Bokmässan i Göteborg 25-28 september 2014

Lek- och tävlingstrådar m. m. samt evenemangsinfo av alla de slag hamnar här.
Användarvisningsbild
Erik S
Near Mint
Kontakt:

Re: Bokmässan i Göteborg 25-28 september 2014

Inläggav Erik S » lör 27 sep 2014, 21:50

K-E Lindkvist skrev:
Wakuran skrev:Har någon koll på Adamson?

Jean-Claude Mézières & Pierre Christin samt Daniel Ahlgren. Bilder kommer.

Och därtill diplom till Josefin Svenske och Lars Krantz, enligt Johanna Koljonens twitter.

Jag tycker för övrigt att det är underbart förvirrande att Jonas Anderson nu alltså är förläggare till den andre Jonas Anderson, och att båda alltså stavar med ett s. Upplagt för förväxling! [:o)]

Användarvisningsbild
K-E Lindkvist
Very Fine
Kontakt:

Inläggav K-E Lindkvist » lör 27 sep 2014, 21:56

Erik S skrev:Och därtill diplom till Josefin Svenske och Lars Krantz, enligt Johanna Koljonens twitter.

Va! Missade hon att Micke Tegebjer också fick diplom? Fast det är klart; Sture håller uppe tempot i utdelningen.
Erik S skrev:Jag tycker för övrigt att det är underbart förvirrande att Jonas Anderson nu alltså är förläggare till den andre Jonas Anderson, och att båda alltså stavar med ett s. Upplagt för förväxling! [:o)]

Det har redan hänt, senast igår kväll. [;)]
"Allting kommer till den som kan vänta!"
- Alexander Lukas

Användarvisningsbild
Erik S
Near Mint
Kontakt:

Inläggav Erik S » lör 27 sep 2014, 22:02

K-E Lindkvist skrev:
Erik S skrev:Och därtill diplom till Josefin Svenske och Lars Krantz, enligt Johanna Koljonens twitter.

Va! Missade hon att Micke Tegebjer också fick diplom? Fast det är klart; Sture håller uppe tempot i utdelningen.

Nej, hon nämnde dem inte på twitter. Lyckligtvis finns det dock en komplett lista, inklusive motivationer, på akademins hemsida: http://serieakademin.se/?p=578
Och där syns att både du och Koljonen (och jag, fast jag var inte där utan är bara källokritisk budbärare) tydligen missade att även Björn Wahlberg fick ett diplom! [:)]

Användarvisningsbild
K-E Lindkvist
Very Fine
Kontakt:

Inläggav K-E Lindkvist » lör 27 sep 2014, 22:12

He-he! Wahlberg fick det separat efter att han hämtat statyetten för Christin & Mézières räkning och jag hann inte med att ta någon bild, därav missen. Allt var för övrigt klart på 20 minuter! Go Sture! Inga döda punkter! [:o)]

- Alexander Lukas

Användarvisningsbild
Wakuran
Admin

Inläggav Wakuran » lör 27 sep 2014, 23:06

K-E Lindkvist skrev:Allt var för övrigt klart på 20 minuter! Go Sture! Inga döda punkter! [:o)]

Nu behöver han bara bli litet bättre på att meddela media...
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.

Användarvisningsbild
RioGrande
Moderator

Inläggav RioGrande » sön 28 sep 2014, 23:24

Fast så gott som alla dagstidningar i Sverige hade nyheten endast några minuter efter att diplomen och statyetterna delats ut. Så de har nog satsat mer på att skicka ut pressmeddelanden istället för på hemsidor och sociala medier. Fast det var lite konstigt att Pidde inte hade nåt på Toppraffel...

Användarvisningsbild
Wakuran
Admin

Inläggav Wakuran » mån 29 sep 2014, 01:25

Det kom iofs upp rätt snabbt på hemsidan, om jag ska vara ärlig.

Jag hörde någonting om att det yngre gardet på Serieakademin, som Pidde Andersson och Johanna Koljonen var mer nät-savvy än Hegerfors, så det sköts effektivare nu.
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.

Användarvisningsbild
K-E Lindkvist
Very Fine
Kontakt:

Inläggav K-E Lindkvist » mån 29 sep 2014, 05:17

Bilder från lördagen:

Bild

Stefan Diös & Joakim Gunnarsson håller föredrag om Carl Barks.

Bild

Forumit Andreas Eriksson försöker förgäves (datakrångel) ta betalt i Apart Indies monter.

Bild

Pär Thörn & Josefin Svenske i Kolik/Aparts monter.

Bild

Dennis Gustafsson har tecknat flapper-flicka i senaste Viktor Kasparsson-albumet.

Bild

Stina Hjelm & Elin Ekman signerar så pennorna glöder hos Kolik Förlag. (Kände knappt igen Elin barhuvad!? [V] )

Bild

Björn Wahlberg tar emot Adamson-statyetter av Sture Hegerfors för Pierre Christine & Jean-Claude Mézières räkning.

Bild

Tony Cronstam signerar Elvis-album i Egmonts monter.

Bild

Hanna Gustafsson tilldelas Urhunden av SeF-ordförande Fredrik Strömberg.

Bild

Olof Siverbo och forumit Sir-L, tagna efter att ha sett Urhunden-utdelningen. Den senare är som synes korrekt klädd i seriesammanhang.

Bild

Extraordinäre anktecknaren Arild Midthun "ankifierar" besökare i Egmonts monter.

- Alexander Lukas

Användarvisningsbild
Wakuran
Admin

Inläggav Wakuran » mån 29 sep 2014, 12:09

K-E Lindkvist skrev:Stina Hjelm & Elin Ekman signerar så pennorna glöder hos Kolik Förlag. (Kände knappt igen Elin barhuvad!? [V] )

Det märks. Hon heter Ellen.

K-E Lindkvist skrev:Hanna Gustafsson tilldelas Urhunden av SeF-ordförande Fredrik Strömberg.

Och, då jag är inne i ett nitpick-flow; Hanna Gustavsson med v.

Användarvisningsbild
K-E Lindkvist
Very Fine
Kontakt:

Inläggav K-E Lindkvist » mån 29 sep 2014, 12:18

[snarstucken]OK. Inga bildtexter i fortsättningen så undviker jag misstag som de ovan.[/snarstucken] [;)]

- Alexander Lukas

Användarvisningsbild
andersb80
Very Good

Inläggav andersb80 » mån 29 sep 2014, 16:17

Var inte Jean-Claude Mézières på plats på bokmässan?

Användarvisningsbild
Wakuran
Admin

Inläggav Wakuran » mån 29 sep 2014, 17:03

andersb80 skrev:Var inte Jean-Claude Mézières på plats på bokmässan?

Nej, han hoppade av veckan innan (tror jag det var).

Användarvisningsbild
RioGrande
Moderator

Inläggav RioGrande » mån 29 sep 2014, 20:58

Han var sjuk (inlagd för nåt). Även Christin var tydligen sjuk samtidigt, visade det sig.

Användarvisningsbild
K-E Lindkvist
Very Fine
Kontakt:

Inläggav K-E Lindkvist » tis 30 sep 2014, 05:09

Bilder från söndagen:

Bild

Malin Biller (aktuell med Fröding-bok) intervjuas av Fredrik Strömberg på Seriescenen.

Bild

Mitt i seriesammanhang väldigt passande rumsnummer (men 313 hade varit ännu bättre).

Bild

Frida Ulvegren poserar för fotografen i Kartagos monter.

Bild

Jimmy Wallin (som också klätt sig korrekt i seriesammanhang) bemannar Apart/Koliks monter.

Bild

"Germund, vår store ledare, samlar sig inför MAD-seminariet på Seriescenen söndag."

Bild

Germund leder samtalet om MAD på Seriescenen. Deltagare är Sture Hegerfors, Kalle Lind och Myran Månsson.

Bild

Mikael Sol signerar Psykiskt sjuk åt Gert Lozell i Egmonts monter.

[Bild borttagen efter fotograferads önskemål. //UlfK, moderator.]

Bild

Peter Bergting intervjuas av Rolf Classon på Seriescenen.

- Alexander Lukas

Användarvisningsbild
germund
Very Fine

Inläggav germund » tis 30 sep 2014, 10:10

K-E Lindkvist skrev:"Germund, vår store ledare, samlar sig inför MAD-seminariet på Seriescenen söndag."
Schysst, jag döljer väl hur nervös jag var inför just det samtalet, men det var en erfaren och briljant samling deltagande så jag kunde snabbt luta mig tillbaks. Mézières frånvaro var annars min största bedrövelse på mässan, vilket så klart inte hindrade mig från att spendera Egmontlönen på Cobolts böcker. Mässans bästa nya läsupplevelse så här långt är dock nya Kasparsson-albumet, vilket på något vis lyckas vara lika mystiskt gripande som de föregående.

Cadial
Very Fine

Inläggav Cadial » tis 30 sep 2014, 12:07

K-E Lindkvist skrev:[snarstucken]OK. Inga bildtexter i fortsättningen så undviker jag misstag som de ovan.[/snarstucken] [;)]

Tack for alla bilder, K-E! Och fortsatt med text till bilderna eftersom alla inte vet vem Ulla Ekman ar. [:)]

Användarvisningsbild
K-E Lindkvist
Very Fine
Kontakt:

Inläggav K-E Lindkvist » ons 01 okt 2014, 04:41

Cadial skrev:Tack for alla bilder, K-E! Och fortsatt med text till bilderna eftersom alla inte vet vem Ulla Ekman ar. [:)]

Håll till godo! Och jag kommer snart att ha fler bilder uppe på flickr.com. Förhoppningsvis med rätta namn överallt. Men "Gustafsson" på Urhunden-vinnaren var antagligen ett önsketänkande. Även om hon är en värdig vinnare var det allmänna surret att man fann det anmärkningsvärt att det inte var Dennis Gustafsssons tur att få priset i år för Viktor Kasparsson.

- Alexander Lukas

Användarvisningsbild
Wakuran
Admin

Inläggav Wakuran » ons 01 okt 2014, 14:39

K-E Lindkvist skrev:...Men "Gustafsson" på Urhunden-vinnaren var antagligen ett önsketänkande. Även om hon är en värdig vinnare var det allmänna surret att man fann det anmärkningsvärt att det inte var Dennis Gustafsssons tur att få priset i år för Viktor Kasparsson.

När jag kollar in Viktor Kasparsson på Seriewikin ser jag att det har hunnits publiceras flera kortare historier i olika sammanhang. De serierna borde kanske samlas på något sätt snart. (Osäker på vad som är i svartvitt och färg, men det funkar väl att blanda i ett album.) Kanske med någon titel likt "Viktor Kasparssons makabra menageri" eller liknande för att återknyta till förra samlingsalbumet "Viktor Kasparssons makabra mysterier".

Användarvisningsbild
K-E Lindkvist
Very Fine
Kontakt:

Inläggav K-E Lindkvist » ons 01 okt 2014, 15:04

Wakuran skrev:De serierna borde kanske samlas på något sätt snart.

Jag diskuterade det med Jonas A (Lennon) på bokmässan. Han har en plan. Men det dröjer ett tag. Han kommer säkert att berätta själv om det i Albumförlagets tråd när det blir aktuellt. Noterbart är att de äventyr Dennis gjorde för Agent X9 är helt utan övernaturliga inslag och därför skiljer ut sig från hans övriga produktion. I äventyret från Pär Thörns Ordningen upprätthålls alltid förekommer Kasparsson i bild men nämns ej vid namn.

- Alexander Lukas

Användarvisningsbild
Wakuran
Admin

Inläggav Wakuran » ons 01 okt 2014, 15:50

K-E Lindkvist skrev:
Wakuran skrev:De serierna borde kanske samlas på något sätt snart.

Jag diskuterade det med Jonas A (Lennon) på bokmässan. Han har en plan. Men det dröjer ett tag. Han kommer säkert att berätta själv om det i Albumförlagets tråd när det blir aktuellt. Noterbart är att de äventyr Dennis gjorde för Agent X9 är helt utan övernaturliga inslag och därför skiljer ut sig från hans övriga produktion.

Tack för svar.
K-E Lindkvist skrev:I äventyret från Pär Thörns Ordningen upprätthålls alltid förekommer Kasparsson i bild men nämns ej vid namn.

Aha. Fast det äventyret var väl ändå med i OUA-albumet?

Återgå till "Tävlingar och Evenemang"