Carlstad Comic Con - Seriemässa i Karlstad

Har du hört något nytt som du vill berätta om? Här är platsen att berätta om det.
Användarvisningsbild
Spip
Very Good

Carlstad Comic Con - Seriemässa i Karlstad

Inläggav Spip » tor 28 apr 2011, 23:08

Nu är det bara en månad kvar till mässan i Karlstad.
http://comicon.se/
Någon som ska dit ?
Om det går att samla ett gäng kanske man kunde ha en forum träff.
"At least I´m a player and not a pawn."

Användarvisningsbild
yngvek
Very Good
Kontakt:

Re: Carlstad Comic Con 27-29 maj

Inläggav yngvek » tor 28 apr 2011, 23:39

Jag är ganska sugen, har aldrig varit på något sånt här tidigare, sen bor jag bara en timme bort.
Kan man köpa serier där också? (dum fråga kanske men jag vet som sagt inte vad som gäller).
Köper järna walt Disneys serier i VF-NM, skicka PM!

Användarvisningsbild
Labrador Road 26
Gem Mint

Inläggav Labrador Road 26 » fre 29 apr 2011, 03:37

yngvek skrev:Jag är ganska sugen, har aldrig varit på något sånt här tidigare, sen bor jag bara en timme bort.
Kan man köpa serier där också? (dum fråga kanske men jag vet som sagt inte vad som gäller).

Det lär du garanterat kunna göra. Alla serieevenemang jag varit på har haft någon typ av försäljning, så denna lär inte vara ett undantag.

Hade jag haft möjlighet att ta mig dit skulle jag inte tvekat en sekund, men det är för långt bort tyvärr. Min absoluta rekommendation blir att du ska gå, även om jag inte varit på mässan tidigare, och den är helt färsk, så brukar dessa saker vara så bra och kul att det är värt det.

Ett önskemål för oss som inte kan delta är att ni som tar er dit plåtar och lägger upp bilder här på forumet så även vi får chans att se hur det var.

Ha det så kul. *Avundsjuk*
With great collections comes great responsibility.
larsa66 till mig: Ibland tror jag att du skulle bli en bra seriefigur med dina starka åsikter och kommentarer.
E Dahlén: Mycket klokt - så sant! (Lägger till Sallander i raden av epokgörande filosofer)

Användarvisningsbild
burnout
Mint

Inläggav burnout » fre 29 apr 2011, 06:43

Aaaah, [:)] Det kan vara mycket stor risk att man dyker upp. Då är jag på väg ner över för att till slut hamna på Sweden Rock festivalen veckan efter.

Användarvisningsbild
yngvek
Very Good
Kontakt:

Inläggav yngvek » fre 29 apr 2011, 10:10

Labrador Road 26 skrev:
yngvek skrev:Jag är ganska sugen, har aldrig varit på något sånt här tidigare, sen bor jag bara en timme bort.

Det lär du garanterat kunna göra. Alla serieevenemang jag varit på har haft någon typ av försäljning, så denna lär inte vara ett undantag.

Hade jag haft möjlighet att ta mig dit skulle jag inte tvekat en sekund, men det är för långt bort tyvärr. Min absoluta rekommendation blir att du ska gå, även om jag inte varit på mässan tidigare, och den är helt färsk, så brukar dessa saker vara så bra och kul att det är värt d

Ett önskemål för oss som inte kan delta är att ni som tar er dit plåtar och lägger upp bilder här på forumet så även vi får chans att se hur det var.

Ha det så kul. *Avundsjuk*

Okej, har jag skjuts ner så ska jag absolut gå på mässan och plåta lite, sen får jag se om jag är tillräckligt kompetent att lägga ut bilderna här på forumet.
Köper järna walt Disneys serier i VF-NM, skicka PM!

Användarvisningsbild
AndersL_
Very Fine
Kontakt:

Inläggav AndersL_ » lör 21 maj 2011, 22:29

Kommer nog inte att åka dit, tyvärr.. det är en bit till Karlstad och passar inte heller riktigt in med studierna. [:I] Men det är ändå ändå lockande, i och med att både Tony och Maria Cronstam (Elvis) och Max Gustafson (Douglas/Samir) är där som dragplåster..

Här är även en artikel om mässan:

Bild
- - AndersL - -

Användarvisningsbild
AndreasEriksson
Near Mint
Kontakt:

Inläggav AndreasEriksson » ons 25 maj 2011, 00:07

Scandinavian Chapter kommer att vara på plats! I deras monter, som bemannas fredag till söndag, kan du lära dig mer om klubben samt köpa Lee Falk jubileumspin och vykort. Du kan förstås även köpa SC:s första bok ”Från lila vålnad till blågul hjälte” till mässpris.

Om du säger till i montern att du är medlem på Serieforum så får du ett vykort som gåva!

Relaterade programpunkter under lördagen:

14:00 håller Ulf "Gammelredax" Granberg ett föredrag på temat Fantomen.
Ulf har varit redaktör för tidningen Fantomen sedan början av av -70 talet och sitter på så många fascinerande anekdoter och historier att den generöst tilltagna tiden för detta event förmodligen kommer att kännas väldigt väldigt kort

16:00 kommer Fantomenklubben för vuxna, Scandinavian Chapter of the Lee Falk Memorial Bengali Explorers Club, att hålla ett föredrag om sin snart 11-åriga historia, de event de genomfört och deras böcker.

Bild
Ger ut DYLAN DOG och SONS OF ANARCHY på svenska! http://www.adesmedia.se + http://www.facebook.com/DylanDogSweden

Användarvisningsbild
jedi tomas
Fine

Inläggav jedi tomas » ons 25 maj 2011, 05:50

Den som tänker fynda beg serier blir besvikna då endast 2 st får lov att stå o sälja där .
En som har svenskt och en som har amerikanskt.

Annars är där en hel del kul där för övriga

Karl-Alfred
Very Good

Inläggav Karl-Alfred » tor 26 maj 2011, 10:53

Sitter på tåget mot Karlstad nu, spänd av förväntan.

En del saker har ändrats i programmet de senaste dagarna:

Tony och Maria Cronstam har tvingats ställa in sin medverkan pga en olycka under semestern. De har dock sett till att skicka upp ett antal signerade album.

Under lördagen blir det Bamseworkshops med Andreas Qassim.
Fantomenläsare kan glädja sig åt att vi visar några avsnitt från den klassiska cliffhangerserien the Phantom från 1943.

På söndag gästas mässan av Kenneth och Kerstin Hamberg som kommer att prata om Goliat och visa animerad film.
Christina Lindberg presenterar filmen Sex & Fury.

Karl-Alfred
Very Good

Inläggav Karl-Alfred » mån 30 maj 2011, 23:04

Den första upplagan av Carlstad Comic Con är nu avslutad. Det var tre händelserika mässdagar som jag sent ska glömma. Har legat utslagen av trötthet hela måndagen.
Jag vill passa på att rikta ett vart tack till alla som besökte mässan, hoppas ni hade lika kul som oss arrangörer. Jag hade tänkt fota en del och lägga upp på serieforum men då jag hela tiden var upptagen med annat blev det inget av med det. Förhoppningsvis finns det någon annan som kan bistå med den saken.

Yoikai filmade mycket och arbetar på att klippa ihop materialet till "Comicon the Movie", de har i alla fall gjort en trailer:
http://www.youtube.com/watch?v=QajKQOr48Rs

Användarvisningsbild
Wakuran
Admin

Inläggav Wakuran » mån 30 maj 2011, 23:35

Du menar Yokaj?
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.

Karl-Alfred
Very Good

Inläggav Karl-Alfred » mån 30 maj 2011, 23:46

Nej Yoikai ska det vara. Yokaj är något helt annat.
Saxat från hemsidan:
Yoikai är en ideel intresseförening som både främjar spelkultur samt östasiatisk populärkultur i Karlstad. Varje år arrangerar vi konventet Yoicon i Karlstad. Vi arrangerar även mindre event såsom Spelnätter, Filmnätter, workshops mm.
www.yoikai.tk/

Användarvisningsbild
Labrador Road 26
Gem Mint

Inläggav Labrador Road 26 » tis 31 maj 2011, 00:56

Karl-Alfred skrev:Yoikai filmade mycket och arbetar på att klippa ihop materialet till "Comicon the Movie", de har i alla fall gjort en trailer:
http://www.youtube.com/watch?v=QajKQOr48Rs

Tackar för den, coolt med She-Hulk också (från Savage-tiden). Såg lite halvtomt ut dock, hur många besökare var det på ett ungefär?
larsa66 till mig: Ibland tror jag att du skulle bli en bra seriefigur med dina starka åsikter och kommentarer.
E Dahlén: Mycket klokt - så sant! (Lägger till Sallander i raden av epokgörande filosofer)

Karl-Alfred
Very Good

Inläggav Karl-Alfred » tis 31 maj 2011, 08:13

Jag har inga exakta siffror men skulle tippa på mellan 1000-1500 utspritt under tre dagar. Störst pådrag var det under lördagen, då var det till och med kö för att komma in.
She-Hulk heter i själva verket Jenny och kom ända från Umeå. Hon studerar möbelrenovering och roar sig med att klä in möbler i serierutor. Är ni nyfikna kan ni kolla in hennes arbeten här: www.hardhelga.blogspot.com

Användarvisningsbild
Labrador Road 26
Gem Mint

Inläggav Labrador Road 26 » tis 31 maj 2011, 10:14

Karl-Alfred skrev:Är ni nyfikna kan ni kolla in hennes arbeten här: http://www.hardhelga.blogspot.com

OT.

Snygga, faller precis i smaken, men den här repliken "Gigant, en fröjd att klippa sönder denna tidning!" skär i hjärtat. Som med hamburgare, inte vill man stå bredvid kon när det är dags. Inte heller går det att se en serietidning bli slaktad, om så än för att bli en fin möbel. [:(] Ingen produktfakta här helst, om hur många tidningar det gått åt. Slut OT.

Karl-Alfred
Very Good

Inläggav Karl-Alfred » tis 31 maj 2011, 13:47

Tänkte lägga ut länkar till de olika artiklar som skrevs under festivalhelgen, vi börjar med den här:

http://www.vf.se/nyheter/karlstad/goliat-ateruppstar

Karl-Alfred
Very Good

Inläggav Karl-Alfred » tis 31 maj 2011, 18:01

Karl-Alfred
Very Good

Inläggav Karl-Alfred » tis 31 maj 2011, 18:10

Och vi får ju inte glömma allas vår favoritblogg Shazam:
http://www.shazam.se/2011/05/31/carlstad-comic-con-–-varmlands-serie-film-massa/

Karl-Alfred
Very Good

Inläggav Karl-Alfred » tis 31 maj 2011, 18:23

En trevlig text med titeln "En nörds försvarstal"
http://karlstad.ifolkmun.se/2011/05/31/ ... rsvarstal/

Karl-Alfred
Very Good

Inläggav Karl-Alfred » tis 31 maj 2011, 18:26

Bamsetecknaren Andreas Qassim bloggar om sina upplevelser under mässan:
http://www.andreasqassim.com/blog/2011/ ... -con-2011/