Göteborg Seriefestival

Lek- och tävlingstrådar m. m. samt evenemangsinfo av alla de slag hamnar här.
Användarvisningsbild
RioGrande
Moderator
Inlägg: 4388
Blev medlem: mån 13 sep 2010, 18:28

Göteborg Seriefestival

Inlägg av RioGrande »

Nu startar Göteborgs seriefestival igen, 2019. I Seriefrämjandets regi! https://serieframjandet.se/projekt/gote ... G4CEF_dSQI

/Inlägg flyttade från tidigare tråd: viewtopic.php?f=59&t=7908 / Admin.
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Re: Välkomna till Göteborgs seriefestival !

Inlägg av Wakuran »

Den här gången verkar det heta "Göteborg seriefestival", utan genitiv-S, så man kanske ska bryta ut till en ny tråd, då det inte verkar finnas några direkta kopplingar mellan evenemangen...

(Den förra festivalen ska ha initierats av Marcelo Romero 2011, men lyckas inte hitta någon information om det någonsin blev en andra upplaga...)
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.
Användarvisningsbild
RioGrande
Moderator
Inlägg: 4388
Blev medlem: mån 13 sep 2010, 18:28

Re: Välkomna till Göteborgs seriefestival !

Inlägg av RioGrande »

Tror bara det blev 2011. Blev nog ingen succé heller. Träffade Romero på bokmässan något år.
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Re: Välkomna till Göteborgs seriefestival !

Inlägg av Wakuran »

RioGrande skrev:Tror bara det blev 2011. Blev nog ingen succé heller. Träffade Romero på bokmässan något år.

I år är det ju mer centralt också. Det var eventuellt svårt att locka folk att ta sig ut till Angered för ett litet lokalarrangemang...
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.
Användarvisningsbild
RioGrande
Moderator
Inlägg: 4388
Blev medlem: mån 13 sep 2010, 18:28

Re: Göteborg Seriefestival

Inlägg av RioGrande »

Tror bara Romero tyckte det var bra. Har hört någon säga att det inte kom så många besökare.
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Re: Göteborg Seriefestival

Inlägg av Wakuran »

Enligt uppgift ska tydligen även Svenska Serieakademin närvara på Göteborg Seriefestival för att åtminstone dela ut årets Adamsonstatyetter och arrangera några programpunkter.
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.
Användarvisningsbild
RioGrande
Moderator
Inlägg: 4388
Blev medlem: mån 13 sep 2010, 18:28

Re: Göteborg Seriefestival

Inlägg av RioGrande »

Jag kan bekräfta denna information, som läckts direkt av en källa inom akademin, "Deep throat".
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Re: Göteborg Seriefestival

Inlägg av Wakuran »

RioGrande skrev:Jag kan bekräfta denna information, som läckts direkt av en källa inom akademin, "Deep throat".

Även denna källa har kopplingar till 70-talets filmklassiker...
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.
Användarvisningsbild
BoJustBo
Moderator
Inlägg: 1444
Blev medlem: tor 30 jul 2015, 10:23

Re: Göteborg Seriefestival

Inlägg av BoJustBo »

Wakuran skrev:
RioGrande skrev:Jag kan bekräfta denna information, som läckts direkt av en källa inom akademin, "Deep throat".

Även denna källa har kopplingar till 70-talets filmklassiker...

Lite sent men Deep Throat är kodnamnet på han som läckte Nixon "watergate" skandalen, nog honom RioGrande syftade på.
Mina serier
Mer skimrande än guld viewtopic.php?f=61&t=10853
De skrev fred med vårt blod viewtopic.php?f=61&t=10624
In I Dimman viewtopic.php?f=61&t=10725
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Re: Göteborg Seriefestival

Inlägg av Wakuran »

Jo, visste ju det egentligen, men försökte vitsa till det...

Ska förresten ha ett bord där på Göteborg Seriefestival, är tanken, där jag ska sälja Svenska Superserier och egna gamla loppisgrejer. Jag återkommer.
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.
Användarvisningsbild
RioGrande
Moderator
Inlägg: 4388
Blev medlem: mån 13 sep 2010, 18:28

Re: Göteborg Seriefestival

Inlägg av RioGrande »

Du får rapportera allt som händer. Alla skandaler och allt skvaller.
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Re: Göteborg Seriefestival

Inlägg av Wakuran »

Det mest skandalösa kanske egentligen blir att jag stapplar runt utanför Masthugget under natten eftersom jag har varit för seg med att skaffa sovplats...
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.
Användarvisningsbild
RioGrande
Moderator
Inlägg: 4388
Blev medlem: mån 13 sep 2010, 18:28

Re: Göteborg Seriefestival

Inlägg av RioGrande »

Du kanske hittar en madrass och lite kuddar på Myrorna?
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Re: Göteborg Seriefestival

Inlägg av Wakuran »

Om de inte har hunnit stänga på fredagen...
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.
Användarvisningsbild
RioGrande
Moderator
Inlägg: 4388
Blev medlem: mån 13 sep 2010, 18:28

Re: Göteborg Seriefestival

Inlägg av RioGrande »

Från SeF:s sida.

Förlag och Fanzinister

Årets förlag och fanzinister som kommer att vara med på festivaldagen på Kvartersscenen 2lång den 2 november:

Seriefrämjandet
Albumförlaget
Ordbilder
Nosebleed studio
Serieateljén
Home made comics
Hedvig Häggman-Sund
Joakim Gunnarsson
Nelly Karlsson
Svenska superserier
Olivia Skoglund
Lucky Queen Studio
Adrian Malmgren
Monika Mikucka
Erik Malm
Mirelle Eriksson
Olov Redmalm
Julia Nascimento
Elias Ericson
Andreas Otterberg
Jenny Berggrund
Allan Lennerstad
Patrik Magnerius
Cajsa Nordlund

https://serieframjandet.se/projekt/gote ... ival-2019/
Användarvisningsbild
RioGrande
Moderator
Inlägg: 4388
Blev medlem: mån 13 sep 2010, 18:28

Re: Göteborg Seriefestival

Inlägg av RioGrande »

Nä, nu vill vi höra rapporter från festivalen! Några sköna lirare fick Adamsonstatyetter och diplom: Derib, Krister P och Ola Hammarlund.
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Re: Göteborg Seriefestival

Inlägg av Wakuran »

Jag har väl tyvärr inte så många skandaler att berätta. Det mesta gick väl förhållandevis smidigt. Den stora skandalen kan ha varit den dåliga handikappanpassningen då försäljningen mestadels var inne på upphöjda områden, i två separata plan, och det bara fanns en enda ramp, man fick ta och flytta runt när rullstolsförararen ville byta plan... Två stycken rullstolsförare verkade det komma, men lyckligtvis så tror jag inte de kände varandra, och inte behövde vara på samma ställen samtidigt...

Sen kan det ju ofta bli litet brusigt med föredrag i samma lokaler som försäljningen, med sämre fokus och koncentration för båda parter, men det funkade någorlunda det med. Barmiljö under hösten har ju även en tendens att bli litet mörk, när man snarare borde locka in besökare med färg och ljus. Men som förstagångsarrangemang gick det ändå rätt smidigt.

Det känns ju litet som Göteborg även saknat liknande gratis-/ DIY-arrangemang tidigare, utanför Bokmässan och konventscenen, och det är ändå en stad som känns tillräckligt stor för att något sånt borde kunna funka, med folk inom scenen som kan komma och snacka om sina böcker och tillgång till volontärer osv.

Jag vet inte om Ola Hammarlund var närvarande på prisutdelningen på Göteborgs Stadsbibliotek, då jag helt missade honom på själva festivaldagen, trots att jag var inne på området större delen av dagen mellan 10-16.
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.
Användarvisningsbild
RioGrande
Moderator
Inlägg: 4388
Blev medlem: mån 13 sep 2010, 18:28

Re: Göteborg Seriefestival

Inlägg av RioGrande »

Jag tror att Ola var där. Han fastnade i alla fall på nåt tåg strax efter.
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Re: Göteborg Seriefestival

Inlägg av Wakuran »

RioGrande skrev:Jag tror att Ola var där. Han fastnade i alla fall på nåt tåg strax efter.

Vi kanske gick om varandra …? Eller så prioriterade han den 3:e, då Akademin kan ha meddelat honom om prisutdelningen i förväg …?
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.
Användarvisningsbild
RioGrande
Moderator
Inlägg: 4388
Blev medlem: mån 13 sep 2010, 18:28

Re: Göteborg Seriefestival

Inlägg av RioGrande »

Det skulle jag gjort.
Skriv svar