Seriefrämjandet - Nytt från styrelsen

Har du hört något nytt som du vill berätta om? Här är platsen att berätta om det.
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin

Seriefrämjandet - Nytt från styrelsen

Inläggav Wakuran » sön 03 mar 2013, 12:20

Via Ola Hammarlund, SeF:s forum:

Ola Hammarlund skrev:Seriefrämjandets styrelse har haft möte. Här kommer en sammanfattning av några av de saker som avhandlades.

Det senaste nyhetsbrevet gick ut i slutet av januari. Nästa går ut i mars.

Årsmötet kommer att äga rum på Stockholms Internationella Seriefestival, SIS, 27–28 april. Närmare detaljer om tid etc. kommer.

Urhundens lista över 2012 års seriealbumutgivning är klar och ligger uppe på webben. För första gången är svenska album i majoritet. Nytt för i år är att nomineringarna skall offentliggöras på Stockholms internationella seriefestival.

Årsberättelsen skall i framtiden innehålla statistik över SeFs verksamhet. Detta är på begäran från våra bidragsgivare, man bör även vara av intresse för medlemmarna.

Vi har fått stöd från Region Skåne och Bildkonst Upphovsrätt i Sverige (BUS) för att genomföra ett projekt för att utveckla vår hantering av uppdrag för människor som på olika sätt arbetar med tecknade serier. Vi väntar för närvarande på besked på ytterligare ansökningar.

Vi har fått stöd för att göra en förstudie för att undersöka möjligheterna till ett Seriecenter i Stockholm. En lämplig projektledare ska tillsättas och projektet ska sättas igång. Posten som projektledare skall tillsättas så snart som möjligt. Flera personer har anmält intresse.

Förarbetet för festivalen I Seriernas Värld 2013 har börjat. Lovisa Witt är återigen projektledare.

I år är vi officiella medarrangörer till Stockholms Internationella Seriefestival i slutet av april och står för att bjuda in internationella gäster till festivalen. Fredrik Strömberg ansvarar för detta.

Vi genomförde projektet Gare du Nord på seriefestivalen i Angoulême i månadsskiftet mellan januari och februari. Fredrik Strömberg var projektledare och koordinerade vår insats som gick ut på att lyfta fram svenska serier i den franska myllan.

Vi har beviljats ett mindre stöd från Nordisk Kulturfond för att genomföra ett nytt projekt, Nordic Comics Alley till MoCCA-festivalen i New York som i år inträffar 6–7 april. Även här handlar det om att marknadsföra svenska serier för en internationell publik och utveckla samarbeten.

Vi planerar att fortsätta med den framgångsrika Seriescenen på Bokmässan i Göteborg. Eftersom Fanny Bystedt, som är projektledare, kommer att vara bortrest under hösten kommer en del av arbetet skötas av Johnie Ekman, projektassistenten. Fanny avser dock att sköta planeringen.

Josefin Svenske är projektledare för utställningen Mumindalen. Projektet utgår från Tove Janssons Mumin och handlar om att lyfta fram samtida serieskapare i Norden.

Anders Johansson är koordinator för Strindbergsutställningen och fortsätter att boka in den på olika platser. Den kommer att visas i Vallentuna 25 feb – 28 mars och därefter Laholm 1 april – 1 juni.

Utställningen Mus Mouse Maus betraktas som avslutad i Sverige men finns tillgänglig att beställa om intresse dyker upp. Samarbetspartnern i Frankrike fortsätter att arbeta med utställningen och fler visningsplatser kommer till.

För att utveckla Seriearkivets verksamhet och fira dess 10-årsjubileum år 2013 genomförs projektet Framtidens seriearkiv. Det ska bland annat produceras en bok, en utställning (”Sveriges seriehistoria”) som bygger på Fredrik Strömbergs bok, ”Swedish Comics History”, en folder, med mera. Det kommer även att hållas en invigning av en skylt vid arkivet den 30 november. Jamil Mani är projektledare.

Projektet med Seriedatabasen Yggdrasil rullar på under Projektledare är Jakob Hallin. Projektet går ut på att samla och systematisera information om serieutgivningen i Sverige.

Den senaste serieaftonen i Malmö hölls så sent som den 14 februari och hade Don Rosa som tema. Fredrik Strömberg prövade en ny form för aftonen, vilken visade sig vara lyckad, och evenemanget höll på omkring tre timmar (!).

Projektet Tusen Serier, med Mattias Elftorp som projektledare, har numera en lokal på Mitt Möllan i Malmö där det hålls workshops och visas utställningar.

Vi har beviljats stöd för att arrangera ett nordiskt seriemöte. Det handlar om att samarbeta med våra systerorganisationer i andra nordiska länder, troligtvis genom konferenser. Projektledare är Jamil Mani.

Vi har fått stöd för att driva projektet Serieresidens som handlar om att tillhandahålla ateljéplatser för serieskapare i Norden och främja utbyten och samarbeten. Det visade sig att våra finska kollegor har ett liknande projekt, som kallas Cune, och därför samarbetar vi med dessa två projekt
.

Användarvisningsbild
Labrador Road 26
Gem Mint

Re: Seriefrämjandet - Nytt från styrelsen

Inläggav Labrador Road 26 » sön 03 mar 2013, 20:04

Postar du även åt andra hållet Wakuran, alltså uppgifter härifrån hos SeF? Eller är det en ensidig överföring?
With great collections comes great responsibility.
larsa66 till mig: Ibland tror jag att du skulle bli en bra seriefigur med dina starka åsikter och kommentarer.
E Dahlén: Mycket klokt - så sant! (Lägger till Sallander i raden av epokgörande filosofer)

Användarvisningsbild
Wakuran
Admin

Inläggav Wakuran » sön 03 mar 2013, 20:17

Det kan väl hända, men det är inte så ofta.

Användarvisningsbild
Nitro74
Fine
Kontakt:

Inläggav Nitro74 » tis 05 mar 2013, 10:30

Labrador Road 26 skrev:Postar du även åt andra hållet Wakuran, alltså uppgifter härifrån hos SeF? Eller är det en ensidig överföring?

Jag visste inte ens att Serieforum hade någon styrelse i föreningsteknisk mening. Om en sådan finns har jag missat protokollen frå deras möten, än mindre vet jag hur den tillsätts.
"Det är min uppfattning och den delar jag" -Dupond i "Det sönderslagna örat"

Användarvisningsbild
Labrador Road 26
Gem Mint

Inläggav Labrador Road 26 » tis 05 mar 2013, 15:05

Jag syftar inte på styrelseinformation utan över huvud taget saker som tas upp här som kan vara av intresse för serieintresserade. Det kan vara om vad som helst alltså. På sätt och vis blir det ju lite synd om de på SeF som får bidra med info men inte får någon i utbyte, om det här bara är åt ena hållet alltså.

Frågan gällde alltså inte enbart denna tråd utan samtliga som är någon typ av citat från SeFs forum (eller möjligtvis hemsida).
With great collections comes great responsibility.
larsa66 till mig: Ibland tror jag att du skulle bli en bra seriefigur med dina starka åsikter och kommentarer.
E Dahlén: Mycket klokt - så sant! (Lägger till Sallander i raden av epokgörande filosofer)

mikaelsol
Fine

Inläggav mikaelsol » tis 05 mar 2013, 16:40

Spännande grejer i görning. Vet man något mer om det där seriecentret i Stockholm. Har hört lite olika om det i några år nu.

Användarvisningsbild
Wakuran
Admin

Inläggav Wakuran » tis 05 mar 2013, 16:53

Jag har inte riktigt fattat vad ett seriecenter kommer innebära...

Användarvisningsbild
Mithroth
Very Fine
Kontakt:

Inläggav Mithroth » tis 05 mar 2013, 17:40

Wakuran skrev:Jag har inte riktigt fattat vad ett seriecenter kommer innebära...

Skapar väl ett par jobb [;)]
Jag säger inte att du har fel, bara att jag har mer rätt än dig.

Användarvisningsbild
aakeforsmark
Fine
Kontakt:

Inläggav aakeforsmark » ons 06 mar 2013, 17:10

Det är väl lite som det blivit i Malmö - ett slags sambandscentral som man kan hänga upp olika projekt omkring. Det har varit en hel del kritik mot att SeF blivit alltför Malmö-orienterat (som det var kritik mot när det var Stockholmscentrerat) men det finns väl så pass många som håller på nu så att det kan bära aktiviteter i två städer.
http://forsmarx.se
http://forsmark-stralandetider.blogspot.com

Återgå till "Nyheter"