Stockholms internationella seriefestival, SIS, SPX

Lek- och tävlingstrådar m. m. samt evenemangsinfo av alla de slag hamnar här.
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Re: Stockholms internationella seriefestival, SIS, SPX

Inlägg av Wakuran »

K-E Lindkvist skrev:
Bild

Dignitärerna i nya förlaget Evil Ink, Jonas Svensson & Jonas Darnell.


Är inte det en kär gammal seriesverigetradition med förläggare på ett förlag som har samma förnamn, eller är det bara något jag har fått för mig?

K-E Lindkvist skrev:Bild

Lisa Medin säljer Medley och Quiet Crowd till rkaj.

Kan förtydliga att Quiet Crowd inte är Medins egna verk, utan en webbserie av kollegan Gaines, om det skulle undras...
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.
Användarvisningsbild
RioGrande
Moderator
Inlägg: 4386
Blev medlem: mån 13 sep 2010, 18:28

Re: Stockholms internationella seriefestival, SIS, SPX

Inlägg av RioGrande »

Ja. Det visade sig funka toppenbra med festival ute på Konstfack på Telefonplan. Många saker funkade t o m BÄTTRE än i Kulturhuset. Framför allt att fanzin och finförlag kunde samsas på samma våningsplan. Men även en massa annat var bra. [:)]
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Re: Stockholms internationella seriefestival, SIS, SPX

Inlägg av Wakuran »

Från Serietekets håll verkade man annars nöjda. Det känns som man har fått större utrymme - koncentrerat på ett våningsplan, och att samarbetet överlag verkar ha gått smidigare. (På Kulturhuset har jag hört att det har funnits massvis med aktörer som slåss om utrymmet och viljor som drar åt olika håll, och jag antar att samarbetet på Konstfack gick smidigare med färre antal parter i diskussionerna.)
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.
Användarvisningsbild
K-E Lindkvist
Near Mint
Inlägg: 2173
Blev medlem: sön 01 feb 2009, 20:22
Ort: Riverdale
Kontakt:

Re: Stockholms internationella seriefestival, SIS, SPX

Inlägg av K-E Lindkvist »

Jag tyckte också att Konstfack funkade riktigt bra som lokal. Ljuset var perfekt! Men de som hamnade längst bort i korridorerna hade vad jag förstod lite "lugnare". Vad tyckte pogono och larsa66?

Här är hursomhelst några bilder från söndag:

Bild

Johan och Mats är redo att ta emot alla som är intresserade av Kalle Anka. Ny frågesport på söndagen.

Bild

Alldeles efter öppnandet. Bland andra ses Wakuran i röd mantel och Rio Grande bakom andra bordet från höger.

Bild

Ännu en översiktsbild över marknadsborden.

Bild

Steamboat Willie, Christian Kindblad och Ola Hammarlund hos Seriefrämjandet.

Bild

Jenny Berggrund.

Bild

Den västra korridoren.

Bild

Per och Birgitta Demervall med egna böcker och annat från Hegas förlag.

Bild

Marja Nyberg och Yvette Gustafsson delade bord.

Bild
Bild

Johan Kimrin och Jonas Darnell berättade om sina framgångsrika Kickstarter-kampanjer (och gav manspreadingen ett ansikte).

Bild

Karl Johnsson och Sara Bergmark Elfgren signerar hos Kartago medan Peter Sparring stryker omkring i bakgrunden.

Bild

Adrian Malmgren har signerat senaste utgåvan av sin Wicked Hero.

Bild

Karl Johnsson och Sara Bergmark Elfgren intervjuas av Melody Bahar Lovelin om nya Vei 2.

Bild

Och därefter hade de en signeringskö som hette duga!

Bild

Per Demervall berättar om sina nya H G Welles-tolkningar för Anders Lundgren.

Bild

Jonas Darnell och Kim W. Andersson signerar med stor frenesi.

Bild

Johan Andreasson och Esbjörn Jorsäter säljer teckningsläroböcker, Lilla Fridolf, Dassboken med mera.

Bild

Göran Ribe och Johan Blixt.

Bild

Christian Kindblad & Mikael Grahn.

Bild

Avslutningstal av Ola Hellsten och avtackning av arrangörer, volontärer och partners. Jag fick också intrycket att samarbetet med Konstfack hade flutit på bra, så det blir antagligen minst ett år till innan renoveringen av Kulturhuset är klar. Jag längtar redan till nästa år! Ola & stab kan som vanligt inte prisas nog för att de arrangerar SIS!

Mest saknade i år: Generation T, Epix och Nosebleed Studio.
"Allting kommer till den som kan vänta!"
- Alexander Lukas
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Re: Stockholms internationella seriefestival, SIS, SPX

Inlägg av Wakuran »

K-E Lindkvist skrev:Bild
Bild

Johan Kimrin och Jonas Darnell berättade om sina framgångsrika Kickstarter-kampanjer (och gav manspreadingen ett ansikte).

Moderator verkar ha varit Daniel Löf om uppgifterna stämmer...
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.
Användarvisningsbild
K-E Lindkvist
Near Mint
Inlägg: 2173
Blev medlem: sön 01 feb 2009, 20:22
Ort: Riverdale
Kontakt:

Re: Stockholms internationella seriefestival, SIS, SPX

Inlägg av K-E Lindkvist »

Wakuran skrev:Moderator verkar ha varit Daniel Löf om uppgifterna stämmer...

Så var det nog.
"Allting kommer till den som kan vänta!"
- Alexander Lukas
Användarvisningsbild
RioGrande
Moderator
Inlägg: 4386
Blev medlem: mån 13 sep 2010, 18:28

Re: Stockholms internationella seriefestival, SIS, SPX

Inlägg av RioGrande »

Varför kan jag inte se K-E:s bilder (i Firefox)? (Det funkar bra i Chrome)
Användarvisningsbild
K-E Lindkvist
Near Mint
Inlägg: 2173
Blev medlem: sön 01 feb 2009, 20:22
Ort: Riverdale
Kontakt:

Re: Stockholms internationella seriefestival, SIS, SPX

Inlägg av K-E Lindkvist »

RioGrande skrev:Varför kan jag inte se K-E:s bilder (i Firefox)? (Det funkar bra i Chrome)

Den mjukvarukunnige rkaj har svarat på det i en annan tråd med mina bilder (som jag inte hittar nu). Jag tror det var en säkerhetsinställning i Firefox som inte vill att Twitter (som bilderna är länkade från) placerar kakor på datorn.
"Allting kommer till den som kan vänta!"
- Alexander Lukas
Användarvisningsbild
RioGrande
Moderator
Inlägg: 4386
Blev medlem: mån 13 sep 2010, 18:28

Re: Stockholms internationella seriefestival, SIS, SPX

Inlägg av RioGrande »

Kakor är ej att leka med. Kan inte någon knyta en knut på Twitters näsa?
Användarvisningsbild
rkaj
Near Mint
Inlägg: 3546
Blev medlem: ons 05 jan 2005, 20:18
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Stockholms internationella seriefestival, SIS, SPX

Inlägg av rkaj »

Wakuran skrev:Från Serietekets håll verkade man annars nöjda. Det känns som man har fått större utrymme - koncentrerat på ett våningsplan, och att samarbetet överlag verkar ha gått smidigare. (På Kulturhuset har jag hört att det har funnits massvis med aktörer som slåss om utrymmet och viljor som drar åt olika håll, och jag antar att samarbetet på Konstfack gick smidigare med färre antal parter i diskussionerna.)


Det här att allt hängde ihop var en stor fördel jämfört med Kulturhuset. På söndagen hade jag barnbarn med mig, och satt ett tag med dem vid "pysselbordet" längst bort i en av korridorerna. Där hörde jag flera föräldrar säga att det var en bra nyhet att det fanns en barnvänlig aktivitet på SIS ... Det har det ju funnits flera gånger tidigare också, men nu var det i direkt samband med SIS, förut har det varit i något undanskymt rum som knappt ens kulturhusets personal kunnat peka ut ...
Användarvisningsbild
RioGrande
Moderator
Inlägg: 4386
Blev medlem: mån 13 sep 2010, 18:28

Re: Stockholms internationella seriefestival, SIS, SPX

Inlägg av RioGrande »

Det blev faktiskt mer som Copenhagen Comics i år. Där hålls festivalen i en stor f.d. köttmarknad som heter øksnehallen. Den är tillräckligt stor för att kunna ha ett generöst tilltaget hörn för pysslande barn. Flera scener. Vissa ute i lokalen, andra bakom draperier. Stora och små förlagsmontrar sida vid sida. Där finns det i och för sig inte lika många fanzinbord som på SIS, men däremot fler stånd där serieantikvariat säljer (det saknades visst helt på årets SIS? Om man inte räknar nån enstaka loppislåda hos Svenska Superserier eller Sebastian S.).
Användarvisningsbild
Looding
Mint
Inlägg: 5290
Blev medlem: lör 08 jan 2005, 12:34
Kontakt:

Re: Stockholms internationella seriefestival, SIS, SPX

Inlägg av Looding »

Enligt Dotterbolagets instagramkonto var det någon inom seriebranschen som betett sig illa och hotfullt mot deras utställare. Är det någon som vet vem det handlar om?
Har du information som saknas eller behövs ändras i https://www.seriekatalogen.se så kontakta mig eller skicka ett mail till seriekatalogen.se[at]gmail.com
Användarvisningsbild
RioGrande
Moderator
Inlägg: 4386
Blev medlem: mån 13 sep 2010, 18:28

Re: Stockholms internationella seriefestival, SIS, SPX

Inlägg av RioGrande »

Det är nog tvärtom i själva verket. Kolla nån annans Insta. Eller gå in i Facebook genom någons Facebookkonto!
Användarvisningsbild
Looding
Mint
Inlägg: 5290
Blev medlem: lör 08 jan 2005, 12:34
Kontakt:

Re: Stockholms internationella seriefestival, SIS, SPX

Inlägg av Looding »

RioGrande skrev:Det är nog tvärtom i själva verket. Kolla nån annans Insta. Eller gå in i Facebook genom någons Facebookkonto!

Förlåt, men du tycker inte att det är lite vagt? Det är som att säga "googla". Har du någon länk? Får inte upp något vettigt på "dotterbolaget sis alla män är djur" som sökord.
Har du information som saknas eller behövs ändras i https://www.seriekatalogen.se så kontakta mig eller skicka ett mail till seriekatalogen.se[at]gmail.com
Användarvisningsbild
RioGrande
Moderator
Inlägg: 4386
Blev medlem: mån 13 sep 2010, 18:28

Re: Stockholms internationella seriefestival, SIS, SPX

Inlägg av RioGrande »

Jaaa, jag redigerade lite där. Ledsen. Inte säker på att den av mina fb-vänner som hade själva stormen i sitt flöde skulle vilja att jag hystade ut det här på forumet. Låt oss nöja oss med att säga att det var VÄLDIGT mycket ideologi och hårda ord, orättvist riktade.
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Re: Stockholms internationella seriefestival, SIS, SPX

Inlägg av Wakuran »

Det verkar hur som helst handla om två olika personer, och två isolerade händelser, även om man väl kan tolka de två händelserna som del av en struktur, eller liknande, om man är lagd åt det hållet...

Den första personen var tydligen något specifikt som skedde på SIS, och jag vet annars inte vem de syftar på.
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.
GuestOnQuest
Fine
Inlägg: 379
Blev medlem: fre 23 sep 2011, 12:08

Re: Stockholms internationella seriefestival, SIS, SPX

Inlägg av GuestOnQuest »

Tack för alla bilder, K-E Lindkvist, och tack till alla som ställde upp på fotona. Kul att se.
Jag har skakat hand med Stan Sakai.
Användarvisningsbild
K-E Lindkvist
Near Mint
Inlägg: 2173
Blev medlem: sön 01 feb 2009, 20:22
Ort: Riverdale
Kontakt:

Re: Stockholms internationella seriefestival, SIS, SPX

Inlägg av K-E Lindkvist »

Att få seriefolk att ställa upp på bild är aldrig besvärligt, däremot vill några inte ta regi från fotografen... Ett större urval bilder från SIS19 kommer i ett flickr-album när jag fått tid att redigera.
"Allting kommer till den som kan vänta!"
- Alexander Lukas
Användarvisningsbild
K-E Lindkvist
Near Mint
Inlägg: 2173
Blev medlem: sön 01 feb 2009, 20:22
Ort: Riverdale
Kontakt:

Re: Stockholms internationella seriefestival, SIS, SPX

Inlägg av K-E Lindkvist »

Nu finns några fler av mina bilder från seriefestivalen i ett album på flickr.com. Med bildtexter.
"Allting kommer till den som kan vänta!"
- Alexander Lukas
Användarvisningsbild
RioGrande
Moderator
Inlägg: 4386
Blev medlem: mån 13 sep 2010, 18:28

Re: Stockholms internationella seriefestival, SIS, SPX

Inlägg av RioGrande »

Datum för 2020: 30-31 maj.
Skriv svar