Bamse har konverterat till islam!?

Har du hört något nytt som du vill berätta om? Här är platsen att berätta om det.
Användarvisningsbild
Beobachter
Very Good

Bamse har konverterat till islam!?

Inläggav Beobachter » sön 03 apr 2011, 01:05

Jaha då har det hänt igen; ytterligare ett bevis på att vårat land sjunker djupare och djupare ner i dumheternas avgrundsträsk! Bamse har konverterat till islam... Suck, någon som har Bamsetidningar från 1973 som kan kolla upp vad han egentligen sa innan multikultisarna satte klorna i honom? Det framgår tyvärr inte vilket nummer det rör sig om. Eller kan det möjligen vara så att "vår" Bamse var så före sin tid när han yttrade: Milde Muhammed! när han läser kidnapparnas brev?

Bild

Användarvisningsbild
Wakuran
Admin

Re: Bamse har konverterat till islam!?

Inläggav Wakuran » sön 03 apr 2011, 03:02

Men om islamisterna hade infiltrerat Sverige redan 1973, så har väl inte Sverige sjunkit något djupare sen dess?
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.

Användarvisningsbild
Magnus
Near Mint

Inläggav Magnus » sön 03 apr 2011, 04:08

Jag har kollat i nr 9 från 1973. Det är så att texten inte ändrats ett enda ord i reprisen. Det är exakt som Rune A skrev 1973.

I serien efteråt (samma nummer), "Skalman´s Skumposin" så säger han "Milda Matilda" när han provar Skalman´s nya uppfinning.

Jag har inte läst mer, men Rune A kanske varierade frasen med olika namn på M?
Simma lugnt!

Användarvisningsbild
Kung Orne I
Near Mint
Kontakt:

Inläggav Kung Orne I » sön 03 apr 2011, 09:35

Man kan kanske dela in mänskligheten i två delar: De som tror att Rune roade sig med en fyndig alliteration, och de som som är islamofober.
Säljer gärna serier/grejer åt dig på Tradera. Skicka ett PM om du är intresserad!

Joakim Gunnarsson
Fine
Kontakt:

Inläggav Joakim Gunnarsson » sön 03 apr 2011, 10:54

Magnus skrev: Rune A kanske varierade frasen med olika namn på M?

Jo, jag tror nog att det är så enkelt. Serien gick i repris i nummer 15 2003 och det är därifrån Pi hämtat sin bild. (Jag antar att det är därifrån trådstartaren hämtat bilden.) Bilden är alltså varken från 2010-talet eller ändrad i förhållande till originalpubliceringen som vissa där vill göra gällande. Suck, man blir inte så lite trött ...

Länk till Pi: http://politisktinkorrekt.info/2011/04/ ... -muhammed/
Länk till tråd i ämnet på Flashback: https://www.flashback.org/t1505138

Och nu ser jag att någon undrar på Bamses facebooksida varför vi har med Muhammed som namn i ett av våra nummer. Han "har då aldrig sett något liknande förut." Och det kan han ju ha rätt i. Jag tror inte Rune nämnde det namnet i någon av de 8 första numren av Bamse. Men nog är det en lite märkligt formulerad fråga, såhär 38 år efter publiceringen?

Användarvisningsbild
tfels
Very Fine
Kontakt:

Inläggav tfels » sön 03 apr 2011, 11:45

Man får bara använda redan använda namn.
Thomas Fels
www.svenskasuperserier.se

Användarvisningsbild
MagnusR
Very Fine

Inläggav MagnusR » sön 03 apr 2011, 12:44

Detta känns som ett minne från bättre tider då man kunde hitta på roliga uttryck utan behöva tänka efter om det kunde missuppfattas åt ena eller andra hållet.

/Magnus

Användarvisningsbild
Beobachter
Very Good

Inläggav Beobachter » sön 03 apr 2011, 13:49

MagnusR skrev:Detta känns som ett minne från bättre tider då man kunde hitta på roliga uttryck utan behöva tänka efter om det kunde missuppfattas åt ena eller andra hållet.

/Magnus

Jag håller med dig helt! Det gladde mig faktiskt att detta inte var ett ytterligare bevis på att allt ska anpassas till den politiskt korrekta bilden av dagens samhälle. Jag tackar berörda parter för informationen.

Användarvisningsbild
Wakuran
Admin

Inläggav Wakuran » sön 03 apr 2011, 13:59

Det fanns ju någon tidig serie där Bamse och Lille Skutt åkte på någon flygande matta till arabvärlden eller något liknande. Sen tror jag Lille Skutt ramlar av och blir jagad av araber, men till slut visar det sig att de bara vill bjuda på middag, eller något sånt. De blev glada över att återfå sin matta, eller något. (Flera år sen jag läste den där serien.)
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.

Användarvisningsbild
Beobachter
Very Good

Inläggav Beobachter » sön 03 apr 2011, 13:59

Kung Orne I skrev:Man kan kanske dela in mänskligheten i två delar: De som tror att Rune roade sig med en fyndig alliteration, och de som som är islamofober.

Ja det kan man göra, eller så kan man dela in dom i grupper baserat på skostorlekar, män och kvinnor eller om man gillar blåbär bättre än hallon....

Användarvisningsbild
Magnus
Near Mint

Inläggav Magnus » sön 03 apr 2011, 16:04

Wakuran skrev:Det fanns ju någon tidig serie där Bamse och Lille Skutt åkte på någon flygande matta till arabvärlden eller något liknande. Sen tror jag Lille Skutt ramlar av och blir jagad av araber, men till slut visar det sig att de bara vill bjuda på middag, eller något sånt. De blev glada över att återfå sin matta, eller något. (Flera år sen jag läste den där serien.)

Bamse och den flygande mattan. nr 3 1973.
Där säger han förresten "Milda maränger!" en gång.
Hoppas inte det försvinner i framtida nytryck. Då blir nog alla konditorer förargade! [8)]
Simma lugnt!

Användarvisningsbild
tfels
Very Fine
Kontakt:

Inläggav tfels » sön 03 apr 2011, 17:38

Skönt att det bara är Rune som roar oss med alliterationer. Faran är över. [:p]
Thomas Fels

www.svenskasuperserier.se

mikaelbergkvist
Near Mint

Inläggav mikaelbergkvist » sön 03 apr 2011, 18:52

Hade han sagt 'milda Jesus' så hade det tagit hus i helvete, helt säkert. Kanske säkrare såhär?

Vad är det som händer i vår värld när man känner sej tvingad att debatera en förflugen replik i en barn-serie från 1973?

Allvarligt alltså?

Användarvisningsbild
Wakuran
Admin

Inläggav Wakuran » sön 03 apr 2011, 19:25

mikaelbergkvist skrev:Hade han sagt 'milda Jesus' så hade det tagit hus i helvete, helt säkert. Kanske säkrare såhär?

Vad är det som händer i vår värld när man känner sej tvingad att debatera en förflugen replik i en barn-serie från 1973?

Allvarligt alltså?

"Ljuva Jesus", kanske, för att behålla allitterationen...

Användarvisningsbild
Labrador Road 26
Gem Mint

Inläggav Labrador Road 26 » sön 03 apr 2011, 19:36

mikaelbergkvist skrev:Hade han sagt 'milda Jesus' så hade det tagit hus i helvete, helt säkert. Kanske säkrare såhär?

Tror du? Det kan jag inte förstå varför det skulle göra. Spindelmannen brukade säga "heliga höns" rätt ofta (Atlantic-perioden) apropå både allitterations- och religionskoppling.

I övrigt känns väl inte Bamse religiöst anstruken över huvud taget, utan bara politisk i så fall.
With great collections comes great responsibility.
larsa66 till mig: Ibland tror jag att du skulle bli en bra seriefigur med dina starka åsikter och kommentarer.
E Dahlén: Mycket klokt - så sant! (Lägger till Sallander i raden av epokgörande filosofer)

trzy
Very Good

Inläggav trzy » sön 03 apr 2011, 20:44

Förstår inte heller varför "milda Jesus" hade varit upprörande. "Herregud" är det ju ingen som reagerar på...

Användarvisningsbild
mohsart
Fine
Kontakt:

Inläggav mohsart » sön 03 apr 2011, 20:47

I många kretsar och framförallt förr, är/var användningen av ord för jävulen eller gud portförbjudna.
Härregud, hade väl varit ett rimligt ord för sammanhanget, men hade nog retat upp för många föräldrar, iaf på 70-talet.

/Mats
mohsart - spel & böcker
http://mohsart.se

Användarvisningsbild
Peral
Moderator

Inläggav Peral » sön 03 apr 2011, 21:34

(OT) Det vanligaste är väl "Milde Moses" på grund av allitterationen och inte "Milde Jesus" När det gäller användningen av ord för djävulen blev Noa-ord mycket vanliga typ "Horn-Per" "Lucifer" etc. (slut OT)

Användarvisningsbild
Wakuran
Admin

Inläggav Wakuran » mån 04 apr 2011, 01:20

Fast judendom är ju en religiös minoritet, i lika hög grad som islam, iofs. (Jag har dålig koll på kristendom, men Moses måste ju betyda långt mindre än Jesus.)

Användarvisningsbild
aakeforsmark
Fine
Kontakt:

Inläggav aakeforsmark » mån 04 apr 2011, 11:32

När serien gjordes så var Islam en synnerligen perifer och okontroversiell företeelse i Sverige. Det är väl inte så konstigt att inte RA kunde förutse allt som skulle komma att hända.
http://forsmarx.se
http://forsmark-stralandetider.blogspot.com

Återgå till "Nyheter"