Bokmässan i Göteborg

Lek- och tävlingstrådar m. m. samt evenemangsinfo av alla de slag hamnar här.
satori
Fine
Inlägg: 431
Blev medlem: fre 24 apr 2009, 23:34

Bokmässan i Göteborg

Inlägg av satori »

Ordbilder Media har två serietecknare bekräftade som gäster till Bokmässan i Göteborg i år(2016).
Tinet Elmgren - Sockerärter
Enrique Fernandez - Sagor från kobrans tid, Den Glädjelösa ön, Aurore, Brigada

Bild
Bild

Fyll på med fler namn om ni känner till andra serietecknare som kommer signera på Bokmässan ...
Användarvisningsbild
germund
Very Fine
Inlägg: 1332
Blev medlem: sön 27 aug 2006, 14:22

Re: Seriegäster på Bokmässan i Gbg 2016

Inlägg av germund »

satori skrev:Ordbilder Media har två serietecknare bekräftade som gäster till Bokmässan i Göteborg i år(2016).
Tinet Elmgren - Sockerärter
Enrique Fernandez - Sagor från kobrans tid, Den Glädjelösa ön, Aurore, Brigada
JAAAAA!!!! TACK! Utan att förringa Tinet på något vis, är Enrique mer av en överraskning.
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Bokmässan i Göteborg 2016

Inlägg av Wakuran »

Flyttade inlägg till ny tråd. /Admin
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.
Användarvisningsbild
K-E Lindkvist
Near Mint
Inlägg: 2173
Blev medlem: sön 01 feb 2009, 20:22
Ort: Riverdale
Kontakt:

Re: Bokmässan i Gbg 2016

Inlägg av K-E Lindkvist »

Lina Neidestam bojkottar bokmässan på grund av att högerextrema Nya Tider tillåts delta. Nu får fansen hålla koll på andra möjligheter att träffa henne. Rakryggat av henne! Något säger mig att det kommer att bli fler tunga namn som väljer att stanna hemma i år...
"Allting kommer till den som kan vänta!"
- Alexander Lukas
Användarvisningsbild
Mithroth
Very Fine
Inlägg: 1769
Blev medlem: ons 29 aug 2007, 16:56
Ort: Simrishamn
Kontakt:

Re: Bokmässan i Gbg 2016

Inlägg av Mithroth »

K-E Lindkvist skrev:Lina Neidestam bojkottar bokmässan på grund av att högerextrema Nya Tider tillåts delta. Nu får fansen hålla koll på andra möjligheter att träffa henne. Rakryggat av henne! Något säger mig att det kommer att bli fler tunga namn som väljer att stanna hemma i år...


Löjligt. Bokmässan har yttrandefrihet som tema och hon kan inte acceptera att någon som framför andra åsikter än de hon har ska få deltaga.
Jag säger inte att du har fel, bara att jag har mer rätt än dig.
Användarvisningsbild
BoJustBo
Moderator
Inlägg: 1444
Blev medlem: tor 30 jul 2015, 10:23

Re: Bokmässan i Gbg 2016

Inlägg av BoJustBo »

Att bojkotta mässan personligen är gott och väl.
Att som jag såg i facebook grupperna organisera för att få tidningen banlyst från mässan däremot låter väldigt oproduktivt. (inte gjort av samma person bara så jag är klar, men det började av att någon delade hennes tweet.)
Mina serier
Mer skimrande än guld viewtopic.php?f=61&t=10853
De skrev fred med vårt blod viewtopic.php?f=61&t=10624
In I Dimman viewtopic.php?f=61&t=10725
Användarvisningsbild
Rufus
Moderator
Inlägg: 4091
Blev medlem: fre 14 jul 2006, 19:35
Ort: Sverige

Re: Bokmässan i Gbg 2016

Inlägg av Rufus »

Lina Neidestams agerande är ganska urkorkat, eftersom jag förmodar att hon inte vill gynna "Nya Tider" (en tidning som i alla fall inte jag hade hört talas om tidigare) på något sätt. Men det som hon har gjort är att se till att "Nya Tider" nu får väldigt mycket publicitet.

K-E Lindkvist skrev: Något säger mig att det kommer att bli fler tunga namn som väljer att stanna hemma i år...


Det tror jag inte. De flesta förstår nog att det är ganska osmart och bara drabbar dom själva.
Användarvisningsbild
germund
Very Fine
Inlägg: 1332
Blev medlem: sön 27 aug 2006, 14:22

Re: Bokmässan i Gbg 2016

Inlägg av germund »

Jag håller med Rufus och höll på att skriva ett långt, argt inlägg men låter bli. Jag gillar inte heller tanken på Nya Tider på mässan, men jag tycker Johannes Klenell sammanfattar situationen bra: http://www.galago.se/blogg/nagra-tankar ... -bokmassan
Användarvisningsbild
Mithroth
Very Fine
Inlägg: 1769
Blev medlem: ons 29 aug 2007, 16:56
Ort: Simrishamn
Kontakt:

Re: Bokmässan i Gbg 2016

Inlägg av Mithroth »

Jag har prenumererat på och läst Nya Tider under ett par år nu ch jag har ännu inte hittat något rasistiskt, antisemitiskt eller nazisthyllande. Artiklarna har oftast en stor bredd och tar upp allt mellan himmel och jord. Det kan vara reportage från frontlinjen i kriget mot isis, svensk inrikespolitik eller besök vid ett fornminne någonstans i landet. Brott och domar med invandrare som förövare, eller med femtioelfte generationens helsvenskar som förövare. Kritik mot Vänsterpartiet likaväl som kritik mot Sverigedemokraterna.
Grundaren av tidningen kommer från den högerextrema miljön och därför räknas Nya Tider som högerextrem.
Grundarna till Expo kommer från den vänsterextrema miljön och därför räknas Expo som oberoende.
Jag säger inte att du har fel, bara att jag har mer rätt än dig.
Användarvisningsbild
larsa66
Moderator
Inlägg: 2353
Blev medlem: ons 13 jun 2012, 20:50
Ort: Robertsfors
Kontakt:

Re: Bokmässan i Gbg 2016

Inlägg av larsa66 »

Jag tycker att kalla Linas agerande löjligt och korkat är lika fel som att uppmana alla författare att bojkotta mässan.

Lina måste få göra vad hennes övertygelse säger och det känner jag att alla bör respektera.

Att bojkotta mässan kommer, precis som ni säger, att gynna sverigedemokraterna, men det känns nästan som att Vad man än gör gynnar dem.

Att de, med sin bakgrund, får vara med på en mässa som har temat yttrandefrihet låter som ett skämt. Var Putin och Erdogan också inbjudna?
Användarvisningsbild
Rufus
Moderator
Inlägg: 4091
Blev medlem: fre 14 jul 2006, 19:35
Ort: Sverige

Re: Bokmässan i Gbg 2016

Inlägg av Rufus »

larsa66 skrev:Att bojkotta mässan kommer, precis som ni säger, att gynna sverigedemokraterna, men det känns nästan som att Vad man än gör gynnar dem.


Nu blandar du ihop olika saker. Det var tidningen "Nya tider" som det handlade om, inte Sverigedemokraterna.
Användarvisningsbild
Mithroth
Very Fine
Inlägg: 1769
Blev medlem: ons 29 aug 2007, 16:56
Ort: Simrishamn
Kontakt:

Re: Bokmässan i Gbg 2016

Inlägg av Mithroth »

larsa66 skrev:Jag tycker att kalla Linas agerande löjligt och korkat är lika fel som att uppmana alla författare att bojkotta mässan.

Lina måste få göra vad hennes övertygelse säger och det känner jag att alla bör respektera.

Att bojkotta mässan kommer, precis som ni säger, att gynna sverigedemokraterna, men det känns nästan som att Vad man än gör gynnar dem.

Att de, med sin bakgrund, får vara med på en mässa som har temat yttrandefrihet låter som ett skämt. Var Putin och Erdogan också inbjudna?


Det är naturligtvis upp till var och en om man vill medverka eller inte. Bara för att jag tycker att orsaken är löjlig betyder det inte att jag inte respekterar hennes val. Att bojkotta en mässa med hundratals utställare och 100 000 besökare för att det finns personer man inte tycker om i samma lokaler känns ganska överdrivet.
Jag säger inte att du har fel, bara att jag har mer rätt än dig.
Användarvisningsbild
K-E Lindkvist
Near Mint
Inlägg: 2173
Blev medlem: sön 01 feb 2009, 20:22
Ort: Riverdale
Kontakt:

Re: Bokmässan i Gbg 2016

Inlägg av K-E Lindkvist »

Senaste nytt. GP: Nya Tider får inte ställa ut på Bokmässan. Då får jag klura ut vad jag vill ha signerat av Lina... [;)] (För jag förutsätter att hon nu omprövar sitt beslut om bojkott.)
"Allting kommer till den som kan vänta!"
- Alexander Lukas
Användarvisningsbild
Serieguden
Fine
Inlägg: 234
Blev medlem: sön 26 jul 2009, 11:48
Ort: Sverige

Re: Bokmässan i Gbg 2016

Inlägg av Serieguden »

Varken yttrandefrihet eller demokrati verkar tillåtas i Sverige längre om det inte är politiskt korrekt.
Användarvisningsbild
Mithroth
Very Fine
Inlägg: 1769
Blev medlem: ons 29 aug 2007, 16:56
Ort: Simrishamn
Kontakt:

Re: Bokmässan i Gbg 2016

Inlägg av Mithroth »

Bokmässan förbjuder Nya Tider att komma

"– Vi har kvalificerat oss för statligt presstöd. Tidningen har aldrig anmälts för något brott och ingen i redaktionen är dömd för något brottsligt. Trots allt tal om yttrandefrihet tål man inte kritiska röster, det har bevisats i dag, säger Suk."
Jag säger inte att du har fel, bara att jag har mer rätt än dig.
Användarvisningsbild
RioGrande
Moderator
Inlägg: 4386
Blev medlem: mån 13 sep 2010, 18:28

Re: Bokmässan i Gbg 2016

Inlägg av RioGrande »

Om du säger Suk så säger jag "Suck".... :)
Användarvisningsbild
Rufus
Moderator
Inlägg: 4091
Blev medlem: fre 14 jul 2006, 19:35
Ort: Sverige

Re: Bokmässan i Gbg 2016

Inlägg av Rufus »

Jag måste säga att jag blev ganska förvånad över Bokmässans beslut. Dom har ju tidigare år haft kontroversiella utställare som har fått ställa ut i någon undangömd vrå, men inte i år tydligen. Och just i år skulle dom tydligen ha just tryckfrihet och åsiktsfrihet som tema, vilket ju då känns ganska pinsamt.
Och sen då att det tydligen lönar sig att protestera på det sätt som Lina Neidestam och bokförlaget Djungeltrumman (vilka väl förövrigt inte ens är några tunga namn direkt eller?) har gjort, det känns oroväckande. Det är alltså okej att rösta bort andra från Bokmässan. Det känns inte bra.
Användarvisningsbild
RioGrande
Moderator
Inlägg: 4386
Blev medlem: mån 13 sep 2010, 18:28

Re: Bokmässan i Gbg 2016

Inlägg av RioGrande »

Fast bokmässan är ju inte en demokratisk organisation, den är ett affärsdrivande företag. Som Coca Cola, BP, McD, BMW.... Om något verkar skada deras rykte eller försäljning gör de nog snabbt förändringar. Om bokmässan hade funnits enbart för att tjäna demokratin eller vara allmänt snäll så hade montrarna och borden varit billigare också.... :)
Användarvisningsbild
Rufus
Moderator
Inlägg: 4091
Blev medlem: fre 14 jul 2006, 19:35
Ort: Sverige

Re: Bokmässan i Gbg 2016

Inlägg av Rufus »

RioGrande skrev:Fast bokmässan är ju inte en demokratisk organisation, den är ett affärsdrivande företag.


Men det är ju precis det som jag menar. De är ett ekonomiskt vinstdrivande företag. Det är därför väldigt märkligt att några få med väl ganska små och billiga montrar (eller är Neidestam och Djungeltrumman storkunder?) kan kräva att andra inte ska få vara med. Hade det varit Egmont, Bonniers eller någon annan som är ekonomiskt viktig för Bokmässan så hade det varit en annan sak och mer förstårligt.
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Re: Bokmässan i Gbg 2016

Inlägg av Wakuran »

Jag vet ju inte hur många de var som sa att de skulle hoppa av, men Bokmässan tog väl bedömningen att de var större publikdragare...

Det fanns väl också någon fruktan om att det skulle bli fler som hoppade av, och då var väl pengarna man fick in för Nya Tiders monter småslantar i sammanhanget...
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.
Skriv svar