Tre hör ihop en ska bort-vilken?

Lek- och tävlingstrådar m. m. samt evenemangsinfo av alla de slag hamnar här.
Användarvisningsbild
Labrador Road 26
Gem Mint
Inlägg: 12270
Blev medlem: tis 13 dec 2005, 05:53
Ort: Stockholm

Re: Tre hör ihop en ska bort-vilken?

Inlägg av Labrador Road 26 »

Du får sova på saken Erik för nu snurrar du in dig kapitalt i fel variant. Det märks att du och jag har lite olika tankemönster kring serier, det märker jag när jag läser dina svar. Inte på något sätt dåligt bara olika. Postar dem på nytt så ni slipper byta sida.

Den första gruppen som bildar den logiska följden som den fjärde ska avsluta.
Bild

Bild

Bild

Så gruppen med villiga kandidater, vem av dessa hör in ovan?
Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild
With great collections comes great responsibility.
larsa66 till mig: Ibland tror jag att du skulle bli en bra seriefigur med dina starka åsikter och kommentarer.
E Dahlén: Mycket klokt - så sant! (Lägger till Sallander i raden av epokgörande filosofer)
Användarvisningsbild
Peral
Moderator
Inlägg: 5357
Blev medlem: fre 18 aug 2006, 01:34
Ort: Örebro

Re: Tre hör ihop en ska bort-vilken?

Inlägg av Peral »

Baserat på de två första Knalllhatten och Betty Cooper gissar jag på att sambandet är olycklig kärlek. Daisy Mae när under en lång tid en obesvarad kärlek till Knallhatten, Betty är olyckligt förälskad i Acke. Hur det är med Forbush vet jag inte men han ser ut som om han kan vara olyckligt förälskad i någon. Sedan gäller det att knåpa ihop det med någon av de övriga. Kapten Kloss fanns det väl ingen långdragen kärlekshostoria i, killen i glasögonen ser ut som han var med i Black Hawk, Poison Ivy är inte så förälskad i någon vare sig i HQ eller Batman. Svarthåriga bruden är väl ngn från DC men ingen jag kan placera. Klasse Häst var väl förälskad i Klara Bella, så jag gissar på honom.

SVAR: Olycklig kärlek också Klasse Häst
Användarvisningsbild
Labrador Road 26
Gem Mint
Inlägg: 12270
Blev medlem: tis 13 dec 2005, 05:53
Ort: Stockholm

Re: Tre hör ihop en ska bort-vilken?

Inlägg av Labrador Road 26 »

Fel figur och fel formel Peral, ni får tänka mer i termer av Bletchley Park tror jag för att komma åt rätt håll.
With great collections comes great responsibility.
larsa66 till mig: Ibland tror jag att du skulle bli en bra seriefigur med dina starka åsikter och kommentarer.
E Dahlén: Mycket klokt - så sant! (Lägger till Sallander i raden av epokgörande filosofer)
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Re: Tre hör ihop en ska bort-vilken?

Inlägg av Wakuran »

Jag tänkte litet löst på Li'l Abner, Betty Cooper, men Irving Forbush har väl inget namn på C, och bland figurerna som fortsätter kan jag bara placera ungefär hälften...
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.
Användarvisningsbild
Isegrim
Very Fine
Inlägg: 1648
Blev medlem: ons 14 nov 2007, 00:06
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Tre hör ihop en ska bort-vilken?

Inlägg av Isegrim »

Skulle i och för sig vara baserat på året serien skapades...
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Re: Tre hör ihop en ska bort-vilken?

Inlägg av Wakuran »

Isegrim skrev:Skulle i och för sig vara baserat på året serien skapades...

Var det inte just det Peral sa, men hade fel? Dessutom tror jag Knallhatten skapades på 50-talet, och Acke på 40-talet.
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.
Användarvisningsbild
Labrador Road 26
Gem Mint
Inlägg: 12270
Blev medlem: tis 13 dec 2005, 05:53
Ort: Stockholm

Re: Tre hör ihop en ska bort-vilken?

Inlägg av Labrador Road 26 »

Wakuran är mer inne åt rätt håll än Isegrim. Har ni aldrig pysslat med kryptologi i era dagar? Alltså testat olika lösningar baserat på den kunskap man har. Wakuran har ju liksom målat upp bilden, nu är det bara att se mönstret och sedan plocka upp den sista pusselbiten från den tillgängliga gruppen.
With great collections comes great responsibility.
larsa66 till mig: Ibland tror jag att du skulle bli en bra seriefigur med dina starka åsikter och kommentarer.
E Dahlén: Mycket klokt - så sant! (Lägger till Sallander i raden av epokgörande filosofer)
Linus van Pelt
Fine
Inlägg: 313
Blev medlem: fre 19 feb 2010, 14:36

Re: Tre hör ihop en ska bort-vilken?

Inlägg av Linus van Pelt »

Drar till med Lobster Johnson då, baserat på sekvensen A(bner) - C(ooper) - F(orbush) - J(ohnson), d.v.s. att man först hoppar över en bokstav i alfabetet, sedan två etc. Fast Abner heter ju Yokum i efternamn så förslaget haltar nog.
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Re: Tre hör ihop en ska bort-vilken?

Inlägg av Wakuran »

Linus van Pelt skrev:Drar till med Lobster Johnson då, baserat på sekvensen A(bner) - C(ooper) - F(orbush) - J(ohnson), d.v.s. att man först hoppar över en bokstav i alfabetet, sedan två etc. Fast Abner heter ju Yokum i efternamn så förslaget haltar nog.

Dessutom har LR redan sagt att det var fel... [B)]
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.
Användarvisningsbild
Peral
Moderator
Inlägg: 5357
Blev medlem: fre 18 aug 2006, 01:34
Ort: Örebro

Re: Tre hör ihop en ska bort-vilken?

Inlägg av Peral »

Jag gissar på BLOND! Daisy Mae i Li'l Abner är blond (Li'l Abner publicerades för övrigt första gången 1934), Betty Cooper är blond, Irving Forbush kanske har ngn blond bekantskap, sedan är ju Poison Ivy's flickvän HQ blond, så blond!
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Re: Tre hör ihop en ska bort-vilken?

Inlägg av Wakuran »

Peral skrev:Jag gissar på BLOND! Daisy Mae i Li'l Abner är blond (Li'l Abner publicerades för övrigt första gången 1934), Betty Cooper är blond, Irving Forbush kanske har ngn blond bekantskap, sedan är ju Poison Ivy's flickvän HQ blond, så blond!


Är inte Poison Ivy och Harley Quinn bara väninnor? [;)]
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.
Användarvisningsbild
Nima
Near Mint
Inlägg: 3060
Blev medlem: mån 22 jun 2009, 17:58
Ort: Smålands Jerusalem

Re: Tre hör ihop en ska bort-vilken?

Inlägg av Nima »

Wakuran skrev:
Är inte Poison Ivy och Harley Quinn bara väninnor? [;)]


Väninnor med förmåner? [:p]

Bild
"Righteousness and justice are the foundation of His throne."
Användarvisningsbild
Peral
Moderator
Inlägg: 5357
Blev medlem: fre 18 aug 2006, 01:34
Ort: Örebro

Re: Tre hör ihop en ska bort-vilken?

Inlägg av Peral »

Det antyds ganska ofta som just kungnima påperkar att det finns vissa förmåner där!
Användarvisningsbild
Peral
Moderator
Inlägg: 5357
Blev medlem: fre 18 aug 2006, 01:34
Ort: Örebro

Re: Tre hör ihop en ska bort-vilken?

Inlägg av Peral »

Även om det går lite upp och ned i relationen

Bild
Användarvisningsbild
Labrador Road 26
Gem Mint
Inlägg: 12270
Blev medlem: tis 13 dec 2005, 05:53
Ort: Stockholm

Re: Tre hör ihop en ska bort-vilken?

Inlägg av Labrador Road 26 »

Linus van Pelt skrev:Drar till med Lobster Johnson då, baserat på sekvensen A(bner) - C(ooper) - F(orbush) - J(ohnson), d.v.s. att man först hoppar över en bokstav i alfabetet, sedan två etc. Fast Abner heter ju Yokum i efternamn så förslaget haltar nog.

Helt rätt lösning. Däremot en kapital miss från min sida, jag tänkte att Abner var efternamnet, men det är förstås inte.

Det är alltså formeln 1 - 3 - 6 - 10 - 15 osv applicerad på alfabetet. Ett steg mellan A och C, två steg mellan C och F och slutligen tre steg mellan F och J.

Abner (Li'l) = A
Cooper (Betty) = C
Forbush (Irving) = F

Alltså tänkt på figurernas efternamn i original, men jag erkänner att jag sjabblade på Knallhatten. Erik S var inne på rätt spår men fastnade i skaparna när det handlade om karaktärerna själva.

Den lediga gruppen fick fylla ut alfabetet vidare efter F (Forbush-Man), det gällde bara att hitta tredje steget, som Linus mycket riktigt gjorde.

Gawain = G
Horsecollar (Horace) = H
Ivy/Isley (Poison/Pamela) = I, här gick det alltså bra med civilt namn eller skurkalias det var vilket som.
Johnson (Lobster) = J
Kloss (Hans, kapitan) = K
Lane (Lois) = L

Som förra gången då det var temat att lära sig att räkna, så som Fem myror är fler än fyra elefanter körde med, var det den här gången lite alfabetisk kunskap. Men för att det inte skulle bli för lätt applicerade jag klassisk IQtest/kryptering på det hela och man behövde alltså hoppa i alfabetet efter ett extremt lätt mönster (ett, två, tre).

Mest är jag förvånad över att så få verkar kunna sin Hellboy, fast det är en serie som ofta hyllas. Lobster Johnson hör alltså hemma i den serien. Men inte så tusan att jag tänker ge rätt till folk som varken vet vem det är eller ens klarar av luska ut varför det ska vara han som är den sista pusselbiten, så därav inga poäng till Wakuran eller Isegrim för vilda gissningar på honom.

Däremot stort grattis till Linus som åter igen visat att det finns både intelligens och kunskap bland forumiterna.

Jag ber om ursäkt för sjabblet med Abner hoppas det inte ledde för många på avvägar.
Wakuran skrev:Dessutom har LR redan sagt att det var fel... [B)]

Jag uttryckte mig väldigt diplomatiskt då karaktären egentligen var rätt men skälet var helt uppåt väggarna, och det var anledningen som du fick fel för egentligen.
With great collections comes great responsibility.
larsa66 till mig: Ibland tror jag att du skulle bli en bra seriefigur med dina starka åsikter och kommentarer.
E Dahlén: Mycket klokt - så sant! (Lägger till Sallander i raden av epokgörande filosofer)
Användarvisningsbild
Peral
Moderator
Inlägg: 5357
Blev medlem: fre 18 aug 2006, 01:34
Ort: Örebro

Re: Tre hör ihop en ska bort-vilken?

Inlägg av Peral »

Men det var ju både en intelligent om än dock felaktig lösning på gåtan, väl värdig fem myror och fyra elefanter!
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Re: Tre hör ihop en ska bort-vilken?

Inlägg av Wakuran »

Labrador Road 26 skrev:
Wakuran skrev:Dessutom har LR redan sagt att det var fel... [B)]

Jag uttryckte mig väldigt diplomatiskt då karaktären egentligen var rätt men skälet var helt uppåt väggarna, och det var anledningen som du fick fel för egentligen.

Hoppsan, jag tolkade det tvärtom, som att resonemanget var åt rätt håll, men resultatet helt fel, men jaajaa, grattis till Linus för elegant analys.

Lois Lane på sista bilden, alltså? Det skulle jag aldrig gissat, hon ser mer ut som en latina... [xx(]
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.
Användarvisningsbild
Labrador Road 26
Gem Mint
Inlägg: 12270
Blev medlem: tis 13 dec 2005, 05:53
Ort: Stockholm

Re: Tre hör ihop en ska bort-vilken?

Inlägg av Labrador Road 26 »

Labrador Road 26 skrev:Fel men ändå bitvis rätt. Som i gamla spelet Mastermind där man kunde pricka in rätt färg men fel placering ungefär, men över lag kan man säga att du är ute och cyklar rejält. Detta är alltså väldigt logiskt upplagt, in i minsta detalj. Logiken söker sig även bakåt till själva ursprunget och blir även den naturliga fortsättningen på historiken.

Det jag alltså menar här är att du lyckades av en slump placera in rätt karaktär men skälet till varför det var just denna var helt fel. Här gällde endast logik och ren fakta, namnets bokstav och dess placering i alfabetet.

Söker sig bakåt syftar förstås på den tidigare frågan jag lade upp i den här tråden som då handlade om att räkna, nu var det alfabetet istället och det är där historiken kommer in, hur temana i Fem myror var upplagda.

Lois Lane ser ju så alldaglig ut, snygg förstås men ändå svårt att se att det är just hon. Så bilden från hyllade All-Star Superman passade liksom utmärkt då många bör ha läst den, eller sett filmen, och där får hon ett mer säreget utseende än den vanliga kjolen och kavajen som vilken kontorsråtta som helst.
With great collections comes great responsibility.
larsa66 till mig: Ibland tror jag att du skulle bli en bra seriefigur med dina starka åsikter och kommentarer.
E Dahlén: Mycket klokt - så sant! (Lägger till Sallander i raden av epokgörande filosofer)
Användarvisningsbild
Erik S
Near Mint
Inlägg: 3482
Blev medlem: mån 05 feb 2007, 15:51
Ort: Uppsala
Kontakt:

Re: Tre hör ihop en ska bort-vilken?

Inlägg av Erik S »

Peral skrev:SVAR: Olycklig kärlek också Klasse Häst

Klasse och Klarabella har väl, med Disneymått mätt, haft ett lyckligt förhållande? Åtminstone i Gottfredsons Musse från tidiga 30-talet, där de är ett förhållandevis harmoniskt par. Läsarna bjöds till och med på ett frieri med positivt resultat och det deklarerades att paret skulle gifta sig, fast själva giftermålet visades sedan aldrig, av en eller annan anledning. Jag kan rekommendera Fantagraphics Gotfredson-samlingar, väldigt trevliga böcker där episoden med frieriet finns med i volym 1.
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Re: Tre hör ihop en ska bort-vilken?

Inlägg av Wakuran »

Erik S skrev:
Peral skrev:SVAR: Olycklig kärlek också Klasse Häst

Klasse och Klarabella har väl, med Disneymått mätt, haft ett lyckligt förhållande? Åtminstone i Gottfredsons Musse från tidiga 30-talet, där de är ett förhållandevis harmoniskt par. Läsarna bjöds till och med på ett frieri med positivt resultat och det deklarerades att paret skulle gifta sig, fast själva giftermålet visades sedan aldrig, av en eller annan anledning. Jag kan rekommendera Fantagraphics Gotfredson-samlingar, väldigt trevliga böcker där episoden med frieriet finns med i volym 1.

Det kanske är något enstaka äventyr eller äldre storyline som Peral syftar på här...
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.
Skriv svar