Copenhagen Comics

Lek- och tävlingstrådar m. m. samt evenemangsinfo av alla de slag hamnar här.
Användarvisningsbild
RioGrande
Moderator
Inlägg: 4389
Blev medlem: mån 13 sep 2010, 18:28

Copenhagen Comics

Inlägg av RioGrande »

I år är det 6 och 7 juni. Och kolla laguppställningen! http://copenhagencomics.dk/gaester/
Användarvisningsbild
RioGrande
Moderator
Inlägg: 4389
Blev medlem: mån 13 sep 2010, 18:28

Re: Copenhagen Comics

Inlägg av RioGrande »

Det var en mycket trevlig festival! Handlade nog mer än fyrtio album... bland gästerna var kanske Spiegelman och Herr Seele mest intressanta. Men en massa andra programpunkter var också intressanta.
Många bra saker med denna festival! Till exempel att den är i en lokal precis bakom Köpenhamns järnvägsstation, så det är lätt att komma dit (om man kommer från Sverige).
/////
Jag och Wakuran träffade Fredrik Strömberg, som beklagade sig över att han såg så få svenska besökare där. Och man kan hålla med honom lite...
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Re: Copenhagen Comics

Inlägg av Wakuran »

De flesta större danska förlag och seriebutiker verkade vara där. Mycket danskt fokus, vilket man inte har helt självklart koll på som svensk. Men det mesta gick rätt smidigt. Och t.o.m. att kommunicera med danska går någorlunda hyfsat om man anstränger sig. Mer samarbete över gränserna är ju annars alltid bra på små marknader, som den skandinaviska. (Ska antagligen till Oslomässan OCX nästa helg. Det brukar vara trevligt.) Som svensk kändes det som mässan inte riktigt visste om den ville vara kommersiell Comic Con eller en alternativ panelmässa, men så kanske det iofs ofta är på större evenemang. Ska vara en till Köpenhamnsmässa, Art Bubble, i November, tydligen, men den vet jag ingenting om.

Jag köpte något tjugotal album. Egentligen hade jag väl både en budget att hålla, och brist på plats i bokhyllan, men det var en hel del antikvariat med rabatter, typ köp 5 eller 7 album för 100:- med rätt brett urval/ hög standard. Jag tror en dansk besökare i ett sånt stånd lyckades plocka på sig hela danska originalutgåvan av Resande med vinden, t.ex. vilket jag blev litet avundsjuk på.
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.
Användarvisningsbild
K-E Lindkvist
Near Mint
Inlägg: 2173
Blev medlem: sön 01 feb 2009, 20:22
Ort: Riverdale
Kontakt:

Re: Copenhagen Comics

Inlägg av K-E Lindkvist »

RioGrande skrev:Jag och Wakuran träffade Fredrik Strömberg, som beklagade sig över att han såg så få svenska besökare där. Och man kan hålla med honom lite...

Copenhagen Comics har nackdelen att den ligger på en av de absolut mest uppbokade helgerna om året. Att försöka ordna något mellan sista april och midsommar är så gott som omöjligt om man inte är ute ett halvår i förväg (minst). Jag misstänker också att närheten till SIS gör att många intresserade prioriterar ner Copenhagen Comics till förmån för andra åtaganden. Själv kommer jag som vanligt att få bannor av Shelly Block för att jag uteblivit ännu ett år... [;)]
"Allting kommer till den som kan vänta!"
- Alexander Lukas
Användarvisningsbild
germund
Very Fine
Inlägg: 1332
Blev medlem: sön 27 aug 2006, 14:22

Re: Copenhagen Comics

Inlägg av germund »

K-E Lindkvist skrev:Copenhagen Comics har nackdelen att den ligger på en av de absolut mest uppbokade helgerna om året.
Jag tror Karl-Erik har en poäng där. Detta var första gången sedan starten som jag inte besökte mässan och den brukar vara väldigt givande och trevlig, men nu lyckades jag på något vis tvingas välja mellan 4 olika åtaganden denna helg (och en väns bröllop fick gå först). Det bästa med Köpenhamnsmässorna brukar vara den avslappnade atmosfären, trots de stora namn de brukar få dit. Jaja, nästa år... Eller ja, mässan i november ska ju besöka, om planeringen håller.
Användarvisningsbild
burnout
Mint
Inlägg: 7258
Blev medlem: tis 27 sep 2005, 12:03

Re: Copenhagen Comics

Inlägg av burnout »

germund skrev:
K-E Lindkvist skrev:Copenhagen Comics har nackdelen att den ligger på en av de absolut mest uppbokade helgerna om året.
Jag tror Karl-Erik har en poäng där. Detta var första gången sedan starten som jag inte besökte mässan och den brukar vara väldigt givande och trevlig, men nu lyckades jag på något vis tvingas välja mellan 4 olika åtaganden denna helg (och en väns bröllop fick gå först).



Men ölen smakade bra såg jag. [:o)]
Användarvisningsbild
germund
Very Fine
Inlägg: 1332
Blev medlem: sön 27 aug 2006, 14:22

Re: Copenhagen Comics

Inlägg av germund »

burnout skrev:Men ölen smakade bra såg jag. [:o)]
Sweden Rock-ölen smakar alltid utmärkt, men jag tycker mina vänner kunde visa lite mer respekt och inte gifta sig samma helg. Detvar lite surt att åka därifrån redan på fredagskvällen. Och inget Copenhagen Comics blev det alltså heller.
Användarvisningsbild
RioGrande
Moderator
Inlägg: 4389
Blev medlem: mån 13 sep 2010, 18:28

Re: Copenhagen Comics

Inlägg av RioGrande »

2017 års CC går av stapeln redan i februari. Så var på HUGGET!
Användarvisningsbild
RioGrande
Moderator
Inlägg: 4389
Blev medlem: mån 13 sep 2010, 18:28

Re: Copenhagen Comics

Inlägg av RioGrande »

Glöm inte Copenhagen Comics! Och kolla gästlistan! http://copenhagencomics.dk/internationale-gaester/
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Re: Copenhagen Comics

Inlägg av Wakuran »

RioGrande skrev:Glöm inte Copenhagen Comics! Och kolla gästlistan! http://copenhagencomics.dk/internationale-gaester/

Synd att Peter Bagge och Marie Pommepuy hoppade av, bara...

Men Bagge träffade jag i alla fall i Oslo...


Nadia Khiari blev rätt utförligt intervjuad i den där danska TV-serien om satirtecknare, som gick på UR, minns jag... (Eller var det bara ett längre program?...)
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.
Användarvisningsbild
RioGrande
Moderator
Inlägg: 4389
Blev medlem: mån 13 sep 2010, 18:28

Re: Copenhagen Comics

Inlägg av RioGrande »

Såg inte alla avsnitten. Men minns att det om Charlie hebdo var bra och intressant.
Användarvisningsbild
RioGrande
Moderator
Inlägg: 4389
Blev medlem: mån 13 sep 2010, 18:28

Re: Copenhagen Comics

Inlägg av RioGrande »

Ja ... imorgon börjar det! Lördagen den 25 och söndagen den 26 feb. Jag sticker över sundet imorgon. (Fast man känner sig mer sugen på att åka på utflykt när det är vår eller sommar... NÅ! Festivalen (øksnehallen) ligger bara ett stenkast från järnvägsstationen, så man slipper gå omkring och frysa på gatorna i alla fall!
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Re: Copenhagen Comics

Inlägg av Wakuran »

Nu kom ju varken jag eller RioGrande i väg i år, men enligt uppgift fanns det en hel del reaalbum att få tag på från olika knallar...

Om det knallar och går att läsa danska...
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.
Användarvisningsbild
RioGrande
Moderator
Inlägg: 4389
Blev medlem: mån 13 sep 2010, 18:28

Re: Copenhagen Comics

Inlägg av RioGrande »

Nå. Ingen mening att gråta över spilld mjölk. Nu får man ladda om inför Seriefest (Malmö). Eller om man bor i närheten av Uppsala .... Uppsala Comix.
Användarvisningsbild
RioGrande
Moderator
Inlägg: 4389
Blev medlem: mån 13 sep 2010, 18:28

Re: Copenhagen Comics

Inlägg av RioGrande »

OM några enstaka dagar är det återigen dags för Copehagen comics. Den 23-24 feb. Många kul gäster. http://copenhagencomics.dk/internationale-gaester/
Användarvisningsbild
RioGrande
Moderator
Inlägg: 4389
Blev medlem: mån 13 sep 2010, 18:28

Re: Copenhagen Comics

Inlägg av RioGrande »

Var där idag (23/2). Bra, men lite avslaget jämfört med tidigare gånger. Det var inga intressanta föredrag i år. Och färre besökare och färre cosplayare och så. Däremot en stor och obegriplig avdelning där folk satt och spelade brädspel och målade figurer. ***
Såg några bekanta ansikten i förbifarten. Köpte lite begagnade seriealbum.
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Re: Copenhagen Comics

Inlägg av Wakuran »

Nu är väl iofs inte serier och brädspel egentligen en så jätteovanlig kombo.
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.
Användarvisningsbild
RioGrande
Moderator
Inlägg: 4389
Blev medlem: mån 13 sep 2010, 18:28

Re: Copenhagen Comics

Inlägg av RioGrande »

Nä. Men fy vad tråkigt. Vilken utveckling. Snart kommer säkert de 93-åriga medlemmarna i Sveriges frimärkesungdom också och översvämmar SIS.
Skriv svar