Comic Con Stockholm Gamex

Lek- och tävlingstrådar m. m. samt evenemangsinfo av alla de slag hamnar här.
Användarvisningsbild
AndreasEriksson
Near Mint
Inlägg: 2224
Blev medlem: fre 21 okt 2005, 13:19
Ort: Sverige
Kontakt:

Comic Con Stockholm

Inlägg av AndreasEriksson »

Mikael Tegebjer har postat följande inlägg på Seriefrämjandets Facebooksida:

Jag har precis fått en inbjudan till en presskonferens från Kistamässan som ska dra igång Comic Con Stockholm.
Jag saxar ur pressinbjudan:
Kistamässan bjuder in till presskonferens om att mässan Comic Con Stockholm lanseras.
På presskonferensen medverkar Gital AL-Ebeyawi, projektledare, och Paul Miley och Bryan Cooney från MCM Comic Con. På plats finns även ett antal cosplayare. Efter presskonferensen finns möjligheter till enskilda intervjuer med Gital, Paul och Bryan.
Comic Con är ett snabbt växande internationellt koncept som kretsar kring film, spel, serier och cosplay. Ett exempel är välkända San Diego Comic-Con som senast lockade över 170 000 besökare.


Det viskades lite om det här på Uppsala Comix, och det nämndes namn inom svensk seriefandom som tydligen blivit kontaktade för att vara delaktiga i detta. I det här meddelandet framgår bara projektledare, men att man har MCM Comic Con i ryggen är ju stort! Och om man sen har rätt personer som styr upp själva innehållet på mässan så kan det ju bli riktigt bra.
Ger ut DYLAN DOG och SONS OF ANARCHY på svenska! http://www.adesmedia.se + http://www.facebook.com/DylanDogSweden
Användarvisningsbild
MagnusR
Very Fine
Inlägg: 1138
Blev medlem: lör 08 nov 2008, 17:34
Ort: Sverige

Re: Comic Con Stockholm

Inlägg av MagnusR »

AndreasEriksson skrev:Det viskades lite om det här på Uppsala Comix, och det nämndes namn inom svensk seriefandom som tydligen blivit kontaktade för att vara delaktiga i detta. I det här meddelandet framgår bara projektledare, men att man har MCM Comic Con i ryggen är ju stort! Och om man sen har rätt personer som styr upp själva innehållet på mässan så kan det ju bli riktigt bra.


Intressant. Ser fram emot den. Får de hit några kända namn vore det toppen. Lite kaxigt att referera till San Diego-mässan.

/Magnus
Användarvisningsbild
tfels
Very Fine
Inlägg: 1921
Blev medlem: sön 27 maj 2007, 15:43
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Comic Con Stockholm

Inlägg av tfels »

Verkar kunna bli fett! Hoppas bara det inte hamnar för nära SIS i tiden och att det är öppet för både små och stora aktörer till humant pris.
Thomas Fels
www.svenskasuperserier.se
Användarvisningsbild
Peral
Moderator
Inlägg: 5357
Blev medlem: fre 18 aug 2006, 01:34
Ort: Örebro

Re: Comic Con Stockholm

Inlägg av Peral »

Jag kommer förhoppningsvis träffa min favorit gällande gemensamt serieskapande för första gången ansikte mot ansikte. Det är ju Thomas Fels, för mig är det obetalbart.
Användarvisningsbild
AndreasEriksson
Near Mint
Inlägg: 2224
Blev medlem: fre 21 okt 2005, 13:19
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Comic Con Stockholm

Inlägg av AndreasEriksson »

Presskonferensen hålls på Innebar, 29 april, dvs nu på tisdag kl 13:00. Pressreleasen i sin helhet:

http://news.cision.com/se/kistamassan/r ... e,c9574699
Ger ut DYLAN DOG och SONS OF ANARCHY på svenska! http://www.adesmedia.se + http://www.facebook.com/DylanDogSweden
Användarvisningsbild
Labrador Road 26
Gem Mint
Inlägg: 12270
Blev medlem: tis 13 dec 2005, 05:53
Ort: Stockholm

Re: Comic Con Stockholm

Inlägg av Labrador Road 26 »

Peral skrev:Jag kommer förhoppningsvis träffa min favorit gällande gemensamt serieskapande för första gången ansikte mot ansikte.

Snacka om att planera långt i förväg, det är ju inte ens bestämt när mässan ska gå av stapeln. Det är nog inte helt otänkbart att det blir först nästa år som den drar igång.

Kul med ytterligare en mässa i alla fall, hoppas att denna blir som de amerikanska i stilen.
With great collections comes great responsibility.
larsa66 till mig: Ibland tror jag att du skulle bli en bra seriefigur med dina starka åsikter och kommentarer.
E Dahlén: Mycket klokt - så sant! (Lägger till Sallander i raden av epokgörande filosofer)
Användarvisningsbild
MagnusR
Very Fine
Inlägg: 1138
Blev medlem: lör 08 nov 2008, 17:34
Ort: Sverige

Re: Comic Con Stockholm

Inlägg av MagnusR »

Labrador Road 26 skrev:
Peral skrev:Jag kommer förhoppningsvis träffa min favorit gällande gemensamt serieskapande för första gången ansikte mot ansikte.

Snacka om att planera långt i förväg, det är ju inte ens bestämt när mässan ska gå av stapeln. Det är nog inte helt otänkbart att det blir först nästa år som den drar igång.

Kul med ytterligare en mässa i alla fall, hoppas att denna blir som de amerikanska i stilen.


Råkade se att en tidning sände från presskonferensen och hörde en del. Det pratades om oktober. De sa att de reser runt och låter sig inspireras av de amerikanska mässorna och att de ser "Comic-Con" som ett generiskt namn för en typ av mässa där San Diego är det mest kända exemplet. Själva kommer de från ett engelskt bolag som anordnar många mässor (själv har jag bara besökt en av deras mindre mässor, som inte var så fantastisk).

Lät allmänt på ordvalen som att filmer, TV och spel är deras stora dragplåster samtidigt som de inser att mycket börjar med serier.

/Magnus
Användarvisningsbild
AndreasEriksson
Near Mint
Inlägg: 2224
Blev medlem: fre 21 okt 2005, 13:19
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Comic Con Stockholm

Inlägg av AndreasEriksson »

MagnusR skrev:Råkade se att en tidning sände från presskonferensen och hörde en del.
Vilken tidning? Länk?
Ger ut DYLAN DOG och SONS OF ANARCHY på svenska! http://www.adesmedia.se + http://www.facebook.com/DylanDogSweden
Användarvisningsbild
UlfK
Tekniker och TF Admin
Inlägg: 4249
Blev medlem: tis 12 maj 2009, 10:48
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Comic Con Stockholm

Inlägg av UlfK »

De har en egen info-sida här: http://www.comicconstockholm.se/
Läs om serier på alla möjliga sätt:
Serieforum.seSerienytt.seSeriekatalogen.seNearmint.se
Serieforum.se på Facebook
Användarvisningsbild
MagnusR
Very Fine
Inlägg: 1138
Blev medlem: lör 08 nov 2008, 17:34
Ort: Sverige

Re: Comic Con Stockholm

Inlägg av MagnusR »

AndreasEriksson skrev:Vilken tidning? Länk?


Expressen och det var live så länken är död nu.

UlfK skrev:De har en egen info-sida här: http://www.comicconstockholm.se/


Hmm, kan tillbringa min födelsedag där. [:o)]

Ser att siten delas med Gamex, som också omnämndes på presskonferensen - någon som testat deras mässor?

/Magnus
mikaelsol
Fine
Inlägg: 389
Blev medlem: tor 21 apr 2011, 14:24

Re: Comic Con Stockholm

Inlägg av mikaelsol »

Fanns det inte en seriemässa i Kista på typ 90-talet?

Jag var själv inte med då pga mer eller mindre inte född då.

Hoppas i alla fall att de lyckas locka dit alla förlagen och att förlagen tar med sig en massa kreatörer som kan sitta och signera och ha panelsamtal etc. Och att han som spelar Khal Drogo kommer. Vadå, han är ju superhet.
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Re: Comic Con Stockholm

Inlägg av Wakuran »

mikaelsol skrev:Fanns det inte en seriemässa i Kista på typ 90-talet?

Serie-Expo.
mikaelsol skrev:Hoppas i alla fall att de lyckas locka dit alla förlagen och att förlagen tar med sig en massa kreatörer som kan sitta och signera och ha panelsamtal etc. Och att han som spelar Khal Drogo kommer. Vadå, han är ju superhet.

Vad jag har hört har det varit ganska dåliga kontakter med förlag och traditionella aktörer i Seriesverige hittills. Förhoppningsvis hinner det bli bättre fram till Oktober.
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.
mikaelsol
Fine
Inlägg: 389
Blev medlem: tor 21 apr 2011, 14:24

Re: Comic Con Stockholm

Inlägg av mikaelsol »

Det här hoppas jag även minskar trycket på kommersialiseringen av SIS med allt snack om cosplay. De som vill kolla på cosplay kan ju dra till Kista och så kan alla introverta typer få behålla sitt älskade SIS. Rant altert, jag vet. Men tycker att cosplay passar Comic con bättre än SIS som aldrig haft den typen av arrangemang tidigare.

Själv kanske jag kommer som Sailor Venus. Ej rakade ben pga jag är feminist.
Användarvisningsbild
Avgrundsvrål
Good
Inlägg: 42
Blev medlem: ons 18 nov 2009, 15:31

Re: Comic Con Stockholm

Inlägg av Avgrundsvrål »

MagnusR skrev:Ser att siten delas med Gamex, som också omnämndes på presskonferensen - någon som testat deras mässor?

Jorå, det här har varit lite av dagens nyhet inom gamingcommunityt. Comic Con ska alltså ersätta Gamex.

Jag är försiktigt positiv till det här. Allt som är till gagn för den här typen av kultur i Sverige är förstås skitbra men samtidigt så vill jag minnas att kvalitén på Gamexmässan dalade redan från första början, sen slutade man gå på den rätt snart. Men under ett par år var den helt okej, så nu funderar jag på om man kommer kunna se en upprepning här? Dvs dalande utbud av utställare och händelser. Nu har man visserligen breddat det antar jag, då Comic Con nog får anses vara bredare än en dedikerad spelmässa, så kanske är det ett steg åt rätt håll.

Jag gick inte på Gamex under sista tiden men det här känner jag rent spontant att jag vill besöka. Försiktigt positiv alltså.
Användarvisningsbild
little fox
Good
Inlägg: 24
Blev medlem: sön 08 sep 2013, 11:20

Re: Comic Con Stockholm

Inlägg av little fox »

Det vore önskvärt att de fick upp lite mer info på sidan! Nu har de iaf fått upp biljettpriset vilket ju är en början, men det ska väl hända något mer än Cosplay tävlingen?

För 200 spänn kan man ju iofs åka på vinst och förlust, men jag behöver nog få veta mer om gäster, föredrag osv innan jag bestämmer mig. Tycker det verkar lite amatörmässigt att ha så lite info på sidan med bara två månader kvar. Ev. gäster borde väl vara klara vid det här laget?
Användarvisningsbild
tfels
Very Fine
Inlägg: 1921
Blev medlem: sön 27 maj 2007, 15:43
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Comic Con Stockholm

Inlägg av tfels »

Jag hade glömt detta evenemang helt. Som serieskapare och liten utgivare ger det absolut ingenting då det är tokdyrt att ställa ut och de inte ens svarar på mail angående förslag på budgetalternativ. Men hoppas besökarna blir nöjda och att det kan fortsätta.
Thomas Fels
www.svenskasuperserier.se
Användarvisningsbild
little fox
Good
Inlägg: 24
Blev medlem: sön 08 sep 2013, 11:20

Re: Comic Con Stockholm

Inlägg av little fox »

tfels skrev:Jag hade glömt detta evenemang helt. Som serieskapare och liten utgivare ger det absolut ingenting då det är tokdyrt att ställa ut och de inte ens svarar på mail angående förslag på budgetalternativ. Men hoppas besökarna blir nöjda och att det kan fortsätta.


Det var verkligen inte roligt att höra. Det bådar inte gott för evenemanget att de inte ens kan svara på kontakt osv. Jättetråkigt.
Användarvisningsbild
Ala
Fine
Inlägg: 219
Blev medlem: tis 27 maj 2014, 09:30
Ort: Västerås
Kontakt:

Re: Comic Con Stockholm

Inlägg av Ala »

För min del beror det helt på vilka gäster de får dit. Man har ju redan Sci-Fi Mässan att gå på och den väljer jag inte bort hur som helst. För att få mig att gå på ännu en mässa så måste de bjuda på något riktigt göttigt.
Användarvisningsbild
jedi tomas
Fine
Inlägg: 563
Blev medlem: fre 20 mar 2009, 21:49
Ort: Trelleborg sweden

Re: Comic Con Stockholm

Inlägg av jedi tomas »

Minsta summa att betala för att stå där var 6000 kr för 6 kvm.
Sedan tillkommer kostar el, bord osv med.

Förutom det har dom en avgift på 3000 kr som du inte får något för.
Så summa för 6 kvm är 9000 kr.
Budget alternativ.

Tog 5 veckor vid svar på förfrågan om vad priser osv var.

Nu ca 2 månader innan står det fortfarande inte vilka förlag, tv företag o gäster som kommer.
Vilket är anmärkningsvärt.
Som säljare o besökare vill man ju ha reda på det.

Allt annat står på deras hemsida.
Och är väldigt bra gjort
Användarvisningsbild
MagnusR
Very Fine
Inlägg: 1138
Blev medlem: lör 08 nov 2008, 17:34
Ort: Sverige

Re: Comic Con Stockholm

Inlägg av MagnusR »

Äntligen lite info, men jag är inte övertygad. Känns som mer prisvärt med flyg till London för en con där än buss till Kista för detta.

Har försökt google utställarna (förutom de uppenbara), vore tacksam för korrigeringar:
gamefun.se - kläder
nerdworld af - gamingshop
chic on a click - kpop
achucha - kattkläder
mind asia - ?
anipopgam - anime
beltanimaldesign - hundhalsband
timecity - filmkläder
funky collectables - leksaker
konfektus - livsmedel
unf - ungdomens nykterhetsförbund
ordbilder
mini maxi presenter - asiatiska presenter
högskolan i skövde
cobolt förlag
qpad - gaming
geodesis - rökelse
zoo comics - norsk seriebutik
lazy posters - posters
bth - blekinge tekniska högskola
illustratörscentrum
bard & jester - finsk maskeradaffär
seriebubblan
rbreplicas - replikas
boavideo - bla serier
kth
holdfenyteam - ungersk figuraffär
otaku - cosplay
mediagymnasiet i nacka
canvas warriors - målade skor
sverok - spelförening


Dock hade det tidigare talats om "ett 20tal butiker" så det borde komma mer, om de inte överdrev tidigare.

/Magnus
Skriv svar