Stomperud 75 år

Har du hört något nytt som du vill berätta om? Här är platsen att berätta om det.
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Stomperud 75 år

Inlägg av Wakuran »

Den norska 91:an-kopian Stomperud fyllde tydligen 75 nyligen...

http://www.aftenposten.no/kultur/75-ars ... 46455.html
Användarvisningsbild
larsa66
Moderator
Inlägg: 2353
Blev medlem: ons 13 jun 2012, 20:50
Ort: Robertsfors
Kontakt:

Re: Stomperud 75 år

Inlägg av larsa66 »

Grattis till 91:an Stomperud :)

Jag blir alltid imponerad när serier betyder något. Dom norska skaparna kunde ha gjort det lätt för sig och gjort honom neutral. Kanske till och med flörtat med ockupations makten. Istället gjorde dom en kultfigur som provocerade nazisterna, som till och med fått en egen staty.

Jag lyfter på hatten.
Användarvisningsbild
Labrador Road 26
Gem Mint
Inlägg: 12270
Blev medlem: tis 13 dec 2005, 05:53
Ort: Stockholm

Re: Stomperud 75 år

Inlägg av Labrador Road 26 »

Det där var lite förvirrande. Är det 91:an Karlssons norska namn, eller är det en annan karaktär som bara är väldigt lik och råkar ha samma nummer?

Själv fick jag likt alla övriga som ryckte in samtidigt numret 874 plus efternamn. Ingick i fjärde och sista kullen 1987. Tror jag har namnbrickan kvar någonstans. Har för mig att jag skev AFSE på den för att få behålla den som minne.
With great collections comes great responsibility.
larsa66 till mig: Ibland tror jag att du skulle bli en bra seriefigur med dina starka åsikter och kommentarer.
E Dahlén: Mycket klokt - så sant! (Lägger till Sallander i raden av epokgörande filosofer)
Användarvisningsbild
larsa66
Moderator
Inlägg: 2353
Blev medlem: ons 13 jun 2012, 20:50
Ort: Robertsfors
Kontakt:

Re: Stomperud 75 år

Inlägg av larsa66 »

Labrador Road 26 skrev:Det där var lite förvirrande. Är det 91:an Karlssons norska namn, eller är det en annan karaktär som bara är väldigt lik och råkar ha samma nummer?



Jag gör som alla andra bifogar en länk med information :)
http://seriewikin.serieframjandet.se/index.php/91_Stomperud
Cadial
Very Fine
Inlägg: 970
Blev medlem: fre 04 sep 2009, 18:37

Re: Stomperud 75 år

Inlägg av Cadial »

Vilken hjalte!
Användarvisningsbild
Labrador Road 26
Gem Mint
Inlägg: 12270
Blev medlem: tis 13 dec 2005, 05:53
Ort: Stockholm

Re: Stomperud 75 år

Inlägg av Labrador Road 26 »

I och med att Norge är Natoland antar jag att de har mer kvar av försvaret än vi har i Sverige. Här blir ju 91:an än mer av något historiskt som inte finns kvar, inte bara för sin ålderdomlig uniform utan på grund av att försvaret har avvecklats och lumpen avskaffats.
With great collections comes great responsibility.
larsa66 till mig: Ibland tror jag att du skulle bli en bra seriefigur med dina starka åsikter och kommentarer.
E Dahlén: Mycket klokt - så sant! (Lägger till Sallander i raden av epokgörande filosofer)
Cadial
Very Fine
Inlägg: 970
Blev medlem: fre 04 sep 2009, 18:37

Re: Stomperud 75 år

Inlägg av Cadial »

Labrador Road 26 skrev:I och med att Norge är Natoland antar jag att de har mer kvar av försvaret än vi har i Sverige. Här blir ju 91:an än mer av något historiskt som inte finns kvar, inte bara för sin ålderdomlig uniform utan på grund av att försvaret har avvecklats och lumpen avskaffats.

Annars var val en poang med att vara NATO-medlem att man slapp forsvara sig; USA skotte garna den biten. Daremot Sverige ("neutrala") maste kunna forsvara sig mot en jatteattack pa alla fronter...
Användarvisningsbild
Labrador Road 26
Gem Mint
Inlägg: 12270
Blev medlem: tis 13 dec 2005, 05:53
Ort: Stockholm

Re: Stomperud 75 år

Inlägg av Labrador Road 26 »

Samtidigt blev man mer intressant för Warzapakten att anfalla i och med det. Nato var ju fienden så tillhörde man dem blev man ju automatiskt en tydligare fiende också. Jag tror nog inte "ryssen" såg oss som helt neutrala. I alla fall inte när jag gjorde lumpen, då var vi om inte allierade så i alla fall klart mer vänskapligt inställda till Nato. I dag förstås nästan helt och hållet utan fullvärdigt medlemskap.
With great collections comes great responsibility.
larsa66 till mig: Ibland tror jag att du skulle bli en bra seriefigur med dina starka åsikter och kommentarer.
E Dahlén: Mycket klokt - så sant! (Lägger till Sallander i raden av epokgörande filosofer)
Användarvisningsbild
Magnus
Near Mint
Inlägg: 3801
Blev medlem: tor 09 jun 2005, 19:26
Ort: Sverige

Re: Stomperud 75 år

Inlägg av Magnus »

Labrador Road 26 skrev:Själv fick jag likt alla övriga som ryckte in samtidigt numret 874 plus efternamn. Ingick i fjärde och sista kullen 1987. Tror jag har namnbrickan kvar någonstans. Har för mig att jag skev AFSE på den för att få behålla den som minne.


Det var inte igår som jag ser någon använda förkortningen AFSE. "Härliga" minnen [:)]

Jag hade en lumparkompis som tappade bort så mycket saker så han fick smeknamnet Afse till slut. [:o)]
Simma lugnt!
Användarvisningsbild
Farbror Kjell
Very Good
Inlägg: 104
Blev medlem: lör 18 jul 2009, 01:16
Ort: Sverige

Re: Stomperud 75 år

Inlägg av Farbror Kjell »

Ack ja, visst minns man med glädje den militära lekstugan, som de flesta unga män tvingades igenom.
Alternativet var fängelse. Det låter som om det var hundra år sedan, men är inte så långt tillbaka.

Jag hade nummer 01, de ni.....
Användarvisningsbild
AndreasEriksson
Near Mint
Inlägg: 2224
Blev medlem: fre 21 okt 2005, 13:19
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Stomperud 75 år

Inlägg av AndreasEriksson »

OT: När jag ryckte in 1999 så fick man ett tresiffrigt nummer från de tre sista siffrorna i födelsenumret (ej personnr). Född 27:e december = 227 Eriksson.
Ger ut DYLAN DOG och SONS OF ANARCHY på svenska! http://www.adesmedia.se + http://www.facebook.com/DylanDogSweden
Användarvisningsbild
Labrador Road 26
Gem Mint
Inlägg: 12270
Blev medlem: tis 13 dec 2005, 05:53
Ort: Stockholm

Re: Stomperud 75 år

Inlägg av Labrador Road 26 »

OT.

Angående numrering undrar jag om det möjligen inte skilde sig mellan vapengrenarna. Det verkar ju annars lite konstigt att de ändrar om så ofta om tre av oss har helt olika. Slut OT.
With great collections comes great responsibility.
larsa66 till mig: Ibland tror jag att du skulle bli en bra seriefigur med dina starka åsikter och kommentarer.
E Dahlén: Mycket klokt - så sant! (Lägger till Sallander i raden av epokgörande filosofer)
Användarvisningsbild
rkaj
Near Mint
Inlägg: 3546
Blev medlem: ons 05 jan 2005, 20:18
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Stomperud 75 år

Inlägg av rkaj »

Misstänker att det kan skilja till och med mellan olika förband / flottiljer. Jag låg i ubåtsflottiljen mitt på nittiotalet, och vi hade bara löpnummer 1, 2, 3, ... inom kullen.
Skriv svar