Kickstarter och Crowdfunding - serier

Har du hört något nytt som du vill berätta om? Här är platsen att berätta om det.
Användarvisningsbild
K-E Lindkvist
Near Mint
Inlägg: 2173
Blev medlem: sön 01 feb 2009, 20:22
Ort: Riverdale
Kontakt:

Re: Kickstarter och Crowdfunding - serier

Inlägg av K-E Lindkvist »

Micke Tegebjer har äntligen kommit igång med drömprojektet, att ge ut den samlade Åshöjdens BK, som han snackat om i åratal. Jag önskar honom all framgång med detta.

Bild
"Allting kommer till den som kan vänta!"
- Alexander Lukas
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Re: Kickstarter och Crowdfunding - serier

Inlägg av Wakuran »

Hmm, undrar om den där uppgiften om "Sveriges längsta tecknade serie" stämmer. Men om man har definitionen att det är en pågående historia av samma upphovspersoner kanske det iofs kan vara korrekt. Hästsåpan "Stallgänget på Tuva" verkar bara ha någonting runt 900-1000 sidor, och "Broknäsflickorna" kanske också är någonting däromkring.
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.
Användarvisningsbild
Agentum
Gem Mint
Inlägg: 13054
Blev medlem: mån 25 apr 2005, 15:20
Ort: Uppsala Län

Re: Kickstarter och Crowdfunding - serier

Inlägg av Agentum »

Många sidor, men sportserier har jag aldrig orkat läsa inte ens som ung, öht aldrig när så mycket roligare fanns som våld, krig och liknande.
De konkurerande i mängd sidor lät inget vidare heller

Iofs ör väl fotboll ett slags våldsverkandepåverkan, men i publiken, imo en skam för en sport att ha sånt och uppmuntra det, finns inga sporter som folk klagar på av andra skäl som har nåt liknande ens.

Märks att folk tycker det är så tuft tyvärr, dörför slutar det aldrig heller.

Finns verklugen köpare till spnt här, de som bara läste det där läser inga serier idag, de sitter med en sexpack öl framför TVn och glor på just forbollsmatcher tror jag.
9mm, i'm never further away than that.
Användarvisningsbild
smorkin
Very Fine
Inlägg: 1170
Blev medlem: ons 25 feb 2009, 14:41
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Kickstarter och Crowdfunding - serier

Inlägg av smorkin »

Wakuran skrev:Hmm, undrar om den där uppgiften om "Sveriges längsta tecknade serie" stämmer. Men om man har definitionen att det är en pågående historia av samma upphovspersoner kanske det iofs kan vara korrekt. Hästsåpan "Stallgänget på Tuva" verkar bara ha någonting runt 900-1000 sidor, och "Broknäsflickorna" kanske också är någonting däromkring.

Jo, den samlade utgåvan av Stallgänget går in på exakt 1000 sidor faktiskt, så Åshöjden är längre.
Simon säger: Serierecensioner på http://smorkin.wordpress.com
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Re: Kickstarter och Crowdfunding - serier

Inlägg av Wakuran »

smorkin skrev:
Wakuran skrev:Hmm, undrar om den där uppgiften om "Sveriges längsta tecknade serie" stämmer. Men om man har definitionen att det är en pågående historia av samma upphovspersoner kanske det iofs kan vara korrekt. Hästsåpan "Stallgänget på Tuva" verkar bara ha någonting runt 900-1000 sidor, och "Broknäsflickorna" kanske också är någonting däromkring.

Jo, den samlade utgåvan av Stallgänget går in på exakt 1000 sidor faktiskt, så Åshöjden är längre.

Hörde att Lena Furberg tydligen ska ha hjälpt till med att kontrollräkna Tuva-sidor så att Tegebjers uppgift ska stämma... :shock:

Eva & Adam verkar ha någonting 5-600 sidor, inklusive de icke-kanoniska riksdagsserierna. Undrar om det finns någon annan svensk såpaartad serie som jag kan ha missat...
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.
Användarvisningsbild
Agentum
Gem Mint
Inlägg: 13054
Blev medlem: mån 25 apr 2005, 15:20
Ort: Uppsala Län

Re: Kickstarter och Crowdfunding - serier

Inlägg av Agentum »

Iofs ör det mindre ön man först tänker jämfört USAs oändlughetserier, ännu spottar de ur sig en del.

Men här är rekordet i form av samma person har skrivit och tecknat sidorna antar jag.

Är historien så att säga helt sanmanhöngande med?

För annars måste ju säg Herman Hedning ligga bra till med?
9mm, i'm never further away than that.
Användarvisningsbild
smorkin
Very Fine
Inlägg: 1170
Blev medlem: ons 25 feb 2009, 14:41
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Kickstarter och Crowdfunding - serier

Inlägg av smorkin »

Och tecknare som Rune Andréasson, Nils Egerbrandt m fl borde ha gjort många sidor de med, men som du säger, med kortare fristående episoder :-)
Simon säger: Serierecensioner på http://smorkin.wordpress.com
Användarvisningsbild
Agentum
Gem Mint
Inlägg: 13054
Blev medlem: mån 25 apr 2005, 15:20
Ort: Uppsala Län

Re: Kickstarter och Crowdfunding - serier

Inlägg av Agentum »

Jo det var ju deras egna serier så ja, glömde det.
Rube A hade tidigt hjälp men han gjorde väl en massa tidigare ändå.
Nåja gissar att det inte gills i detta rekordet.
9mm, i'm never further away than that.
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Re: Kickstarter och Crowdfunding - serier

Inlägg av Wakuran »

Vad det gäller Bamse är det nog Francisco Tora som tecknat mest...
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.
Användarvisningsbild
Agentum
Gem Mint
Inlägg: 13054
Blev medlem: mån 25 apr 2005, 15:20
Ort: Uppsala Län

Re: Kickstarter och Crowdfunding - serier

Inlägg av Agentum »

Jo men vad jag tänkte var upphovsman som tecknar och skriver sidir själv..

Rune A. tig ju hjälp rätt snart, han är väl den som nästan förde en amerikansk stil från 40talet ungefär.

Men 91an nämnds då enbart av upphovsman, eller Kronblm enbart flr egen penna.
Jag la till Herman Hedning

Saken var om rekordet; nnebar en sammanhängande historia tecjnad och berättad av en person, då faller ju de vi nämnt.
9mm, i'm never further away than that.
Användarvisningsbild
K-E Lindkvist
Near Mint
Inlägg: 2173
Blev medlem: sön 01 feb 2009, 20:22
Ort: Riverdale
Kontakt:

Re: Kickstarter och Crowdfunding - serier

Inlägg av K-E Lindkvist »

Till sist kom den ändå:

Bild

Valhall-boxen från Apart Förlag. Den skarpsynte ser att det finns en anledning till den något sena leveransen, men å andra sidan höll Johan Kimrin på att närapå bryta ryggen av sig i sin ambition att göra alla deltagare i Kickstartern inklusive mig riktigt nöjda. (Jag misstänker att han inte direkt gjorde någon vinst på min box med tanke på det speciella utförandet.)

Skulle jag påstå något annat än att jag är mycket nöjd med slutresultatet skulle jag ljuga. [:o)]
"Allting kommer till den som kan vänta!"
- Alexander Lukas
Användarvisningsbild
MrKumquack
Fine
Inlägg: 387
Blev medlem: tis 08 mar 2016, 14:44

Re: Kickstarter och Crowdfunding - serier

Inlägg av MrKumquack »

K-E Lindkvist skrev:Till sist kom den ändå:
Valhall-boxen från Apart Förlag. Den skarpsynte ser att det finns en anledning till den något sena leveransen.

Den skarpsynte ser att böckerna inte har Apart's egen logga, men vilken är den? (Har boxen själv, och har dessutom skänkt bort de tidigare utgåvorna från Ekholm & Tegebjer till min yngsta dotter. Kan därför inte jämföra med dom. Och de fick väl heller inte plats i den nya boxen om jag minns rätt.)
"Ridderligheten dog med mitt tålamod!"
- Knatte
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Re: Kickstarter och Crowdfunding - serier

Inlägg av Wakuran »

MrKumquack skrev:Den skarpsynte ser att böckerna inte har Apart's egen logga, men vilken är den? (Har boxen själv, och har dessutom skänkt bort de tidigare utgåvorna från Ekholm & Tegebjer till min yngsta dotter. Kan därför inte jämföra med dom. Och de fick väl heller inte plats i den nya boxen om jag minns rätt.)

Det är Ekholm & Tegebjer ...

Bild

(Litet kul att man försökt få in både E, & och T i loggan, när & redan från från början är en ligatur av E och T. *Språknördshumor.* )
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.
Användarvisningsbild
K-E Lindkvist
Near Mint
Inlägg: 2173
Blev medlem: sön 01 feb 2009, 20:22
Ort: Riverdale
Kontakt:

Re: Kickstarter och Crowdfunding - serier

Inlägg av K-E Lindkvist »

Wakuran skrev:Det är Ekholm & Tegebjer ...
(Litet kul att man försökt få in både E, & och T i loggan, när & redan från från början är en ligatur av E och T. *Språknördshumor.* )

Helt riktigt. Förklaringen till detta är att Johan i allra sista stund bestämde sig för att tillverka ett litet antal måttanpassade boxar åt de som inte nappat på hans mycket generösa erbjudande och bytt ut sina befintliga Ekholm & Tegebjer mot nya Apart-böcker i det lyxigare kickstarterutförandet.
"Allting kommer till den som kan vänta!"
- Alexander Lukas
Användarvisningsbild
MrKumquack
Fine
Inlägg: 387
Blev medlem: tis 08 mar 2016, 14:44

Re: Kickstarter och Crowdfunding - serier

Inlägg av MrKumquack »

Aha, det var Ekholm & Tegebjer ändå! Nu när du nämner det, har jag ett svagt minne av just erbjudandet om att få en box passande till de äldre albumen. (Och jag tycker nog även att deras logga är betydligt snyggare/vackrare än Apart's dito. Bara att gratulera!)
"Ridderligheten dog med mitt tålamod!"
- Knatte
Användarvisningsbild
Grumme
Very Fine
Inlägg: 1910
Blev medlem: mån 30 jul 2007, 00:53
Ort: Örbyhus
Kontakt:

Re: Kickstarter och Crowdfunding - serier

Inlägg av Grumme »

K-E Lindkvist skrev:
Wakuran skrev:Det är Ekholm & Tegebjer ...
(Litet kul att man försökt få in både E, & och T i loggan, när & redan från från början är en ligatur av E och T. *Språknördshumor.* )

Helt riktigt. Förklaringen till detta är att Johan i allra sista stund bestämde sig för att tillverka ett litet antal måttanpassade boxar åt de som inte nappat på hans mycket generösa erbjudande och bytt ut sina befintliga Ekholm & Tegebjer mot nya Apart-böcker i det lyxigare kickstarterutförandet.


Då blir jag ju lite nyfiken på hur detta kommer att noteras i Seriekatalogen framöver? [8]
Looding?
Senast redigerad av 1 Grumme, redigerad totalt 0 gånger.
https://www.flashback.org/ - När du vill veta det som mainstream-media inte vill berätta.
Användarvisningsbild
Looding
Mint
Inlägg: 5290
Blev medlem: lör 08 jan 2005, 12:34
Kontakt:

Re: Kickstarter och Crowdfunding - serier

Inlägg av Looding »

K-E Lindkvist skrev:
Wakuran skrev:Det är Ekholm & Tegebjer ...
(Litet kul att man försökt få in både E, & och T i loggan, när & redan från från början är en ligatur av E och T. *Språknördshumor.* )

Helt riktigt. Förklaringen till detta är att Johan i allra sista stund bestämde sig för att tillverka ett litet antal måttanpassade boxar åt de som inte nappat på hans mycket generösa erbjudande och bytt ut sina befintliga Ekholm & Tegebjer mot nya Apart-böcker i det lyxigare kickstarterutförandet.

Ja, den informationen har inte riktigt nått ut till mig i alla fall. Vad är ett "litet antal"? Och hur får man tag i dem?
Har du information som saknas eller behövs ändras i https://www.seriekatalogen.se så kontakta mig eller skicka ett mail till seriekatalogen.se[at]gmail.com
Användarvisningsbild
K-E Lindkvist
Near Mint
Inlägg: 2173
Blev medlem: sön 01 feb 2009, 20:22
Ort: Riverdale
Kontakt:

Re: Kickstarter och Crowdfunding - serier

Inlägg av K-E Lindkvist »

Looding skrev:Vad är ett "litet antal"? Och hur får man tag i dem?

"Litet antal" är ett antagande från min sida. Johan Kimrin skickade ut en separat enkät till de som envisades med att vilja ha en måttanpassad box för Ekholm & Tegebjer-böckerna där man fick svara om man fortfarande var intresserad fastän priset då skulle bli *mycket* högre än vad som utlovats i ursprungserbjudandet (249:- plus frakt).
Sen tillverkades troligen dessa boxar sist av alla och Johan har sagt att det INTE blir några fler. Så efterbeställningar är inget att hoppas på utan de som blev gjorda är de enda som existerar.
"Allting kommer till den som kan vänta!"
- Alexander Lukas
Användarvisningsbild
Klaatu
Very Good
Inlägg: 186
Blev medlem: ons 14 okt 2015, 22:48

Re: Kickstarter och Crowdfunding - serier

Inlägg av Klaatu »

Bild

Stötta Karl Kämpes brittiske "kusin" Dick Turpin and the Vengeful Shade!

Dick Turpin på kickstarter!
Ger ut KARL KÄMPE ÄVENTYRAREN: http://www.karlkampe.se/serietidning/
Användarvisningsbild
zlv
Very Fine
Inlägg: 754
Blev medlem: tis 18 okt 2005, 08:43
Ort: Stockholm

Re: Kickstarter och Crowdfunding - serier

Inlägg av zlv »

Apart drar igång nästa Kickstarter projekt: https://kalle-och-hobbe.se/index_red.html

Men hur går detta ihop med Cobolts utgivning?
Cobolt covers | Cobolt Tintin covers (sidorna nere from 27/11-2021)
Skriv svar