"Inrutat" - Ny Serietidning utgiven av Egmont Kärnan.

Har du hört något nytt som du vill berätta om? Här är platsen att berätta om det.
Användarvisningsbild
Linus S
Fine
Inlägg: 352
Blev medlem: lör 28 apr 2012, 18:27
Ort: Norrtälje

"Inrutat" - Ny Serietidning utgiven av Egmont Kärnan.

Inlägg av Linus S »

Det brukar alltid dyka upp nya titlar från Egmont varje år, den senaste jag kan komma ihåg var Nya Serieparaden.
Nu kommer en ny serietidning till hyllorna, upphovsmannen bakom denna? Frode Överli. Samma man som skapat succé serien Pondus, och som också har en egen tidning, som jag hört det går ganska bra för.

Tidningen heter Inrutat och innehållet består av skämtteckningar, Frodes serie "Inrutat", men också Martin Kellermans "Kellermannen". 52 sidor, första numret släpps 28 juni.
Bild

Så vad tror ni? Kommer den att hålla 1 år ens?
Användarvisningsbild
pogono
Fine
Inlägg: 529
Blev medlem: sön 24 jan 2010, 09:58
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Ny Serietidning den 28 juni 2012 utgiven av Egmont Kärna

Inlägg av pogono »

Kul! Med både Norges och Sveriges i särklass mest framgångsrika tecknare borde det kunna funka.
Användarvisningsbild
Linus S
Fine
Inlägg: 352
Blev medlem: lör 28 apr 2012, 18:27
Ort: Norrtälje

Re: Ny Serietidning den 28 juni 2012 utgiven av Egmont Kärna

Inlägg av Linus S »

Jo, jag har också känslan av att tidningen kan överleva ett tag. Men den stora utmaningen är väl att få den lika poppis som Pondus är på marknaden nu. Får känslan av att tidningen kommer bli som en syster-publikation. Men som enbildstecknare ska man ju köpa ett ex för att supporta.

Hoppas den bara inte är för dyr! [:)]
Pondus 6/12 kosta 45 spänn...
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Re: Ny Serietidning den 28 juni 2012 utgiven av Egmont Kärna

Inlägg av Wakuran »

"Rutetid" har ju länge gått stabilt i Norge, men jag tvivlar på att Överli är ett lika säljande namn, här. Överli behärskar ju formen, och är en sjukt skicklig tecknare, men jag tycker inte det känns så intressant.

Och "Kellermannen" ska börja gå i Sverige, också? Det är jag mer skeptisk till. Av det jag sett av serien kändes det mest som det var någonting Kellerman fick beordrat då framgångsrika serietecknare skulle göra skämtteckningar i Norge. Antingen var skämten inte särskilt lyckade, eller också skulle de lika gärna kunnat gå i Rocky. Till skillnad mot Rocky-magasinet kändes det inte som något Kellerman själv hade sitt hjärta i.

Mitt stora problem är hur Seriewikin ska hantera en "serietidning" som enbart består av enrutingar. :shock:
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.
Användarvisningsbild
Peral
Moderator
Inlägg: 5357
Blev medlem: fre 18 aug 2006, 01:34
Ort: Örebro

Re: Ny Serietidning den 28 juni 2012 utgiven av Egmont Kärna

Inlägg av Peral »

För mig känns en hel tidning bestående av enrutingar som ett ganska påfrestande skapelse. En tidning där man bombaderas av skämt
Användarvisningsbild
Linus S
Fine
Inlägg: 352
Blev medlem: lör 28 apr 2012, 18:27
Ort: Norrtälje

Re: Ny Serietidning den 28 juni 2012 utgiven av Egmont Kärna

Inlägg av Linus S »

det är inte säkert att det är 100% enrutingar, men om man utgår ifrån serierna som är med, så!
Kellermannen har jag läst i Rocky Magasin, och det känns lite halvdant. Rocky är mycket bättre tecknad tycker jag och det är mest två-tre gubbar i en ruta. Det måste händå något bakom! Överlis enrutingar är ett bra exempel.

Tror verkligen inte att den kommer hålla särskilt länge. Blir väl hela året ut, sedan är den borta.

Nä, jag tycker man ska sattsa på Pondus! En av dem roligare tidningarna i tidningshyllan idag, fast riktigt dyr!

Om ni undrar vad jag fått denna info ifrån, så kommer det från en reklamsida i Pondus 6/12. En "fet bilaga" följer med och på sidan 2 kan man se det.

Men som sagt, man kan ju bläddra i den om man är affärn vid rätt tillfälle, själv så ska jag försöka dra ner och kolla någon dag...

EDIT: Fast ett + är å andra sidan att det är första gången vad jag vet som en tidning baseras med enrutingar! Borde bli roligt och kul, fast vi får se!

Sammanfogade dina inlägg.
Känner du att du inte fick med allt du ville i inlägget kan du klicka på "ändra" och skriva dit det du vill få med.
/Admin
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Re: Ny Serietidning den 28 juni 2012 utgiven av Egmont Kärna

Inlägg av Wakuran »

Norska förlagan "Rutetid" har just som gimmick att den bara innehåller enrutingar, så man kommer antagligen föra över konceptet hit, också.
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.
Användarvisningsbild
Peral
Moderator
Inlägg: 5357
Blev medlem: fre 18 aug 2006, 01:34
Ort: Örebro

Re: Ny Serietidning den 28 juni 2012 utgiven av Egmont Kärna

Inlägg av Peral »

Har du läst rutetid Wakuran och om så, vad tyckte du?
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Re: Ny Serietidning den 28 juni 2012 utgiven av Egmont Kärna

Inlägg av Wakuran »

Jag har mest skummat i den, och bara något/ra enstaka nummer. När jag försöker minnas den, så minns jag ärligt talat i princip ingenting, så den har inte lämnat några särskilt starka intryck, i alla fall.

Edit: Jag hittade en norsk recension, när jag googlade runt litet.

http://striper.nettavisen.no/?p=85

"Ørn Bjørn og Jørn" och "Zofies Verden" (oftast) är ju serier, och jag antar att Børge Lunds "Kontorsmart" är någon sorts föregångare till "Lunsj", (Något av en norsk variant på "Dilbert" eller "The Office"), och det är ju även det en serie. Børge Lund var annars inbjuden gäst på OCX, och hade långa signeringsköer medan norrmän som gjorde avancerade serieromaner mest verkade sitta vid sina bord och vänta. Ett citat jag minns från intervjun -"En av de största händelserna i min karriär var när någon hade mailat mig en Lunsj-stripp utan att fatta att det var jag som var tecknaren." [:o)]

"Ej renodlad" tror jag är den korrekta terminologin. [;)]

Edit: Lunch, inte Lunsj, tydligen. "Lunsj" är den vanligaste stavningen i Norge, men det är väl en gliring mot anglicistisk kontorslingo, eller något sånt...
Senast redigerad av 2 Wakuran, redigerad totalt 0 gång.
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.
Användarvisningsbild
Peral
Moderator
Inlägg: 5357
Blev medlem: fre 18 aug 2006, 01:34
Ort: Örebro

Re: Ny Serietidning den 28 juni 2012 utgiven av Egmont Kärna

Inlägg av Peral »

Det brukar vara så, när allt ska vara roligt blir det bara påfrestande, det skulle vara som om man förföljdes av en människa som oavbrutet spottade ur sig roliga historier (Jag undrar om inte Dante missade den cirkeln!)
Användarvisningsbild
Linus S
Fine
Inlägg: 352
Blev medlem: lör 28 apr 2012, 18:27
Ort: Norrtälje

Re: Ny Serietidning den 28 juni 2012 utgiven av Egmont Kärna

Inlägg av Linus S »

Zofies Verden är ganska kul ibland, när den gick i den numera nedlagda Arne Anka-tidningen (sv.version.) så var den helt ok. Bra tecknat och ganska kul humor. Lunch finns med som biserie i Pondus ett tag nu, så som Wakuran säger, så är det en norsk Dilbert-version så att säga. Lars Lauvik är en bra tecknare och gör mycket bra skämt. Antar att serien "Uppkast" är den han ska medverka med. (Kan inte norska så bra! ;))

Men som jag sagt tidigare blir det nog en systerpublikation till nästintill 100%. De flesta biserierna har ju varit/är med i Pondus. 37 spänn? Låter ganska normalt för en serietidning idag att köpa.
Användarvisningsbild
Labrador Road 26
Gem Mint
Inlägg: 12270
Blev medlem: tis 13 dec 2005, 05:53
Ort: Stockholm

Re: Ny Serietidning den 28 juni 2012 utgiven av Egmont Kärna

Inlägg av Labrador Road 26 »

Själv är jag av diametralt motsatt åsikt. Skulle inte bli det minsta ledsen om samtliga exemplar hamnade i majbrasan. Att ta de mest usla från Norge och Sverige och bunta ihop, nej fy bubblan.
With great collections comes great responsibility.
larsa66 till mig: Ibland tror jag att du skulle bli en bra seriefigur med dina starka åsikter och kommentarer.
E Dahlén: Mycket klokt - så sant! (Lägger till Sallander i raden av epokgörande filosofer)
Användarvisningsbild
Agentum
Gem Mint
Inlägg: 13054
Blev medlem: mån 25 apr 2005, 15:20
Ort: Uppsala Län

Re: Ny Serietidning den 28 juni 2012 utgiven av Egmont Kärna

Inlägg av Agentum »

Som vanligt inget för mig.
9mm, i'm never further away than that.
Användarvisningsbild
rkaj
Near Mint
Inlägg: 3546
Blev medlem: ons 05 jan 2005, 20:18
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Ny Serietidning den 28 juni 2012 utgiven av Egmont Kärna

Inlägg av rkaj »

Jag är också ganska skeptisk till en tidning med bara enrutingar, jag tycker nästan det blir "överdos" med de sidor enrutingar som brukar förekomma i Herman Hedning. Även om de är hur skoj som helst en och en så kan jag inte uppskatta mer än fyra - fem stycken åt gången.
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Re: Ny Serietidning den 28 juni 2012 utgiven av Egmont Kärna

Inlägg av Wakuran »

Har några ex av en amerikansk tidning som till hälften bestod av politiska skämtteckningar, och till andra hälften diverse dagspresserier, oftast ansedda som Calvin & Hobbes och Doonesbury. Men det blev också litet tröttsamt i längden, med sex varianter på samma tema, framför allt då man som svensk saknar direkt koppling till flera av temana.

Jag kommer inte på namnet på rak arm, nu, bara, men rätt känd tidning, svjv.
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.
Användarvisningsbild
Linus S
Fine
Inlägg: 352
Blev medlem: lör 28 apr 2012, 18:27
Ort: Norrtälje

Re: Ny Serietidning den 28 juni 2012 utgiven av Egmont Kärna

Inlägg av Linus S »

rkaj skrev:Jag är också ganska skeptisk till en tidning med bara enrutingar, jag tycker nästan det blir "överdos" med de sidor enrutingar som brukar förekomma i Herman Hedning. Även om de är hur skoj som helst en och en så kan jag inte uppskatta mer än fyra - fem stycken åt gången.


Nu är det inte säkert att det är så, men jag ska skulle gissa på att 70-80% av tidningen kommer att innehålla det. Kikade på omslaget till 1/12, och det är väldigt mycket text. Personligen, så är inte det det bästa man kan komma med. När jag gör Skull Man Örjan-tidningen så brukar jag alltid försöka att ha så lite text som möjligt, i det kommande numret, nr 4, så var det mycket text p.g.a. att mycket skulle ske i det numret.

I övrigt ser den väldigt tråkig ut men skämtet på framsidan gillar jag! :lol:
Användarvisningsbild
APenny4YourThoughts
Near Mint
Inlägg: 3150
Blev medlem: tis 20 jul 2010, 09:07

Re: Ny Serietidning den 28 juni 2012 utgiven av Egmont Kärna

Inlägg av APenny4YourThoughts »

Ännu mer "Hur fan tänkte man här?" från Egmont, som jag ser det.

Ja, jag vet att jag är gnällig.
Certifierad Skickgraderingsfascisthttp://www.nearmint.se
Grundutbildad Stavningspolishttp://www.skrivihop.nu
Användarvisningsbild
Linus S
Fine
Inlägg: 352
Blev medlem: lör 28 apr 2012, 18:27
Ort: Norrtälje

Re: Ny Serietidning den 28 juni 2012 utgiven av Egmont Kärna

Inlägg av Linus S »

APenny4YourThoughts skrev:Ännu mer "Hur fan tänkte man här?" från Egmont, som jag ser det.

Ja, jag vet att jag är gnällig.


Ja, det finns några titlar som förtjänar "Hur fan tänkte man här?". Nya Serieparaden, Bilar-tidningen, Svampbob Fyrkant-tidningen och den numera nedlagda Looney Tunes-tidningen. Jag köpte det första numret av den när den kom ut (2009), och efter det såg jag aldrig tidningen igen. Det stod aldrig heller när nr.2 skulle släppas någonstans tidningen. Och så var den riktigt dåligt gjord. Kort sagt, Looney Tunes-tidningen var rent skräp.

TILLAGT: Visar sig att jag hade lite fel, men vill ni läsa LT-tidningens historia hänvisar jag till denna sida!
Användarvisningsbild
Linus S
Fine
Inlägg: 352
Blev medlem: lör 28 apr 2012, 18:27
Ort: Norrtälje

Re: Ny Serietidning den 28 juni 2012 utgiven av Egmont Kärna

Inlägg av Linus S »

Personligen tycker jag man borde ta sig en funderare innan man bestämmer sig för att ge ut tidningen eller inte, hur många år kommer Inrutat-tidningen hålla? Jag gissar på 1-2 år. Sen läggs den ned på grund av dåliga försäljnings siffror/brist på tid. Men jag ska i alla fall kolla om den finns när den väl släpps. Så ska jag nog kunna ge en liten recension sen!
Användarvisningsbild
Agentum
Gem Mint
Inlägg: 13054
Blev medlem: mån 25 apr 2005, 15:20
Ort: Uppsala Län

Re: Ny Serietidning den 28 juni 2012 utgiven av Egmont Kärna

Inlägg av Agentum »

Baserade på moderna stripar är en oftast dålig idé borde de lärt sig iaf, typ Zits och sånt so mde gav sig på.

Visserligen har de ju backuper men det vill liksom till att namnet tidningen för är en hit och at bakuperna är riktigt bra de också.

Men här är det ,mer smak, ja ggillar inte Kellerman så mycket att ja gorkar se mer han gör än vad ja ggör redan, det räcker nu, byt skiva för fan.

Enrutingen kan var kul ibland Larson lyckades ju men alltså det var från 80-tyal, nu har man sett de och många andar som försökt, han va rinet först på nåt sätt heller, det är ok med enrutor men inte hur jäkla mycket som helst då måste backupserierna var nåt annat och jävligt bra, annars är det ju en nonsenstidning, so men ovan sklrev som at tman hade en polare som gick bredvid och drog oneliners hela tiden och korta skämt utan kontinuitet.

Kul en stund.
9mm, i'm never further away than that.
Skriv svar