Serierelaterat i media

Har du hört något nytt som du vill berätta om? Här är platsen att berätta om det.
Användarvisningsbild
Agentum
Gem Mint
Inlägg: 13054
Blev medlem: mån 25 apr 2005, 15:20
Ort: Uppsala Län

Re: Serierelaterat i pressen.

Inlägg av Agentum »

Jadu, de har en bra väg kvar där.
9mm, i'm never further away than that.
Användarvisningsbild
Grumme
Very Fine
Inlägg: 1910
Blev medlem: mån 30 jul 2007, 00:53
Ort: Örbyhus
Kontakt:

Re: Serierelaterat i pressen.

Inlägg av Grumme »

Lasse Åbergs muséum i Bålsta, ska få en Fantomenutställning. [:)]

http://www.unt.se/kultur-noje/fantomenk ... 73482.aspx
https://www.flashback.org/ - När du vill veta det som mainstream-media inte vill berätta.
Användarvisningsbild
K-E Lindkvist
Near Mint
Inlägg: 2173
Blev medlem: sön 01 feb 2009, 20:22
Ort: Riverdale
Kontakt:

Re: Serierelaterat i pressen.

Inlägg av K-E Lindkvist »

Jonah Weiland säljer CBR till Valnet, Inc. (vad nu det är?) Vad händer med sajten nu? [xx(]
"Allting kommer till den som kan vänta!"
- Alexander Lukas
Användarvisningsbild
Agentum
Gem Mint
Inlägg: 13054
Blev medlem: mån 25 apr 2005, 15:20
Ort: Uppsala Län

Re: Serierelaterat i pressen.

Inlägg av Agentum »

Ja det var "intressant" då den varit på nätet så länge, undrar vad nåt sånt betingar i värde?

Jag menar även en del av författtarna/tecknarna kommer ju då och då in på forumet tom.

Och alla sidobloggar de har kollade till forumet.

Jag antar att man vill ha ut stålar ur det hela, så mer reklam, popups och sånt kan man anta.

Besökte den ofta förr men det blev lite mycket tid som gick åt så jag släppte det och är bara här där det är kart mindre att hänga med på:-)
9mm, i'm never further away than that.
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Re: Serierelaterat i pressen.

Inlägg av Wakuran »

Men hela forumet tror jag raderades någon period då man tyckte att det hade blivit besmutsat av alltför mycket misogyni och dylikt... Det kändes som det förlorade en hel del värde i den vevan...
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Re: Serierelaterat i pressen.

Inlägg av Wakuran »

I DN idag så hade man med en artikel om Fantomen i samband med 80-årsjubileet i år. Visserligen ganska lättviktig...

Man kan även göra ett quiz och testa sina Fantomenkunskapar... (60% av testtagarna hade alla rätt, så det är ganska enkelt...)

http://www.dn.se/kultur-noje/nasta-fant ... en-kvinna/

http://www.dn.se/kultur-noje/fragesport ... -fantomen/

Dessutom såg jag att Sara Granér nyss fått TCO:s kulturpris.

http://www.dn.se/kultur-noje/kulturpris ... ra-graner/
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.
Användarvisningsbild
MrKumquack
Fine
Inlägg: 387
Blev medlem: tis 08 mar 2016, 14:44

Re: Serierelaterat i pressen.

Inlägg av MrKumquack »

Sitter med tidningen Förskolan som utges av Lärarförbundet, där ett helt uppslag ägnas åt Sveriges kändaste björn Bamse. Naturligtvis finns det några rader om hur förskolan introducerades i Bamsetidningen 2006, men oxå den för mig obekanta uppgiften att Skalman år 1990 utnämndes till Årets folkbildare av föreningen Vetenskap och Folkbildning! (Detta finns även - naturligtvis -att läsa på Seriewikin. ;) )
Dom (tidningen Förskolan) drar oxå paralleller mellan Krösus Sork och Bamse-etablissemanget som gör grova pengar på varumärket Bamse. Förutom lite annan historik är väl det som sticker ut att dom tar upp Lille Skutts bror Hopp och hans partner Lille Sixten som adopterar flickan Suddan. Citat: "Två pojkkaniner som lever tillsammans väckte reaktioner, men är helt i linje med seriens ambition om att alla ska känna igen sig." Sen tar dom oxå upp den negativa kritik filmen Bamse och tjuvstaden fick av Svenska Dagbladet: "Farmor blir aldrig något mer än en dunderhonungsproducent åt sitt barnbarn, och Brummelisas och Nalle-Majas längsta replikskifte handlar om hur fantastisk Bamse är". Jag har själv inte sett filmen ifråga, och kan inte kommentera om kritiken är berättigad eller ej.
Hela artikeln är trevligt upplagd och rikligt illustrerad, och innehåller hyggligt mycket intressant bakgrundsfakta om Rune och om Bamses tillkomst.
"Ridderligheten dog med mitt tålamod!"
- Knatte
Användarvisningsbild
K-E Lindkvist
Near Mint
Inlägg: 2173
Blev medlem: sön 01 feb 2009, 20:22
Ort: Riverdale
Kontakt:

Re: Serierelaterat i pressen.

Inlägg av K-E Lindkvist »

Nomeringarna av mottagare till årets Eisner-plaketter är nu offentliggjorda. Jag noterar att två personliga favoriter, Joëlle Jones och Amanda Conner, är på förslag i kategorin "Best cover artist". [:)]
"Allting kommer till den som kan vänta!"
- Alexander Lukas
Användarvisningsbild
RioGrande
Moderator
Inlägg: 4386
Blev medlem: mån 13 sep 2010, 18:28

Re: Serierelaterat i pressen.

Inlägg av RioGrande »

Ordförande inom SeF har skrivit detta.
http://www.svd.se/skrammande-bild-av-me ... varen-2016
Användarvisningsbild
Agentum
Gem Mint
Inlägg: 13054
Blev medlem: mån 25 apr 2005, 15:20
Ort: Uppsala Län

Re: Serierelaterat i pressen.

Inlägg av Agentum »

....................
Senast redigerad av 1 Agentum, redigerad totalt 0 gånger.
9mm, i'm never further away than that.
Användarvisningsbild
Agentum
Gem Mint
Inlägg: 13054
Blev medlem: mån 25 apr 2005, 15:20
Ort: Uppsala Län

Re: Serierelaterat i pressen.

Inlägg av Agentum »

tja, det vanliga vänstertramset om del kollektiva skulden, det förekommer inget ont i de här länderna någonsin, om det gör det så förneka det omedelbart.

" Men kritikerna tycker boken förstärker fördomar om arabiska länder som fulla av machokultur, våld och religiös fanatism."

Folk kan väl ev. ha problem med att förstå helheten av vad som helst de ser, läser eller hör, inte direkt rykande färska doktorandsrön direkt.

OBS jag tänker på dessa "kritikerna" nu.
9mm, i'm never further away than that.
Användarvisningsbild
BoJustBo
Moderator
Inlägg: 1444
Blev medlem: tor 30 jul 2015, 10:23

Re: Serierelaterat i pressen.

Inlägg av BoJustBo »

"Men kritikerna tycker boken förstärker fördomar om arabiska länder som fulla av machokultur, våld och religiös fanatism."
Det är ju trots allt en invånare därifrån som skrivit saken, kan det ligga någon sanning i klychorna?
Mina serier
Mer skimrande än guld viewtopic.php?f=61&t=10853
De skrev fred med vårt blod viewtopic.php?f=61&t=10624
In I Dimman viewtopic.php?f=61&t=10725
Användarvisningsbild
smorkin
Very Fine
Inlägg: 1170
Blev medlem: ons 25 feb 2009, 14:41
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Serierelaterat i pressen.

Inlägg av smorkin »

Jag tycker mest det är självklart att en självbiografisk bok inte på något sätt gör anspråk på att berätta "sanningen"; det handlar om Riad Sattoufs liv som liten, inte om hur alla har det :-)
Simon säger: Serierecensioner på http://smorkin.wordpress.com
Användarvisningsbild
BoJustBo
Moderator
Inlägg: 1444
Blev medlem: tor 30 jul 2015, 10:23

Re: Serierelaterat i pressen.

Inlägg av BoJustBo »

Jo klagomålen på att det är subjektivt är ju absurt när det är en självbiografi det pratas om.
Mina serier
Mer skimrande än guld viewtopic.php?f=61&t=10853
De skrev fred med vårt blod viewtopic.php?f=61&t=10624
In I Dimman viewtopic.php?f=61&t=10725
Cadial
Very Fine
Inlägg: 970
Blev medlem: fre 04 sep 2009, 18:37

Re: Serierelaterat i pressen.

Inlägg av Cadial »

Har Jan Loof forlegade varderingar? Ska han tvingas teckna om sina barnbocker?
Aftonbladet: http://www.aftonbladet.se/nyheter/article22778547.ab
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Re: Serierelaterat i pressen.

Inlägg av Wakuran »

I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.
Användarvisningsbild
Erik S
Near Mint
Inlägg: 3482
Blev medlem: mån 05 feb 2007, 15:51
Ort: Uppsala
Kontakt:

Re: Serierelaterat i pressen.

Inlägg av Erik S »

Cadial skrev:Har Jan Loof forlegade varderingar? Ska han tvingas teckna om sina barnbocker?
Aftonbladet: http://www.aftonbladet.se/nyheter/article22778547.ab

Äsch, då kommer vi få ännu en sån där tröttsam debatt om gamla barnböcker. Folk blir arga och har ingen känsla för proportioner när det gäller såna här symbolfrågor. Det är väl aldrig så många som bryter mot Goodwins lag som när det kommer på tal att ett förlag ska redigera i alternativt inte ge ut nyutgåva av en gammal barnbok.
Användarvisningsbild
Allan Kämpe
Near Mint
Inlägg: 2003
Blev medlem: tor 02 jul 2009, 17:42
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Serierelaterat i pressen.

Inlägg av Allan Kämpe »

Erik S skrev:
Cadial skrev:Har Jan Loof forlegade varderingar? Ska han tvingas teckna om sina barnbocker?
Aftonbladet: http://www.aftonbladet.se/nyheter/article22778547.ab

Äsch, då kommer vi få ännu en sån där tröttsam debatt om gamla barnböcker. Folk blir arga och har ingen känsla för proportioner när det gäller såna här symbolfrågor. Det är väl aldrig så många som bryter mot Goodwins lag som när det kommer på tal att ett förlag ska redigera i alternativt inte ge ut nyutgåva av en gammal barnbok.


Håller helt med. Jag tycker tvärtom det är ett större brott att tvinga en författare/tecknare ändra ett verk som skapades i en viss kontext/tid. Som om vi nu ständigt ska försöka retuschera/polera historieskrivningen och för de nu unga läsarna. Det blir ju istället en helt falsk bild!
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Re: Serierelaterat i pressen.

Inlägg av Wakuran »

Det är ju litet olika frågor samtidigt här. Ett bibliotek eller ett förlag gör ju alltid ett urval, och behöver inte hålla precis allt i lager samtidigt, och om ett förlag kräver redaktionella förändringar för att kunna ge ut en bok är det i sig inte särskilt märkligt...

Men jag tycker ju att förlag snarare bör ge ut nya böcker för att kompensera, än ändra på alltför mycket i de gamla...
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.
Cadial
Very Fine
Inlägg: 970
Blev medlem: fre 04 sep 2009, 18:37

Re: Serierelaterat i pressen.

Inlägg av Cadial »

Allan Kämpe skrev:
Erik S skrev:
Cadial skrev:Har Jan Loof forlegade varderingar? Ska han tvingas teckna om sina barnbocker?
Aftonbladet: http://www.aftonbladet.se/nyheter/article22778547.ab

Äsch, då kommer vi få ännu en sån där tröttsam debatt om gamla barnböcker. Folk blir arga och har ingen känsla för proportioner när det gäller såna här symbolfrågor. Det är väl aldrig så många som bryter mot Goodwins lag som när det kommer på tal att ett förlag ska redigera i alternativt inte ge ut nyutgåva av en gammal barnbok.


Håller helt med. Jag tycker tvärtom det är ett större brott att tvinga en författare/tecknare ändra ett verk som skapades i en viss kontext/tid. Som om vi nu ständigt ska försöka retuschera/polera historieskrivningen och för de nu unga läsarna. Det blir ju istället en helt falsk bild!

Allan Kampe har en stor poang dar; att tvinga pa andringar i verk ar sjukare an censur. "Nej, nej, nej; I Sverige har det aldrig funnits nagon rasism fore, eh, dagens rasism."
Skriv svar