Vad vill du bli tecknad som?

Har du hört något nytt som du vill berätta om? Här är platsen att berätta om det.
Användarvisningsbild
Peral
Moderator
Inlägg: 5357
Blev medlem: fre 18 aug 2006, 01:34
Ort: Örebro

Vad vill du bli tecknad som?

Inlägg av Peral »

Jag medverkar vi Svenska Superseriers bord i årets seriefestival och vi tänkte göra någon sorts temateckningar, och är i desperat behov av en bra idé! Vad vill du bli tecknad som?
mikaelbergkvist
Near Mint
Inlägg: 2366
Blev medlem: lör 20 feb 2010, 16:32

Re: Vad vill du bli tecknad som?

Inlägg av mikaelbergkvist »

Ämen.. det måste ju bli som superhjälte. Frågan är vilken..
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Re: Vad vill du bli tecknad som?

Inlägg av Wakuran »

Årets tema är ju eskapism... Fånge på rymmen? Utbrytarkung?
Användarvisningsbild
Peral
Moderator
Inlägg: 5357
Blev medlem: fre 18 aug 2006, 01:34
Ort: Örebro

Re: Vad vill du bli tecknad som?

Inlägg av Peral »

Vi har förslaget Superhjälte Mikael, problemet som vi ser det är att det finns en triljon superhjältar och att minnet är begränsat när det gäller att komma ihåg hur alla ser ut och hur dessa diverse fantastiska dräkter ser ut. Men det finns fortfarande på bordet! Tack för förslaget Mikael
Eskapism det låter intressant, tack Wakuran
Användarvisningsbild
RioGrande
Moderator
Inlägg: 4386
Blev medlem: mån 13 sep 2010, 18:28

Re: Vad vill du bli tecknad som?

Inlägg av RioGrande »

Självklart ska du rita folk som superhjältar. När du sitter vid Svenska superseriers bord. Men kan du inte hitta på fantasisuperhjältar efter hand? De måste ju inte "funka", för du ska ju inte teckna ett helt äventyr med dem... Du kan till exempel rita någon (personen X) och ge personen en pyjamasliknande dräkt och en mantel och mask --- och sedan säga att "detta är blomstermannen/blomsterkvinnan" (med egenskapen att han/hon kan göra en gest och få blommor att växa ut runtomkring angriparen (eller nåt)).
Eller "Miljölokmannen" eller "Smälta grisflottflickan" eller "Mannen med grävskopearmarna" ----- osv
Cadial
Very Fine
Inlägg: 970
Blev medlem: fre 04 sep 2009, 18:37

Re: Vad vill du bli tecknad som?

Inlägg av Cadial »

Wakuran skrev:Årets tema är ju eskapism... Fånge på rymmen? Utbrytarkung?

Fast med eskapism menas val mer mental verklighetsflykt? Kanske Zatanna, eller nagon ur Sandman?
Användarvisningsbild
Dude
Fine
Inlägg: 392
Blev medlem: lör 28 maj 2011, 13:53

Re: Vad vill du bli tecknad som?

Inlägg av Dude »

RioGrande skrev:... "Miljölokmannen" ...


Kapten Ånglok är den givna skurken!
Användarvisningsbild
larsa66
Moderator
Inlägg: 2353
Blev medlem: ons 13 jun 2012, 20:50
Ort: Robertsfors
Kontakt:

Re: Vad vill du bli tecknad som?

Inlägg av larsa66 »

Peral skrev:Vi har förslaget Superhjälte Mikael, problemet som vi ser det är att det finns en triljon superhjältar och att minnet är begränsat när det gäller att komma ihåg hur alla ser ut och hur dessa diverse fantastiska dräkter ser ut. Men det finns fortfarande på bordet! Tack för förslaget Mikael
Eskapism det låter intressant, tack Wakuran


Det där lät ju väldigt skoj, nästan som om bara det skulle räcka för att besöka mässan.

Skulle man inte börja med en enkät med rubriken "vilken superhjälte är du?" på låt oss säga ett tjugotal frågor med olika alternativ till svar. Svaren rättas sedan och grundat på svaren blir det en av fem-tio superhjältar, t.ex Stålmannen, wonderwoman, Hulk. som ni sedan ritar med deltagarens utseende. . Men det får ju vara inte alltför maskerade hjältar som Läderlappen eller vildelden :) då ser man ju inte ansiktet.
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Re: Vad vill du bli tecknad som?

Inlägg av Wakuran »

larsa66 skrev:Det där lät ju väldigt skoj, nästan som om bara det skulle räcka för att besöka mässan.

Skulle man inte börja med en enkät med rubriken "vilken superhjälte är du?" på låt oss säga ett tjugotal frågor med olika alternativ till svar. Svaren rättas sedan och grundat på svaren blir det en av fem-tio superhjältar, t.ex Stålmannen, wonderwoman, Hulk. som ni sedan ritar med deltagarens utseende. . Men det får ju vara inte alltför maskerade hjältar som Läderlappen eller vildelden :) då ser man ju inte ansiktet.

Risken finns att det där konceptet kommer ta alldeles för mycket tid... [B)] RioGrandes konceptidé låter effektivare...
Användarvisningsbild
larsa66
Moderator
Inlägg: 2353
Blev medlem: ons 13 jun 2012, 20:50
Ort: Robertsfors
Kontakt:

Re: Vad vill du bli tecknad som?

Inlägg av larsa66 »

Wakuran skrev:
larsa66 skrev:Det där lät ju väldigt skoj, nästan som om bara det skulle räcka för att besöka mässan.

Skulle man inte börja med en enkät med rubriken "vilken superhjälte är du?" på låt oss säga ett tjugotal frågor med olika alternativ till svar. Svaren rättas sedan och grundat på svaren blir det en av fem-tio superhjältar, t.ex Stålmannen, wonderwoman, Hulk. som ni sedan ritar med deltagarens utseende. . Men det får ju vara inte alltför maskerade hjältar som Läderlappen eller vildelden :) då ser man ju inte ansiktet.

Risken finns att det där konceptet kommer ta alldeles för mycket tid... [B)] RioGrandes konceptidé låter effektivare...


Inte behöver det ta så lång tid. Folk gillar såna där enkäter. Sånt där sitter folk och testar sig själv med på internet.
som exempel:

Vad skulle du göra om en superskurk höll din svärmor fången?
A) Hitta en bakdörr eller fönster eller ventilationstrumma och smyga upp bakom honom
B) Ringa mina kompisar och rådfråga dom först
C) Sparka in dörren och spöa upp honom

Man tar ett foto med en digitalkamera. så man har ansiktet.
Under tiden som svaren rättas och Peral tecknar går dom omkring och kollar på serier.
När personen kommer tillbaka ligger en sprillans färsk teckning med personen som Hulk eller wonderwoman.
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Re: Vad vill du bli tecknad som?

Inlägg av Wakuran »

Hmmm, det beror på hur många som är i båset. Om man är 3-4 stk borde iofs någon kunna hinna med att "rätta" de där enkäterna.

Jag tror Jimmy Wallin brukar köra med något liknande med sina zombieporträtt, att de ritas under mässan medan gästerna går omkring, och om han inte hinner klart så skriver han upp på en lista för att rita klart och posta något senare.
Användarvisningsbild
Peral
Moderator
Inlägg: 5357
Blev medlem: fre 18 aug 2006, 01:34
Ort: Örebro

Re: Vad vill du bli tecknad som?

Inlägg av Peral »

larsa66 skrev:
Wakuran skrev:
larsa66 skrev:Det där lät ju väldigt skoj, nästan som om bara det skulle räcka för att besöka mässan.

Skulle man inte börja med en enkät med rubriken "vilken superhjälte är du?" på låt oss säga ett tjugotal frågor med olika alternativ till svar. Svaren rättas sedan och grundat på svaren blir det en av fem-tio superhjältar, t.ex Stålmannen, wonderwoman, Hulk. som ni sedan ritar med deltagarens utseende. . Men det får ju vara inte alltför maskerade hjältar som Läderlappen eller vildelden :) då ser man ju inte ansiktet.

Risken finns att det där konceptet kommer ta alldeles för mycket tid... [B)] RioGrandes konceptidé låter effektivare...


Inte behöver det ta så lång tid. Folk gillar såna där enkäter. Sånt där sitter folk och testar sig själv med på internet.
som exempel:

Vad skulle du göra om en superskurk höll din svärmor fången?
A) Hitta en bakdörr eller fönster eller ventilationstrumma och smyga upp bakom honom
B) Ringa mina kompisar och rådfråga dom först
C) Sparka in dörren och spöa upp honom

Man tar ett foto med en digitalkamera. så man har ansiktet.
Under tiden som svaren rättas och Peral tecknar går dom omkring och kollar på serier.
När personen kommer tillbaka ligger en sprillans färsk teckning med personen som Hulk eller wonderwoman.


Det där med att teckna efter digitalkamera låter som en bra idé, men är det inte. När jag tecknade Zombie-porträtt under bokmässan i Örebro förra året så gjorde jag några sådana åt köpare som ville ta med dem som en present åt t.ex. en ej närvarande pojkvän. De blir sällan helt lyckade eftersom man inte får de rätta djupet på bilderna. Bilderna är ofta tagna rakt framifrån så det karakteristiska i utseendet försvinner. Jag tycker porträtten blir bäst i ungefär kvartsprofil.
Jag är alltjämt tveksam till Superhjälte-konceptet. Besökarna kommer vilja bli tecknade som sin favorit superhjälte och chansen är att de blir besvikna eftersom de antagligen kan honom/henne bättre än oss. Dessutom kommer problemet med de här skinn-tajta dräkterna, väldigt få av oss har en superhjältes kropp. [:o)]
Användarvisningsbild
RioGrande
Moderator
Inlägg: 4386
Blev medlem: mån 13 sep 2010, 18:28

Re: Vad vill du bli tecknad som?

Inlägg av RioGrande »

Kropparna är väl inget problem. Du kör bara med två standardkroppar. (Weissmüller för männen och Jane Russell för kvinnorna) Bild
Bild
Användarvisningsbild
Peral
Moderator
Inlägg: 5357
Blev medlem: fre 18 aug 2006, 01:34
Ort: Örebro

Re: Vad vill du bli tecknad som?

Inlägg av Peral »

Jag gillar det sätt du tänker RG!
Karl-Alfred
Very Good
Inlägg: 92
Blev medlem: tor 23 sep 2010, 12:22

Re: Vad vill du bli tecknad som?

Inlägg av Karl-Alfred »

Jag har tecknat superhjältteporträtt vid ett par olika event och någon Malmöfestival. Min erfarenhet är att det bästa är att hitta på något som passar in på personen, börja skissa av utseendet samtidigt som man småpratar med "modellen" och kanske plockar upp saker som denne gillar eller basera krafter på något attribut som glasögon, hår, piercings eller liknande. Sedan finns det ju de som ber om att få bli Batman eller andra välkända figurer.
ett formulär låter oerhört tidsödande och krångligt.
Som jag ser te finns det tre saker som är viktigare än något annat när det gäller sånt här:

1. Kunden ska bli nöjd.
2. Det måste finnas någon form av likhet.
3. Hitta en bra balans mellan snabbhet och kvalité.

Om tecknaren själv har kul under tiden så blir upplevelsen bättre för alla inblandade.

Mvh.

Jimmy Wallin
Användarvisningsbild
Labrador Road 26
Gem Mint
Inlägg: 12270
Blev medlem: tis 13 dec 2005, 05:53
Ort: Stockholm

Re: Vad vill du bli tecknad som?

Inlägg av Labrador Road 26 »

Det är väl inte för mycket begärt om ni kräver någon typ av referensmaterial om kunden önskar en mindre känd figur. Alternativt om ni har internetuppkoppling så är det ju en baggis att slå upp även den mest okända figuren.
With great collections comes great responsibility.
larsa66 till mig: Ibland tror jag att du skulle bli en bra seriefigur med dina starka åsikter och kommentarer.
E Dahlén: Mycket klokt - så sant! (Lägger till Sallander i raden av epokgörande filosofer)
Användarvisningsbild
UlfK
Tekniker och TF Admin
Inlägg: 4249
Blev medlem: tis 12 maj 2009, 10:48
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Vad vill du bli tecknad som?

Inlägg av UlfK »

Peral skrev:Dessutom kommer problemet med de här skinn-tajta dräkterna, väldigt få av oss har en superhjältes kropp. [:o)]


Annars finns ju alltid Studspojken i Rymdens Hjältar ...

Bild
Läs om serier på alla möjliga sätt:
Serieforum.seSerienytt.seSeriekatalogen.seNearmint.se
Serieforum.se på Facebook
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Re: Vad vill du bli tecknad som?

Inlägg av Wakuran »

Själv ser jag nog, trots mina baggy skjortor, snarare ut som Elongated Man ...

Bild
Användarvisningsbild
RioGrande
Moderator
Inlägg: 4386
Blev medlem: mån 13 sep 2010, 18:28

Re: Vad vill du bli tecknad som?

Inlägg av RioGrande »

Många bra lösningar på krångliga kroppsproblem kan hämtas från Basil Wolverton också:
Bild
Bild
[:)]
Användarvisningsbild
Rosen
Very Fine
Inlägg: 1417
Blev medlem: tis 01 jan 2008, 15:14
Ort: Järfälla
Kontakt:

Re: Vad vill du bli tecknad som?

Inlägg av Rosen »

De som är serietecknare (det är ju rätt mycket såna på plats) kunde man väl rita som en av deras egna figurer.

Jag har i alla fall gradvis blivit alltmer lik Birger på senare år...
"I wear eyeliner like a superhero mask."
Skriv svar