Comic Con Stockholm Gamex

Lek- och tävlingstrådar m. m. samt evenemangsinfo av alla de slag hamnar här.
Användarvisningsbild
MagnusR
Very Fine
Inlägg: 1138
Blev medlem: lör 08 nov 2008, 17:34
Ort: Sverige

Re: Stockholm Comic Con / Gamex

Inlägg av MagnusR »

Här är lite bilder. Det var en hel del cosplayers, kanske ändock färre än jag trott i förväg. Några seriehandlare och förlag, alla med snygga grejer men inte så man kunde stå och rota i lådor. Också Seriefrämjandet och lite annat intressant. Men allt som allt så var serier en mindre del av mässan.

Det fanns en hel del diverseprylar, såsom planscher, kläder, muggar, mat mm. Många utställare var där för att nå besökarna, som skolor, försvarsmakten och andra mässor. Också många spel-, film- och hårdvaruföretag som var både populära och högljudda.

En kamrat till min son med flickvän som reste in från Umeå tyckte inte det var värt det. Som Stockholmare var det såklart en annan sak.

Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild

/Magnus
Användarvisningsbild
Agentum
Gem Mint
Inlägg: 13054
Blev medlem: mån 25 apr 2005, 15:20
Ort: Uppsala Län

Re: Stockholm Comic Con / Gamex

Inlägg av Agentum »

Ja i Sverige serier vs spel, vi köper massivt med spel i landet trots att vi är så få, serier knappast på listan.

Det kan givetvis bara gå på ett sätt, de är ju rätt skilda saker med imo.
9mm, i'm never further away than that.
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Re: Stockholm Comic Con / Gamex

Inlägg av Wakuran »

Okej. Litet tankar som utställare för Seriefrämjandet. Var ju inte där förra året, och tydligen ska det ha blivit både större och bättre organiserat sen förra gången. Men som utställare var det fortfarande litet förvirrande. Det var svårt att hitta något egentligt regelverk, och det verkade vara många som inte fått sina plastfickor till sina utställarkort.

(Vi borde ha det lilla båset precis till vänster om Magnus bild, om jag tänker rätt. Båset med den röda och blå bilden längst till vänster borde vara Ades Media, och höger om det ligger Nosebleed Studios.)

Av mässor som jag besökt, känns det mest som en något större och spretigare variant av SF-Mässan. Välbesökt rent publikmässigt.

Trots kritiken förra året, serier känns dock fortfarande som någon efterhandsidé, även om monterpriserna för små förlag verkar ha förhandlats till att bli rätt prisvärda. SeF är ju en ideell organisation, och våra försäljnings-/ värvningsresultat slutade som rätt modesta, så för vår del är ett specialavtal helt nödvändigt. Artist Alley lär ha varit en skapelse i NärCons monter, som arrangörerna mest tog till sig i efterhand... Det känns inte som mässan är "relevant" för Seriesverige på samma sätt som SIS eller Bokmässan, även om det i sig innebär en möjlighet att nå utanför ghettot.

Saknade också vissa förlag som kunde passa in i mässans inriktning, som Kartago, Kolik och Epix. (Galago var där, men det kändes som det nästan enbart berodde på deras rollspelsbok.) Och kanske mer gäster med signeringar. Vet inte om montrarna tog slut, eller om förlagen inte såg det som mödan värt att satsa på mässan. Och mer programpunkter. På tre dagar är det bara tre-fyra egentliga serierelaterade programpunkter. Och då kolliderar dessutom Bob Laytons framträdande med Natalia Batistas.

Jag har iofs förståelse för om arrangörerna inte vill ge serierna mer utrymme på bekostnad av annat. Förläggarna har ont om pengar, och spelbolag och prylsäljare kan betala högre monterpriser...

Rent kulturmässigt känns det som mässans största raison d'être är som cosplayforum. Jag är dåligt insatt i kulturen, men det känns inte som det finns så många stora offentliga evenemang på den här nivån. Evt. kanske för gamers också, men det är ju inget direkt Lan, trots möjligheten att få spela nya spel om man kommer åt...

Det skulle varit mer effektivt med några fler panttunnor. Nu kändes det som tusentals flaskor och burkar som bara slängdes i det vanliga skräpet under mässan. Kändes väldigt ineffektivt...

Svårt med akustiken på en sån här arena. Jag besökte Yaya Hans föredrag på Komplettscenen, men det var typ ett tält uppsatt mitt på arenan, (se Magnus bild) så det var rätt burkigt ljud från där jag stod, så jag gick ganska snabbt...

Och ang. hemsidan. Det skulle som sagt vara bra med fler presentationer, på något sätt. För utställarna kanske en sida (popup?) var med 2-500 tecken med bild, info, mässerbjudanden och länk(ar), för inbjudna till Artist Alley kanske en sida (popup?) var med 1-200 tecken med bild, info och länk(ar).
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.
Användarvisningsbild
MagnusR
Very Fine
Inlägg: 1138
Blev medlem: lör 08 nov 2008, 17:34
Ort: Sverige

Re: Stockholm Comic Con / Gamex

Inlägg av MagnusR »

Wakuran skrev:Var ju inte där förra året, och tydligen ska det ha blivit både större och bättre organiserat sen förra gången.


Rätt stor skillnad t.o.m. I år var det en inrest engelsman som basade över det hela, vet ej hur det var förra året.

Av mässor som jag besökt, känns det mest som en något större och spretigare variant av SF-Mässan.


Bra beskrivning, fast iom spretigheten var det färre seriehandlare än på scifimässan.

Jag har iofs förståelse för om arrangörerna inte vill ge serierna mer utrymme på bekostnad av annat.


Det var utrymme över i arenan, fast jag vet ju inte hur det fungerar med hyran för outnyttjat utrymme.

/Magnus
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Re: Stockholm Comic Con / Gamex

Inlägg av Wakuran »

MagnusR skrev:
Wakuran skrev:Jag har iofs förståelse för om arrangörerna inte vill ge serierna mer utrymme på bekostnad av annat.


Det var utrymme över i arenan, fast jag vet ju inte hur det fungerar med hyran för outnyttjat utrymme.

/Magnus

Man skulle kunnat tänka sig en förlagsräcka till, ung. som serieförlagsräckan nu, med andra förlag och ideella organisationer. Kanske på andra sidan om Artist Alley. Nu har man lyckats undvika alltför mycket trånga korridorer. Det är mycket folk, men det känns ändå rätt luftigt.

https://www.facebook.com/comiccon.sthlm ... 93/?type=3

Angående hyran var det iaf böter för utställare som packade ihop och lämnade mässan innan stängningsdags. Det kan väl kännas litet tråkigt som besökare att se massa tomma bås, även om man inte är intresserad av allt...
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.
Användarvisningsbild
tfels
Very Fine
Inlägg: 1921
Blev medlem: sön 27 maj 2007, 15:43
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Stockholm Comic Con / Gamex

Inlägg av tfels »

Här når ni min Comic Con-rapport. Och passar på att tacka för era rapporter, alltid trevligt.
Thomas Fels
www.svenskasuperserier.se
Användarvisningsbild
tfels
Very Fine
Inlägg: 1921
Blev medlem: sön 27 maj 2007, 15:43
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Stockholm Comic Con / Gamex

Inlägg av tfels »

Thomas Fels
www.svenskasuperserier.se
Användarvisningsbild
AndreasEriksson
Near Mint
Inlägg: 2224
Blev medlem: fre 21 okt 2005, 13:19
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Stockholm Comic Con / Gamex

Inlägg av AndreasEriksson »

Wakuran skrev:Okej. Litet tankar som utställare för Seriefrämjandet. Var ju inte där förra året, och tydligen ska det ha blivit både större och bättre organiserat sen förra gången. Men som utställare var det fortfarande litet förvirrande. Det var svårt att hitta något egentligt regelverk, och det verkade vara många som inte fått sina plastfickor till sina utställarkort.
Det var mycket som strulade, med bristfällig info så förmodligen bombarades de ansvariga med mail från utställare istället för att ge bra info på förhand. Exempel: man skulle själv registrera sina utställarpass, och det fick man ett mail om med länk till formulär. Dock skulle det fyllas i monternummer i formuläret, men monternumret framgick inte av någon förhandsinfo så det lär ju alla ha mailat och frågat om...

Wakuran skrev:Trots kritiken förra året, serier känns dock fortfarande som någon efterhandsidé, även om monterpriserna för små förlag verkar ha förhandlats till att bli rätt prisvärda. SeF är ju en ideell organisation, och våra försäljnings-/ värvningsresultat slutade som rätt modesta, så för vår del är ett specialavtal helt nödvändigt. Artist Alley lär ha varit en skapelse i NärCons monter, som arrangörerna mest tog till sig i efterhand... Det känns inte som mässan är "relevant" för Seriesverige på samma sätt som SIS eller Bokmässan, även om det i sig innebär en möjlighet att nå utanför ghettot.
Det är personal från NärCon som ansvarar för seriedelen på Comic Con. Jag antar att NärCon får får monteryta för sitt jobb, och använder den till Artist Alley. AA är iaf ett trevligt initiativ.

Wakuran skrev:Saknade också vissa förlag som kunde passa in i mässans inriktning, som Kartago, Kolik och Epix. (Galago var där, men det kändes som det nästan enbart berodde på deras rollspelsbok.) Och kanske mer gäster med signeringar. Vet inte om montrarna tog slut, eller om förlagen inte såg det som mödan värt att satsa på mässan.
Det var slut småmontrar. Bokfabriken (med Orvar Säfströms rollspelsbok) kom in från väntelistan efter ett återbud. (därav att de "stack ut" eftersom de inte är ett serieförlag som alla andra på den sidan väggen).

Wakuran skrev:Jag har iofs förståelse för om arrangörerna inte vill ge serierna mer utrymme på bekostnad av annat. Förläggarna har ont om pengar, och spelbolag och prylsäljare kan betala högre monterpriser...
Det fanns ju som sagt gott om outnyttjad golvyta i ena änden, att det inte användes fastän förlag stod på kö måste ju bero på att det skulle kostat mer att utnyttja den ytan än man hade kunnat få in. Annars verkar det ju konstigt.
Ger ut DYLAN DOG och SONS OF ANARCHY på svenska! http://www.adesmedia.se + http://www.facebook.com/DylanDogSweden
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Re: Stockholm Comic Con / Gamex

Inlägg av Wakuran »

AndreasEriksson skrev:
Wakuran skrev:Trots kritiken förra året, serier känns dock fortfarande som någon efterhandsidé, även om monterpriserna för små förlag verkar ha förhandlats till att bli rätt prisvärda. SeF är ju en ideell organisation, och våra försäljnings-/ värvningsresultat slutade som rätt modesta, så för vår del är ett specialavtal helt nödvändigt. Artist Alley lär ha varit en skapelse i NärCons monter, som arrangörerna mest tog till sig i efterhand... Det känns inte som mässan är "relevant" för Seriesverige på samma sätt som SIS eller Bokmässan, även om det i sig innebär en möjlighet att nå utanför ghettot.
Det är personal från NärCon som ansvarar för seriedelen på Comic Con. Jag antar att NärCon får får monteryta för sitt jobb, och använder den till Artist Alley. AA är iaf ett trevligt initiativ.

Ah. Tack för info. NärCon gjorde iaf ett bra jobb. Och monterutrymmet verkade ju i grunden i princip bara vara uppställda väggar, som kändes väldigt flexibla att planera och placera, ta upp och ta ner.

Man skulle ju önskat sig en särskild seriescen med presentationer, panelsamtal och jippon, ung. som på Bokmässan. Om utrymmet väl skulle finnas borde NärCon och vi i Seriefrämjandet kunna fylla det. Redan nu fanns det ju tecknare som Kim W. Andersson, Lars Krantz, Peter Bergting och Aurora Walderhaug på plats som skulle kunna diskutera...

AndreasEriksson skrev:
Wakuran skrev:Saknade också vissa förlag som kunde passa in i mässans inriktning, som Kartago, Kolik och Epix. (Galago var där, men det kändes som det nästan enbart berodde på deras rollspelsbok.) Och kanske mer gäster med signeringar. Vet inte om montrarna tog slut, eller om förlagen inte såg det som mödan värt att satsa på mässan.
Det var slut småmontrar. Bokfabriken (med Orvar Säfströms rollspelsbok) kom in från väntelistan efter ett återbud. (därav att de "stack ut" eftersom de inte är ett serieförlag som alla andra på den sidan väggen).


Om man placerar om vissa montrar borde man som sagt kunna få till en extra förlagslänga på andra sidan om Artist Alley. Då borde de flesta viktiga förlag som vill komma ha möjlighet...

AndreasEriksson skrev:
Wakuran skrev:Jag har iofs förståelse för om arrangörerna inte vill ge serierna mer utrymme på bekostnad av annat. Förläggarna har ont om pengar, och spelbolag och prylsäljare kan betala högre monterpriser...
Det fanns ju som sagt gott om outnyttjad golvyta i ena änden, att det inte användes fastän förlag stod på kö måste ju bero på att det skulle kostat mer att utnyttja den ytan än man hade kunnat få in. Annars verkar det ju konstigt.


Man tycker ju det. Framför allt bakom scenen. Vet inte om ljudet skulle vara i vägen för montrarna, men med tanke på att det fanns flera montrar precis mot väggen låter det märkligt...

https://www.facebook.com/comiccon.sthlm ... 93/?type=3

(Jag ber förresten om ursäkt för SeF:s rudimentära monter. Vi var dåligt förberedda, och borde kunna komma på något roligare till nästa år...)
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Re: Stockholm Comic Con / Gamex

Inlägg av Wakuran »

Nu ser det förresten ut som SCC flyttar tillbaka till Kistamässan igen... Med tanke på att seriedelen redan nu kändes väl liten och efterkonstruerad så låter det inte så lovande för 2016...

http://www.mcmcomiccon.com/stockholm/20 ... stamassan/

https://www.facebook.com/comiccon.sthlm ... =3&theater
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.
Användarvisningsbild
K-E Lindkvist
Near Mint
Inlägg: 2173
Blev medlem: sön 01 feb 2009, 20:22
Ort: Riverdale
Kontakt:

Re: Stockholm Comic Con / Gamex

Inlägg av K-E Lindkvist »

För att parafrasera Rio Grande: Vem bryr sig? [:p]
"Allting kommer till den som kan vänta!"
- Alexander Lukas
Användarvisningsbild
BoJustBo
Moderator
Inlägg: 1444
Blev medlem: tor 30 jul 2015, 10:23

Re: Stockholm Comic Con / Gamex

Inlägg av BoJustBo »

Vilket lurendrejeri att kalla en sådan seriehörna "comic con".
Mina serier
Mer skimrande än guld viewtopic.php?f=61&t=10853
De skrev fred med vårt blod viewtopic.php?f=61&t=10624
In I Dimman viewtopic.php?f=61&t=10725
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Re: Stockholm Comic Con / Gamex

Inlägg av Wakuran »

BoJustBo skrev:Vilket lurendrejeri att kalla en sådan seriehörna "comic con".

Ansvariga har ju sagt någonting i intervjuer att det mest är ett namn, och antytt att man vill anknyta till San Diego Comic Con, typ att termen kommer från populärkulturen men att numera har populärkulturen övergått till film, TV-serier och datorspel... Ungefär så...

Däremot är ju seriehörnan en rätt förfördelad efterkonstruktion ändå... En liten seriescen och en förlagslänga till skulle man vilja ha, åtminstone...
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.
Användarvisningsbild
BoJustBo
Moderator
Inlägg: 1444
Blev medlem: tor 30 jul 2015, 10:23

Re: Stockholm Comic Con / Gamex

Inlägg av BoJustBo »

Precis, man vill anknyta till den största (iallafall kändaste) serie konventet i världen.
Mina serier
Mer skimrande än guld viewtopic.php?f=61&t=10853
De skrev fred med vårt blod viewtopic.php?f=61&t=10624
In I Dimman viewtopic.php?f=61&t=10725
Användarvisningsbild
tfels
Very Fine
Inlägg: 1921
Blev medlem: sön 27 maj 2007, 15:43
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Stockholm Comic Con / Gamex

Inlägg av tfels »

Seriedelen känns liten ja. Men å andra sidan har jag hört spelfans och cosplayare säga att just deras delar hamnat i skymundan. För mig, som sålde Nordens Stjärnor-albumet i höstas, var det en lyckad tillställning.
Thomas Fels
www.svenskasuperserier.se
Comic Con Stockholm
Fair
Inlägg: 1
Blev medlem: ons 11 maj 2016, 10:59

Comic Con Stockholm 2016

Inlägg av Comic Con Stockholm »

Comic Con Stockholm är i full gång med att planera årets mässa som gå av stapeln 4 - 6 november på Kistamässan.

I år vill vi lägga ett ännu bättre scenprogram och ge mer utrymme på scen till personer som brinner för serier.
Är du eller har du tips på föreläsare, intressanta paneldiskussioner eller ett annat unikt inslag är du varmt välkommen att höra av dig.

Är du en serieskapare, serietecknare?
Då borde du synas i vår "Artist Alley" där individuella serieskapare och serietecknare får chansen att visa upp sig själva och sina verk.
I Comic Village-området erbjuds både separata montrar där ni kan träffa de flesta relevanta serie- och bokförlagen i Sverige samt en dedikerad
Mer information hittar du på vår hemsida:
http://www.comicconstockholm.se

Övriga frågor eller synpunkter tas gärna emot. ( vi läser och svarar på allt... [;)] )
Hör gärna av dig på:
info@comicconstockholm.se

Hoppas att vi ses i höst!

//Comic Con Stockholm

/Flyttat till tidigare tråd. /Admin.
Användarvisningsbild
K-E Lindkvist
Near Mint
Inlägg: 2173
Blev medlem: sön 01 feb 2009, 20:22
Ort: Riverdale
Kontakt:

Re: Comic Con Stockholm Gamex

Inlägg av K-E Lindkvist »

Nu är det tydligen officiellt att Joëlle Jones gästar årets upplaga av tillställningen 14-16/9. Hon ville enligt egen utsago komma dit redan förra året men då blev det inget. Jag antar att det är i egenskap av ny mamma till Selina Kyle som hon kommer att vara där. Mer info här.

(Förresten, börjar inte hennes teckningsstil närma sig Jim Holdaways? Ms Kyle påminner lite om Modesty Blaise i hennes version tycker jag.)
"Allting kommer till den som kan vänta!"
- Alexander Lukas
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Re: Comic Con Stockholm Gamex

Inlägg av Wakuran »

Joëlle, ma belle... Kul att man börjar bjuda in litet roligare seriegäster, i alla fall.

Likheten med Holdaway har jag svårt att se, men å andra sidan så verkar hon ju i en annan tradition ändå, så att det är svårt att jämföra. I så fall tycker jag att det påminner mer om Hal Foster och dagspresstecknarna som gjorde faktiska helsidor.
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.
Användarvisningsbild
K-E Lindkvist
Near Mint
Inlägg: 2173
Blev medlem: sön 01 feb 2009, 20:22
Ort: Riverdale
Kontakt:

Re: Comic Con Stockholm Gamex

Inlägg av K-E Lindkvist »

Noterar inte utan en viss tillfredsställelse att jag visste om detta nästan sex timmar innan det blev officiellt (med stora problem att kunna hålla tyst). Men det är ju tråkigt ändå, både för fröken Jones och arrangören. [:I]
"Allting kommer till den som kan vänta!"
- Alexander Lukas
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Re: Comic Con Stockholm Gamex

Inlägg av Wakuran »

K-E Lindkvist skrev:Noterar inte utan en viss tillfredsställelse att jag visste om detta nästan sex timmar innan det blev officiellt (med stora problem att kunna hålla tyst). Men det är ju tråkigt ändå, både för fröken Jones och arrangören. [:I]

Jag kommer ju tyvärr inte närvara i år (varken med Svenska Superserier eller som besökare), men annars är det ju kul att Comic Con generellt börjat satsa på fler seriegäster.

https://www.comicconstockholm.se/comic-village/

(Comic Kombinat verkar vara en tysk serieaffär (som väl mest kommer sälja merch och amerikanskt) och Seriebubblan en affär i Växjö, Kugali tydligen något pan-afrikanskt serieprojekt.)
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.
Skriv svar