Neil Gaiman nominerad för ALMA

Har du hört något nytt som du vill berätta om? Här är platsen att berätta om det.
Användarvisningsbild
Isegrim
Very Fine
Inlägg: 1648
Blev medlem: ons 14 nov 2007, 00:06
Ort: Sverige
Kontakt:

Neil Gaiman nominerad för ALMA

Inlägg av Isegrim »

Referens 1
Referens 2
Listan är lång, den består av inte mindre än 175 kandidater från 62 olika länder. Några intressanta: Eva Eriksson, Neil Gaiman, Lennart Hellsing, Anna Höglund, Barbro Lindgren, Gro Dahle & Svein Nyhus, Axel Scheffler, Ulf Stark, Anna-Clara Tidholm och Ilon Wikland.


Inte som serieskapare som jag förstår det, utan som författare; men det är långt kvar och många fler att välja mellan. Vilken serie skulle ni nominera till ett barnbokspris (om de räknades in som barnlitteratur på samma villor som böcker)?


//Gaiman har varit nominerad tidigare.
satori
Fine
Inlägg: 431
Blev medlem: fre 24 apr 2009, 23:34

Re: Neil Gaiman nominerad för ALMA

Inlägg av satori »

Ser ut som Joann Sfar också är nominerad.

Kul att Nahoko Uehashi har blivit nominerad igen, inte serieskapare men hennes fantasybokserie "Besttjusaren" som Ordbilder gett ut på svenska finns också som manga i Japan.
Karl-Alfred
Very Good
Inlägg: 92
Blev medlem: tor 23 sep 2010, 12:22

Re: Neil Gaiman nominerad för ALMA

Inlägg av Karl-Alfred »

Jag föredrar faktiskt Gaiman i bokform.
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Re: Neil Gaiman nominerad för ALMA

Inlägg av Wakuran »

Derib, Miguelanxo Prado och Peter Madsen är ju annars intressanta från serieperspektiv.

Åtminstone Gunna Grähs och Anna Höglund har också tecknat serier. Samt Ilon Wikland och Olivier Tallec (ser jag).
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.
Smrtihara
Good
Inlägg: 18
Blev medlem: mån 10 okt 2011, 01:05

Re: Neil Gaiman nominerad för ALMA

Inlägg av Smrtihara »

Jag såg nyheten nyss och det gladde mig. Jag är ju ett stort fan av Gaiman sedan ett bra tag tillbaks. Han har skapat några helt fantastiska berättelser och han håller alltid samma, höga klass. Jag har ju verkligen inget emot att han fick ännu något pris.

Men samtidigt brukar jag hålla tummarna för de där nya, fräscha och framförallt unga personerna i sådana här sammanhang. Vem skulle det vara på denna listan? Någon ung nykomling som ploppat fram från ingenstans?
Skriv svar