option ... &Itemid=55
(Lördagen: "Det svenska serieundret" för klippet, manifestet diskuteras en bra bit in.)

Han skrev även om det på sin blogg.
http://matsjonssonbloggen.blogspot.com/ ... vangt.html

Vill man lyssna på Lisa Medin och Fabian Göransson så finns två klipp på SR:s hemsida.
http://sverigesradio.se/sida/artikel.as ... el=4376580

För övrigt kan man konstatera att den flitigaste diskussionen om manifestet skett här, på SeFs forum har det inte diskuterat alls (vad jag kan hitta i alla fall), och på DN (5+2) eller SR (4) har det knappt kommenterats. Så särskilt slagkraftigt kan man nog inte säga att det blivit. Som även nämnts här och på annan plats, är det ju inte heller en typ av serier som legat i ide utan faktiskt funnits, om dock i en liten tillvaro.


Det gick tyvärr inte att kommentera på Jonssons blogg längre; lite synd tycker jag för jag hade en del kommentarer (kanske inte så överraskande [:D] ).

SeFs forum är i praktiken dött. Om man ska bedöma vad som är intressanta debatter i serie-Sverige från det forumet så är svaret att vi är otroligt intresserade av Motown-musik (eller så är det bara Googa Mooga det gäller [|)])

Så debatten är kanske inte stormande men visst finns den, som exempelvis här, det livligaste allmänna serie-forumet i Sverige.
Simon säger: Serierecensioner på http://smorkin.wordpress.com
Användarvisningsbild
Rosen
Very Fine
Inlägg: 1417
Blev medlem: tis 01 jan 2008, 15:14
Ort: Järfälla
Kontakt:

Re: Seriemanifest i dagens DN

Inlägg av Rosen »

smorkin skrev:Motown-musik (eller så är det bara Googa Mooga det gäller [|)])

Vill jag ens veta?
"I wear eyeliner like a superhero mask."
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Re: Seriemanifest i dagens DN

Inlägg av Wakuran »

Rosen skrev:
smorkin skrev:Motown-musik (eller så är det bara Googa Mooga det gäller [|)])

Vill jag ens veta?

Det är namn på en dansk användare som postar en massa inlägg om sin favoritmusik.
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.
Användarvisningsbild
Nitro74
Fine
Inlägg: 418
Blev medlem: ons 26 okt 2005, 08:52
Ort: Westeros
Kontakt:

Re: Seriemanifest i dagens DN

Inlägg av Nitro74 »

RioGrande skrev:
Nitro74 skrev:Kul med ett seriemanifest! Jag kan dessutom hålla med i mycket som skrivs i det.


Så när Tommassini publicerade "Manifeste du futurisme" (han var själv tongivande inom futurismen= i Le Figaro 1909 så var det alltså en annons enligt ditt sätt att se det? Det känns lite väl enkelspårigt.

Angående pulp:

.


Det futuristiska manifestet skrevs av Tommaso Marinetti. [^]


Ja, förstås. Söndagmorgnar....


Labrador Road 26 skrev:Det kan jag inte uttala mig alls om då jag inte känner till varken personen eller det manifestet. Däremot tycker jag Koliks manifest är reklam maskerad till något annat. Får känslan at de försöker vara virala, när det egentligen inte finns något att vara viralt för.

Men det kanske ingår i själva manifastidén att det är något som är kopplat till egna arbetet, varan eller vad det nu kan röra sig om. Mats Jonsson (Galago) uttryckte sig bra tycker jag.


Det faller sig rätt naturligt att en rörelses manifest skrivs av en som är aktiv i berörda rörelse. Allt annat skulle vara konstigt, ungefär som om ett partiprogram skulle skrivas av andra än partiets medlemmar.
"Det är min uppfattning och den delar jag" -Dupond i "Det sönderslagna örat"
Användarvisningsbild
Predabot
Fine
Inlägg: 299
Blev medlem: tor 11 sep 2008, 12:07
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Seriemanifest i dagens DN

Inlägg av Predabot »

FRÄLSAREN ÄR HÄR!! :D

Och han heter Utopi. ^^ Så fort jag fått nästa löning blir det till att införskaffa första numret, så man kan få det signerat på SPX av den eminente herr Jonsson och allt.

Och manifestet självt ger jag två tummar upp! Faktum är att jag tar av mig sockarna och använder stortårna också!

Och ja, den sortens serier som främst pubbas i Galago, ÄR fienden! Så om det finns en kritik av sådana serier i detta manifest så tycker jag bara att det är OERHÖRT bra!

Dessa serier har blivit nästan som en sjukdom, som går ända tillbaka till 80-talets glada dagar, och den har infekterat hela serieklimatet i Sverige. En sjukdom som polariserat serier till två block: antingen för väldigt små barn ( Bamse, sämre Disney-serier) eller den något gråa kultureliten. (Galago, Assar)

smorkin skrev:Det gick tyvärr inte att kommentera på Jonssons blogg längre; lite synd tycker jag för jag hade en del kommentarer (kanske inte så överraskande [:D] ).

Så debatten är kanske inte stormande men visst finns den, som exempelvis här, det livligaste allmänna serie-forumet i Sverige.
Där har du helt fel.

Det går utmärkt att kommentera på Karl Jonssons blogg fortfarande. Jag lade en kommentar ALLDELES NYSS!

Du har råkat ut för en bugg i Firefox, troligast. Jag har den själv. Kommentarsrutan dyker inte upp på bloggar som använder Googles Blogger-system, men det funkar utmärkt på Wordpress-bloggar.

Testa med Internet Explorer, eller Google Chrome, så kan du göra även DIN röst hörd.
Kolla in mitt galleri, vetja.
http://predabot.deviantart.com/
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Re: Seriemanifest i dagens DN

Inlägg av Wakuran »

Predabot skrev:
smorkin skrev:Det gick tyvärr inte att kommentera på Jonssons blogg längre; lite synd tycker jag för jag hade en del kommentarer (kanske inte så överraskande [:D] ).

Så debatten är kanske inte stormande men visst finns den, som exempelvis här, det livligaste allmänna serie-forumet i Sverige.
Där har du helt fel.

Det går utmärkt att kommentera på Karl Jonssons blogg fortfarande. Jag lade en kommentar ALLDELES NYSS!

Jag tror Smorkin pratar om Mats Jonssons blogg, inte Karl Jonssons.

Annars blir jag nyfiken på vad det var du kommenterade...
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.
Skriv svar