Bokmässan i Göteborg

Lek- och tävlingstrådar m. m. samt evenemangsinfo av alla de slag hamnar här.
Användarvisningsbild
Rufus
Moderator
Inlägg: 4091
Blev medlem: fre 14 jul 2006, 19:35
Ort: Sverige

Re: Bokmässan i Göteborg

Inlägg av Rufus »

Finns det någon samlad information om vilka seriepublikationer som utkommer i samband med mässan? Jag brukar inte gå dit, och jag brukar ej heller köpa nåt. Men jag brukar lämna in inköpsförslag till mitt lokala bibliotek på sånt som jag vill läsa.
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Re: Bokmässan i Göteborg

Inlägg av Wakuran »

Rufus skrev:Finns det någon samlad information om vilka seriepublikationer som utkommer i samband med mässan? Jag brukar inte gå dit, och jag brukar ej heller köpa nåt. Men jag brukar lämna in inköpsförslag till mitt lokala bibliotek på sånt som jag vill läsa.

Det blir nog till att kolla runt bland förlagens övriga Internetnärvaro. Mycket kommer ju ut i andra sammanhang, också.

Bild & Bubbla ska ha haft en genomgång av utkomna serieböcker på sin hemsida, tidigare, men det ser ut som att ingen har orkat uppehålla den biten på ett tag nu.
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.
Användarvisningsbild
K-E Lindkvist
Near Mint
Inlägg: 2173
Blev medlem: sön 01 feb 2009, 20:22
Ort: Riverdale
Kontakt:

Re: Bokmässan i Göteborg

Inlägg av K-E Lindkvist »

Ola Hammarlund sammanställer varje år inför Urhunden-omröstningen en lista över föregående års svenska seriealbumutgivning. Den senaste för 2016 går att läsa här.
"Allting kommer till den som kan vänta!"
- Alexander Lukas
Användarvisningsbild
K-E Lindkvist
Near Mint
Inlägg: 2173
Blev medlem: sön 01 feb 2009, 20:22
Ort: Riverdale
Kontakt:

Re: Bokmässan i Göteborg

Inlägg av K-E Lindkvist »

Här är mina utvalda punkter från Seriescenen som jag skall försöka se om jag har möjlighet.

Torsdag 28/9:

10:30 Katten Nils fyller 10 år!
Hurmorserien Katten Nils fyller tio år i år! Strippserien som förgyllt KP, om den glada men lite dumma katten och hans vänner, är nu aktuella med sin fjärde bok. Skaparna Johanna Kristiansson och Joakim Gunnarsson berättar hur de gör serien ihop, anekdoter från ett decennium med serien och så blir det LIVELÄSNING! (Här är jag väldigt lite opartisk eftersom Johanna & Joakim äntligen släppt till lite OA.)

13:00 Första året med Seriebiblioteket

Karin Ganelind och Nanna Petersson från Seriebiblioteket i Örebro berättar om sina erfarenheter av att starta ett nytt specialbibliotek för serier.

16.00 Rolf Gohs – Ett tecknarliv
Bara 17 år gammal fick Rolf Gohs i början på 50-talet anställning som hustecknare på Seriemagasinet. Det blev starten på en livslång karriär som serieskapare och illustratör. Den nya boken Rolf Gohs – Ett tecknarliv innehåller flera av hans bästa serier, samt ett generöst urval tidningsomslag från sex decennier, med tyngdpunkt på Rolf Gohs rika produktion för Fantomen.

Fredag 29/9:

11:30 Astrid – Kim W. Anderssons internationella rymdseriesuccé
Första boken om Astrid kom ut 2016 på det amerikanska serieförlaget Dark Horse Comics och på Apart Förlag i Sverige. Frankrike stundar för Astrid och hennes resa ut i världen har börjat. Just nu skapar Kim W. uppföljaren och delar med sig av sina tankar och erfarenheter kring det.

13:00 Domedagsvikingen
I Johan Wanloos sjövilda Domedagsvikingen – ett soloäventyr i Ensamma vargens anda – möts robotar, demoner, onda trollkarlar och gammal go hårdrock. Hör Johan berätta om boken och delta i ett exklusivt liverollspel där DU är hjälten! (Här är frånvaro inget alternativ - ingen vet vad Johan hittar på då!)

14:00 Historia genom tecknade serier
Serietecknaren Gert Lozell och manusförfattaren Claes Reimerthi berättar om sitt arbete med att levandegöra historiska episoder i (framförallt) 91:an-serien 91:an och Skånska Kriget. Det diskuteras hur seriemediet kan locka till ett lustfyllt lärande, hur mycket konstnärlig frihet skaparna tar sig och hur mycket inspiration de hämtar i den verkliga historien. (Ett av de tre mest oundgängliga arrangemangen - får inte missas på några villkors vis!)

16:00 Svenska Serieakademins Adamsonpriser
Svenska Serieakademin delar ut ett av världens äldsta och mest prestigefyllda seriepriser, Adamsonstatyetten, till en svensk och en internationell serieskapare. Dessutom diplom till en förtjänt arbetare i den svenska seriens örtagård. (Det andra av de tre mest oundgängliga arrangemangen - och det brukar hållas föredömligt kort!)

16:30 Asterix och Panelen
Med anledning av nyutgåvorna av Asterix på Korsika och Asterix och Vikingarna så bjuder Egmont Publishing in till ett samtal mellan översättaren Per A. J. Andersson och redaktörerna Germund von Wowern och Mikael Sol. Dessutom kommer det att bjudas på en teaser för – ja, kom och lyssna så får du veta!

Lördag 30/9:

11:00 Vei
Vei: bok 1 är första boken i en episk berättelse inspirerad av nordisk mytologi. Författaren Sara Bergmark Elfgren och tecknaren Karl Johnsson har jobbat tätt ihop med både berättelsen och bildlösningar. Duon har hämtat inspiration i den nordiska mytologins gestalter, och låter dem befolka ett universum där skandinaviska bronsåldersbyar möter babylonisk arkitektur. En storslagen matiné i serieformat. Den andra och avslutande delen kommer 2018.

11:30 Hemåt med Skaraborgska serieskapare

Känner du till Kapten Stofil, Siri, Adrian, Singel i Stan och Ångestmannen? Eller Death Piglet, Signe, 1000 ögon, Harmannen och Mallan? Förra Bokmässan presenterades från Seriescenen idén om ett vandringsutställningsprojekt med skaparna av dessa serier. Nu kommer några av dem tillbaka och berättar om vad som hänt, pågår och vad som kommer att ske framöver!

13:00 70 år med världens rikaste anka
Kalle Anka-översättaren Stefan Diös, serieskaparen och redaktören Joakim Gunnarsson och projektledaren för Kalle Anka & C:o, Anna Bergström, samtalar om Ankeborgsikonen farbror Joakim som fyller 70 år i december. Samtalet snuddar vid både stort och smått och bjuder på underhållande resa genom Ankeborgshistorien. (Och den tredje och sista oundgängliga programpunkten - gör Stefan ett framträdande är det en plikt som ankist att befinna sig i publiken.)

Sen lämnar jag byggnaden och åker hem med tre-tåget. Jag missar därför Per Myrhill, Urhunden-utdelningen ("Fel album vann!"), Laban-samtalet och förhandsinfon från Örebro Seriefestival. Men fyra dagar är definitivt en för mycket! (jag har prövat det också.)
"Allting kommer till den som kan vänta!"
- Alexander Lukas
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Re: Bokmässan i Göteborg

Inlägg av Wakuran »

K-E Lindkvist skrev:Här är mina utvalda punkter från Seriescenen som jag skall försöka se om jag har möjlighet.

Torsdag 28/9:

...
16.00 Rolf Gohs – Ett tecknarliv
Bara 17 år gammal fick Rolf Gohs i början på 50-talet anställning som hustecknare på Seriemagasinet. Det blev starten på en livslång karriär som serieskapare och illustratör. Den nya boken Rolf Gohs – Ett tecknarliv innehåller flera av hans bästa serier, samt ett generöst urval tidningsomslag från sex decennier, med tyngdpunkt på Rolf Gohs rika produktion för Fantomen.
...

Finns det någon uppgift på om Gohs själv kommer medverka här eller inte?

(Iofs missar jag personligen Bokmässan oavsett, men i alla fall...)
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.
Göran Semb
Fine
Inlägg: 618
Blev medlem: lör 16 jun 2007, 16:36
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Bokmässan i Göteborg

Inlägg av Göran Semb »

Själv har jag misslyckats med att hitta boende (delvis för att jag var sen med att höra mig för eftersom jag inte visste om jag skulle ha tid). Eventuellt åker jag ner över lördagen –- om jag orkar kliva upp till femtiden lördag morgon, jag debatterar fortfarande den saken med mig själv …
Användarvisningsbild
BoJustBo
Moderator
Inlägg: 1444
Blev medlem: tor 30 jul 2015, 10:23

Re: Bokmässan i Göteborg

Inlägg av BoJustBo »

Ska vara där någon av dagarna, antagligen fredagen om inget går snett. Om någon vill ha sina nummer av Seriemix signerade av världens bästa tecknare (Dvs, jag ;) ) får ni fånga mig i myllret.
Mina serier
Mer skimrande än guld viewtopic.php?f=61&t=10853
De skrev fred med vårt blod viewtopic.php?f=61&t=10624
In I Dimman viewtopic.php?f=61&t=10725
Användarvisningsbild
K-E Lindkvist
Near Mint
Inlägg: 2173
Blev medlem: sön 01 feb 2009, 20:22
Ort: Riverdale
Kontakt:

Re: Bokmässan i Göteborg

Inlägg av K-E Lindkvist »

Wakuran skrev:Finns det någon uppgift på om Gohs själv kommer medverka här eller inte?

(Iofs missar jag personligen Bokmässan oavsett, men i alla fall...)

På Cobolts FB-sida bekräftas att det inte blir något framträdande av Rolf Gohs. [:I]
"Allting kommer till den som kan vänta!"
- Alexander Lukas
Användarvisningsbild
RioGrande
Moderator
Inlägg: 4386
Blev medlem: mån 13 sep 2010, 18:28

Re: Bokmässan i Göteborg

Inlägg av RioGrande »

BoJustBo skrev:Ska vara där någon av dagarna, antagligen fredagen om inget går snett. Om någon vill ha sina nummer av Seriemix signerade av världens bästa tecknare (Dvs, jag ;) ) får ni fånga mig i myllret.

Men du kommer väl att vara på Serieateljén också? Om man missar dig i vimlet på mässan?
Användarvisningsbild
lennon
Very Fine
Inlägg: 1541
Blev medlem: fre 28 okt 2005, 14:21
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Bokmässan i Göteborg

Inlägg av lennon »

Albumförlaget kommer att ha Dennis Gustafsson på plats lördag och söndag för signering av det nya albumet Helvetets fasor.

Nytt till Bokmässan annars är; Conquistador del 2 och första samlingsvolymen av Lucky Luke.
www.albumforlaget.se
Användarvisningsbild
BoJustBo
Moderator
Inlägg: 1444
Blev medlem: tor 30 jul 2015, 10:23

Re: Bokmässan i Göteborg

Inlägg av BoJustBo »

RioGrande skrev:
BoJustBo skrev:Ska vara där någon av dagarna, antagligen fredagen om inget går snett. Om någon vill ha sina nummer av Seriemix signerade av världens bästa tecknare (Dvs, jag ;) ) får ni fånga mig i myllret.

Men du kommer väl att vara på Serieateljén också? Om man missar dig i vimlet på mässan?

Jo det kan nog hända, har inte fått någon event kallelse från dom på facebook men jag väntar mig att det blir klockan sju som förra gången?
Mina serier
Mer skimrande än guld viewtopic.php?f=61&t=10853
De skrev fred med vårt blod viewtopic.php?f=61&t=10624
In I Dimman viewtopic.php?f=61&t=10725
Användarvisningsbild
K-E Lindkvist
Near Mint
Inlägg: 2173
Blev medlem: sön 01 feb 2009, 20:22
Ort: Riverdale
Kontakt:

Re: Bokmässan i Göteborg

Inlägg av K-E Lindkvist »

Bilder från torsdag:

Bild

Jonas Anderson, Albumförlaget.

Bild

Johan Kimrin i kal Apart-monter.

Bild

Josefin Svenske intervjuar Joakim Gunnarsson & Johanna Kristiansson om Katten Nils.

Bild

Germund serverar mig en kopp av bokmässans bästa espresso!

Bild

Mikael Sol, Germund & Per AJ Andersson diskuterar i Egmonts monter.

Bild

En annan Jonas Anderson i Albumförlagets monter.

Bild

"Rätt" Jonas Andersson med Jimmy Wallin.

Bild

"Inte illa!" Kim W. Andersson kollar hur Kickstarterkampanjen för Love Hurts-samlingen utvecklar sig.

Bild

Mats Jonsson signerar Nya Norrland med Johannes Klenell i bakgrunden.

Bild

Hedvig Häggman-Sund visar sin nya konstbok. Den är något i hästväg!

Bild

Mikael Sol poserar med Bert-bok.

Bild

Två tungviktare i serie-sverige med boken om Rolf Gohs: Peter Sparring & Ulf Granberg.

Bild

Patric Nyström & Johanna Kristiansson hos Rabén & Sjögren.

Bild

Joakim visar var den hemliga samlarbilden på Laser-Laban skall sitta. Kommer att göra underverk med samlarvärdet på detta Katten Nils-album!

Bild

När Ulf Granberg & Sture Hegerfors samtalar om Rolf Gohs räcker armarna inte till!

Bild

Stolt Jonas Darnell på releasepartyt för den pinfärska Beer, Brewing & Bastards.
"Allting kommer till den som kan vänta!"
- Alexander Lukas
Användarvisningsbild
K-E Lindkvist
Near Mint
Inlägg: 2173
Blev medlem: sön 01 feb 2009, 20:22
Ort: Riverdale
Kontakt:

Re: Bokmässan i Göteborg

Inlägg av K-E Lindkvist »

Bilder från fredag:

Bild

Micke Tegebjer myser (mans-mys?).

Bild

Johannes Klenell & Nina Hemmingsson intervjuas av Johan Hilton i DN:s monter.

Bild

Germund (i Asterix-hatt och matchande skägg) spänner ögonen i Frida Malmgren. Mikael Sol observerar förstrött.

Bild

Johan Wanloo berättar om Domedagsvikingen på Seriescenen.

Bild

Berit Viklund & Julia Hansen (det finns en i mitt tycke bättre bild, men jag är inte säker på att damerna delar min uppfattning och visar denna istället).

Bild

Natalia Batista är så här glad över att kickstarten för Mjau! är i hamn!

Bild

Claes Reimerthioch Gert Lozell berättar om Skånska kriget på Seriescenen.

Bild

Alan Kamieniarczyk har tecknat Uffe i den nya Uffe-samlingen. (Varför har inte en dylik kommit ut tidigare?)

Bild

Jimmy Wallin & Frida Malmgren.

Bild

Rolf Lindby (för en gångs skull framför kameran) och Micke Tegebjer.

Bild

Andreas Eriksson, Pidde Andersson, Claes Reimerthi & Gert Lozell i samtal om svenska buskis-serier hos Egmont. Tyvärr uselt ljud (gällde många framträdanden i år).

Bild

Rio Grande i någon sorts givakt?

Bild

Apart Förlags monterflickor bar skoluniformer a la Alena.

Bild

Kim W. Andersson och Johan Kimrin vid något mindre kal Apart-monter.

Bild

Fredrik Strömberg.

Bild

Julia Hansen och Berit Viklund intervjuas om I paradisets källare respektive Kaninhålet på Seriescenen (av Anina Rabe som ej kom med på bilden).

Idag blir det för övrigt säkert "spännande" att ta sig från mässan till tåget på eftermiddagen... Burr!
"Allting kommer till den som kan vänta!"
- Alexander Lukas
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Re: Bokmässan i Göteborg

Inlägg av Wakuran »

K-E Lindkvist skrev:Bilder från fredag:

Bild

Germund (i Asterix-hatt och matchande skägg) spänner ögonen i Frida Malmgren. Mikael Sol observerar förstrött.


Jag gillar designen där på Asterixhattarna. Jag vet inte om det är fotot, men de ser nästan påtecknade ut!
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.
Användarvisningsbild
germund
Very Fine
Inlägg: 1332
Blev medlem: sön 27 aug 2006, 14:22

Re: Bokmässan i Göteborg

Inlägg av germund »

Wakuran skrev:Jag gillar designen där på Asterixhattarna. Jag vet inte om det är fotot, men de ser nästan påtecknade ut!
Det är bara en pappbit man viker ihop runt huvudet, och franska förlaget har producerar så löjligt många inför det kommande albumet att de inte kostar nästan någonting. Jag blev så van att ha den på mig att jag glömde bort den.

Och jag var inte alls arg på Frida, om någon undrade över det.
Göran Semb
Fine
Inlägg: 618
Blev medlem: lör 16 jun 2007, 16:36
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Bokmässan i Göteborg

Inlägg av Göran Semb »

Hon ser faktiskt litegrann ut som Senilix' fru på bilden, så det såg rätt passande ut.
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Re: Bokmässan i Göteborg

Inlägg av Wakuran »

Göran Semb skrev:Hon ser faktiskt litegrann ut som Senilix' fru på bilden, så det såg rätt passande ut.

Fast brunett! (Ser nu att Senilix fru i serien faktiskt aldrig givits ett eget namn, ens på franska...)

Dock är ju Germund snäppet längre än både Asterix och Senilix, själv, även om skägget åtminstone är på plats... trots för små mustascher...
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.
Användarvisningsbild
RioGrande
Moderator
Inlägg: 4386
Blev medlem: mån 13 sep 2010, 18:28

Re: Bokmässan i Göteborg

Inlägg av RioGrande »

Jag trodde det VAR Asterix först, när jag såg Germund vid Egmontmontern (Egmontern?)... [;)]
Användarvisningsbild
K-E Lindkvist
Near Mint
Inlägg: 2173
Blev medlem: sön 01 feb 2009, 20:22
Ort: Riverdale
Kontakt:

Re: Bokmässan i Göteborg

Inlägg av K-E Lindkvist »

Promenaden från mässan till järnvägsstationen avlöpte odramatiskt tack vare planering och viss hjälp av lokalbefolkningen (tack Olof). Här är ett urval bilder från det som hände fram till ca 14.00. Fler bilder kan ses i Ola Hammarlunds twitterflöde.

Bild

Johan Kimrin med sin "mesta monterflicka" Miriam.

Bild

Dennis Gustafsson har gjort en bild åt mig i nya Viktor Kasparsson-albumet.

Bild

Germund berättar om de nya Musse Pigg-serierna hos Egmont.

Bild

Nina Hemmingsson samtalar med Sara B Elfgren och Karl Johnsson om Vei på Seriescenen.

Bild

Olof Siverbo tittar igenom blåkopian till den kommande Lilla Fridolf-samlingen som Johan Andreasson tagit med sig till bokmässan. Hu vad bra det här kommer att bli!

Bild

Jakob Hallin & Christian Kindblad var några av dem som höll ställningarna hos Seriefrämjandet.

Bild

Jonas Darnells signeringar var som vanligt populära med långa köer.

Bild

Alan Kamieniarczyk kom inte med på förra årets bokmässejam i min skissbok, men det kompenserade han med råge i år. Jag blev mållös när jag fick se vad han åstadkommit mellan fredag och lördag.

Bild

Två NAFS(k)-ordföranden på samma bild: Olof Siverbo (1986-2003) och Mats Nilsson (2011- ).

Bild

Johan Unenge ställde knepiga frågor till Joakim Gunnarsson, Stefan Diös & Anna Bergström på Seriescenen med anledning av Joakim von Ankas 70-årsjubileum (som också medför att Don Rosa kommer till Sverige på sin Europaturné i höst, meddelades det).

Vad som händer på Bokmässan idag hoppas jag att någon annan dokumenterar.
"Allting kommer till den som kan vänta!"
- Alexander Lukas
Användarvisningsbild
K-E Lindkvist
Near Mint
Inlägg: 2173
Blev medlem: sön 01 feb 2009, 20:22
Ort: Riverdale
Kontakt:

Re: Bokmässan i Göteborg

Inlägg av K-E Lindkvist »

RioGrande skrev:Jag trodde det VAR Asterix först, när jag såg Germund vid Egmontmontern (Egmontern?)... [;)]

Ett uppslag för cosplay till ett annat år, kanske? [:o)]
"Allting kommer till den som kan vänta!"
- Alexander Lukas
Skriv svar