Kickstarter och Crowdfunding - serier

Har du hört något nytt som du vill berätta om? Här är platsen att berätta om det.
Användarvisningsbild
MAD
Fine
Inlägg: 426
Blev medlem: mån 28 feb 2011, 14:45

Kickstarter och Crowdfunding - serier

Inlägg av MAD »

Jag har som ni märkt några gånger skapat trådar som rör specifika Kickstarter eller Indiegogo projekt jag varit med och sponsrat, jag tänkte att det kanske är lika bra att skapa en tråd ägnat åt alla som har något serierelaterat projekt som man vill lyfta fram så slipper vi (läs jag [V] ) skapa nya trådar varje gång.

Jag inleder helt enkelt den här tråden med att länka till de projekt jag för tillfället har satsat på ifall någon annan med liknande smak kanske tycker de verkar prisvärda eller intressanta.

Jag inleder med Paradox som är en cowboy/time-travel serie som behöver lite mer hjälp för att bli finansierad, bara 4 dagar kvar dessutom.
http://www.kickstarter.com/projects/jac ... adox-vol-1

Cape fear, en s/v skräckserie som en person jobbat på till och från i 15år :-)
http://www.indiegogo.com/cape-fear?c=home&a=878809
Också 4 dagar kvar, men där har finansieringen gått ihop iaf.

Elysium online har jag redan nämnt i en egen tråd, men den kan få finnas här med.
http://www.indiegogo.com/elysiumonline?a=878809
10 dagar kvar och den är finansierad.

Det är väl de jag har för tillfället som är serierelaterade. Jag har redan fått böcker från ett gäng andra projekt och i alla fallen har jag varit väldigt nöjd.
Användarvisningsbild
MAD
Fine
Inlägg: 426
Blev medlem: mån 28 feb 2011, 14:45

Re: Crowdfunding - serier

Inlägg av MAD »

Dags att skriva in en till

http://www.kickstarter.com/projects/ble ... /blackwood

En skräckserie som jag inte backar... men eftersom jag la en massa pengar på ett tidigare projekt så kommer jag att få alla serier som produceras av bleeding ink... alltså hoppas jag att det kommer många människor som vill backa hans projekt :-)
Användarvisningsbild
RioGrande
Moderator
Inlägg: 4386
Blev medlem: mån 13 sep 2010, 18:28

Re: Crowdfunding - serier

Inlägg av RioGrande »

Den där Rob Sacchetto (Cape Fear )
verkar ju vara vara en lirare med en schyst stil. Jag tänker: lite som en arvtagare till Barry Windsor Smith...
Användarvisningsbild
MAD
Fine
Inlägg: 426
Blev medlem: mån 28 feb 2011, 14:45

Re: Crowdfunding - serier

Inlägg av MAD »

Det tänkte jag nog inte ens på, kanske mest för att jag inte är så bekant med Windsor-Smith... eller rättare sagt, jag har läst en massa av det han varit med och gjort men aldrig tänkt på vem som tecknat det.

Cape Fear kände jag bara att den verkade intressant och vältecknad och inte alltför dyr :-)
Användarvisningsbild
MAD
Fine
Inlägg: 426
Blev medlem: mån 28 feb 2011, 14:45

Re: Crowdfunding - serier

Inlägg av MAD »

En liten uppdatering angående Blackwood projektet:

Today is a huge rally day for our Kickstarter so please share this. If you back our Kickstarter for $1 today you'll get a digital copy of our comic, Demigods that will be sent out at midnight tonight. You'll also get a digital copy of Blackwood #1 once it is completed. AND you'll get a digital copy of our 88 page horror comic, Sensory Distortion that will be sent out right when the Blackwood Kickstarter ends.

You're getting 3 digital comics for $1 but you need to back the project today. We're really trying to get at least $2,000 in backing today so please consider backing and sharing this project with anyone you can. Thank you for being part of this. :-)

Den uppdateringen kom 23.30 igårkväll, men jag antar att den fortfarande gäller. Ifall det finns nån som läser se4rier digitalt så är det ett överkomligt pris :-)
Användarvisningsbild
MAD
Fine
Inlägg: 426
Blev medlem: mån 28 feb 2011, 14:45

Re: Crowdfunding - serier

Inlägg av MAD »

Ytterligare ett tillägg, det verkar som att just den dealen är över nu... men här är en intervju med skaparen av serien

http://geeksunleashed.me/2012/12/08/jes ... interview/
Användarvisningsbild
MAD
Fine
Inlägg: 426
Blev medlem: mån 28 feb 2011, 14:45

Re: Crowdfunding - serier

Inlägg av MAD »

Ännu ett inlägg om Blackwood... nu erbjuder han ännu fler digitala serier för alla som backar med minst 1 dollar.

http://www.bleedinginkproductions.com/2 ... ckstarter/
Användarvisningsbild
MAD
Fine
Inlägg: 426
Blev medlem: mån 28 feb 2011, 14:45

Re: Crowdfunding - serier

Inlägg av MAD »

Hmm... jag är inte säker på ifall nåt blir bättre av att jag fortsätter posta här, men dels tänkte jag berätta att det precis har lanserats ett nytt projekt som ska fungera nästan likadans som Kickstarter fast enbart för serietecknare
http://comicsaccelerator.com/
Det känns som att det kan vara intressant ifall det får tillräckligt med publicitet så att intressenter hittar dit. Det finns ännu inga projekt på siten, men det ska komma snart...

Sen tänkte jag komma med ytterligare en uppdatering om Blackwood (ja, jag vet att jag börjar bli tjatig), fick just en uppdatering från skaparen där han berättar om sin situation och ännu en gång om sitt engagemang för serier... så för att skamlöst göra lite reklam till så länkar jag till uppdateringssidan (det är #11 jag pratar om).
http://www.kickstarter.com/projects/ble ... /blackwood
Om inte annat kanske ni fortfarande letar julklappar och för $50 kan ni få någon inritad i serien, det är väl en fantastisk present till någon som har allt :-D
Användarvisningsbild
RioGrande
Moderator
Inlägg: 4386
Blev medlem: mån 13 sep 2010, 18:28

Re: Crowdfunding - serier

Inlägg av RioGrande »

Finns det NÅGON svensk serieskapare (amatör eller etablerad) som testat crowdfunding? Det verkar svårt att nå ut? Var i helsike ska man sprida själva uppgiften (att det finns något kul som någon kan stödja) så att 58 012 personer ska kunna gå in och satsa 20 eller 438 kronor i projektet. Med tanke på hur hett det är med serier i Sverige just nu får man nog vara glad om nio personer nappar... (Och redan för att fånga nio måste man nog bedriva MASSIVA kampanjer... dörrknackning? Spamma ner släktingars och vänners fb-sidor? Det känns liksom inte fräscht...)
Användarvisningsbild
Labrador Road 26
Gem Mint
Inlägg: 12270
Blev medlem: tis 13 dec 2005, 05:53
Ort: Stockholm

Re: Crowdfunding - serier

Inlägg av Labrador Road 26 »

Jag har verkligen svårt att ta något som man ska betala i förskott för att det ens ska bli skapat på allvar. När det finns en färdig produkt och om jag gillar den köper jag, men inte i förväg. Jag skulle nog inte ens köpa en produkt som kommit till på det i efterhand för hela det systemet är skevt som jag ser det. Jag får samma obehagskänslor av internettiggeri som när de kommer fram på tunnelbanan.

Rio: FB kan nog fungera bitvis, fixar du ihop 5000 vänner (som är maxgränsen) och kör med taggningar så når du en 50.000 personer minst. Underligt nog verkar folk inte ens bry sig om att de utnyttjas så under tiden är det väl bara att köra på.
With great collections comes great responsibility.
larsa66 till mig: Ibland tror jag att du skulle bli en bra seriefigur med dina starka åsikter och kommentarer.
E Dahlén: Mycket klokt - så sant! (Lägger till Sallander i raden av epokgörande filosofer)
Cadial
Very Fine
Inlägg: 970
Blev medlem: fre 04 sep 2009, 18:37

Re: Crowdfunding - serier

Inlägg av Cadial »

Vad far sponsorerna ut av detta? En del av den potentiella vinsten, eller bara aran av att ha bidragit till kultur med litet k?
Sag att Paradox pa Kickstarter fatt ihop hela 9000 dollar; ar detta pa riktigt, eller bara logn?
Användarvisningsbild
MAD
Fine
Inlägg: 426
Blev medlem: mån 28 feb 2011, 14:45

Re: Crowdfunding - serier

Inlägg av MAD »

Cadial: Menar du alla vi som lägger in pengar i projektet? I såna fall ser du i listan till höger på den sidan vad man får för de olika summorna, på Paradox la jag $25 + porto och då kommer jag få en TPB med serien i min brevlåda.

Eller menar du Kickstarter? i såna fall tar de en viss procent av slutsumman (förutsatt att de kommer upp till målet).

Rio: Jag vet inte om någon specifik svensk serieskapare som lyckats, men ifall personen skriver på engelska och lägger ut sitt projekt på Kickstarter så finns chansen iaf med tanke på hur många som ändå lyckas med sina mål. Hittills har jag fått ett flertal böcker av serieskapare som jag backat. Det mesta har dessutom varit riktigt bra samt snygga produktioner.
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Re: Crowdfunding - serier

Inlägg av Wakuran »

Man riktar ju sig till en internationell publik.

Bitte Andersson fick iaf in 6.000 dollar till sitt "Dyke Hard"-projekt...

http://www.kickstarter.com/projects/dyk ... -adventure

http://dykehard.wordpress.com/

http://stockholm.etc.se/noje/hamburgare ... investerar
Användarvisningsbild
smorkin
Very Fine
Inlägg: 1170
Blev medlem: ons 25 feb 2009, 14:41
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Crowdfunding - serier

Inlägg av smorkin »

Labrador Road 26 skrev:Jag har verkligen svårt att ta något som man ska betala i förskott för att det ens ska bli skapat på allvar. När det finns en färdig produkt och om jag gillar den köper jag, men inte i förväg. Jag skulle nog inte ens köpa en produkt som kommit till på det i efterhand för hela det systemet är skevt som jag ser det. Jag får samma obehagskänslor av internettiggeri som när de kommer fram på tunnelbanan.

Rio: FB kan nog fungera bitvis, fixar du ihop 5000 vänner (som är maxgränsen) och kör med taggningar så når du en 50.000 personer minst. Underligt nog verkar folk inte ens bry sig om att de utnyttjas så under tiden är det väl bara att köra på.


Jag tycker nog tvärtom att Kickstarter et al är något av det intressantaste som hänt på länge: Tillverkning av nya prylar (både mycket fysiskt påtagliga som saker och mer efemära saker som filmer, eböcker osv) som helt skippar de flesta kommersiella leden. Du kan hitta till exempel konsumentelektronik som aldrig skulle vare sig löna sig eller ens vågas försöka sig på av stora företag à la Sony som nu blir av.

Det här IMHO internet när det är som allra bäst på att göra saker möjliga som skulle varit omöjliga annars [:)]
Simon säger: Serierecensioner på http://smorkin.wordpress.com
Användarvisningsbild
RioGrande
Moderator
Inlägg: 4386
Blev medlem: mån 13 sep 2010, 18:28

Re: Crowdfunding - serier

Inlägg av RioGrande »

Klart att det är bra om det funkar. Men GÖR det det?

Jag tänker mig att jag vill göra ett seriealbum, ett vanligt album på kanske 40-50 sidor. För att det ska gå ihop behöver jag kanske trycka 400 ex. Jag behöver alltså c:a 400 personer som förbinder sig att köpa för hundra kronor när albumet är tecknat och tryckt. Om jag lade ut det här projektet på en crowdfundingsida skulle nog högst nio personer (högt räknat) satsa. Det skulle inte bli av. Så känns det. Eller skulle 8970 tokiga amerikaner (med sprängfyllda kontokort) genast börja mata kontot fullt med marsipan?
Användarvisningsbild
rkaj
Near Mint
Inlägg: 3546
Blev medlem: ons 05 jan 2005, 20:18
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Crowdfunding - serier

Inlägg av rkaj »

RioGrande skrev:... Om jag lade ut det här projektet på en crowdfundingsida skulle nog högst nio personer (högt räknat) satsa ...


Det beror på idén och hur du presenterar den. Om du bara skriver att du ska göra en serie blir det nog inte många napp, men med en bra teaser om vad det kommer att handla om och några snygga bilder på huvudpersoner och miljöer kan det bli riktigt många.

Framförallt tror jag att "snäva" eller "nördiga" projekt kan lyckas bättre med crowdfunding än med traditionell finansiering, eftersom ett traditionellt förlag bara konstaterar att den målgruppen är för snäv, medans det crowdfundade projektet kanske "upptäcks" på ett specialforum och några bloggar för folk med just det specialintresset ,,,
Användarvisningsbild
MAD
Fine
Inlägg: 426
Blev medlem: mån 28 feb 2011, 14:45

Re: Crowdfunding - serier

Inlägg av MAD »

Rio: Som rkaj skriver så handlar det helt och hållet om hur du presenterar ditt projekt, vilka belöningar du har för dina backare osv. osv.

Om man tar ett exempel som var en av de första projekten jag var med och backade så hade den skaparen turen att förutom att han gjort en bra presentation, även hamna i Kickstarters vecko-nyhetsbrev
http://www.kickstarter.com/projects/jak ... er-stories
han behövde $6000 för att kunna utföra sitt projekt men det blev så populärt att han fick in $85000...

Det är väl visserligen ett extremfall, de flesta ligger oftast och kämpar nånstans runt den nivån de behöver för att kunna göra en publikation alls. Han som skapar http://www.kickstarter.com/projects/ble ... /blackwood som jag tjatat om härinne har blivit intervjuad i ett flertal indie-media, olika sidor om serier på nätet och i podradio och alla hyllar honom och hans verk, men det verkar ändå vara otroligt svårt för honom att få ihop relativt låga summor.

LR: Jag tycker nog också som smorkin i den frågan. Med tanke på hur mycket klagomål som brukar komma från olika personer angående hur de stora bolagen sköter sina utgivningar, hur illa den svenska seriemarknaden är osv, känns det helt naturligt att vilja stödja creator-owned serier i större utsträckning. Ifall man faktiskt har möjligheten att påverka vad som ges ut själv så bör det bli bättre serier :-D
Användarvisningsbild
Labrador Road 26
Gem Mint
Inlägg: 12270
Blev medlem: tis 13 dec 2005, 05:53
Ort: Stockholm

Re: Crowdfunding - serier

Inlägg av Labrador Road 26 »

MAD skrev:LR: Jag tycker nog också som smorkin i den frågan. Med tanke på hur mycket klagomål som brukar komma från olika personer angående hur de stora bolagen sköter sina utgivningar, hur illa den svenska seriemarknaden är osv, känns det helt naturligt att vilja stödja creator-owned serier i större utsträckning. Ifall man faktiskt har möjligheten att påverka vad som ges ut själv så bör det bli bättre serier :-D

Jag misstänkte att synvinkeln inte skulle stämma överens med alla. Men för er verkar det viktigare med själva produkten, att den får komma ut, än själva systemets brister. Jag tror att man på sätt och vis bibehåller kapitalismens förhållningssätt när man kör så här vid sidan om. Det är lite som synsättet om man ska ge fisk eller metspö till den hungrige. Så länge det kickstartas så behöver ju de stora jättarna inte ändra sina metoder/produkter för istället för att leda upp massorna blir det som en nödlösning.

I längden gör det mer skada än nytta tror jag. Jag pratar alltså inte om produkterna utan om det finansiella systemet.
With great collections comes great responsibility.
larsa66 till mig: Ibland tror jag att du skulle bli en bra seriefigur med dina starka åsikter och kommentarer.
E Dahlén: Mycket klokt - så sant! (Lägger till Sallander i raden av epokgörande filosofer)
Användarvisningsbild
tfels
Very Fine
Inlägg: 1921
Blev medlem: sön 27 maj 2007, 15:43
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Crowdfunding - serier

Inlägg av tfels »

Labrador Road 26 skrev:I längden gör det mer skada än nytta tror jag. Jag pratar alltså inte om produkterna utan om det finansiella systemet.

Jag hänger inte med riktigt. Vem gör det skada?

/Citatfix. Admin
Thomas Fels
www.svenskasuperserier.se
Användarvisningsbild
Labrador Road 26
Gem Mint
Inlägg: 12270
Blev medlem: tis 13 dec 2005, 05:53
Ort: Stockholm

Re: Crowdfunding - serier

Inlägg av Labrador Road 26 »

tfels skrev:Jag hänger inte med riktigt. Vem gör det skada?

I och med att man lallar vid sidan om sätts det ingen press på jättarna så de kan köra på som vanligt. Visst kan man se det som att man hittat alternativa fungerande lösningar, men man kommer aldrig få till en förändring av själva systemet i grunden. Jag tror mer på att man ändrar det som i botten är fel än kör "nödlösningar" vid sidan om. För att tigga pengar på nätet för att finansiera något är en nödlösning som jag ser det. Detta är på ett djupt filosofiskt plan alltså som jag tror man förstör för sig själv i längden. Det blir inget reellt hot mot megakorporationerna.
With great collections comes great responsibility.
larsa66 till mig: Ibland tror jag att du skulle bli en bra seriefigur med dina starka åsikter och kommentarer.
E Dahlén: Mycket klokt - så sant! (Lägger till Sallander i raden av epokgörande filosofer)
Skriv svar