Urhundenpristagare dissas av konservativ bloggare

Har du hört något nytt som du vill berätta om? Här är platsen att berätta om det.
Användarvisningsbild
AndreasEriksson
Near Mint
Kontakt:

Re: Urhundenpristagare dissas av konservativ bloggare

Inläggav AndreasEriksson » fre 13 sep 2013, 15:34

Om nån försöker teckna som Lindahl, men inte lyckas så kan det se dumt ut. Om nån tecknar i sin egen stil och den inte alls försöker vara "snygg" så jag har jag inte så mycket emot det. Inte så länge det finns en tydlighet i berättandet i alla fall. I just det här fallet är "snyggt" och "fult" enbart subjektivt, men rent objektivt så förstår ju alla som läser Sara Hanssons serie vad den försöker säga. Bloggaren skulle knappast ha tyckt bättre om hennes budskap om det var tecknat av Hergé, Moebius, Eisner, Manara eller Lindahl.
Ger ut DYLAN DOG och SONS OF ANARCHY på svenska! http://www.adesmedia.se + http://www.facebook.com/DylanDogSweden

Användarvisningsbild
rkaj
Near Mint
Kontakt:

Inläggav rkaj » lör 14 sep 2013, 18:32

Nä, två stycken fick räcka. Serien i fråga är rätt ok, ganska tydligt teckad om än inte särskilt vacker i mina ögon. Seriens poäng är väsentlig, och framförandet är effektivt även om det kanske blir lite grovt. Bloggaren däremot är uppenbarligen en idiot.

Användarvisningsbild
MagnusR
Very Fine

Inläggav MagnusR » sön 15 sep 2013, 07:45

rkaj skrev:framförandet är effektivt

Egentligen är det mitt problem med serien. Hade hon bara sagt "pedofiloffer är som vilken anställd som helst" så hade det varit enkelt att avfärda henne, men nu är hon så skicklig att hon kan få läsarna att sluta tänka själva. Jag har alltid tyckt att en bra debatt hjälper folk att dra sina egna slutsatser, inte tvärtom. Ett enkelt test ifall något är satir eller bara en blind elakhet är att se ifall men kan byta vad serien handlar om. I det här fallet kan man sätta in nästan vad som helst utan att det förändrar budskapet - föräldrar, politiker, facket, lärare, idrottsledare osv, vilket visar att serien bygger på en bräcklig grund. Det är bara hennes effektiva framförande som gör den så bra som den faktiskt är.

/Magnus

Användarvisningsbild
Agentum
Gem Mint

Inläggav Agentum » mån 16 sep 2013, 13:04

Wakuran skrev:-"Det där såg kluddigt ut! Varför tecknar du inte som Hans Lindahl?"

Jag har ju väldigt svårt att se det fungera konstruktivt... [B)]

Man behöver ju inte överdriva, men vissa har helt enkelt inte teknik nog för att fungera och foklk vill inte ge konstruktiv kritik.

Jag har sett det här på forumet massor av gånger.
9mm, i'm never further away than that.

Användarvisningsbild
rkaj
Near Mint
Kontakt:

Inläggav rkaj » mån 16 sep 2013, 22:50

MagnusR skrev:Egentligen är det mitt problem med serien. Hade hon bara sagt "pedofiloffer är som vilken anställd som helst" så hade det varit enkelt att avfärda henne, men nu är hon så skicklig att hon kan få läsarna att sluta tänka själva.

Att jämföra två saker är inte nödvändigtvis att sätta likhetstecken med dem. Att påpeka att vanligt lönearbete (eller "löneslaveri" som det ibland kallas av folk som är vänster eller inte gillar sitt jobb) på sätt och vis är en form av människohandel är inte att påstå att vanliga chefer är lika onda som folk som kidnappar barn och säljer till bordeller.

Målet med serien var knappast att få folk att "sluta tänka själva" eller att uppmana till våld mot chefer, utan tvärtom att få lite fler börja tänka själva på hur vårt ekonomiska system egentligen fungerar och ifall det skulle kunna fungera bättre på något annat sätt.

Användarvisningsbild
aakeforsmark
Fine
Kontakt:

Inläggav aakeforsmark » tis 17 sep 2013, 05:34

Om man nu ska framföra upphovspersonens poäng - vilket vore den effektivaste teckningsstilen? Hergés? Franquins? Alex Raymonds? Jack Kirbys? Brian Bollands? Jag tycker att idé och teckningsstil är så intimt förknippade med varandra att det är svårt att tänka sej att det skulle bli speciellt mycket bättre med en annan teckningsstil.
http://forsmarx.se
http://forsmark-stralandetider.blogspot.com

Användarvisningsbild
MagnusR
Very Fine

Inläggav MagnusR » tis 17 sep 2013, 08:18

rkaj skrev:
MagnusR skrev:Egentligen är det mitt problem med serien. Hade hon bara sagt "pedofiloffer är som vilken anställd som helst" så hade det varit enkelt att avfärda henne, men nu är hon så skicklig att hon kan få läsarna att sluta tänka själva.

Att jämföra två saker är inte nödvändigtvis att sätta likhetstecken med dem. Att påpeka att vanligt lönearbete (eller "löneslaveri" som det ibland kallas av folk som är vänster eller inte gillar sitt jobb) på sätt och vis är en form av människohandel är inte att påstå att vanliga chefer är lika onda som folk som kidnappar barn och säljer till bordeller.

Målet med serien var knappast att få folk att "sluta tänka själva" eller att uppmana till våld mot chefer, utan tvärtom att få lite fler börja tänka själva på hur vårt ekonomiska system egentligen fungerar och ifall det skulle kunna fungera bättre på något annat sätt.

Visst vore det trevligt om du hade rätt, men vi får nog nöja oss med att konstatera att vi har helt olika tilltro till henne. Den närmaste jämförelsen jag kan komma på är Åke Green. Han talade också för de redan övertygade samtidigt som han kränkte redan utsatta människor (dock var Hanssons kränkande av utsatta "bara" en bieffekt varför min jämförelse är lite orättvis). Och även han uttalade sig såpass vagt att det var lagligt. Framförallt så talar båda utifrån en blind övertygelse på något som egentligen är bra men som de har förvanskat. Du kan ha rätt, men tyvärr har jag inte sett något som pekar på det. Jag har heller inte sett så mycket som talar för min teori, utan det är Occams rakkniv som gäller. Grejen är, allt du skriver ovan kan även skrivas om Åke Green, och jag skulle fortfarande inte hålla med, så jag tror inte vi kommer längre. Märk dock att jag uppskattar ditt synsätt. Jag blir själv trött på min cynism och vill gärna tänka mer som du.

/Magnus

Användarvisningsbild
APenny4YourThoughts
Near Mint

Inläggav APenny4YourThoughts » tis 17 sep 2013, 10:24

MagnusR skrev:Framförallt så talar båda utifrån en blind övertygelse på något som egentligen är bra men som de har förvanskat.

Är det Hanssons egna tankar eller är det ett beställningsjobb? Vet vi det? Är hon intimt förknippad med Frihet eller var det så att hon fick 2000 kronor för en seriesida med färdigt manus? Om det är det senare så kanske vi inte ska skjuta budbäraren (som enligt retoriken i så fall också är ett pedofiloffer).
Certifierad Skickgraderingsfascisthttp://www.nearmint.se
Grundutbildad Stavningspolishttp://www.skrivihop.nu

super85
Very Fine

Inläggav super85 » tis 17 sep 2013, 14:59

Jag tyckte serien verkade suga apa. Inte speciellt förvånande om någon ogillade den, men sen vet jag inte varför man skulle bry sig om någon som har en blogg inte gillar något.

Användarvisningsbild
K-E Lindkvist
Very Fine
Kontakt:

Inläggav K-E Lindkvist » tis 17 sep 2013, 22:20

super85 skrev:sen vet jag inte varför man skulle bry sig om någon som har en blogg inte gillar något.

<KONSPIRATIONSTEORI>För att Antonssons blogg är mäkta populär bland de gammelmoderater som aldrig riktigt accepterat omdaningen av sitt parti, och de är fortfarande inte utan inflytande. Som vanligt behöver en informationskälla inte nå ut till speciellt många personer utan det räcker med att rätt målgrupp har den på radarn. Lita på att dessa lägger Sara Hanssons namn på minnet i avdelningen potentiella fiender. Om det sen får några konsekvenser får framtiden utvisa.</KONSPIRATIONSTEORI>
"Allting kommer till den som kan vänta!"
- Alexander Lukas

Användarvisningsbild
Bufkin
Very Fine

Inläggav Bufkin » fre 20 sep 2013, 15:52

Jag tyckte serien var lite rolig, vändningen är lite oväntad. Visst jag tycker det poilitiska är lite tröttsamt och pupertalt men även fåniga åsikter kan framföras med snygg timing.

Teckningarna var effektiva, jag gillar banan armar och folk tror ofta att det där är skitenkelt att teckna, det är det inte. (sedan är det inte så realistiskt men vem bryr sig).

Om man har ett problem med Sara Hannson så har man snarare ett problem med en hel genre inom serier och det får man ha men det känns mest tröttsamt att diskutera enskilda verk då.

Om jag träffade någon som inte gillade hårdrock alls så¨skulle jag knappast diskutera om just iron maiden var dålig utan mest säga "jaha du" och fortsätta med mitt liv.

Återgå till "Nyheter"