"Inrutat" - Ny Serietidning utgiven av Egmont Kärnan.

Har du hört något nytt som du vill berätta om? Här är platsen att berätta om det.
Användarvisningsbild
Ray
Very Fine
Inlägg: 903
Blev medlem: tor 03 feb 2011, 21:08
Kontakt:

Re: Ny Serietidning den 28 juni 2012 utgiven av Egmont Kärna

Inlägg av Ray »

Skulle varit mycket roligare om det varit en äventyrstidning istället för ytterligare en skämtserietidning tycker jag
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Re: Ny Serietidning den 28 juni 2012 utgiven av Egmont Kärna

Inlägg av Wakuran »

Ray skrev:Skulle varit mycket roligare om det varit en äventyrstidning istället för ytterligare en skämtserietidning tycker jag

Jodå, men det här är väl ett koncept man tror på, antar jag. En målgrupp som sätter upp strippar på kylskåp och anslagstavlor snarare än lägger ner timmar på längre narrativa berättelser. Dessutom har den ju redan gått bra i Norge.

Utopi finns ju, i alla fall.
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.
Användarvisningsbild
Linus S
Fine
Inlägg: 352
Blev medlem: lör 28 apr 2012, 18:27
Ort: Norrtälje

Re: Ny Serietidning den 28 juni 2012 utgiven av Egmont Kärna

Inlägg av Linus S »

Dags att uppdatera tråden lite med en fråga:
Är det någon som köpt tidningen än? [:)]
Användarvisningsbild
Erik S
Near Mint
Inlägg: 3482
Blev medlem: mån 05 feb 2007, 15:51
Ort: Uppsala
Kontakt:

Re: Ny Serietidning den 28 juni 2012 utgiven av Egmont Kärna

Inlägg av Erik S »

Helt omöjligt att det kan gå bra är det ju ändå inte. Inrutat har ju nått ut via Metro också, och kan kanske locka läsare den vägen. Se bara på Elvis, även om Elvis hade en längre uppkörningssträcka från Metro, via album, till en egen tidning. Min poäng är i alla fall att Inrutat kan kännas igen även av personer som inte har koll på seriemarknaden men som läst Metro, troligen en väldigt stor grupp människor. Sen har jag ingen aning om Inrutat varit populär bland Metros läsare eller ej, men gissningsvis hoppas Egmont på att de kan tjäna pengar på Metros spridande av den här skämtteckningsserien. De skulle ju aldrig starta en tidning med ett okänt kort som huvudnummer, allt bygger ju på att folk känner igen serien (skämtteckningarna) sedan tidigare.
Användarvisningsbild
APenny4YourThoughts
Near Mint
Inlägg: 3150
Blev medlem: tis 20 jul 2010, 09:07

Re: Ny Serietidning den 28 juni 2012 utgiven av Egmont Kärna

Inlägg av APenny4YourThoughts »

Jag tror att vaneköpare av buskishumorn (91:an, 87:an, Lilla Fridolf, Kronblom och allt vad som nu köps) absolut kan tänka sig att bajsa även till den här i sommar.

Bara att hoppas att den funkar. Själv köper jag åtminstone ett par-tre nummer, mest för att stödja nya initiativ som inte är leksak+tidning eller svensk buskis.
Certifierad Skickgraderingsfascisthttp://www.nearmint.se
Grundutbildad Stavningspolishttp://www.skrivihop.nu
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Re: Ny Serietidning den 28 juni 2012 utgiven av Egmont Kärna

Inlägg av Wakuran »

Men Metro är ju ett storstadsfenomen. Det är knappast mer än 10-20% av Sveriges befolkning som läser Metro någorlunda regelbundet.

(Att det funkade för Rocky berodde ju på att serien ända från början var en storstadsserie, med väldigt tydlig målgrupp.

Hoppas också på att det kommer funka, om inte annat för att alla nya serieinitiativ ökar bredden på marknaden.
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.
Användarvisningsbild
Linus S
Fine
Inlägg: 352
Blev medlem: lör 28 apr 2012, 18:27
Ort: Norrtälje

Re: Ny Serietidning den 28 juni 2012 utgiven av Egmont Kärna

Inlägg av Linus S »

Vi får se, i helgen/nästa vecka så kanske jag köper den. Kommer då ge en liten överblick över tidningen!
Som tididgare sagt, så är det alltid kul när en ny serietidning UTAN leksak kommer in. Efter några dagars läsning i Pondus (där Inrutat är med som biserie) så blev den snabbt riktigt rolig!
För övrigt så skrev den svenska pondus redaktionen om tidningen idag: http://www.facebook.com/#!/PondusSverige
Så efter lite läsning, så tycker jag att den förtjänar flera köp! Återstå att se vad biserierna i tidningen kan bjuda på.
Användarvisningsbild
Labrador Road 26
Gem Mint
Inlägg: 12270
Blev medlem: tis 13 dec 2005, 05:53
Ort: Stockholm

Re: Ny Serietidning den 28 juni 2012 utgiven av Egmont Kärna

Inlägg av Labrador Road 26 »

APenny4YourThoughts skrev:Bara att hoppas att den funkar. Själv köper jag åtminstone ett par-tre nummer, mest för att stödja nya initiativ som inte är leksak+tidning eller svensk buskis.

Själv gör jag på sätt och vis tvärtom, tidningar jag inte gillar ställer jag längre bak, skymda i stället och flyttar fram de som jag personligen tycker är bra. Lite strategisk omfördelning kan man säga. Allra enklast är att bara lyfta fram bra tidningar och ställa dem framför dyngan. Vilket förstås bara håller tills dess de bra köpts, men ger i alla fall ett visst försprång. [8D]

Kollegan lyfter alltid fram ex av tidningar han själv har artiklar med i, inte för att det ger bättre inkomst men som lite hjälp på traven.
With great collections comes great responsibility.
larsa66 till mig: Ibland tror jag att du skulle bli en bra seriefigur med dina starka åsikter och kommentarer.
E Dahlén: Mycket klokt - så sant! (Lägger till Sallander i raden av epokgörande filosofer)
Användarvisningsbild
Linus S
Fine
Inlägg: 352
Blev medlem: lör 28 apr 2012, 18:27
Ort: Norrtälje

Re: Ny Serietidning den 28 juni 2012 utgiven av Egmont Kärna

Inlägg av Linus S »

Som det ser ut just nu så ska jag å farsan dra ner på stan på måndag och fixa bankkonto, och i samma veva ska jag stödköpa Inrutat! Ser verkligen fram emot att läsa den!
Användarvisningsbild
Peral
Moderator
Inlägg: 5357
Blev medlem: fre 18 aug 2006, 01:34
Ort: Örebro

Re: Ny Serietidning den 28 juni 2012 utgiven av Egmont Kärna

Inlägg av Peral »

Labrador Road 26 skrev:
APenny4YourThoughts skrev:Bara att hoppas att den funkar. Själv köper jag åtminstone ett par-tre nummer, mest för att stödja nya initiativ som inte är leksak+tidning eller svensk buskis.

Själv gör jag på sätt och vis tvärtom, tidningar jag inte gillar ställer jag längre bak, skymda i stället och flyttar fram de som jag personligen tycker är bra. Lite strategisk omfördelning kan man säga. Allra enklast är att bara lyfta fram bra tidningar och ställa dem framför dyngan. Vilket förstås bara håller tills dess de bra köpts, men ger i alla fall ett visst försprång. [8D]

Kollegan lyfter alltid fram ex av tidningar han själv har artiklar med i, inte för att det ger bättre inkomst men som lite hjälp på traven.


Kan bara applådera ditt initiativ LR! Du borde dessutom göra det i en superhjälte dräkt!
Användarvisningsbild
Linus S
Fine
Inlägg: 352
Blev medlem: lör 28 apr 2012, 18:27
Ort: Norrtälje

Re: Ny Serietidning den 28 juni 2012 utgiven av Egmont Kärna

Inlägg av Linus S »

Tror att Kellermannen kommer bli det svagaste kortet i tidningen. Gillade inte den serien. Han ska hålla sig till Rocky! DET är han bra på! [:)]
GuestOnQuest
Fine
Inlägg: 379
Blev medlem: fre 23 sep 2011, 12:08

Re: Ny Serietidning den 28 juni 2012 utgiven av Egmont Kärna

Inlägg av GuestOnQuest »

Labrador Road 26 skrev:Själv gör jag på sätt och vis tvärtom, tidningar jag inte gillar ställer jag längre bak, skymda i stället och flyttar fram de som jag personligen tycker är bra.
Så gör jag också - inte bara med serietidningar utan även med katt- och hundtidningar, som jag ställer framför skvallertidningar. [:)]
Jag har skakat hand med Stan Sakai.
Användarvisningsbild
Linus S
Fine
Inlägg: 352
Blev medlem: lör 28 apr 2012, 18:27
Ort: Norrtälje

Re: Ny Serietidning den 28 juni 2012 utgiven av Egmont Kärna

Inlägg av Linus S »

Har nu gått 6 km till stan och köpte Inrutat. Och här kommer recensionen lite kort.

Pris: 45 SEK
Sidor: 52
Innehåll: Inrutat, Kellermannen, Fyrkantigt, Jimmy Wallin, Hjalmar, Facit, Fableous, Niklas Eriksson, Lunch, Pop Hits, Mim, Fulheten, Rogert & Co, Biller, Facksnack och Katarina & Henrik Lange.

Så vitt jag kan se så är tidningen en specialutgåva där man publicerar vinnare av Ponduspriset i Norge/Sverige. Även en isländsk tecknare finns med vid namn Hugleikur Dagsson, hans serier är väldigt roliga. Det mesta i tidningen är just skämtteckningar/paneler/enrutingar, dock finns det några strippserier som t.e.x. Lunch, Rogert & CO samt Hjalmar.

OMSLAGET: Helt okej, ganska snyggt och lagom stökigt. Fin design, väldigt lik Pondus i utseendet. Mycket text också.
PRISET: Personligen tycker jag att det är lite för dyrt att betala 45 spänn då innehållet är för det mesta ganska oetablerade serier, med undantag för några. Hade den kostat 35-40 kr som det andra tidningarna så hade den varit värt det.
INNEHÅLLET: 9 sidor Inrutat är INTE mycket alls. Fattar då inte riktigt varför den heter just Inrutat. Lunch är helfestlig, likaså Nils Axle Kantens serier Fyrkantigt och Hjalmar, väldigt bra teckande också. En biserie i tidningen är egentligen inte ens serie, nämligen Facit av Gustav F Andersson. Väldigt skum. Kanske är något slags collage, men jag har svårt att placera dess changer.
Så innehållet är väl rätt bra. Skrattar några gånger faktiskt, dock inte hela tiden. Som sagt, 45 spänn för DET innehållet är lite "nja...?"

SAMMANFATTNING:
Omslag: 8/10
Priset: 5/10
Innehållet: 7/10
Design: 9/10

TOTALT: 7,5/10
(Bra och kul tidning, men jag hade förväntat mig mer Inrutat, priset var riktigt medelmåttigt och vissa av serierna var inte ens roliga alls. Dock hade tidningen snyggt omslag och fräsch design, och det flesta biserierna var faktiskt ganska roliga.
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Re: Ny Serietidning den 28 juni 2012 utgiven av Egmont Kärna

Inlägg av Wakuran »

Linus S skrev:Har nu gått 6 km till stan och köpte Inrutat. Och här kommer recensionen lite kort.

...


Jag tycker nio sidor Inrutat låter litet tröttsamt, redan det. Larson hade väl ung. samma proportioner av huvud- och biserier?

Hittade ett gammalt nummer av Bizarro (3/95), och av 68 sidor är ung. 15 sidor Bizarro (litet beroende på hur man väljer att räkna omslag etc). Det är ganska likartade proportioner.

Karl-Alfred ska förresten bara ha haft en enda Karl-Alfred-sida av ca. 30 under 40-talet.
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.
Användarvisningsbild
Linus S
Fine
Inlägg: 352
Blev medlem: lör 28 apr 2012, 18:27
Ort: Norrtälje

Re: Ny Serietidning den 28 juni 2012 utgiven av Egmont Kärna

Inlägg av Linus S »

så vitt jag kunde se i tidningen, så var nog tanken att man skulle publicera vinnarna av pondus-priset i den. (Läste i en Pondus att alla vinnande serier blev garanterade publicering i en särskild utgåva). Måste nog vara denna tidning dem menade. Nästa nummer kommer inte föräns den 6:e December! Jag kommer inte köpa den en gång till i alla fall. Hade det inte varit bättre och publicera den med ett annat namn? Tror egentligen att dem tog in Inrutat som huvudserie för att pondus redan har en egen serietidning.
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Re: Ny Serietidning den 28 juni 2012 utgiven av Egmont Kärna

Inlägg av Wakuran »

Linus S skrev:så vitt jag kunde se i tidningen, så var nog tanken att man skulle publicera vinnarna av pondus-priset i den. (Läste i en Pondus att alla vinnande serier blev garanterade publicering i en särskild utgåva). Måste nog vara denna tidning dem menade. Nästa nummer kommer inte föräns den 6:e December! Jag kommer inte köpa den en gång till i alla fall. Hade det inte varit bättre och publicera den med ett annat namn? Tror egentligen att dem tog in Inrutat som huvudserie för att pondus redan har en egen serietidning.

Öh, jo. Man har ju utgått från ett koncept som redan funkat bra i Norge.

Jag kommer ihåg att "Vik hädan" av Johanna Andersson vann ett Ponduspris, men den serien är inte med här. Tyckte annars att hon klarade av ganska bra att hålla sig till strippformen och samtidigt berätta en löpande berättelse och avsluta varje stripp med en fyndig poäng. (Humorserie om försynt lärarinna som blir besatt av en demon från helvetet. Kul grundidé.)
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.
Användarvisningsbild
Erik S
Near Mint
Inlägg: 3482
Blev medlem: mån 05 feb 2007, 15:51
Ort: Uppsala
Kontakt:

Re: Ny Serietidning den 28 juni 2012 utgiven av Egmont Kärna

Inlägg av Erik S »

Linus S skrev:Har nu gått 6 km till stan och köpte Inrutat. Och här kommer recensionen lite kort.

Tack för presentationen, och grattis till motionen.

Pris: 45 SEK
Sidor: 52

PRISET: Personligen tycker jag att det är lite för dyrt att betala 45 spänn då innehållet är för det mesta ganska oetablerade serier, med undantag för några. Hade den kostat 35-40 kr som det andra tidningarna så hade den varit värt det.

Serietidningar överhuvudtaget är dyra idag. Räknar man ut vad gamla serietidningspriser motsvarar idag med hjälp av konsumentprisindex blir skillnaderna närmast chockerande, men det är inte rimligt att göra sådana jämförelser. Jag tycker att prisbilden ser rätt rimlig ut idag. Även om man inte tar hänsyn till det förhållandevis svaga läsarunderlaget, så tycker jag att det är överkomligt att betala under femtiolappen för en normal serietidning, från 52 sidor och uppåt (under femtiolappen – de ligger väl fortfarande på 49:-? – för 132-sidiga dubbelnummer av Fantomen tycker jag är ovanligt billigt). Man får ändå en halvtimmes underhållning eller nåt. Kort sagt: 45:- tycker jag inte verkar vara så farligt. Vad får man annars för de pengarna? Jämför med biobiljetter t.ex.

Jag förstår förvisso vad du menar du skriver att tidningen inte borde vara så dyr med tanke på de "oetablerade" namnen, men jag tycker att du tänker fel. Det är ju tvärtom, mer etablerade titlar har enklare att nå ut och kan vara billigare. Som konsument borde man vara beredd att betala lite mer när man hittar intressanta grejer som inte når ut till riktigt lika många.
Innehåll: Inrutat, Kellermannen, Fyrkantigt, Jimmy Wallin, Hjalmar, Facit, Fableous, Niklas Eriksson, Lunch, Pop Hits, Mim, Fulheten, Rogert & Co, Biller, Facksnack och Katarina & Henrik Lange.

Det var en omfattande innehållsförteckning, tycker jag! Har inte riktigt koll på samtliga namn, men det ser intressant ut. Får förståelse för idén att producera en tidning med relativt okända nordiska serietecknare (/skämttecknare) och använda den mer etablerade Överli som dragplåster, vilket jag antar att intentionen har varit. Kul tidningsidé.
Fulheten är väl Nanna Johansson? Kul, jag kan inte påminna mig om att jag sett henne i tidningsstället tidigare, roligt att hon når ut utanför Galagoutgivningen. Det kan ju annars vara problematiskt med den här typen av utgivning, att de mindre etablerade namnen som publiceras ändå bara är sådana som apar efter de gamla, etablerade seriestripparna och gör halvljummen dagstripshumor enligt mall 1a. Nanna hamnar ju inte alls i den kategorin i alla fall. Och kanske inte så många av de andra heller, mina farhågor kanske är obefogade i detta fall.

INNEHÅLLET: 9 sidor Inrutat är INTE mycket alls.

9 sidor är väl viss rätt mycket? Nästan en femtedel av inlagan, trots så många andra medverkande. Tycker det verkar rimligt.
Fattar då inte riktigt varför den heter just Inrutat.

Det är det mest etablerade namnet. Det fungerar som dragplåster för de i huvudsak mindre kända biserierna (/biskämtteckningarna(?)). Dessutom är ju själva namnet "Inrutat" något som berättar om skämtteckningsformatet som sådant, eller t.o.m. serierutor överhuvudtaget. En väldigt allmängiltig titel, som kan tala för hela tidningens innehåll. Jag tycker det är en mycket bra titel.

En biserie i tidningen är egentligen inte ens serie, nämligen Facit av Gustav F Andersson. Väldigt skum. Kanske är något slags collage, men jag har svårt att placera dess changer.

"Facit" har jag bara sett lite grann av, men den är väl rätt stenmarsk. Samma absurdism, collageteknik osv. Fast kanske (ännu) grövre och (ibland) konstigare än Stenmark. Vi som gillar Stenmark gillar nog Gustav också, tycker det är riktigt roligt ibland.
http://blogg.st.nu/facit/

(genre stavas det för övrigt, franskt låneord vars stavning inte integrerats med svenskans)

SAMMANFATTNING:
Omslag: 8/10
Priset: 5/10
Innehållet: 7/10
Design: 9/10

TOTALT: 7,5/10

Du betygssätter naturligtvis hur du vill, men personligen tycker jag det är orimligt att "innehållet" bara ska innebära en fjärdedel av underlaget då man sätter betyg på en tidning. Det är ju "innehållet" som är själva tidningen menar jag, det är det man läser och det är det man antingen uppskattar eller ej. Omslag, pris och design är lite krafs runt om bara. Priset har ingen betydelse alls för en tidnings egentliga kvalitet och omslag/design torde inte vara något som har någon avgörande betydelse för vad man i stort tycker om tidningen.

Hursomhelst. Din presentation av tidningen fångade mitt intresse och jag ska försöka köpa på mig ett ex.
Sen kommer jag inte våga ha så stora förväntningar. Köpte senaste Pondus för några veckor sedan (nån form av specialnummer) och tyckte att tidningen i stort var väldigt tråkig. I och med att det är samma redaktion som knåpat ihop den här tidningen vågar jag inte hoppas på så mycket. Men många av namnen ser ju lovande ut, så klart.


------------


Wakuran skrev:Karl-Alfred ska förresten bara ha haft en enda Karl-Alfred-sida av ca. 30 under 40-talet.

En Karl-Alfred-sida stämmer (omslaget!), men hela tidningen var bara 16 sidor tjock.


------------
Användarvisningsbild
Linus S
Fine
Inlägg: 352
Blev medlem: lör 28 apr 2012, 18:27
Ort: Norrtälje

Re: Ny Serietidning den 28 juni 2012 utgiven av Egmont Kärna

Inlägg av Linus S »

Jag vet att Nanna medverkade i ett nummer av Rocky Magasin för något år sen ska kolla vilket nummer det är....
Det var nr 6/10. Hon medverkar med en gästserie, ser ut vara samma stil som den i Inrutat/Pondus.
Användarvisningsbild
Erik S
Near Mint
Inlägg: 3482
Blev medlem: mån 05 feb 2007, 15:51
Ort: Uppsala
Kontakt:

Re: Ny Serietidning den 28 juni 2012 utgiven av Egmont Kärna

Inlägg av Erik S »

Erik S skrev:Hursomhelst. Din presentation av tidningen fångade mitt intresse och jag ska försöka köpa på mig ett ex.

Ja, det gjorde jag ju också. Och en recension tänkte jag skriva. Det gjorde jag också, för länge sen. Fast i en sommarstuga utan internetuppkoppling, och sedan glömde jag bort den. Hursomhelst, om någon är intresserad så har jag nu lagt upp mitt tyckande om tidningen här:
http://sundblom.wordpress.com/2012/08/1 ... r-inrutat/
Användarvisningsbild
Linus S
Fine
Inlägg: 352
Blev medlem: lör 28 apr 2012, 18:27
Ort: Norrtälje

Re: Ny Serietidning den 28 juni 2012 utgiven av Egmont Kärna

Inlägg av Linus S »

Erik S skrev:
Erik S skrev:Hursomhelst. Din presentation av tidningen fångade mitt intresse och jag ska försöka köpa på mig ett ex.

Ja, det gjorde jag ju också. Och en recension tänkte jag skriva. Det gjorde jag också, för länge sen. Fast i en sommarstuga utan internetuppkoppling, och sedan glömde jag bort den. Hursomhelst, om någon är intresserad så har jag nu lagt upp mitt tyckande om tidningen här:
http://sundblom.wordpress.com/2012/08/1 ... r-inrutat/


Riktigt bra recension Erik! Lagom lång och bra ordval!
Jag läste att du gillade Facit väldigt mycket, då kan jag rekommendera denna site:
http://dagensfacit.se/

Tack för en bra recension! [:o)]
/Linus.
Skriv svar